• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Tänkte köpa den här, men den passar tydligen inte till den klädsel jag brukar ha ...
Screenshot_20230208-193801_Chrome.jpg
295357.jpg

När man fått sin Mumbai-"Nautilus" bortplockad på Tradera så lägger man med fördel upp den på Facebook med sämre bilder så ingen ska se att något är knas...
Screenshot_20230209-164834.png

Screenshot_20230209-164810.png

Bild från Tradera där man kan se att det är tomt där det borde finnas en tavlelref:
received_1284930519032170.jpeg

Vilken fantastisk tråd, att jag missat detta 😂😂

Angående Ana så framgår det klart och tydligt att hon har räkningar att betala därför vill hon icke besvära sig med äkthetsintyg som potentiellt kommer bringa in än mer pengar 😂

Men sannorligen hade Ana tur att hennes farbror servade klockan precis innan hans död... Lite synd med poleringen bara

Undrar hur Bukowskis tänker när de publicerar denna (och många andra) klockor med sjuka mängder smuts. Borde väl ingå en rengöring i slagavgiften på hela 25%… Vad säger ni? Tycker det är riktigt äckligt.

Bilagor

• 3EE39B2F-821A-4FFA-8FA1-5C493725F396.png
    3EE39B2F-821A-4FFA-8FA1-5C493725F396.png
    219.2 KB · Visningar: 18
  • 649C9C6C-9013-403D-BFD7-5042F2FBB816.png
    649C9C6C-9013-403D-BFD7-5042F2FBB816.png
    739.8 KB · Visningar: 21
Undrar hur Bukowskis tänker när de publicerar denna (och många andra) klockor med sjuka mängder smuts. Borde väl ingå en rengöring i slagavgiften på hela 25%… Vad säger ni? Tycker det är riktigt äckligt.
Det roliga är att dom tillomed skriver att det är ” smuts på armbandet” känns ju ganska rimligt att tvätta det man auktionerar ut. Speciellt när det är såpass enkelt.

Borde väl ligga I inlämnarens intresse isåfall,om nu denne tror det kommer påverka budgivningen
Auktionshuset undviker merarbete om möjligt
Förstår din poäng, tänker mer på deras eget rykte. Framstår ju som ganska oseriöst i mina ögon. Tänker om jag själv hade sålt klockor proffesionellt så hade jag självklart rengjort klockorna innan försäljningen, oavsett hur liten påverkan det gjort på just priset.

Förstår din poäng, tänker mer på deras eget rykte. Framstår ju som ganska oseriöst i mina ögon. Tänker om jag själv hade sålt klockor proffesionellt så hade jag självklart rengjort klockorna innan försäljningen, oavsett hur liten påverkan det gjort på just priset.
Nej det hade du inte gjort gratis.
Och ville kunder inte betala för den servicen hade du gjort precis som Auktionshusen.

Och ville kunder inte betala för den servicen hade du gjort precis som Auktionshusen.
Det är ju väldigt naivt att påstå att han inte hade gjort det.
Varesig jag har en klockbusniess eller bara sälja av något gammalt hemma, så visst fan tvättar jag det innan.
Samma som att jag tar på mig rena kläder när jag går ut. Handlar om hur man vill bli presenterad.

Det är ju väldigt naivt att påstå att han inte hade gjort det.
Varesig jag har en klockbusniess eller bara sälja av något gammalt hemma, så visst fan tvättar jag det innan.
Samma som att jag tar på mig rena kläder när jag går ut. Handlar om hur man vill bli presenterad.
Inte alls.
Du är en privatperson/företag som säljer dina egna varor och därmed får hela mervärdet vid en gjord förbättring.

Ett auktionshus får ökningen på provisionsdelen,vilket kan bli noll lite eller mycket.
Dessutom en kostnad för dem då ingen anställd kommer göra detta gratis,plus risken för ev skador på inlämnarens vara.

Så nej.
Det ligger inte I deras intersse att göra sådant utan att få betalt för den tjänsten.

Inte alls.
Du är en privatperson/företag som säljer dina egna varor och därmed får hela mervärdet vid en gjord förbättring.

Ett auktionshus får ökningen på provisionsdelen,vilket kan bli noll lite eller mycket.
Dessutom en kostnad för dem då ingen anställd kommer göra detta gratis,plus risken för ev skador på inlämnarens vara.

Så nej.
Det ligger inte I deras intersse att göra sådant utan att få betalt för den tjänsten.
Dom får ju däremot indirekt betalt för det då hur man presenterar en produkt avgör värdet till stor del.
vet inte hur många kap jag gjort genom åren då folk bara lagt ut dåliga bilder/smutsiga saker där de räcker att bara lägga ut en bättre bild själv.
Men som han skrev, trots att det inte påverkas priset- så ser det mindre seriöst ut.

”Arbetstiden” som det tar är ju inte nämnvärd i detta sammanhang. Vad pratar vi, 1 minut?

Dom får ju däremot indirekt betalt för det då hur man presenterar en produkt avgör värdet till stor del.
vet inte hur många kap jag gjort genom åren då folk bara lagt ut dåliga bilder/smutsiga saker där de räcker att bara lägga ut en bättre bild själv.
Men som han skrev, trots att det inte påverkas priset- så ser det mindre seriöst ut.

”Arbetstiden” som det tar är ju inte nämnvärd i detta sammanhang. Vad pratar vi, 1 minut?
Det tror jag väl knappast.

Först ska behovet av rengöring bedömas. Kunden informeras och godkänna oavsett om det är gratis eller ej
Sedan ska du ta fram en vara från där den förvaras,kolla att det är rätt vara,okulärbesiktiga för existerande skador,rengöra (har ingen aning om hur lång tid det tar,men nog måste/bör länken tas av för ett fullgott resultat och boett rengöras för sig)
Lägga tillbaka och ev dokumentera att det blivit gjort ,av vem ,och om något fanns att anmärka på såsom noterade skador etc.

Fixar du detta på en minut?

Det är lätt att tycka Någon Annan ska göra jobb som "Bara tar någon minut" när man själv inte kan/vill.
Jag har jobbat I en annan branch där frågor om debitetad arbetstid ofta ifrågasatts. Slutade med att det gick åt väldigt mycket tid att föklara att 15minuter ibland inte räcker för att ens få kundens objekt dit det skall från uppställningsplatsen för att påbörja arbetet
Däremot kunde ju Auktionshus vägra ta emot skitiga prylar om de inte ville ha dem med.

Jag tycker att du överdriver vad gäller arbetet/dokumentationen utav det hela.

Vad jag kan se på bilderna så är det ytligt smuts, som kan tas bort med en tops med lite vatten på.
Menar inte på att länken ska poleras, inte heller tvättas i ultraljud.
Utan en enkel vanlig rengöring.

Jag är också helt övertygad om att detta är max 1 minuts-arbete.

Men visst, kanske har de fört en dialog om det hela innan- och kanske har dem tillomed en anledning till varför den ska annonseras ut så här.

När vi ändå rört oss från trådens ämne har jag en fundering kring detta. Om vi bortser från personliga preferenser, kan det då finnas fördelar med att lämna smutsen? Tänker att det kan bidra till ett intryck av objektet är ett ”barn find” som åtminstone inte i modern tid utsatts för diverse fuffens med byte av delar eller så?

När vi ändå rört oss från trådens ämne har jag en fundering kring detta. Om vi bortser från personliga preferenser, kan det då finnas fördelar med att lämna smutsen? Tänker att det kan bidra till ett intryck av objektet är ett ”barn find” som åtminstone inte i modern tid utsatts för diverse fuffens med byte av delar eller så?
Jag tänker rent spontant att det kan ge ett intryck i form utav ” många avstår från denna klockan, här kan jag göra ett kap”

Jag tycker att du överdriver vad gäller arbetet/dokumentationen utav det hela.

Vad jag kan se på bilderna så är det ytligt smuts, som kan tas bort med en tops med lite vatten på.
Menar inte på att länken ska poleras, inte heller tvättas i ultraljud.
Utan en enkel vanlig rengöring.

Jag är också helt övertygad om att detta är max 1 minuts-arbete.

Men visst, kanske har de fört en dialog om det hela innan- och kanske har dem tillomed en anledning till varför den ska annonseras ut så här.
Själv föredrar jag att köpa ganska orörda klockor och rengör alltid det jag köper ändå. 1 minut gånger antalet klockor som passerar ett auktionshus är dessutom ganska mycket tid

Själv föredrar jag att köpa ganska orörda klockor och rengör alltid det jag köper ändå. 1 minut gånger antalet klockor som passerar ett auktionshus är dessutom ganska mycket tid
Ja, men nu tänkte jag själv endast på dessa med skit på sig. Ser ut som som jord. Kan inte vara mer än var 20e klocka som kommer in med jord på sig.
Men förstår hur du tänker!

”Gratis” är ju en definitionsfråga, de tar ju sin andel (25% pålägg på slutpris). Rent logiskt tänker jag att en smutsig klocka är mindre värd. Om klockan är ren och fräsch borde den anses som mer värd, vilket i sin tur skulle öka deras pålägg/vinst. Det blir rätt stora summor om klockorna är dyra.

Jag förstår att det krävs processer som tar längre tid än vad man tror, samt att det är resurskrävande. Jag tänker att det kan både vara en för- och nackdel. Däremot är det svårt att helt säkert veta om en rengöring skulle påverka priset positivt, då det är svårt att mäta. Som @Highvalley nämner kanske köpare ser smutset som ett fynd och därmed skapar ett köpsug.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp