• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Hela budhistoriken luktar skumt.

Skärmavbild 2023-08-23 kl. 08.50.15.png

Svar från Bukowskis klockexpert. Strax under 9000 nu.

Hej Peter,

Tack för ditt email.

Vi har fått mellan 7000–10000 kr ink avgifter för Moonswatch i närtid. Alla nöjda säljare och köpare.

Mvh,

Simon Naeslundå
Seriöst :bag:

Kanske får plocka på mig ett par moonswatches här i Köpenhamn och skicka in till Bukowskis. Här fanns mer eller mindre alla varianter tillgängliga sist jag kollade. Enkla pengar.

Seriöst :bag:

Kanske får plocka på mig ett par moonswatches här i Köpenhamn och skicka in till Bukowskis. Här fanns mer eller mindre alla varianter tillgängliga sist jag kollade. Enkla pengar.
Tänkte på samma grej haha, samtliga färger fanns i CPH när jag var där i somras.

Mest troligt så lär det väl röra sig om extremt okunniga köpare som vet att det är en hypead klocka men som inte har någon koll på nuvarande prisläget/tillgänglighet.

Tänkte på samma grej haha, samtliga färger fanns i CPH när jag var där i somras.

Mest troligt så lär det väl röra sig om extremt okunniga köpare som vet att det är en hypead klocka men som inte har någon koll på nuvarande prisläget/tillgänglighet.

Strax under 11000 med avgifter på nuvarande bud (8700).

Strax under 11000 med avgifter på nuvarande bud (8700).
Ja, det verkar allt lite skumt… Om man är i färd med att köpa en MoonSwatch bör väl ändå ha lite koll på marknaden redan?

Kanske okunniga köpare. Lite förvånad dock att Bukowskis står där med ett straight face och inte ser något konstigt med det hela.
Luktar nästan lite pengatvätt om dessa nivåer på en Moonswatch nås reguljärt.

Jag tror du har helt rätt.

Blir lite som när man själv är ute efter något nischat verktyg för urmakeri. Det går att köpa nytt på t.ex. CousinsUK för 4-5k. Men med lite tålamod och tur dyker de upp på tradera för 2-300kr 😊

Folk är okunnigare än vad man tror. Valsar ju in personer varje dag till ADs och vill köpa av varumärket "Nautilus". Och då är de beredda att spendera flera hundratusen...
Så sant så. Man slutar aldrig förvånas över antalet människor med välfyllda plånböcker men tunt innanför pannbenet.

Så sant så. Man slutar aldrig förvånas över antalet människor med välfyllda plånböcker men tunt innanför pannbenet.

Jag förstår ändå inte budgivare. Betala 11000 för något du kan köpa på Tradera eller C24 för 3600-4000. Det måste vara något med att överflytta pengar till konton. Det finns ingen annan förklaring. Jag tror jag ska skicka ett mail till Bukovskis och få en förklaring hur en expert på klockor värdera dessa klockor. Värderingen är ju redan satt på C24 eller Tradera. /P

Jag förstår ändå inte budgivare. Betala 11000 för något du kan köpa på Tradera eller C24 för 3600-4000. Det måste vara något med att överflytta pengar till konton. Det finns ingen annan förklaring. Jag tror jag ska skicka ett mail till Bukovskis och få en förklaring hur en expert på klockor värdera dessa klockor. Värderingen är ju redan satt på C24 eller Tradera. /P
Min första tanke var att det det är så här man skapar en fejkad prisreferens om man sitter på en hög av Moonswatch vars värde har börjat närma sig listpris. Det finns ju gott om auktionsresultat på nätet där någon "köpt" och sedan utnyttjat ångerrätten. Något som talar emot min magkänsla är väl att Bukowskis uppger att man har flera nöjda köpare vid den här häpnadsväckande prisnivån. Men jag vet inte hur mycket vikt man bör fästa vid det. Ponera att jag är på rätt spår. Hade de då sagt "Vi har flera missnöjda säljare efter att folk budar upp dessa till höga priser och sedan inte fullföljer."? Jag tvivlar... Å andra sidan, de större auktionshusen har en köpstark kundkrets och en del av den skulle nog inte överväga att beblanda sig med pöbeln och jaga runt efter en Fiat på Östermalm eller köpa klocka av en privatperson på t ex Tradera eller Blocket. Om affärerna genomförts är det långt ifrån första gången något gått för betydligt mer på Bukowskis än det är realistiskt att förvänta sig via de flesta andra kanaler. 🤷‍♂️

Senast ändrad:
Min första tanke var att det det är så här man skapar en fejkad prisreferens om man sitter på en hög av Moonswatch vars värde har börjat närma sig listpris. Det finns ju gott om auktionsresultat på nätet där någon "köpt" och sedan utnyttjat ångerrätten. Något som talar emot min magkänsla är väl att Bukowskis uppger att man har flera nöjda köpare vid den här häpnadsväckande prisnivån. Men jag vet inte hur mycket vikt man bör fästa vid det. Ponera att jag är på rätt spår. Hade de då sagt "Vi har flera missnöjda säljare efter att folk budar upp dessa till höga priser och sedan inte fullföljer."? Jag tvivlar... Å andra sidan, de större auktionshusen har en köpstark kundkrets och en del av den skulle nog inte överväga att beblanda sig med pöbeln och jaga runt efter en Fiat på Östermalm eller köpa klocka av en privatperson på t ex Tradera eller Blocket. Om affärerna genomförts är det långt ifrån första gången något gått för betydligt mer på Bukowskis än det är realistiskt att förvänta sig via de flesta andra kanaler. 🤷‍♂️

Bra resonemang - men (som alltid detta men)😎.
11000 mot förväntat bästa pris 4500-5000 på andra siter. Det är något som inte stämmer. Jag lägger ut svaret från B om det kommer något - jag nämnde penningtvätt - jag var väl arg o besviken/ p

Bra resonemang - men (som alltid detta men)😎.
11000 mot förväntat bästa pris 4500-5000 på andra siter. Det är något som inte stämmer. Jag lägger ut svaret från B om det kommer något - jag nämnde penningtvätt - jag var väl arg o besviken/ p
Nu är det ju inte en sektor jag har någon vidare inblick i. Men spontant känns det som det med tanke på Bukowskis marginaler vore ett väldigt dyrt sätt att tvätta pengar? Tvivlar på att de är så angelägna om att få sälja Moonswatch att de låter en förhandla bort säljarprovisionen...

Jag tror du har helt rätt! Tryggheten och enkelheten i att köpa där man har köpt förr gör att 6000 hit eller dit inte blir så mycket att fundera på för vissa personer

Jag tror du har helt rätt! Tryggheten och enkelheten i att köpa där man har köpt förr gör att 6000 hit eller dit inte blir så mycket att fundera på för vissa personer
Tror ingenting här egentligen. Men det är en förklaring jag åtminstone inte vill utesluta. Procentuellt sett sticker det inte ut extremt mycket heller relativt andra glapp mellan auktionspriser och andra marknader. De där fejk-Rolexväggklockorna som Stockholms Auktionsverk med flera sålde klubbades väl ibland för tio gånger så mycket som de kostar på Amazon. Där börjar det kännas märkligt på riktigt.

Tillbaka
Topp