• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

KlockByten

Omega
2-Faktor
med andra ord, högst sannolikt en scam?
Det är ju minst sagt konstigt att begära en förskottsbetalning när man går med på att använda Blocketpaket, det tar ju bort själva grejen med det.

Men med tanke på att han efter det faktiskt godkände säljet med Blocketpaket så tycker jag att det känns ok.

Bara ett riktigt pucko hade blåst någon på småpengar, för att sedan trassla in sig i onödiga problem med allt vad gäller blocketpaket.
Eller ett pucko som inte vet hur det faktiskt fungerar.


F.ö aldrig vart med om att postombud stänger 22 .
 

FlipSwede

Audemars
Det är ju minst sagt konstigt att begära en förskottsbetalning när man går med på att använda Blocketpaket, det tar ju bort själva grejen med det.

Men med tanke på att han efter det faktiskt godkände säljet med Blocketpaket så tycker jag att det känns ok.

Bara ett riktigt pucko hade blåst någon på småpengar, för att sedan trassla in sig i onödiga problem med allt vad gäller blocketpaket.
Eller ett pucko som inte vet hur det faktiskt fungerar.


F.ö aldrig vart med om att postombud stänger 22 .
De som blåser folk på en femhundring eller tusing gör det ju knappast med en gubbe.

Hur många "klipp-kåta" tror du svarat på annonsen ovan?
1-5-10-100-500 gubbar?

Låt oss för diskussionens skull säga 50 svar.
En av tio tycker det verkar vettigt svischa 10%.
Där har fulingen 5000.

Och så har han 50 annonser på olika forum...

Hälften eller fler av de blåsta orkar inte anmäla att de blivit lurade.
Småpengar och de vet hur segt allt går den legala vägen
Våldskapital har de hemma efter 6 öl.
Men att verkligen åka och banka skiten ur nån för en tusings skull....nej då fegar man ur

Och när de som anmäler får honom dömd så har han givetvis har noll att ta och finns förmodligen hos KF redan när han åker dit.
För det räknar han kallt med att göra och har 50andra likadana fall pågående.

Enkelt beskrivet hur de som luras under eget namn fungerar
 

Gandalfdengrå

Omega
2-Faktor
Har precis köpt den här speedyn på Blocket. Priset är ju långt under marknadsvärdet om man frågar mig. Han ville ha 10% av totalbeloppet swishat till sig i förskott. Såklart det låter skumt men tänkte varför inte. Men man börjar ju fundera på om man åkt på en Scam.
Han är ju verifierad med BankID på Blocket via Blocketpaket samt att det stämmer överens med namnet på swishen och bild på kvittot från där han köpte klockan med fullständigt namn och adress.
Går folk så långt att de scamar även om de har godkänt en affär via Blocketpaket?
Jag hopps iaf att det bara är nojja och att en klocka dyker upp snart.
8BD00420-237A-4F7E-9709-A2A7EFA17815.jpeg
E345AD66-C1D3-4809-9A1B-D961C26A422A.png
C4E046DB-BB13-4631-9975-709F317AA784.jpeg
Hur gick det med köpet? 😬
 

dd_mange

Panerai
2-Faktor
Det är ju minst sagt konstigt att begära en förskottsbetalning när man går med på att använda Blocketpaket, det tar ju bort själva grejen med det.

Men med tanke på att han efter det faktiskt godkände säljet med Blocketpaket så tycker jag att det känns ok.

Bara ett riktigt pucko hade blåst någon på småpengar, för att sedan trassla in sig i onödiga problem med allt vad gäller blocketpaket.
Eller ett pucko som inte vet hur det faktiskt fungerar.


F.ö aldrig vart med om att postombud stänger 22 .

Är väl rätt vanligt att områdesbutiker som typ Ica och Coop som ofta är ombud stänger kring 22 tänker jag. Borde ju dock vara rätt lätt att kolla upp om det är en lögn eller inte med tanke på att han har säljarens namn och adress.

Hoppas affären går bra hur som helst 🙏
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
De som blåser folk på en femhundring eller tusing gör det ju knappast med en gubbe.

Hur många "klipp-kåta" tror du svarat på annonsen ovan?
1-5-10-100-500 gubbar?

Låt oss för diskussionens skull säga 50 svar.
En av tio tycker det verkar vettigt svischa 10%.
Där har fulingen 5000.

Och så har han 50 annonser på olika forum...

Hälften eller fler av de blåsta orkar inte anmäla att de blivit lurade.
Småpengar och de vet hur segt allt går den legala vägen
Våldskapital har de hemma efter 6 öl.
Men att verkligen åka och banka skiten ur nån för en tusings skull....nej då fegar man ur

Och när de som anmäler får honom dömd så har han givetvis har noll att ta och finns förmodligen hos KF redan när han åker dit.
För det räknar han kallt med att göra och har 50andra likadana fall pågående.

Enkelt beskrivet hur de som luras under eget namn fungerar
Ja absolut, så är det ju.
Menar bara på att det är ju väldigt mycket onödigt trassel att godkänna affären efter.

Men så klart, folk som blåser andra är nog oftast inte kända för att vara så smarta.
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Min erfarenhet av folk som inte lagt till "Blocket paket" från början brukar heller inte vilja göra det vid förfrågan eftersom de blivit lurade åt andra hållet förut.
Är väl en lysande ide att lura folk på småpengar, det blir ju så mycket lättare. BankID är inte värt mycket.
Med det sagt kan det ju mycket väl dyka upp en klocka.
 

Lande

Omega
2-Faktor
@Sebbemonte om du har valt att köpa via Blocketpaketet och inget/fel sak dyker upp så gör du en reklamation. Pengarna betalas inte ut till säljaren för än du har godkänt leveransen osv. Worst case, om inte detta funkar, så får du väl tillbaka runt 5000 i försäkrat varuvärde via Blocketprocessen.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
@Sebbemonte om du har valt att köpa via Blocketpaketet och inget/fel sak dyker upp så gör du en reklamation. Pengarna betalas inte ut till säljaren för än du har godkänt leveransen osv. Worst case, om inte detta funkar, så får du väl tillbaka runt 5000 i försäkrat varuvärde via Blocketprocessen.
Från Blockets hemsida ”Om säljaren inte skickar varan inom sju dagar så makuleras försäljningen och du får tillbaka dina pengar.”

Så jag är inte orolig över att inte få pengarna om jag inte får någon vara. Skulle som max förlora 1300kr. Men jag vet vem personen är, vart han bor, namn på hans familj osv. Så det känns märkligt att lura någon på 1,3k och samtidigt gå med på Blocketpaket och att jag nu vet vem han är osv.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Min erfarenhet av folk som inte lagt till "Blocket paket" från början brukar heller inte vilja göra det vid förfrågan eftersom de blivit lurade åt andra hållet förut.
Är väl en lysande ide att lura folk på småpengar, det blir ju så mycket lättare. BankID är inte värt mycket.
Med det sagt kan det ju mycket väl dyka upp en klocka.
Jag är skeptisk till att en klocka dyker upp. Han har inte hört av sig på hela dagen. Han var ju inte noga med att dölja sin identitet, så jag har kunnat få fram allt om vem han är.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Ja absolut, så är det ju.
Menar bara på att det är ju väldigt mycket onödigt trassel att godkänna affären efter.

Men så klart, folk som blåser andra är nog oftast inte kända för att vara så smarta.
Han känns väldigt korkad korkad måste jag säga. Namnet på swishen är samma som är kopplat till Blocket kontot som skapades 2017 och som godkänt Blocket-paket. Han nämnde att han var ensam hemma med 3 barn vilket kan stämma då han har två söner och vad som verkar vara ett bonusbarn. Han visade mig kvittot på köpet av klockan som också stämde överens med namn och adress. Gör man allt detta för 1300kr?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Han känns väldigt korkad korkad måste jag säga. Namnet på swishen är samma som är kopplat till Blocket kontot som skapades 2017 och som godkänt Blocket-paket. Han nämnde att han var ensam hemma med 3 barn vilket kan stämma då han har två söner och vad som verkar vara ett bonusbarn. Han visade mig kvittot på köpet av klockan som också stämde överens med namn och adress. Gör man allt detta för 1300kr?

Nä. Men poängen är väl att han får ytterligare 10-20 personer att göra samma sak.
Det är nog bara att avvakta och se
 

FlipSwede

Audemars
Ja absolut, så är det ju.
Menar bara på att det är ju väldigt mycket onödigt trassel att godkänna affären efter.

Men så klart, folk som blåser andra är nog oftast inte kända för att vara så smarta.
Nej det är det inte.

Du lurar ju fler om du låter seriös.

Vi kör BlocketPaketet...men först vill jag ha en liten Swisch.

Hur skulle han annars få folk att faktiskt skicka slantar i förväg om det inte lät bra och riktigt?
 

FlipSwede

Audemars
Han känns väldigt korkad korkad måste jag säga. Namnet på swishen är samma som är kopplat till Blocket kontot som skapades 2017 och som godkänt Blocket-paket. Han nämnde att han var ensam hemma med 3 barn vilket kan stämma då han har två söner och vad som verkar vara ett bonusbarn. Han visade mig kvittot på köpet av klockan som också stämde överens med namn och adress. Gör man allt detta för 1300kr?
Ja det gör man.
Och hoppas på 100X den summa du nämner.

Och det är väl inte de våldsamma gängkriminella som blåser folk på en röding.
Utan pundare speltorskar och andra som skiter i att de åker dit
För det spelar ingen roll att få en dom till eller ytterligare ett KF ärende.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Ja det gör man.
Och hoppas på 100X den summa du nämner.

Och det är väl inte de våldsamma gängkriminella som blåser folk på en röding.
Utan pundare speltorskar och andra som skiter i att de åker dit
För det spelar ingen roll att få en dom till eller ytterligare ett KF ärende.
Ja, och jag var medveten om risken jag tog när jag skickade den där swishen innan. Inte för att det är mycket pengar men rätt skall ju ändå vara rätt.

Har även hittat hans sambos FB konto och funderar på om det är värt att kontakta henne och be om att komma i kontakt med honom då han inte svarat på hela dagen idag eller om jag ska vänta och se om klockan dyker upp och om inte bara överlämna ärendet till polisen.
 

FlipSwede

Audemars
Ja, och jag var medveten om risken jag tog när jag skickade den där swishen innan. Inte för att det är mycket pengar men rätt skall ju ändå vara rätt.

Har även hittat hans sambos FB konto och funderar på om det är värt att kontakta henne och be om att komma i kontakt med honom då han inte svarat på hela dagen idag.
Kan du väl göra om du inte har bättre för dig.

Finns ju "folk" som åkt hem till Blåsarens föräldrar och levt så mycket djävul att de lyckats få pappis&mammas att hämta kontanter har jag hört.....
Och de som fått betala en god sudd slantar också för att "De Stört"

Men då gäller det ju att vara beredd på att gå hela vägen också om det blir "Hårt mot Hårt"
Och där faller 99.99% av de småfeta gubbar som blivit lurade på ettpar timlöner.
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
@Sebbemonte om du har valt att köpa via Blocketpaketet och inget/fel sak dyker upp så gör du en reklamation. Pengarna betalas inte ut till säljaren för än du har godkänt leveransen osv. Worst case, om inte detta funkar, så får du väl tillbaka runt 5000 i försäkrat varuvärde via Blocketprocessen.
Det är väl ändå hela värdet man får tillbaka, om den försvinner eller dylikt.
Nej det är det inte.

Du lurar ju fler om du låter seriös.

Vi kör BlocketPaketet...men först vill jag ha en liten Swisch.

Hur skulle han annars få folk att faktiskt skicka slantar i förväg om det inte lät bra och riktigt?
Nej, så är det inte.
Att han låter seriös bevisades redan när personen swisha.
Säljaren av klockan får inte ut någonting alls på att godkänna säljet genom blocketpaket. Han har redan fått det han vill.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Kan du väl göra om du inte har bättre för dig.

Finns ju "folk" som åkt hem till Blåsarens föräldrar och levt så mycket djävul att de lyckats få pappis&mammas att hämta kontanter har jag hört.....
Och de som fått betala en god sudd slantar också för att "De Stört"

Men då gäller det ju att vara beredd på att gå hela vägen också om det blir "Hårt mot Hårt"
Och där faller 99.99% av de småfeta gubbar som blivit lurade på ettpar timlöner.
Tur att man varken är småfet eller gubbe då.

Får se vad som händer.
 

FlipSwede

Audemars
Det är väl ändå hela värdet man får tillbaka, om den försvinner eller dylikt.

Nej, så är det inte.
Att han låter seriös bevisades redan när personen swisha.
Säljaren av klockan får inte ut någonting alls på att godkänna säljet genom blocketpaket. Han har redan fått det han vill.
Jo det får han.

Han köper lite tid eftersom du fortfarande kanske faktiskt får en klocka?
Eller ska du göra något innan det bevisligen var bluff&båg?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Men nu köpte väl @Sebbemonte Omegan för mindre än ett dygn sedan? Även om det är lite Suss att swisha innan osv, så får man väl vänta lite innan man tar fram alla högafflar?
Det kanske är en blåsning men det må ju gå iaf några dygn innan man dömmer ut det 🤷
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Jo det får han.

Han köper lite tid eftersom du fortfarande kanske faktiskt får en klocka?
Eller ska du göra något innan det bevisligen var bluff&båg?
Så ditt argument är att säljaren skapar trassel för sig själv för att köpa sig själv några timmar extra in personen inser att den blivit lurad?
Fullkomligt orimligt om du frågar mig.
 

FlipSwede

Audemars
Så ditt argument är att säljaren skapar trassel för sig själv för att köpa sig själv några timmar extra in personen inser att den blivit lurad?
Fullkomligt orimligt om du frågar mig.
Då tror vi helt enkelt olika.

Och hittills är det ju ingen som med 100%säkerhet kan säga varken Bu eller Bä.
Så innan åtminstone mitten på nästa vecka får vi leva i ovisshet.

Det är väl mer än några timmar?
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Men nu köpte väl @Sebbemonte Omegan för mindre än ett dygn sedan? Även om det är lite Suss att swisha innan osv, så får man väl vänta lite innan man tar fram alla högafflar?
Det kanske är en blåsning men det må ju gå iaf några dygn innan man dömmer ut det 🤷
Precis, midsommar är även runt hörnet.
Man måste förstå att inte alla säljare är lika seriösa och inte erbjuder världens bästa kundservice med uppdateringar,snabba svar och förklariningsr kring allt som sker.
 

Filpi

Breitling
Det är väl standard modus operandi för scammers att sätta underpris och därefter prata handpenning direkt.
Handpenning behövs ju inte ens iochmed blocketpaketet, det är ju bara att commita direkt genom att sätta in pengarna.

Jag säger se det som läropengar. Vad tyder egentligen på att detta skulle vara äkta?
 

KlockByten

Omega
2-Faktor
Det är väl standard modus operandi för scammers att sätta underpris och därefter prata handpenning direkt.
Handpenning behövs ju inte ens iochmed blocketpaketet, det är ju bara att commita direkt genom att sätta in pengarna.

Jag säger se det som läropengar. Vad tyder egentligen på att detta skulle vara äkta?
Vill man vara optimistisk så kan det vara att personen behöver lite extra pengar inför midsommar 😉
Jag är optimistisk i detta fallet och tror faktiskt att det tillslut kommer en klocka!
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Jag har kontakt hans sambo via Messenger som svarade mig direkt och trevligt. Hon var behjälplig och sa att hon skulle kontakta honom. Därefter fick jag väldigt snabbt svar på Blocket chatten efter radiotystnad under hela dagen där han skriver att hans sambo har ringt honom och att han har varit på jobbet sedan 06:30 och om jag kan vänta tills att han kommer hem eller om jag vill avbryta affären. Han skriver också att jag får lugna ner mig lite.
Jag är iaf nöjd över att jag har hittat personen i fråga som säljer och får väll se om klockan kommer tillslut eller inte.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har kontakt hans sambo via Messenger som svarade mig direkt och trevligt. Hon var behjälplig och sa att hon skulle kontakta honom. Därefter fick jag väldigt snabbt svar på Blocket chatten efter radiotystnad under hela dagen där han skriver att hans sambo har ringt honom och att han har varit på jobbet sedan 06:30 och om jag kan vänta tills att han kommer hem eller om jag vill avbryta affären. Han skriver också att jag får lugna ner mig lite.
Jag är iaf nöjd över att jag har hittat personen i fråga som säljer och får väll se om klockan kommer tillslut eller inte.
Ganska rimligt svar från säljaren ändå. Att du får lugna dig lite. Finns folk som arbetar och inte har möjlighet att slösurfa på arbetstid (till skillnad från många av oss andra)
Som redan nämnts har det bara gått några timmar. Jag håller f.ö med många här i tråden om att det låter suspekt med handpenning osv. Men någon dag bör man ändå ge säljaren. Jag själv har vid några tillfällen jag gjort diverse affärer här varit helt frånvarande från ks under en arbetsdag och inte kunnat svara förrän kvällen. Upplevt samma sak från vissa säljare. Återigen har många ett jobb och liv där oväntade saker kan få en att inte hinna frekventera sociala medier osv under en dag. Håller tummarna för att du får klockan 👍🏻
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ja, och jag var medveten om risken jag tog när jag skickade den där swishen innan. Inte för att det är mycket pengar men rätt skall ju ändå vara rätt.
Eftersom du har alla uppgifter är det ju rätt lätt att kolla upp via någon tjänst typ Ratsit om det finns betalningsanmärkningar eller aktiva ärenden hos KF. Är han grön där så förbättras chanserna att det dyker upp en klocka avsevärt tror jag.

Nu är det ju midsommar också så det är väl intressantast vad som händer eller inte händer under nästa vecka.

Lycka till iallafall 😊
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag har kontakt hans sambo via Messenger som svarade mig direkt och trevligt. Hon var behjälplig och sa att hon skulle kontakta honom. Därefter fick jag väldigt snabbt svar på Blocket chatten efter radiotystnad under hela dagen där han skriver att hans sambo har ringt honom och att han har varit på jobbet sedan 06:30 och om jag kan vänta tills att han kommer hem eller om jag vill avbryta affären. Han skriver också att jag får lugna ner mig lite.
Jag är iaf nöjd över att jag har hittat personen i fråga som säljer och får väll se om klockan kommer tillslut eller inte.
Eller så ska de köpa lådvin tillsammans för femhundringen till midsommar. Jag må va cynisk men jag tror inte det finns en chans att du får hem en klocka på posten.
 
Topp