• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Kul urverk!
Screenshot_20240731_231510_Chrome.jpg


"Lite" 😆
Screenshot_20240801_101731_Chrome.jpg
 
Var inte Tiffany tavlan en limiterad historia? Turkos finns ju i sortimentet fortfarande eller har jag missuppfattat det också 😬
 
Var inte Tiffany tavlan en limiterad historia? Turkos finns ju i sortimentet fortfarande eller har jag missuppfattat det också 😬
Drar en lång förklaring, du kanske redan känner till det mesta av det jag skriver, men ifall du inte gör det:

Den blåa är ingen Tiffany-tavla i sig (om du tänker på de de tidigare Rolex-tavlorna med Tiffany-märkning, som såldes i Tiffanys egna butiker). Dessa har alltid sålts av direkt av Rolex, Tiffany & co är AFAIK inte inblandade allts. De är inte limiterade mer än att det bara produceras så mycket Rolex klarar av att trycka ut, det har alltså inte kommunicerats ut hur många som kommer säljas totalt eller något slutdatum, men de har fått smeknamnet "Tiffany" pga att OP i den babyblåa färgen i folkmun kallas för "Tiffany blue" då den liknar Tiffanys blåa signaturfärg. På samma sätt som GMT:en med blå/svart bezel kallas för "Batman" men inte är associerade med varumärket Batman/DC Comics.

Ingen av dessa OP:s med färgade tavlor var från start limiterade av det jag känner till, men modellerna med den korall-röda och gula tavlan blev discontinued redan efter typ 1.5 år. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var pga kvalitetsproblem med tavlorna, men vet inte om det var spekulation eller sanning.

För den svenska marknaden är priset väldigt högt. Om man kollar internationellt, på Chrono24 och hos internationella gråhandlare/scalpers så är det väl i paritet med vad andra exemplar listar. Jag tror dock dessa är påväg ner (som Rolex-marknaden generellt) och att handlarnas priser laggar efter, så det återstår väl att se om den blir såld.
 
Senast ändrad:
Var inte Tiffany tavlan en limiterad historia? Turkos finns ju i sortimentet fortfarande eller har jag missuppfattat det också 😬

PP släppte 170 stycken Nautilus med en sån blå tavla i samarbete med Tiffany. Dom flesta delades (såldes) ut till superkändisar. Jay-Z, Lebron, DiCaprio osv. En såldes på auktion för $6.5 miljoner.

Efter det släppte även Rolex sin OP med typ samma färg, så då kallas den Tiffany Blue ute på marknaden och har varit mer hypad än dom andra färgade OP.
Sen har även flera andra märken hakat på den trenden senaste åren.
 
Drar en lång förklaring, du kanske redan känner till det mesta av det jag skriver, men ifall du inte gör det:

Den blåa är ingen Tiffany-tavla i sig (om du tänker på de de tidigare Rolex-tavlorna med Tiffany-märkning, som såldes i Tiffanys egna butiker). Dessa har alltid sålts av direkt av Rolex, Tiffany & co är AFAIK inte inblandade allts. De är inte limiterade mer än att det bara produceras så mycket Rolex klarar av att trycka ut, det har alltså inte kommunicerats ut hur många som kommer säljas totalt eller något slutdatum, men de har fått smeknamnet "Tiffany" pga att OP i den babyblåa färgen i folkmun kallas för "Tiffany blue" då den liknar Tiffanys blåa signaturfärg. På samma sätt som GMT:en med blå/svart bezel kallas för "Batman" men inte är associerade med varumärket Batman/DC Comics.

Ingen av dessa OP:s med färgade tavlor var från start limiterade av det jag känner till, men modellerna med den korall-röda och gula tavlan blev discontinued redan efter typ 1.5 år. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var pga kvalitetsproblem med tavlorna, men vet inte om det var spekulation eller sanning.

För den svenska marknaden är priset väldigt högt. Om man kollar internationellt, på Chrono24 och hos internationella gråhandlare/scalpers så är det väl i paritet med vad andra exemplar listar. Jag tror dock dessa är påväg ner (som Rolex-marknaden generellt) och att handlarnas priser laggar efter, så det återstår väl att se om den blir såld.

PP släppte 170 stycken Nautilus med en sån blå tavla i samarbete med Tiffany. Dom flesta delades (såldes) ut till superkändisar. Jay-Z, Lebron, DiCaprio osv. En såldes på auktion för $6.5 miljoner.

Efter det släppte även Rolex sin OP med typ samma färg, så då kallas den Tiffany Blue ute på marknaden och har varit mer hypad än dom andra färgade OP.
Sen har även flera andra märken hakat på den trenden senaste åren.

Tack för förklaringen. Då är jag med. Men då tänker jag att värdet/priset alltså upphaussat för att just den färgen associeras med något som var exklusivt? Eller cirkulerar det färre för att dem är svårare att tillverka än t.ex en svart urtavla? Spontant känns det som att fler väljer en neutral färg över en relativit ”skrikig” färg.

Intressant hur som helst 🙂
 
Tack för förklaringen. Då är jag med. Men då tänker jag att värdet/priset alltså upphaussat för att just den färgen associeras med något som var exklusivt? Eller cirkulerar det färre för att dem är svårare att tillverka än t.ex en svart urtavla? Spontant känns det som att fler väljer en neutral färg över en relativit ”skrikig” färg.

Intressant hur som helst 🙂
Bra fråga, skulle vara intressant att se siffror på hur mycket AD:s blir tilldelade av respektive färg, om det produceras färre exemplar i dom skrikiga färgerna än i dom mer neutrala.

Spekulerar bara nu men jag tror att dom skrikiga färgerna är väldigt populära då det är lättare att känna igen, särskilt i andra länder. Jag tror att väldigt många (bortsett från en del klockintresserad/forummedlemmar) innerst inne vill att klockan lätt ska gå att känna igen när dom lägger stora summor på en klocka. Eventuellt att dom neutrala färgerna är mer uppskattade i Sverige av kulturella skäl, om man bortser från vissa faktorer som gör dom "skrikiga" mer efterfrågade generellt, som andrahandsvärde, att dom är sällsynta/svåra att få tag på, etc.
 
Tack för förklaringen. Då är jag med. Men då tänker jag att värdet/priset alltså upphaussat för att just den färgen associeras med något som var exklusivt? Eller cirkulerar det färre för att dem är svårare att tillverka än t.ex en svart urtavla? Spontant känns det som att fler väljer en neutral färg över en relativit ”skrikig” färg.

Intressant hur som helst 🙂
Blå&Grön är heta och därmed dyra färger.

Knappast svårare tillverka,men gissningsvis gör man färre för att just ha dessa lite mer "exklusiva"

Vad folk i Sverige tycker är väl totalt ointressant.
Fråga om kineser indier eller ryssar vill vara neutrala vad gäller lyxprodukter.
 
Blå&Grön är heta och därmed dyra färger.

Knappast svårare tillverka,men gissningsvis gör man färre för att just ha dessa lite mer "exklusiva"

Vad folk i Sverige tycker är väl totalt ointressant.
Fråga om kineser indier eller ryssar vill vara neutrala vad gäller lyxprodukter.

Nej, Sverige är såklart en obetydlig marknad sett över det stora hela. Ser inget konstigt i priset om det är vad folk betalar för den på andrahandsmarknaden, men om det är kineser, indier och ryssar som gör det. Kanske tradera inte är den den bäst lämpade plattformen att annonsera på.
 
PP släppte 170 stycken Nautilus med en sån blå tavla i samarbete med Tiffany. Dom flesta delades (såldes) ut till superkändisar. Jay-Z, Lebron, DiCaprio osv. En såldes på auktion för $6.5 miljoner.

Efter det släppte även Rolex sin OP med typ samma färg, så då kallas den Tiffany Blue ute på marknaden och har varit mer hypad än dom andra färgade OP.
Sen har även flera andra märken hakat på den trenden senaste åren.
Rolex var före PP.

Rolex släppte turkosa OP augusti 2020, PP släppte Tiffany Nautilus december 2021.
 
Det här känns ju rätt suspekt. Nyreggad användare utan omdömen, en katalogbild på klockan, en tom box och en rät weird annonstext 😁 Tror jag passar på den.


1000015858.png
1000015859.png
1000015860.png
Nä, den hade jag passat. Texten är säkert Traderas fullständigt värdelösa AI-genererade autotext. Förstår inte att de släpper ut den till kund.
 
  • Like
Reactions: SFS
Sagostund.
IMG_5160.png
IMG_5161.png
IMG_5162.png
IMG_5163.png
Den där säljaren har haft två stycken Universal Geneve till salu i evigheter. Auktionerna bara rullar på vecka efter vecka och når aldrig bevakningspriset. Någon gång tror jag han haft dem till fast pris också. Första gången för ~17 000kr. När den inte såldes för det så höjde han priset till 42 000kr. Den såldes förstås inte då heller…

Även de annonserna är väldigt knepiga och innehåller bland annat länkar till youtube.
 
Tillbaka
Topp