Jo, visst låter det så. Fullt medveten om det. Och jag kan såklart inte bevisa något, men det är inget jag bara rycker ut luften; jag har varit aktiv sedan 2006 (samma år som de köptes av Ebay), har över 1500 positiva omdömen (5,0 och inte ett enda negativt) och har samtidigt haft måååånga diskussioner med deras kundtjänst om allehanda felaktigheter.
Det dåliga ryktet från en sån här annons får de bara hos ett fåtal inbitna, samtidigt som den ger tusen gånger mer tillbaka. Annonsen ovan har redan visats 981 gånger...
Om du däremot lägger upp en sliten bootleg vinyl på nåt gammalt hårdrocksband eller el. liknande så tar det bara en halv dag innan du får ett mejl från kundtjänst där de hotar att stänga ner ditt konto för att den inte följer deras regel om ”Märkeskopior, förfalskningar, bootlegs och andra kopior” samt en eller flera lagar gällande immaterialrätt.
Var inte meningen att kapa tråden, men nånstans häri tror jag svaret ligger om varför vi ständigt anmäler utan att någonting görs och som ger följden att många blåögda stackare blir blåsta på tusentals kronor.
(OT men också intressant är deras riktade annonser på Facebook; det är alltid typ Mein Kampf, en bok om HBTQ+ eller en toalettrulle med Donald Trumps ansikte – givetvis handplockat för att skapa buzzzz...)