• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

ALLT finns som förfalskningar. Du kan hitta kopior på pennor värda 3kr till och med.
Riktigt tråkigt att det ska vara så, men vad gör inte folk för pengar skulls.

En kollega till mig har 2 fina Rolex klockor, och har endast på sig dem vid speciella tillfällen pga rånrisken, och samtidigt funderar han på att beställa hem 2 fakes också.
Aldrig sa jag, dont do it!

En kollega till mig har 2 fina Rolex klockor, och har endast på sig dem vid speciella tillfällen pga rånrisken, och samtidigt funderar han på att beställa hem 2 fakes också.
Två fakes?
Bra sätt att bli traumatiserad och förnedrad samtidigt som man stödjer olaglig verksamhet och ljusskygga grupper. 🙄

Märkligt resonemang.
Rånrisken minskar väl inte med fejk rolex ? Det är väl först efter rånet skurken ev märker att det är fejk.

Myt

Om du inte menar att de säljs vidare i gråhandlarledet men det är ju inte riktigt samma sak
Kan vara en myt när det kommer till klockor, är tyvärr inte insatt.. men när det kommer till kläder har jag sett det själv när jag var till Bangladesh, massor med märkeskläder som produceras i fabrikerna där som kommer ut på marknaden som icke auktoriserade kopior även om dom ofta är identiska, och sedan säljs de rejält mycket billigare, både på marknader och obskyra ställen på nätet.

Kan vara en myt när det kommer till klockor, är tyvärr inte insatt.. men när det kommer till kläder har jag sett det själv när jag var till Bangladesh, massor med märkeskläder som produceras i fabrikerna där som kommer ut på marknaden som icke auktoriserade kopior även om dom ofta är identiska, och sedan säljs de rejält mycket billigare, både på marknader och obskyra ställen på nätet.
..ska tillägga att alla företag med nån form av självaktning försöker ju stävja sånt här och hålla koll på sina produktionsled. Och självklart är det känsligt även för fabrikerna, för dom är ju mån av att ha kvar kunderna.

Sorry men det där är ju en riktig boomer-teori. Det var alltid någons farsa som drog den för att legitimera sitt fake-köp i Thailand eller Turkiet. Aldrig att det kommer ut från samma fabrik när det kommer till större/dyrare märken, märkena har bättre koll än så. Dom som tillverkar bättre fakes köper in äkta vara och replikerar. Möjligen att dom känner till produktionstekniker genom att få uppgifter från anställda osv.

Jag lägger ner, jag svarade medhållande på något som jag tolkade som ett generellt påstående och som jag också upplevt i mitt yrkesliv inom elektronikbranschen där vi jobbade uteslutande med asiatiska leverantörsled och som jag också sett när jag rest och träffat folk i Asien. Jag borde inte har skrivit något eftersom jag har dålig koll om omfattningen av problemet och ingen koll på om det ens är ett problem för välrenommerade klocktillverkare, vilket det här forumet främst är intresserad av. Alla typer av förfalskningar eller icke auktoriserade klockor är en styggelse.

Screenshot_20241025-163517_Chrome.jpg

Hittade denna och undrar är den äkta? Är det en "aftermarket" tavla på den?

Bilagor

• Screenshot 2024-10-25 at 17-54-16 5b8125a9-9a2e-4776-b5a3-04a77e55f496.webp (WEBP Image 540 × ...png
    Screenshot 2024-10-25 at 17-54-16 5b8125a9-9a2e-4776-b5a3-04a77e55f496.webp (WEBP Image 540 × ...png
    229.7 KB · Visningar: 7
IMG_20241029_161530.jpg

Anmäld av flera personer för flera dagar sedan, men tydligen inget problem för Tradera. 🤷

Jag tror att den försvinner snart.

Fortfarande kvar. Anmäld av mig med alldeles nyss.

Som sagt anmäldes den redan i helgen av flera. Men Tradera vet precis vad de gör och denna typ av agerande är helt enligt deras plan eftersom alla dessa objekt drar en enorm trafik till deras handelsplats.

Är det så?
Riktigt dåligt och oseriöst av en av Sveriges största handelsplatser.
Låter lite väl konspiratoriskt. Skulle snarare gissa på bara dåligt kontroll när annonser läggs upp, de själva har väl bara att förlora på dåligt rykte tänker jag?

Låter lite väl konspiratoriskt. Skulle snarare gissa på bara dåligt kontroll när annonser läggs upp, de själva har väl bara att förlora på dåligt rykte tänker jag?
Varför skulle anmälan av befintliga annonser ha något att göra sned dålig kontroll när nya annonser läggs upp att göra menar du?

Jo, visst låter det så. Fullt medveten om det. Och jag kan såklart inte bevisa något, men det är inget jag bara rycker ut luften; jag har varit aktiv sedan 2006 (samma år som de köptes av Ebay), har över 1500 positiva omdömen (5,0 och inte ett enda negativt) och har samtidigt haft måååånga diskussioner med deras kundtjänst om allehanda felaktigheter.

Det dåliga ryktet från en sån här annons får de bara hos ett fåtal inbitna, samtidigt som den ger tusen gånger mer tillbaka. Annonsen ovan har redan visats 981 gånger...

Om du däremot lägger upp en sliten bootleg vinyl på nåt gammalt hårdrocksband eller el. liknande så tar det bara en halv dag innan du får ett mejl från kundtjänst där de hotar att stänga ner ditt konto för att den inte följer deras regel om ”Märkeskopior, förfalskningar, bootlegs och andra kopior” samt en eller flera lagar gällande immaterialrätt.

Var inte meningen att kapa tråden, men nånstans häri tror jag svaret ligger om varför vi ständigt anmäler utan att någonting görs och som ger följden att många blåögda stackare blir blåsta på tusentals kronor.

(OT men också intressant är deras riktade annonser på Facebook; det är alltid typ Mein Kampf, en bok om HBTQ+ eller en toalettrulle med Donald Trumps ansikte – givetvis handplockat för att skapa buzzzz...)

Jo, visst låter det så. Fullt medveten om det. Och jag kan såklart inte bevisa något, men det är inget jag bara rycker ut luften; jag har varit aktiv sedan 2006 (samma år som de köptes av Ebay), har över 1500 positiva omdömen (5,0 och inte ett enda negativt) och har samtidigt haft måååånga diskussioner med deras kundtjänst om allehanda felaktigheter.

Det dåliga ryktet från en sån här annons får de bara hos ett fåtal inbitna, samtidigt som den ger tusen gånger mer tillbaka. Annonsen ovan har redan visats 981 gånger...

Om du däremot lägger upp en sliten bootleg vinyl på nåt gammalt hårdrocksband eller el. liknande så tar det bara en halv dag innan du får ett mejl från kundtjänst där de hotar att stänga ner ditt konto för att den inte följer deras regel om ”Märkeskopior, förfalskningar, bootlegs och andra kopior” samt en eller flera lagar gällande immaterialrätt.

Var inte meningen att kapa tråden, men nånstans häri tror jag svaret ligger om varför vi ständigt anmäler utan att någonting görs och som ger följden att många blåögda stackare blir blåsta på tusentals kronor.

(OT men också intressant är deras riktade annonser på Facebook; det är alltid typ Mein Kampf, en bok om HBTQ+ eller en toalettrulle med Donald Trumps ansikte – givetvis handplockat för att skapa buzzzz...)
Jo, fullt möjligt att du har helt rätt. Buzzen kanske är viktigare än innehållet.

Tillbaka
Topp