• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Hur försvann den? Någon som skrev eller rapportera/anmälde? Även intressant hur blocket gör om en annons som inte uppenbart är en piratkopia väl anmäls? Hur kan de bekräfta att det är en piratkopia?
Vem vet? Blocketfolket kanske läser denna tråd, det skulle iaf jag göra om jag jobbade på blocket. Sen hör de säkert av sig till säljaren om det verkar konstigt, och får de då konstiga svar så är nog saken biff. Blocket har ju ingen skyldighet att sälja folks grejjer, de kan väll plocka bort vad de vill utan någon som helst anledning egentligen.

Högst osannolikt. Den försvann nog för att den blev flaggad för samma sak från flera olika personer. Det brukar vara det snabbaste sättet att få bort en annons från Blocket/Tradera/Ebay.
Precis så lär det ju fungera.
Är det en person som anmäler och de själva inte konstaterar något konstigt med annonsen så plockas den nog inte ned eftersom det då är väldigt mycket ord mot ord.
Om fem personer gör samma om en och samma annons så är det nog någon figurativ röd saftblandare som börjar blinka hos Schibsted.

Precis så lär det ju fungera.
Är det en person som anmäler och de själva inte konstaterar något konstigt med annonsen så plockas den nog inte ned eftersom det då är väldigt mycket ord mot ord.
Om fem personer gör samma om en och samma annons så är det nog någon figurativ röd saftblandare som börjar blinka hos Schibsted.
Exakt! Därför är expertisen i denna tråd så viktig. Jag är tämligen säker på att den har räddat flertalet intet ont anande spekulanter från att bli lurade.

FB Marketplace, är det ens någon mening att försöka anmäla ? edit: Gjorde det, försökte iaf...oklart vad som gick iväg, är inte vän med FB.
1729161232138.png

Senast ändrad:
Vad är problemet menar du?
Beteendet som personen i mitt inlägg sysslar med är bilhandlarfasoner och hör ej hemma i en sådan här gemenskap tycker jag. Det är en vattendelare, vissa känner en kamratskap med andra klockentusiaster medan andra tycker det är självklart att kapitalismen går först och gör allt de kan för att tjäna en tusing eller två.

När han köpte klockan prutades den ner från 7000:- till 5000:- (gissningsvis pga problemet med urverket). När han nu säljer samma klocka med samma problem är den värd nästan det dubbla trots att problemen kvarstår.

Beteendet som personen i mitt inlägg sysslar med är bilhandlarfasoner och hör ej hemma i en sådan här gemenskap tycker jag. Det är en vattendelare, vissa känner en kamratskap med andra klockentusiaster medan andra tycker det är självklart att kapitalismen går först och gör allt de kan för att tjäna en tusing eller två.

När han köpte klockan prutades den ner från 7000:- till 5000:- (gissningsvis pga problemet med urverket). När han nu säljer samma klocka med samma problem är den värd nästan det dubbla trots att problemen kvarstår.
Förstår att man kan vara kritisk till personer som köper för att sälja, men samtidigt så skulle jag inte kalla det bilhandlarfasoner att köpa något till ett bra pris för att sedan sälja det till ett ”rättfärdigat?” pris.

Tror f.ö inte att det är många som är villiga att få mindre pengar för något med anledning ”gemenskap” gentemot främlingar.

Fortsätter på temat FB marketplace. Lätt att bli lurad om man inte är om sig och kring sig. Nasare finns överallt...

Blocketchatten är från i somras när jag försökte köpa samma (då prisvärda) Aquadive.

1000020856.jpg
1000020858.jpg
Om jag får tala för mig vilket jag hoppas är okej. Jag var medveten om klockans gång när jag köpte den. Korrekt att jag betalade 5k för den, vilket i mitt tycke var ett ’steal’ sett till dess faktiska värde. För dom pengarna så behåller jag hellre än att sälja. Men nu vill jag göra mig av med några klockor och la ut den till ett värde jag faktiskt tycker att den betingar, trots ett potentiellt servicebehov, vilket jag inte har mörkat på något sätt.

Snark.....

Att annonsera för ett pris betyder inte att den blir såld för den summan.
Folk får begära vad fan de vill för sina pryttlar. Är jag intresserad får de ett bud på vad jag vill betala.

Är det okej gör vi affär.
Är det inte okej får det också vara okej😉

Snark.....

Folk får begära vad fan de vill för sina pryttlar. Är jag intresserad får de ett bud på vad jag vill betala.

Håller faktiskt med ovan till 110%. Det är lite för vanligt i denna ”hobby” att man blir för emotionell kring klockpriser.
”Han vill bara tjäna pengar!” Ja kanske, vad spelar det för roll? Om jag annonserar ut en klocka långt över marknadspris kommer jag 1. Förmodligen inte få den sålt 2. Få vänta länge innan någon potentiell köpare hör av sig. Har man inte bråttom eller behov av pengarna kan man ju annonsera ut sin klocka hur högt man vill. En lyxklocka fyller inget ”basbehov” det är liksom inte ocker att vilja tjäna på nån som kan tänka sig betala flera tusen för en klocka.

Snark.....

Håller faktiskt med ovan till 110%. Det är lite för vanligt i denna ”hobby” att man blir för emotionell kring klockpriser.
”Han vill bara tjäna pengar!” Ja kanske, vad spelar det för roll? Om jag annonserar ut en klocka långt över marknadspris kommer jag 1. Förmodligen inte få den sålt 2. Få vänta länge innan någon potentiell köpare hör av sig. Har man inte bråttom eller behov av pengarna kan man ju annonsera ut sin klocka hur högt man vill. En lyxklocka fyller inget ”basbehov” det är liksom inte ocker att vilja tjäna på nån som kan tänka sig betala flera tusen för en klocka.
Tack. Precis så jag tänker. Sen finns det alltid en liten marginal och prutgräns. Bjuder nån 8-8,5 är jag ju inte omöjlig.

Tillbaka
Topp