• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Vad händer här? Lite dyrt eller?
1000023283.jpg

Väldigt många kommer från Indien som @zippan säger ovan. Fråga mig inte varför. Dem har dock nattklubbar, restauranger och butiker med Hitlermotiv. Räcker att googla.
Jag har rest en del i Indien med motorcykel, och träffat på det fenomenet.
Förklaringen (eller viss förklaring) är att symbolen (hakkorset/svastikan) sedan urminnes tider är en lyckosymbol, och finns överallt där.
Folk har balkongräcken och plattläggningar med symbolen, men det har ingenting med den mustaschprydda diktatorn att göra, han bara förstörde symbolens innebörd en aning.
Men varför klockor med symbolen kopplad till nazismen (med naziledaren på) tillverkas vet jag faktist inte???
Känns lite märkligt.
Indien kanske inte riktigt har greppat allt som hände?

Ofta är de inte riktade i första hand
Förklaringen (eller viss förklaring) är att symbolen (hakkorset/svastikan) sedan urminnes tider är en lyckosymbol, och finns överallt där.
Folk har balkongräcken och plattläggningar med symbolen, men det har ingenting med den mustaschprydda diktatorn att göra, han bara förstörde symbolens innebörd en aning.
Men varför klockor med symbolen kopplad till nazismen (med naziledaren på) tillverkas vet jag faktist inte???
Känns lite märkligt.
Ofta är dylika klockor inte i första hand riktade till klockintresserade personer, utan snarare till folk som är intresserad av andra världskriget eller samlar militaria. Det dyker med jämna mellanrum upp såväl armbandsur, fickur men även gamla väckarklockor vilka pimpats med diverse gravyrer och symboler. Ofta försöker de göra gällande att det är en "ubercool" klocka från något av de kändare tyska förbanden, ubåtar eller liknande. Detta är inte heller begränsat till klockor, utan det går att hitta allehanda antikviteter som förstörts på detta vis, exempelvis gamla cigarettetuier.

Känns lite märkligt.
Jag har läst lite om det där. Finns t o m begreppet "nazi chic" där man anammar nazistisk estetik och hyllar Hitler som en skojig populärkulturell figur snarare än en fruktansvärd krigsförbrytare som för oss känns mer rimligt, och detta är utbrett i framför allt Östasien.

Tydligen ska det handla om att nazismen, andra världskriget, Hitler osv framställs väldigt annorlunda på historialektionerna i Indien, Japan, Thailand osv och man talar inte så mycket om politiska ideologierna som låg bakom. Det är alltså inte mer kontroversiellt att döpa en bar till "Hitler's Pub" än "Churchill's Pub" i dessa länder, vilket så klart sticker i ögonen för oss, samtidigt som man som sagt tycker att estetiken är spännande.

Jag har läst lite om det där. Finns t o m begreppet "nazi chic" där man anammar nazistisk estetik och hyllar Hitler som en skojig populärkulturell figur snarare än en fruktansvärd krigsförbrytare som för oss känns mer rimligt, och detta är utbrett i framför allt Östasien.

Tydligen ska det handla om att nazismen, andra världskriget, Hitler osv framställs väldigt annorlunda på historialektionerna i Indien, Japan, Thailand osv och man talar inte så mycket om politiska ideologierna som låg bakom. Det är alltså inte mer kontroversiellt att döpa en bar till "Hitler's Pub" än "Churchill's Pub" i dessa länder, vilket så klart sticker i ögonen för oss, samtidigt som man som sagt tycker att estetiken är spännande.
Tack för infon, det låter ju rimligt.

Vilket kap! En Rolex DD + DJ hybrid för bara 1000kr!

Klockan är tydligen automatisk men tyvärr så är batteriet slut….

Bilagor

• IMG_0833.jpeg
    IMG_0833.jpeg
    102.1 KB · Visningar: 5
  • IMG_0834.jpeg
    IMG_0834.jpeg
    189.9 KB · Visningar: 4
Fint att ”serienumret” (ref) går till en Breitling super avenger, denna ska ju ha: RB0137241L1P1.
Att det sedan är en quartz-blandning?? Och att index kl 12 går ihop som en stor klump istället för att separeras och att man skippat nästan alla röda detaljer på detta exemplar gör ju detta till ett riktigt kap.

IMG_8999.jpeg
Jag tyckte ändå att han såg ärlig ut på bilden 😂

Tillbaka
Topp