• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ohh, ok - jag har ingen koll på auktionshusen utan förväntade mig hög nivå av alla på Auctionet vilket gjorde mig förvånad när jag såg dessa klockor... men det är altså vissa av ovanstående som återkommande "råkar ha otur" med sina produkter? o_O
Ja, hos Gomér och Andersson är det ett mönster iallafall. De andra två har jag inte koll på men gissningsvis ser det väl likadant ut där. Det är ju en riktig skojarbransch på alla nivåer och jag tror att det snarare är en rimlig utgångspunkt att förvänta sig en låg nivå både på och utanför Auctionet. Det är inte bara på mindre auktionshus på vischan det fuskas. Spontant tänker jag till exempel på de där Ali Express-"Rolex"-väggklockorna som Stockholms Auktionsverk återkommande säljer för flera tusen över nypris. Kan dra mig till minnes diverse exempel på återkomnande "otur" i flera andra varukategorier men de kanske passar bättre i någon tråd i Lifestyle. Vill inte att någon nitisk moderator raderar även det här inlägget pga "OT". :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
366C0C93-7170-46D4-8087-D8138899DF1E.jpeg

67768741-48E5-44B8-A010-61534C369B89.jpeg

🤔
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Säljaren har nått åldern att det är dags för läsglasögon för att se visarna på Daytonan men skriver fortfarande helt planlöst på ungdomars vis och kastar in smileys i texten... Ok... :rolleyes:
Jag ska bära dumstrut en hel dag och posta bildbevis i tråden om det kommer fram att författaren av den där annonsen är född efter 1970.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Jag har dessvärre blivit lurad av de där. Blocket är fullt medveten och kan ganska enkelt minimera denna typ av bedrägerier, men vägrar införa BankID som krav.
Man har enbart krav på BankID av köparen, inte säljaren. Varför är oklart. Blocket KRYLLAR av denna typ av annonser och det är organiserat.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag har dessvärre blivit lurad av de där. Blocket är fullt medveten och kan ganska enkelt minimera denna typ av bedrägerier, men vägrar införa BankID som krav.
Man har enbart krav på BankID av köparen, inte säljaren. Varför är oklart. Blocket KRYLLAR av denna typ av annonser och det är organiserat.
Man handlar inte på distans av någon som inte är verifierad till att börja med. Med bankid alltså... jag är det.
1680101064832.png
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Man handlar inte på distans av någon som inte är verifierad till att börja med. Med bankid alltså... jag är det.
1680101064832.png
Självklart. Jag hatar mig själv för det. Helt puckat av mig.

Men, frågan är varför
1. Blocket tillåter icke verifierade att sälja...
2. ..men kräver att köpare verifierar sig
3. Inte gör det möjligt att sortera bort de som inte är verifierade
4. Gör bocken för verifiering så liten och långt ner på sidan och inte tydligare
5. Släpper igenom samma annons upp til 10 ggr per kväll som alla blir nertagna efter anmälan för scam.


När jag polisanmälde detta så var det enligt dom "mycket vanligt" på Blocket. Det blir snabbt väldigt stora pengar som luras av folk.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Självklart. Jag hatar mig själv för det. Helt puckat av mig.

Men, frågan är varför
1. Blocket tillåter icke verifierade att sälja...
2. ..men kräver att köpare verifierar sig
3. Inte gör det möjligt att sortera bort de som inte är verifierade
4. Gör bocken för verifiering så liten och långt ner på sidan och inte tydligare
5. Släpper igenom samma annons upp til 10 ggr per kväll som alla blir nertagna efter anmälan för scam.


När jag polisanmälde detta så var det enligt dom "mycket vanligt" på Blocket. Det blir snabbt väldigt stora pengar som luras av folk.
Beror lite på vad det är men tar vi klockor över ett visst belopp så kommer annonser definitivt upp lite för lätt och snabbt. Var finns rimlighetskollen att man kan få en nästan ny Tudor för 8K ? Har inte kollat deras regler men vill tro att uppenbara piratkopior borde inte vara tillåtet. Det är ju ingen som försöker luras med en Rolex för 1500:- men hur fasen kan det publiceras ?

Låter som du blev lurad på en kännbar slant och det är enormt tråkigt tycker jag.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Beror lite på vad det är men tar vi klockor över ett visst belopp så kommer annonser definitivt upp lite för lätt och snabbt. Var finns rimlighetskollen att man kan få en nästan ny Tudor för 8K ? Har inte kollat deras regler men vill tro att uppenbara piratkopior borde inte vara tillåtet ? Det är ju ingen som försöker luras med en Rolex för 1500:- men hur fasen kan det publiceras ?

Låter som du blev lurad på en kännbar slant och det är enormt tråkigt tycker jag.

Det var en Garminklocka för 5k. Att bli lurad sved mer än pengarna, faktiskt. Jag brukar vara väldigt försiktig.
Den annonsen jag blev lurad på och polisanmälde dyker upp 5-10 gg varje kväll sedan dess. Alltså EXAKT samma bild, text och pris.
Räknar man på det så är det antagligen miljonbelopp det handlar om årligen som scammas.
 

didrikson

Omega
Det var en Garminklocka för 5k. Att bli lurad sved mer än pengarna, faktiskt. Jag brukar vara väldigt försiktig.
Den annonsen jag blev lurad på och polisanmälde dyker upp 5-10 gg varje kväll sedan dess. Alltså EXAKT samma bild, text och pris.
Räknar man på det så är det antagligen miljonbelopp det handlar om årligen som scammas.
Därför jag alltid försöker få till Blocketpaket när jag handlar på blocket. Rocker håller pengarna tills du godkänt varan.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Man handlar inte på distans av någon som inte är verifierad till att börja med. Med bankid alltså... jag är det.
1680101064832.png

Det trodde jag alla förstått. Ett exempel. Swisha mig först 30000 innan jag kommer in i lobbyn med klockan - och swishnumret går till ett företag - samt ingen bankId verifiering på B. Och sedan - när man är blåst - numret går ej att nå - vänligen lämna ett meddelande.
 
Topp