• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Jag måste ha tydligen missat något när man säljer på KS. Får läsa policyn då jag inte gjort det på ett tag.
Så du menar att om man är osäker på vad man säljer så är det helt ok att lägga ut det som äkta vara?

Var är den köpt? Det är bara att skicka ett Mail till AD som har sålt den och fråga om det blev sålt en klocka med samma serienr som klocka och cert. Det har jag gjort många gånger og alltid fått svar.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska svara på vissa inlägg här. Det spelar ingen roll hur mycket jag än förklarar. Låt mig reda ut detta med vissa medlemmar här som är hjälpsamma.
Kan väl iofs också tycka att det ofta blir lite väl mkt... Men det är ju på grund av sånt här som KS är ett säkrare sätt att handla på än t.ex blocket/tradera, communityn "vaktar" sig själv lite.

Jag har inte tillräckligt koll för att köpa av randoms på blocket/tradera. Har man inte tillräckligt med kunskap ska man inte köpa av okända (köp säljaren blabla).

Klart det e fett tråkigt att bli påhoppad men har man gjort fel oavsett uppsåt får man lägga sig platt...
 

FlipSwede

Rolex
Med tanke på ditt svar, så utgår man att alla klockor som finns ute till försäljning inom KS, har på något sätt undersökts och garanterade äkta. Då även alla typer av tillbehör och delar inuti klockan.

Förstår jag rätt?
Hårddraget ja om jag tolkar forum reglerna korrekt
Se Allmänt punkt 1

Antingen av säljaren som besitter sådan kunskap eller en fackman även om bägge garanterat missar ibland.

Sedan finns det ju en del klockor där säljare köpt nytt från ÅF och inte bytt några delar.

Men håller med dig om att det är svårt att "Kunna allt om Allt".
Speciellt begagnade klockor som köps och säljs mellan privatpersoner I hobbysyfte.
Det är väl därför en vettig Returpolicy Kommunikation och lite "Hobbyanda" räcker långt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu när jag ser på annonsen så är där heller inte elektroniskt cert. Det är jag 100% säker på kom med alla klockor från 2019.
Har funnits ADs som blivit av med AD-status för Breitling och därför haft papperscert under en period. Vet att det har skett i USA, tveksamt om det varit så i EU, men inte omöjligt.
 
Har funnits ADs som blivit av med AD-status för Breitling och därför haft papperscert under en period. Vet att det har skett i USA, tveksamt om det varit så i EU, men inte omöjligt.
Ok, det visste jag inte. Men måste ändå vara möjligt att skicka ett Mail till den AD som sålt klockan i 2019 och höra. Nu vet jag inte hur långt bak man kan gå i systemet, men 4 år borde väl vara möjligt.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Man läser gång på gång om okunniga köpare som i god tro köpt en fejk, kanske haft den under flera år och inte förrän försäljning ska ske här på KS uppdagas det. Jag själv har absolut inte kunskapen att avgöra om en välgjord kopia är just det, en kopia. Skulle därför i princip aldrig köpa beggat på blocket, tradera eller liknande utan endast här på KS då jag förutsätter att det som säljs här är äkta vara. Därför blir jag själv extremt tacksam och imponerad av kompetensen som finns här som gång på gång hittar kopior och kanske räddar mindre kunniga köpare som mig från att gå på pumpen! Hatten av till er. Det är delvis tack vare såna här diskussioner man känner sig relativt trygg av att handla här på köp&sälj!

Och @eddiex ditt bemötande och attityd är inte till din fördel. Rätt approach här vore tacksamhet till de mer kunniga som lyft problemet. Jag förstår att du inte är någon expert, kanske på samma nivå som mig? Men just därför vore en något ödmjukare attityd på sin plats. Du har säkerligen inte gjort något fel medvetet, men faktum är att det är DU som eventuellt kunnat sälja en kopia till någon godtrogen stackare här. Var tacksam för att så nu inte blev fallet. Jag hoppas för din skull att resten av klockan inte visar sig vare fake och att allt löser sig till det bästa
 

eddiex

Omega
20240105_181159.jpg
20240105_180933.jpg
20240105_180848.jpg
20240105_180807.jpg
20240105_180719.jpg
20240105_180623.jpg

Här kommer fler bilder som kanske kan ge dom som är mer kunniga fler ledtrådar.
 

eddiex

Omega
Om nu klockan har varit inne på trycktest hos Breitling i Täby, så borde dom väl ha uppmärksammat att något är konstigt med klockan. Det borde ha varit rimligt att få den informationen. Nu var det förra ägaren som utförde den. På måndag får jag ringa butiken för att ställa kontrollfrågor om detta.
 

FlipSwede

Rolex
Om nu klockan har varit inne på trycktest hos Breitling i Täby, så borde dom väl ha uppmärksammat att något är konstigt med klockan. Det borde ha varit rimligt att få den informationen. Nu var det förra ägaren som utförde den. På måndag får jag ringa butiken för att ställa kontrollfrågor om detta.
Njae...

Inte kollar de gummisnodd lås urverk etc vid (gratis?) tryck-koll?
Antingen är testet godkänt eller inte.

Men jag har bara erfarenhet av ovanstående från klockor jag själv köpt nya.
 

eddiex

Omega
Njae...

Inte kollar de gummisnodd lås urverk etc vid (gratis?) tryck-koll?
Antingen är testet godkänt eller inte.

Men jag har bara erfarenhet av ovanstående från klockor jag själv köpt nya.
Förstår att de inte utför en genomgående kontroll av uret under ett trycktest. Tänker mer på att en erfaren urmakare borde väl känna eller reagera om klockan är fake någorlunda enkelt.

Om nu trycktestet gick igenom, så borde det vara en väldigt bra kopia med andra ord.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om nu klockan har varit inne på trycktest hos Breitling i Täby, så borde dom väl ha uppmärksammat att något är konstigt med klockan. Det borde ha varit rimligt att få den informationen. Nu var det förra ägaren som utförde den. På måndag får jag ringa butiken för att ställa kontrollfrågor om detta.
Ring Täby istället och be dem kolla upp serienumret. De kan säkert svara via foton också om du mailar dem, de brukar vara väldigt hjälpsamma.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Om nu klockan har varit inne på trycktest hos Breitling i Täby, så borde dom väl ha uppmärksammat att något är konstigt med klockan. Det borde ha varit rimligt att få den informationen. Nu var det förra ägaren som utförde den. På måndag får jag ringa butiken för att ställa kontrollfrågor om detta.

Inte helt säkert. En Breitlingbutik har troligen rätt hög omsättning på personal och de har troligen mindre koll än vissa av oss här. Speciellt på modeller som inte saluförs längre.
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Inte helt säkert. En Breitlingbutik har troligen rätt hög omsättning på personal och de har troligen mindre koll än vissa av oss här. Speciellt på modeller som inte saluförs längre.
Fast det är ju ingen butik i vanlig mening, Breitling Service Center i Täby ”borde” ju ha koll på klockor de hanterar, har denna varit inne hos dem o visar sig vara kopia är det ju oerhört pinsamt och en ordentlig plump i protokollet för deras del. Men som nämns tidigare så är det väl bäst att säljaren nu kollar upp äktheten ordentligt.
 
Topp