• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blocket (och andra tokiga annonser)

Transparent med varför klockan säljs.
IMG_4857.jpeg

Kanske fel tråd men en person vill köpa min klocka på blocket via blocketpaket
Det handlar om 44k (försäkringen täcker 40000:- som jag läst men kanske ok)
Räcker det att jag dokumentera allt med bilder innan lämna klockan till ombud?

Är du säker på att försäkringen täcker 40 000 kr? Sådana försäkringar brukar oftast inte täcka något alls om värdet överstiger det högsta ersättningsbara beloppet.

Jag har för mig att blocketpaket är otroligt dåligt för säljaren men bra för köparen.
Köparen kan i princip säga att den tagit emot en sten och då är du som säljare körd.

Vill minnas att Traderas skydd är betydligt bättre för säljare. Var ett tag sedan jag läste på om det där, så kan säkert ha ändrats

Skulle inte posta något för 5000kr med blocketpaket, än mindre 44.000kr! Tänk dig bara in i scenariot där köparen säger han fått något helt annat i ditt paket. Och detta är något som är satt i system av bedragare på blocket. För 44k så åker du dit och levererar paketet, eller möts på halva vägen.
Dem gånger jag säljer dyra klockor på blocket för jag alltid 10 meddelanden om just blockepaket, tackar blankt nej till alla.

Lite på samma tema som ovan. Har aldrig sålt något för över 5000' på blocket eller tradera (förutom bilar som är en annan historia).

Vilket av de två sidorna skulle ni föredra? För och nackdelar?

Någon dela lite tips på vad jag ska tänka på?
Självklart är KS att föredra men om jag vill nå ut till så många potentiella köpare som möjligt.

Lite på samma tema som ovan. Har aldrig sålt något för över 5000' på blocket eller tradera (förutom bilar som är en annan historia).

Självklart är KS att föredra men om jag vill nå ut till så många potentiella köpare som möjligt.
För mig är det givet vad jag väljer:
Blocket håller pengarna tills köparen godkänt varan
Tradera betalar ut direkt (såvida det inte blir en granskning, men det är ett helt annat topic)

Det brukar även vara trevligare köpare/intressenter på Tradera jämfört med Blocket, enligt mig.
Det är sanslöst många däcksparkare på Blocket. Jag har haft farligt högt blodtryck varje gång jag försökt sälja en klocka där. Det är tusen frågor, sedan radiotystnad. Och så hör nästa tjomme av sig och så börjar cirkusen om. En del verkar ha själva chattandet som intresse.

Sålt 20-tal klockor via Tradera. Dyraste jag sålt gick för 25k. Har fungerat klockrent med vettiga köpare i samtliga affärer. kslike

Bifogar ännu en Royal poop annons. Alla annonser på klockan passar väl hit egentligen, men beskrivningen på denna gjorde mig ovanligt illamående. Bl.a. "Priced to sell" (för 14 900 kr).

https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/22510157
Jag får upp videos på att priset droppar rejält på dessa och att gråhandlare som köpte de överprisade får en reality check nu när Swatch gått ut med att dessa inte är limiterade 😂. Jag tolkar det som att väntar man 2-3 veckor kan man köpa de till list. Även listpriset för dessa är dock vansinne, hade hellre köpt 4-5 G-Shocks för det priset.

Tillbaka
Topp