• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11113 - den SVARTA passarounden

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Testar Bonettogummi på den, då jag inte diggade originalbandet så mycket. Hade bara ett rött, men blev rätt kul...

20180214_092611.jpg
20180214_092511.jpg
20180214_112309.jpg
20180214_112518.jpg
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Klockan kommer förhoppningsvis fram idag! Skulle bli förvånad om den inte hittar fram till Ica på eftermiddagen
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte skriva av mig lite nu när den gått vidare till nästa deltagare...

Först och främst vill jag tacka @Aurum och Bror, för den fina möjligheten att få testa klockan. Riktigt kul satsning, och framförallt från personer med riktig passion för klockor. Härligt, kör på så det ryker! Med det sagt så kommer vi till mina intryck... som tyvärr inte är jättepositiva, men hoppas ni endast tar det som konstruktiv kritik, och ha i åtanke att jag är en vintagenörd, med allt vad det innebär... :)

20180202_193507.jpg
20180202_193847.jpg
20180202_193712.jpg


Första intrycket är att den ser annorlunda ut, rätt snygg och tuff. Tyckte den svarta såg roligast/bäst ut, då den sticker ut lite mer än de två andra och ger för mig ett tooligare intryck, även om jag spontant tyckte den vittavlade var snygg, för att därefter tycka den med helstålsbezel var lite tuffare, men slutade alltså ganska snabbt med att jag valde denna. Sen såg jag alla tre live, och blev inte lika övertygad, då den svarta bärs störst på min spagettihandled (knappt 16 cm).

20180216_114635.jpg


Klockan är snygg på håll... och formspråket är bra överlag. Snygga visare, snygg tavla, logga, men där slutar tyvärr det riktigt positiva. Moderna klockor upplever jag oftast blir "platta" tråkiga rätt snabbt, och så även med denna. Kanske mest beror på just den upplevda plattheten med helt platt safirglas osv.

Upplever ambitionen att sticka ut, som något positivt, men då måste detaljerna sitta. Här blir tyvärr intrycket att man satsat för mycket på det unika, och därmed behövt tumma på kvalitén. D.v.s. bezeln måste fungera som den ska, inte klicka off med markeringarna. Kanske hade varit enklast att inte ha en klickbar bezel? Själva funktionen med bezeln är ju rätt onödig, men snygg och kul, och då tycker jag den ska sitta. Sen kommer vi till natt/dag-indikatorn, som endast tillför klockan en rolig estetik... på avstånd. Tittar man närmare är den för plottrig och rätt svåravläst, och ger därmed bara ett plojjigt intryck IMHO. Känns helt enkelt som det hade varit bättre att satsa på något användbart, typ datum eller tydligare dag-/nattvisning, istället för att pressa in något som dels är rätt onödigt, men framförallt helt dysfunktionellt i detta utförande.

Självklart borde denna typ av klocka ha lume :(

20180214_112518.jpg


Vidare är bandet inget jag gillar, känns väldigt "off", och hade varit mycket bättre på ett skönt gummi IMHO. Satte på ett ett rött Bonetto Cinturini 300L/D, vilket kändes mycket trevligare att bära den på. Klockan sitter bra på handleden.

20180214_092611.jpg


Storleken har ju ältats en del om, och jag kan väl bara instämma i kören att jag upplever den onödigt stor, även om jag tycker den funkar i nuvarande storlek, så ingen dealbreaker för mig.

Urverket är väl inte så mycket att ta upp, det gick väl helt ok, och inget större avvikande vad jag märkte. Glasbaksida... ja, varför inte, då det kanske inte tar så mycket mer av budget, så annat blivit lidande...?

Min slutsats blir tyvärr...

Bra intention, som borde kunna bli mycket bättre. Kanske satsa lite mer på "less is more" i den prisklassen. Hade räckt med god finish, toolig unik look, och ett bra band.

20180213_184018.jpg
20180213_184054.jpg
 

Bilagor

  • 20180214_112444.jpg
    20180214_112444.jpg
    230.3 KB · Visningar: 10
  • 20180214_112309.jpg
    20180214_112309.jpg
    240.6 KB · Visningar: 3
  • 20180214_112244.jpg
    20180214_112244.jpg
    209.5 KB · Visningar: 3
  • 20180214_112215.jpg
    20180214_112215.jpg
    213.4 KB · Visningar: 3
  • 20180214_112145.jpg
    20180214_112145.jpg
    223.2 KB · Visningar: 3
  • 20180214_112112.jpg
    20180214_112112.jpg
    226.8 KB · Visningar: 4
  • 20180214_092511.jpg
    20180214_092511.jpg
    156.4 KB · Visningar: 3
  • 20180214_092442.jpg
    20180214_092442.jpg
    168 KB · Visningar: 8
  • 20180214_092311.jpg
    20180214_092311.jpg
    160.3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte skriva av mig lite nu när den gått vidare till nästa deltagare...

Först och främst vill jag tacka @Aurum och Bror, för den fina möjligheten att få testa klockan. Riktigt kul satsning, och framförallt från personer med riktig passion för klockor. Härligt, kör på så det ryker! Med det sagt så kommer vi till mina intryck... som tyvärr inte är jättepositiva, men hoppas ni endast tar det som konstruktiv kritik, och ha i åtanke att jag är en vintagenörd, med allt vad det innebär... :)

Första intrycket är att den ser annorlunda ut, rätt snygg och tuff. Tyckte den svarta såg roligast/bäst ut, då den sticker ut lite mer än de två andra och ger för mig ett tooligare intryck, även om jag spontant tyckte den vittavlade var snygg, för att därefter tycka den med helstålsbezel var lite tuffare, men slutade alltså ganska snabbt med att jag valde denna. Sen såg jag alla tre live, och blev inte lika övertygad, då den svarta bärs störst på min spagettihandled (knappt 16 cm).


Klockan är snygg på håll... och formspråket är bra överlag. Snygga visare, snygg tavla, logga, men där slutar tyvärr det riktigt positiva. Moderna klockor upplever jag oftast blir "platta" tråkiga rätt snabbt, och så även med denna. Kanske mest beror på just den upplevda plattheten med helt platt safirglas osv. Upplever ambitionen att sticka ut, som något positivt, men då måste detaljerna sitta. Här blir tyvärr intrycket att man satsat för mycket på det unika, och därmed behövt tumma på kvalitén. D.v.s. bezeln måste fungera som den ska, inte klicka off med markeringarna. Kanske hade varit enklast att inte ha en klickbar bezel? Själva funktionen med bezeln är ju rätt onödig, men snygg och kul, och då tycker jag den ska sitta. Sen kommer vi till natt/dag-indikatorn, som endast tillför klockan en rolig estetik... på avstånd. Tittar man närmare är den för plottrig och rätt svåravläst, och ger därmed bara ett plojjigt intryck IMHO. Känns helt enkelt som det hade varit bättre att satsa på något användbart, typ datum eller tydligare dag-/nattvisning, istället för att pressa in något som dels är rätt onödigt, men framförallt helt dysfunktionellt i detta utförande.

Självklart borde denna typ av klocka ha lume :(

Vidare är bandet inget jag gillar, känns väldigt "off", och hade varit mycket bättre på ett skönt gummi IMHO. Satte på ett ett rött Bonetto Cinturini 300L/D, vilket kändes mycket trevligare att bära den på. Klockan sitter bra på handleden.

Storleken har ju ältats en del om, och jag kan väl bara instämma i kören att jag upplever den onödigt stor, även om jag tycker den funkar i nuvarande storlek, så ingen dealbreaker för mig.

Urverket är väl inte så mycket att ta upp, det gick väl helt ok, och inget större avvikande vad jag märkte. Glasbaksida... ja, varför inte, då det kanske inte tar så mycket mer av budget, så annat blivit lidande...?

Min slutsats blir tyvärr...

Bra intention, som borde kunna bli mycket bättre. Kanske satsa lite mer på "less is more" i den prisklassen. Hade räckt med god finish, toolig unik look, och ett bra band.
Tack för dina åsikter! Alltid kul med upplevelser, tycker vi lyckades bra med det du önskar:
god finish, toolig unik look, och ett bra band
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag haft klockan i tre dagar. Här kommer lite reflektioner.
Klockan har en bra känsla när man håller på med den, speciellt om man jämför med mycket annat man sett och pillat på. Trodde klockan skulle vara på tok för stor för mig, brukar främst bära ur som ligger under en bra bit under denna i storlek men tycker ändå det funkar på mina taniga handleder.

Något jag stör mig på ganska så mycket är att den inte linjerar korrekt i markeringarna...
IMG_20180223_145120.jpg
extra mycket så på vissa ställen.
Men överlag så är det en positiv upplevelse än så länge.
Frågan är ska den få testa på studentlivet idag, den var ju faktiskt med och skrev tenta.
IMG_20180223_125618.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Efter 48 timmar på armen har nu klockan lämnat mina händer och @MKRGG har tagit över fanan. Anledningen till att jag skickade den vidare relativt fort beror mest på min jobbsituation just nu men också för att jag tycker att jag skapat mig en ganska bra bild utav klockan om man bortser från urverkets prestation som jag valde att lägga noll fokus på denna gång.

IMG_5779.jpg


Jag som har väldigt smala handleder (fick använda sista hålet) tycker precis som jag trodde att lugg till lugg måttet är aningen för stort. Med det sagt så bärs klockan bra och boetten är varken topptung eller obekväm, tvärtom så bärs den riktigt skönt och man känner knappt att den sitter på handleden efter ett litet tag.

IMG_5784.jpg
IMG_5785.jpg


Tavlan har en trevlig struktur och jag gillar faktiskt "kartan" riktigt mycket. Ger ett speciellt uttryck som jag tidigare inte sett. Vad gäller "Daylight" funktionen så kunde varken jag eller mina kolleger förstå mig på hur man skulle göra? :D Men roligt med en funktion som inte funnits tidigare(?)

IMG_5792.jpg


Det jag skulle velat se annorlunda är ett byte från läderbandet mot ett svart gummi med textur och med "curved ends". Detta skulle lyfta denna klocka något enormt i mina ögon. Förslagsvis med logotypen som texturmönster. Lädret var för tjockt, och tycker bestämt att ett gummi hade passat klockans design avsevärt bättre. Kan även tycka att rotorn borde haft bättre finish och med en logotyp när man valt att köra glasbaksida. (Kanske är alldeles för dyrt i praktiken) men det skulle ge ett mer gediget intryck och något jag själv skulle kunna betala några hundralappar till för (tillsammans med gummit).

IMG_5794.jpg


Sammanfattning
+ Trevlig tavla
+ Trevlig boettform
+ Trevligt spänne
+ Rolig placering av krona

- Läderbandet
- Rotorn

Stort tack till @Aurum + bror för möjligheten att testa!

/Asplund
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter 48 timmar på armen har nu klockan lämnat mina händer och @MKRGG har tagit över fanan. Anledningen till att jag skickade den vidare relativt fort beror mest på min jobbsituation just nu men också för att jag tycker att jag skapat mig en ganska bra bild utav klockan om man bortser från urverket som jag valde att lägga noll fokus på denna gång.

IMG_5779.jpg


Jag som har väldigt smala handleder (fick använda sista hålet) tycker precis som jag trodde att lugg till lugg måttet är aningen för stort. Med det sagt så bärs klockan bra och boetten är varken topptung eller obekväm, tvärtom så bärs den riktigt skönt och man känner knappt att den sitter på handleden efter ett litet tag.

IMG_5784.jpg
IMG_5785.jpg


Tavlan har en trevlig struktur och jag gillar faktiskt "kartan" riktigt mycket. Ger ett speciellt uttryck som jag tidigare inte sett. Vad gäller "Daylight" funktionen så kunde varken jag eller mina kolleger förstå mig på hur man skulle göra? :D Men roligt med en funktion som inte funnits tidigare(?)

IMG_5792.jpg


Det jag skulle velat se annorlunda är ett byte från läderbandet mot ett svart gummi med textur och med "curved ends". Detta skulle lyfta denna klocka något enormt i mina ögon. Förslagsvis med logotypen som texturmönster. Lädret var för tjockt, och tycker bestämt att ett gummi hade passat klockans design avsevärt bättre. Kan även tycka att rotorn borde haft bättre finish och med en logotyp när man valt att köra glasbaksida. (Kanske är alldeles för dyrt i praktiken) men det skulle ge ett mer gediget intryck och något jag själv skulle kunna betala några hundralappar till för (tillsammans med gummit).

IMG_5794.jpg


Sammanfattning
+ Trevlig tavla
+ Trevlig boettform
+ Trevligt spänne
+ Rolig placering av krona

- Läderbandet
- Rotorn

Stort tack till @Aurum + bror för möjligheten att testa!

/Asplund
Tack för recensionen! Jag önskar bara att ni som tycker bandet är för tjockt skulle få testa den eller andra stora ur på ett tunt band. Då blir det direkt svårare att bära upp den med tunnare handleder. Är övertygad om att det som avgör om en klocka blir för stor är om man typ inte ser någon band från framsidan när den sitter på handleden. Dvs böjer bandet ut eller inte? Är bandet en millimeter tjockare innebär det att det totalt kommer sticka ut två millimeter mer jämfört med bandhornspetsarna. I vilket fall, testa gärna detta om ni får chansen. Jag tycker detta gäller alla ur åt båda hållen.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack för recensionen! Jag önskar bara att ni som tycker bandet är för tjockt skulle få testa den eller andra stora ur på ett tunt band. Då blir det direkt svårare att bära upp den med tunnare handleder. Är övertygad om att det som avgör om en klocka blir för stor är om man typ inte ser någon band från framsidan när den sitter på handleden. Dvs böjer bandet ut eller inte? Är bandet en millimeter tjockare innebär det att det totalt kommer sticka ut två millimeter mer jämfört med bandhornspetsarna. I vilket fall, testa gärna detta om ni får chansen. Jag tycker detta gäller alla ur åt båda hållen.

Du har nog helt rätt i det du säger, det är nog mer materialet jag har svårt för egentligen. Därav mitt önskemål om ett gummi, funderade ni någonsin på det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har nog helt rätt i det du säger, det är nog mer materialet jag har svårt för egentligen. Därav mitt önskemål om ett gummi, funderade ni någonsin på det?
Tycker det funkar fint efter man mjukat upp det genom att böja det fram och tillbaka lite. Visst funderade vi på det, men vi hittade inget med rätt form och material. Att låta gjuta ett eget var lite för mycket projekt i detta inledande skede. Men vi vill kunna erbjuda naturgummi och canvasband förutom skinnbanden. Får se hur det går med det.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Nu kommer mina tankar kring klockan
Jag brukar vanligtvis inte bära denna typ av ur utan brukar främst ha vintage.
IMG_20180228_103325.jpg
jag var orolig att den skulle vara på tok för stor för mina taniga handleder men tycker att jag lyckades bära upp den hyfsat ändå.
IMG_20180223_231958.jpg
(här fick den testa klubb)
Den lyckades fånga lite uppmärksamhet av några som undrade vad det var för något vilket var roligt, tycker det visar på att den sticker ut lite!
Jag gillar tavlan starkt men det vägs ner lite av bezelns markeringar som inte linjerar rätt (perfektionist som man är).

Läderbandet tycker jag personligen ser väldigt plastigt ut tyvärr det kanske lyckas ändras när den blir lite mer använd. Men känner lite som @Asplund att den skulle göra sig bättre på ett gummiband.
IMG_20180223_145011.jpg

Lite slutsatser:
Jag tycker klockan var riktigt bra, en härlig design och kvalitén var över förväntan. Den var lite stor men inte så att jag störde mig på det. Något jag saknade var lume, det känns som det passar på denna typ av klocka. Andra alternativ till banden tycker jag ni borde sälja, men det kanske ni har i tankarna redan! Vet inte hur svårfixat eller dyrt det är att linjera bezeln korrekt men till nästa kanske det är något att försöka fixa! Rolig komplikation som jag inte sett förut, även om den är onödig så tycker jag att den gör klockan lite intressant!
IMG_20180228_103336.jpg
IMG_20180228_103322.jpg
IMG_20180223_085104.jpg
IMG_20180221_170009.jpg
IMG_20180221_165955.jpg
IMG_20180223_145002.jpg

Tack @Aurum för en välgjord klocka som står ut från mängden av nya klockor som kommer ut. Den slog förväntningarna och önskar er all lycka!
(reservation för felstavningar osv, mobilen krånglar som tusan).
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
OK, jag har haft den svarta Bolmen under tre dagar innevarande vecka och tänkte därför skriva en miniminirecension vilken inte i sak egentligen kommer skilja sig från de som skrivit före mig, den kommer bara vara sämre helt enkelt.

Jag fick klockan i tisdags kväll av @Asplund och bar den under nästan ett dygn oavbrutet. Jag finner inget fel på vare sig storlek eller bandhorn eller boettform utan den sitter helt OK på min 18,5 cm handled. Jag gillar kronans placering och kontrasten som det vita utgör mot det svarta. Jag gillar även guillocheringen på tavlan, den ger den ett bra djup och dimension. Jag har heller inget problem med läderbandet som jag tycker sitter rätt skönt men det är klart, ett boettanpassat gummi hade kanske varit trevligare. Vad jag däremot ogillar är avsaknaden av lume, det hade gjort klockan mer användbar eller åtminstone givit den illusion av användbarhet som vi alla söker i en så kallad tool watch. Jag är heller inte särdeles förtjust i dagsljuskomplikationen även om jag köper den som en rolig och unik feature. Den varken ger mig något estetiskt eller praktiskt och jag har heller inte orkat sätta mig in i hur den fungerar. Möjligt är så klart att den tillför praktikalitet till den som behöver veta när det är ljust/mörkt någon annanstans i världen, jag är bara inte denna någon. Jag hade sannolikt gillat klockan bättre med gummiband och som en helt vanlig GMT utan jordgloben samt med en shitload luminova på visare/bezel/index men då hade den varit praktisk och inte särdeles unik medan nu är den kanske (!) praktisk och unik. Oavsett om jag är rätt målgrupp eller inte så är det en skoj idé och helt OK genomfört av Aurum och hans bror samt generöst med passaround av tre klockor utan motprestation. Stort tack för det.

Näste hen på listan är @Öbo som bör ha Bolmen hos sig i morgon förmiddag om Postnord sköter sig.

Slutligen så inser jag att bilder hade gjort det hela mycket roligare men jag tog inte alls så många. Jag ska infoga de jag har såklart. Hang tight så kommer de....
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då har jag hämtat ut klockan för att testköra den några dagar. Jag börjar med lite paketöppning, och så kommer ett utlåtande om några dagar!

Väl packat! Tack för det @MKRGG!
AA791457-2275-4877-B06D-42D58DA4BD2C.jpeg
D20D8C7F-AF1D-48F7-A555-FF08C97A910B.jpeg
B2102B62-CD3F-484E-8090-B75C2AC3BC0C.jpeg


Klockan framgrävd under plast, papp, bubbelplast, läder...
49D38F77-AD28-48E0-9FE7-DAB9E15E6402.jpeg


Rolex av!
F3D33063-6AAC-4A8C-A929-3F7A04E0CA31.jpeg


Bolm på!
8B760951-03E4-42BC-9AE4-CF90DD2BD851.jpeg


Nu kör vi!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då var det dags att sammanfatta mina intryck av Bolm Automation 11113.
Jag hämtade ut den i tisdags och använde den sen hela tisdagen och onsdagen. Idag är det torsdag och jag har skickat den vidare till @Pojken från Götet - jag antar att han har den imorrn eller senast på måndag.
Detta blir min första recension av en klocka någonsin, så ni får försöka hålla er för skratt... :bag:
De första allmänna intrycken är att det är en trevlig klocka. Det är ingen diskret sak, utan med sin svarta look märker den ut sig mer än många andra klockor. Jag gillar utseendet i stort. Nedan försöker jag spalta upp olika områden och skriva några rader om klockans olika delar och komplikationer.

Armband
Vad gäller läderarmbandet så tycker jag det passar bra till klockan. Jag har inte provat med nåt annat än original. Armbandet blir nog ännu bättre efter mer användning, men jag tycker redan att det är skapligt följsamt kring handleden. Tjockleken som någon tidigare hade synpunkter på har jag inga problem med, jag tycker den är lagom tjock för klockan. Jag har använt samma hål som de flesta andra, det märks tydligt en linje vid hål nummer tre (från minimum räknat) och det är där jag haft spännet. Mina handleder är a 17,5cm och ganska platta.
Dock har jag lite svårt för klockor utan ändlänkar - jag tycker det ser ut som om nåt är lite fel eller som att nåt saknas när det blir så stort glapp mellan band och boett.

Boett
En grej som störde mig lite är att klockan på min handled har en tendens att halka framåt. Alltså att om man tittar uppifrån på klockan så drar den sig gärna mot yttre delen av handleden och främre bandhornspar sticker gärna en bit utanför handleden så att säga. Detta beror nog mer på formen på min egen handled dock. Mina andra klockor visar samma tendens att halka framåt, men inte lika markant som Bolm. Det beror säkert till största delen på att klockan är lång mellan bandhornen vilket gör att den måste ligga centrerat på min handled för att inte sticka ut åt något håll. Den är alltså (precis som andra påpekat) lite i längsta laget för mina handleder. Det är inget jag tycker stör det generella intrycket av klockan, för jag tycker det ser bra ut i teorin så att säga - eller när den ligger platt på ett bord...

Krona
Jag gillar den annorlunda placeringen av kronan! Den håller sig ur vägen och man glömmer nästan att den existerar över huvud taget. Lite meckigt är det att använda kronan pga dess placering, men om man som jag förvarar sina automatare i winder när de inte används så behöver man väldigt sällan använda kronan och då är det inget problem i praktiken. Om man måste dra upp den ideligen skulle jag nog föredra en annan placering som känns naturligare att använda, men jag tycker mycket om placeringen som det är nu. Kronan är dessutom liten och nätt och drar upp verket mjukt och fint tycker jag.

Verk
Jag har inte läst in mig på verket, och som nybörjare på klockor generellt skulle det nog inte ge mig mycket ändå... Jag har en del att lära här, så jag avstår från att kommentera verkets uppbyggnad osv. Jag kan dock konstatera att mätning på ett dygn ger tidsavvikelse på +4,1spd. Det får väl anses vara helt ok och det håller sig inom COSC. Man har valt att ha glas på bakboetten för att visa verket. I mina ögon är det väl inte särskilt vackert så för min del kunde man lika gärna skippat detta. Om man (som jag, egentligen) inte har erfarenhet av automatiska verk så kan det såklart se häftigt ut. Jag minns att jag tyckte att det var kul att verket på min Certina DS syntes, så för sådana som köper denna klocka som någon typ av ingång till klockvärlden så känns det helt ok med glasbaksida. Jag kan också tänka mig att detta är en klocka man köper som en av sina första automat-klockor, eller seriösa klockor om man så vill så som inkörsport är det säkert en perfekt bonus!

Visare och tavla
Jag tycker att visarna är väldigt väl avvägda och snygga. De passar resten av klockan kanon. Dock saknas en sak tycker jag - lume! Tänk vad coolt det hade varit om de var fullsmetade med lysmassa!
Tavlan är inte mycket att säga om - den passar perfekt till boett och visare!

Komplikationer
Jag har inte haft tid att sätta mig in i hur komplikationen med vridning av ringen fungerar, så det finns inte mycket att säga om den tyvärr. Något kanske mitt ointresse skvallrar om dock - jag tycker att det verkar som en komplikation som är framtagen mest för att det ska finnas en komplikation och för att man gillar hur ringen ser ut med sin text och sina streck. Frågan är om/när den är användbar egentligen. Dessutom störde jag mig (precis som flera andra påpekat...) kraftigt på att streckarna inte linjerar mellan bezel/boett. Detta tycker jag faktiskt inte är ens acceptabelt utan det borde malla perfekt om man ens ska bry sig om att ha en stegad (eller hur man nu säger?) bezel.
Den snurrande jordgloben var en av de grejer som fångade mitt intresse från början. I praktiken tycker jag tyvärr inte att den är lika kul - det är väldigt svårt att se vad som är vad på jordklotet. Det blir helt enkelt lite för litet och plottrigt för att fylla någon funktion för mig. Jag tycker nog ändå att den är lite kul och passar på tavlan, så omdömet för den jordgloben blir nog ändå att den är helt ok. Man måste ju inte använda den till det den är tänkt för utan den kan få sitta där som en kul grej tycker jag.

Sammanfattning
Det har varit kul att få ta del av denna passaround. Det är första gången jag är med på en sådan, så bara det är lite roligt tycker jag.
Bröderna @Aurum och Co har gjort ett bra jobb och tagit fram en väl avvägd klocka tycker jag. Jag tror främst den riktar sig till yngre män som ett första steg in i klockornas underbara värd, i konkurrens med kanske Seiko, Tissot och Certina mfl men för de som vill ha något lite annorlunda. Till detta är den helt perfekt. För min egen del så är den lite lång. Det är nog det som är den största nackdelen.
Allt som allt en kul och snygg klocka som jag tror och hoppas kan locka många nyfikna köpare!

Lycka till @Aurum, och tack för att jag fick vara med!

Till sist en bild Bolm bredvid Hulk som fick åka på när Bolm åkte vidare till @Pojken från Götet :
file3_LI.jpg
 
Topp