Testar Bonettogummi på den, då jag inte diggade originalbandet så mycket. Hade bara ett rött, men blev rätt kul...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för dina åsikter! Alltid kul med upplevelser, tycker vi lyckades bra med det du önskar:Tänkte skriva av mig lite nu när den gått vidare till nästa deltagare...
Först och främst vill jag tacka @Aurum och Bror, för den fina möjligheten att få testa klockan. Riktigt kul satsning, och framförallt från personer med riktig passion för klockor. Härligt, kör på så det ryker! Med det sagt så kommer vi till mina intryck... som tyvärr inte är jättepositiva, men hoppas ni endast tar det som konstruktiv kritik, och ha i åtanke att jag är en vintagenörd, med allt vad det innebär...
Första intrycket är att den ser annorlunda ut, rätt snygg och tuff. Tyckte den svarta såg roligast/bäst ut, då den sticker ut lite mer än de två andra och ger för mig ett tooligare intryck, även om jag spontant tyckte den vittavlade var snygg, för att därefter tycka den med helstålsbezel var lite tuffare, men slutade alltså ganska snabbt med att jag valde denna. Sen såg jag alla tre live, och blev inte lika övertygad, då den svarta bärs störst på min spagettihandled (knappt 16 cm).
Klockan är snygg på håll... och formspråket är bra överlag. Snygga visare, snygg tavla, logga, men där slutar tyvärr det riktigt positiva. Moderna klockor upplever jag oftast blir "platta" tråkiga rätt snabbt, och så även med denna. Kanske mest beror på just den upplevda plattheten med helt platt safirglas osv. Upplever ambitionen att sticka ut, som något positivt, men då måste detaljerna sitta. Här blir tyvärr intrycket att man satsat för mycket på det unika, och därmed behövt tumma på kvalitén. D.v.s. bezeln måste fungera som den ska, inte klicka off med markeringarna. Kanske hade varit enklast att inte ha en klickbar bezel? Själva funktionen med bezeln är ju rätt onödig, men snygg och kul, och då tycker jag den ska sitta. Sen kommer vi till natt/dag-indikatorn, som endast tillför klockan en rolig estetik... på avstånd. Tittar man närmare är den för plottrig och rätt svåravläst, och ger därmed bara ett plojjigt intryck IMHO. Känns helt enkelt som det hade varit bättre att satsa på något användbart, typ datum eller tydligare dag-/nattvisning, istället för att pressa in något som dels är rätt onödigt, men framförallt helt dysfunktionellt i detta utförande.
Självklart borde denna typ av klocka ha lume
Vidare är bandet inget jag gillar, känns väldigt "off", och hade varit mycket bättre på ett skönt gummi IMHO. Satte på ett ett rött Bonetto Cinturini 300L/D, vilket kändes mycket trevligare att bära den på. Klockan sitter bra på handleden.
Storleken har ju ältats en del om, och jag kan väl bara instämma i kören att jag upplever den onödigt stor, även om jag tycker den funkar i nuvarande storlek, så ingen dealbreaker för mig.
Urverket är väl inte så mycket att ta upp, det gick väl helt ok, och inget större avvikande vad jag märkte. Glasbaksida... ja, varför inte, då det kanske inte tar så mycket mer av budget, så annat blivit lidande...?
Min slutsats blir tyvärr...
Bra intention, som borde kunna bli mycket bättre. Kanske satsa lite mer på "less is more" i den prisklassen. Hade räckt med god finish, toolig unik look, och ett bra band.
god finish, toolig unik look, och ett bra band
HahahaTack för dina åsikter! Alltid kul med upplevelser, tycker vi lyckades bra med det du önskar:
@Asplund har du inte haft tid att hämta än?Kommer lite tankar och bilder i helgen klockan bör anlända till herr asplund idag!
@Asplund har du inte haft tid att hämta än?
Tjusigt!Avin kom igår, kommer hämtas nu på eftermiddagen
Tack för recensionen! Jag önskar bara att ni som tycker bandet är för tjockt skulle få testa den eller andra stora ur på ett tunt band. Då blir det direkt svårare att bära upp den med tunnare handleder. Är övertygad om att det som avgör om en klocka blir för stor är om man typ inte ser någon band från framsidan när den sitter på handleden. Dvs böjer bandet ut eller inte? Är bandet en millimeter tjockare innebär det att det totalt kommer sticka ut två millimeter mer jämfört med bandhornspetsarna. I vilket fall, testa gärna detta om ni får chansen. Jag tycker detta gäller alla ur åt båda hållen.Efter 48 timmar på armen har nu klockan lämnat mina händer och @MKRGG har tagit över fanan. Anledningen till att jag skickade den vidare relativt fort beror mest på min jobbsituation just nu men också för att jag tycker att jag skapat mig en ganska bra bild utav klockan om man bortser från urverket som jag valde att lägga noll fokus på denna gång.
Jag som har väldigt smala handleder (fick använda sista hålet) tycker precis som jag trodde att lugg till lugg måttet är aningen för stort. Med det sagt så bärs klockan bra och boetten är varken topptung eller obekväm, tvärtom så bärs den riktigt skönt och man känner knappt att den sitter på handleden efter ett litet tag.
Tavlan har en trevlig struktur och jag gillar faktiskt "kartan" riktigt mycket. Ger ett speciellt uttryck som jag tidigare inte sett. Vad gäller "Daylight" funktionen så kunde varken jag eller mina kolleger förstå mig på hur man skulle göra? Men roligt med en funktion som inte funnits tidigare(?)
Det jag skulle velat se annorlunda är ett byte från läderbandet mot ett svart gummi med textur och med "curved ends". Detta skulle lyfta denna klocka något enormt i mina ögon. Förslagsvis med logotypen som texturmönster. Lädret var för tjockt, och tycker bestämt att ett gummi hade passat klockans design avsevärt bättre. Kan även tycka att rotorn borde haft bättre finish och med en logotyp när man valt att köra glasbaksida. (Kanske är alldeles för dyrt i praktiken) men det skulle ge ett mer gediget intryck och något jag själv skulle kunna betala några hundralappar till för (tillsammans med gummit).
Sammanfattning
+ Trevlig tavla
+ Trevlig boettform
+ Trevligt spänne
+ Rolig placering av krona
- Läderbandet
- Rotorn
Stort tack till @Aurum + bror för möjligheten att testa!
/Asplund
Tack för recensionen! Jag önskar bara att ni som tycker bandet är för tjockt skulle få testa den eller andra stora ur på ett tunt band. Då blir det direkt svårare att bära upp den med tunnare handleder. Är övertygad om att det som avgör om en klocka blir för stor är om man typ inte ser någon band från framsidan när den sitter på handleden. Dvs böjer bandet ut eller inte? Är bandet en millimeter tjockare innebär det att det totalt kommer sticka ut två millimeter mer jämfört med bandhornspetsarna. I vilket fall, testa gärna detta om ni får chansen. Jag tycker detta gäller alla ur åt båda hållen.
Tycker det funkar fint efter man mjukat upp det genom att böja det fram och tillbaka lite. Visst funderade vi på det, men vi hittade inget med rätt form och material. Att låta gjuta ett eget var lite för mycket projekt i detta inledande skede. Men vi vill kunna erbjuda naturgummi och canvasband förutom skinnbanden. Får se hur det går med det.Du har nog helt rätt i det du säger, det är nog mer materialet jag har svårt för egentligen. Därav mitt önskemål om ett gummi, funderade ni någonsin på det?
Tack för det!Näste hen på listan är @Öbo som bör ha Bolmen hos sig i morgon förmiddag om Postnord sköter sig.
Låter bra!Nu har jag mottagit klockan. Tanken är att jag tänker bära den varje dag nu fram tills den skickas vidare. Blir något tuffare tag för klockan än vad den hittlis varit med på.
Aha!Bolm ute och övar hantering av bil