• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11113 - den SVARTA passarounden

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Lite första intryck då...

Jag gillar den! Den övergripande designen är riktigt lyckad, speciellt om man är ute efter en klocka som bryter av från övriga utan att bli G-shock eller Diesel (inga jämförelser dem emellan i övrigt).

20180406_171335.jpg


Svårt få till vettiga vristskott pga. längdmåttet/bebishandled och det lilla överhäng som blir, men det är också lite av ett nördbekymmer. Jag är ganska lång, och har inga problem med diametern som sådan - det är egentligen enbart då man ska fotografera close up som man reagerar på det.

20180406_164635.jpg


Jaja, blev en snabbkommentar.. Fler lär det bli. Håll till godo!

Vill redan nu passa på och tacka @Aurum för möjligheten att få pröva på klockan.

EDIT:
Blev visst samma bild som ovan. :banghead:
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Daylight får förnyat förtroende idag..
20180407_073949.jpg

Klockade den med Watch check under gårdagen, tänkte ge den tre dagar på armen och se om den presterar eller inte. Så gör vi en koll på gångreserven sen efter det också, när de andra klockorna börjar ledsna på att inte bli uppmärksammade...

Vristskott handled på 16,5 cm med visst överhäng:
IMG_20180407_123341_990.jpg

Max 50 mm brukar jag köra på annars. Autavian och Hydroconquest (som numera är sålda) var på 51 mm, och upplevde även dessa som lite för långa. Så.. Inget konstigt.

Har lyckats få en hatkärlek till visarna. Gillar verkligen designen på dem, och illusionen av att de är stansade ur en och samma jättevisare. Snyggt! Men när den skulle tillbringa natten mellan Turtle och Black Bay åskådliggjordes onekligen avsaknaden av lysmassa. En tabbe, tyvärr, i min bok.

Klart övervägande positiv bekantskap hittills dock, det ska påpekas!
 

Kråksaltarn

Silver
2-Faktor
Så! Klockan lämnades in under gårdagen för transport till @Scaramanga.

20180406_171236-01.jpeg


Nån gång har jag läst att man ska börja med det negativa, och avsluta med det positiva. Då är det större chans att man tar med sig det positiva vidare.. Vet inte om det verkligen är så, psykologi är ingen riktig vetenskap, och blabla.. Men här kommer mitt omdöme i alla fall:

På minussidan:
- Avsaknaden av lysmassa. Det ÄR en bom, med tanke på visarnas utformning, klockans design.

-Längdmåttet. Knappa 52 är långt tycker jag, med tanke på klockans diameter. Visst, jag är partisk då jag har spaghetti till handleder. Men 1 mm på var ände.. KOM IGEN!

-Bandstiften. Jag upplevde visst glapp. Inte på nåt sätt en katastrof, men jag nämner det.

-Vridringen som inte linjerar 100%. Det har nämnts av andra, och jag nämner det också.

-Glasbaksidan. Jag fattar syftet, och att det kanske ska tilltala en viss målgrupp. Jag köper det, men verket får mitt modifierade Selitta på Carrera Calibre 5 att se ut som en tourbillon.. Det är inte snyggt.

-Avsaknad av prägling/logotyp på läderetuiet.

20180406_171648.jpg


Nu låter det kanske som att jag är missnöjd med tanke på punkterna ovan? ICKE!

Tvärtom. Jag gillar klockan! Punkterna ovan är alla bakslag jag kan leva med på en klocka för fyra feta. Det är egentligen bara längdmåttet (och kanske avsaknaden av lysmassa) som stör mig, och då främst i samband med vristskottande (vilket närmast är en sjukdom i sig).

På plussidan:
Jag tycker verkligen designen är sjukt lyckad!

-Visarna. Grymt coola, och det jag gillar bäst av allt på klockan.

-Logotypen är enligt mig riktigt lyckad.

-Bandhornems form. Jag gillar ju bandhornen på Seiko Samurai, och dessa är ju snarlika.

-Spännet med dess logotyp tycker jag är riktigt fint, och tål en närmare granskning under lupp.

-Höjden på klockan gör den väldigt lätt att bära trots den onödiga glasbaksidan. Gillar även djupet mellan tavla och glas!

-Vridringen. Visst, den linjerar inte - men den bidrar så mycket till helheten. Sen är den så plottrig att ingen ser vad det är som ska linjera ändå..

-Komplikationerna. Sjukt onödiga, skulle egentligen kunna vara minusposter, men vafan... En snurrande glob liksom! Küngligt! Får vi se Smålands Jerusalem mellan New York och Tokyo på kommande 39 mm-upplagans vridring? Kör! KÖR!

På en klocka för detta priset behövs något som står ut. Designen står ut på Daylight.

Slutgiltigt betyg:
:cigar::cigar::cigar::cigar:

20180406_174831-01.jpeg

20180406_174917.jpg

20180406_174759-01.jpeg


Sist av allt, (och nej, jag glömde tydligen inte..) stort tack till @Aurum! Du och din brorsa (?) har skapat nåt som står ut, på ett sobert tooligt och faktiskt ganska unikt vis. Den är inte perfekt, men det är å andra sidan ingen klocka, och jag hoppas verkligen du/ni lyckas. Jag hoppas också att nästa modell blir en modell med det optimala längdmåttet 48.. ;)
 

NRE

Guld
2-Faktor
Jag har de senaste dagarna följt kaoset i Longines HydroConquest passaround från insidan då jag är med i den. Tråden har av flera benämnt som något lam (med all rätt) fram till att en medlem gick under jorden med ett par klockor i fem sex veckor.

Nu börjar jag nästan undra om samma sak hänt här. Var är den svarta Bolmen egentligen? ;)
 

Strindberg

Diamant
2-Faktor
Jag har de senaste dagarna följt kaoset i Longines HydroConquest passaround från insidan då jag är med i den. Tråden har av flera benämnt som något lam (med all rätt) fram till att en medlem gick under jorden med ett par klockor i fem sex veckor.

Nu börjar jag nästan undra om samma sak hänt här. Var är den svarta Bolmen egentligen? ;)
Här. Det har jävlats med legitimation. Förlåt. Jag skickar den på måndag, ingen idé att den ligger på hotell Postnord över helgen.
IMG_8933.JPG
IMG_8934.PNG
 

Scaramanga

Pandion
2-Faktor
Bättre sent än aldrig. Här kommer några rader om mina intryck av BOLM 11113.

När jag först fick den på armen så tyckte jag inte alls att den satt skönt. Jag upplevde att den halkade omkring och den kändes väldigt stor lug till lug. Ska erkänna att den inte fick särskilt många timmar de första dagarna. När jag senare klämde dit ett nato blev det andra bullar. Helt plötsligt sitter den riktigt vettigt och ser inte sådär bulkigt stor ut.
Det är möjligt att det är mig det är fel på men kommer väldigt sällan överens med läderband. Läderbandet ja, jag tycker att det höll en hög kvalitet och kändes slitstarkt. Helt klart över förväntan på en så pass billig klocka.

Funderar på om den skulle bli tunnare med vanligt boettlock? Skulle lätt offra möjligheten att kika på urverket till förmån för en lägre profil. Gillar verkligen vinkeln på bezeln och att det är bra höjd på rehauten, ger ett bra djup i klockan.

Sammantaget så känns det som ganska mycket kvalitet för pengarna. Finishen är helt ok men bezeln kunde varit lite bättre injusterad alternativt steglös. Urverket hoppar lätt igång och har bra gångreserv och jag upplever att den höll tiden utmärkt.

Tror att denna helsvarta variant kan se riktigt hård ut när den fått lite patina på boetten.

Fick jag önska något så vore det en skruvad krona, lysmassa på visarna och att den var något mindre lug till lug.

Tack @Aurum och broder för möjligheten att testa den :)

C4CD9222-41BE-4BA9-9E76-DA33A58A5B88.jpeg
9C0D52E0-6DA2-455F-9C10-91587D1DEF93.jpeg
DF79569F-2DBE-4640-8B7F-A4257381D189.jpeg
F72CC231-AA34-4ADB-9547-3F8C78234721.jpeg
7600E403-6AA6-450E-9497-9DDDEE32EE2F.jpeg
 
Senast ändrad:

Nero13

Silver
Idag landade den hos mig! Och jag är glatt överraskad. Gillar designen mycket mer irl än på bild. Ännu en sån klocka som är nja kanske när man ser den på bild och när den väl sitter på armen så är den en home run!

Stort tack för möjligheten att prova denna grymma pjäs :) To be continued!
07CAE5C5-2795-4C9F-A248-4BA7ED4313AA.jpeg
 

Strindberg

Diamant
2-Faktor
Idag landade den hos mig! Och jag är glatt överraskad. Gillar designen mycket mer irl än på bild. Ännu en sån klocka som är nja kanske när man ser den på bild och när den väl sitter på armen så är den en home run!

Stort tack för möjligheten att prova denna grymma pjäs :) To be continued!
07CAE5C5-2795-4C9F-A248-4BA7ED4313AA.jpeg
Bra att du fick hämta den, såg på kvittot att sopan på ICA stavat fel på ditt namn.
 

Nero13

Silver
Nu damer och herrar har jag haft BOLM i lite mer än 24h och måste säga att jag gillar den skarpt. Älskar den udda boetten samt kronans positionering.
Sjukt störande att jag inte fattar dagsljus komplikationen men det är inte klockans fel :p
Dok så saknar jag lysmassa på tavla och visare. Hade den haft det tagit klockan to the next level.

Ända negativa hittills är bandet inte alls skönt men skall byta imorgon tänkte jag till något lite skönare. (Kan ha med mina taniga handleder att göra)
Kommer fortsätta göra inlägg under veckan för att liva upp tråden lite:)

Nu blir det att fortsätt bära klockan resten utav veckan för att på fredag göra en recension samt skicka den till näste hen på tur :)

Bjuder på en bild ifrån kvällspromenaden :)
AA1AAA64-6848-43A3-B99F-6F306D7A7A80.jpeg
 

André

Basic
Stressade hem för att hinna hämta ut klockan innan dom stängde och 19:53 rusade jag in och slängde fram paketavin.
4D32E8BA-6D46-435C-A4BD-9F1F72EDA1FA.jpeg


När jag tog upp klockan för att spänna fast den på armen var första känslan att den kändes tung på ett skönt sett.
D265CA83-B122-42B2-9E07-7CFB8F7F2D0C.jpeg


Väl på armen tyckte jag direkt det var underbart att slippa kronan som borrar in sig i handen. Något som gett mig ett konstant skavmärken.
022E414B-732C-487E-8746-A4AF72CE4192.jpeg
6F41B12E-51D3-49D9-975E-CCC97B2EF37F.jpeg


Jag har försökt låta bli att följa tråden för att den ska kännas ”ny” för mig så kommer säkert komma en del repriser. Hade jag ägt klockan hade den följt med på jobbet och om jag kommer äga en så ska den tjäna som jobbklocka. Med hänsyn till efterföljande testpersoner och framtida ägare kommer den istället på nästa gång under fredag eftermiddag och ska få vara på hela helgen tills den skickas vidare.
 

osverigeo

Silver
2-Faktor
Möjligtvis har det redan besvarats i tråden men är lite lat. Är det någon slags komplikation det runda?
 

NRE

Guld
2-Faktor
Till slut, efter vad som känns som en evighet, kunde jag idag hämtad ut Bolmen på posten. Sist i tur men vad gör det. Alltid kul med ny klocka att klämma på.

Bilder först!
IMG_20180611_165639685.jpg
IMG_20180611_165728265.jpg
IMG_20180611_165810219.jpg

Trevlig liten påse!
IMG_20180611_165841804.jpg

Glasbaksida är häftigt, så det så!
IMG_20180611_170212010.jpg

IMG_20180611_180413204.jpg

Älskar vad-det-nu-heter som är som cirklar på urtavlan!
 

NRE

Guld
2-Faktor
Nu har jag haft klockan på mig hela kvällen och här följer mina högst lekmannamässiga, subjektiva och helt spontana första intryck. Ber om ursäkt för bilder, svårt att hålla samma nivå som @Fliegerchronograph mfl.

Först och främst, det är en snygg klocka.
IMG_20180611_212220367.jpg

Boetten är svinnice. Rundningen runt tavlan som löper vidare till slutet av bandhornen är snygg och har "rätt" linje.

Kronan klockan 10! Varför har ingen (som jag känner till) tänkt på det innan? Genialt! Om man som jag bär klockan nedanför knölen försvinner allt obehag orsakat av kronan.

Den är svart. Det är coolt.

Den har glasbaksida. Det är också coolt. Urverket är inte särskilt dekorerat men i ärlighetens namn - vill man ha ett dekorerat håll käften-urverk får man väl köpa en Lange. Och det har man ju råd med. Eller inte.

Tavlan och 24-timmarskomplikationen är coola.

Visarna och balansen mellan dem, att de är förlängningen på den innan. Det är coolt.

Spännet känns genomarbetat och ser bra ut.
IMG_20180611_212136588.jpg

Den är ganska tunn - trots både vridring och glasbaksida. Det är coolt.
IMG_20180611_212031401.jpg

Nä, slut på sponsrat inlägg. Imorgon tar vi det jag inte är lika förtjust i.

Tack @Aurum för möjligheten att prova på!
 
Topp