• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11113 - den SVARTA passarounden

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
0CE01CD2-2BA7-4099-AC55-89DAF263A740.jpeg

Klockan överlämnad och finns nu i min ömma vård under kommande vecka. Påskveckan!
Då jag var bortrest i helgen missade jag möjligheten att möta @Pojken från Götet för en direktöverlämning då han passerade centrala Göteborg men i god Klocksnack-anda tog @Fixxxer på sig uppdraget att agera kurir i utbyte mot en god lunch i mitt sällskap. Idag hanns dock enbart en snabb överlämning vid busshållplatsen med. Stort tack @Fixxxer. Du är en klippa!
 

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
450AA588-083F-44E4-8D86-914B15B76D48.jpeg

Väl hemma öppnade jag lådan.
På utsidan en brun och oansenlig wellpappkartong. På insidan en färgexplosion. Jag gillart och efter en vecka på bräda i fjällen uppskattar jag även motivet.
Och dessutom bubbelplastbonanza! Dessvärre visade sig bubbelplasten vara totalt osmällbar. Minus för det.
 

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
Och eftersom jag har svårt att se en världskarta utan att försöka lokalisera min hemort plockade jag fram luppen.
C6952E0A-AE1C-4D9B-8429-AA0F7A74CD96.jpeg

Jag hittade inte riktigt till Göteborg, men däremot en liten prick.
En vit en, mitt i allt det svarta över Sibirien.
CCBCD664-BB7E-4AEA-8FDB-9ED8C3FDE395.jpeg

@Aurum, är det ett litet dammkorn eller är det en hemlig markör för någon okänd plats som bara de som vet känner till?
F42ED34E-E944-4C8E-8F74-1A5111691CAC.jpeg

Nog så fantasieggande.
Tur att jag ser rätt kasst på nära håll. Den kommer inte att störa mig under veckan som kommer.
 

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
524CDB1F-1D85-4228-B8B9-9386C5DBB2B9.jpeg
Hedrad såklart över att slumpen gjorde att jag fick bära Bolmen under Passionsveckan, eller Påskveckan som den lite vanvördigt kallas i folkmun.
Hedning som jag är valde jag dock att bära svart på vita tisdagen men detta kompenserades ju galant av kung Bore.
CE6E9DFA-D87D-4C7A-9F01-581E86D76780.jpeg

Tycker att det svarta står sig väl mot det vita.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Och eftersom jag har svårt att se en världskarta utan att försöka lokalisera min hemort plockade jag fram luppen.
C6952E0A-AE1C-4D9B-8429-AA0F7A74CD96.jpeg

Jag hittade inte riktigt till Göteborg, men däremot en liten prick.
En vit en, mitt i allt det svarta över Sibirien.
CCBCD664-BB7E-4AEA-8FDB-9ED8C3FDE395.jpeg

@Aurum, är det ett litet dammkorn eller är det en hemlig markör för någon okänd plats som bara de som vet känner till?
F42ED34E-E944-4C8E-8F74-1A5111691CAC.jpeg

Nog så fantasieggande.
Tur att jag ser rätt kasst på nära håll. Den kommer inte att störa mig under veckan som kommer.
Hade gärna tagit cred för markeringen, men ser snarare ut som slarv från tillverkningen...
 

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
Lite svårt att bli kompis med det ännu stela läderbandet så vi svidar om till gummi. I o f s står det Seiko på det men här hemma kan man ju crossdressa lite hur som helst.
7CCAACB6-1EFD-42B8-8C27-8FABE367EDB4.jpeg
D773E4DC-1222-48DC-9BEE-3BDFB52BE4B1.jpeg
5961EC92-0C43-44A7-A64C-2FA3F78EBF7B.jpeg

Gummibandet smiter åt bättre och gör att klockan sitter på plats.
 

Pojken från Götet

Silver
2-Faktor
Då ska jag skriva några ord om min upplevelse av denna klockan. Först och främst stort tack till @Aurum och bror för att vi får testa er klocka utan kostnad.

Vid första anblick tycker inte jag den ser särklit stor ut, med tanke på vad jag läst innan trodde jag den skulle vara enorm på mina handleder men icke. Är van vid en svart Bratte på 44mm och innan dess Panerai. Men visst, det är ingen DJ36 direkt. Lädret tyckte jag hade mjuknat upp och kändes helt okej, dock är jag själv inget stor fan av läder då de oftast inte sitter så bra på mig. Slängde därför ganska snabbt på ett svart Nato som fick sitta på hela veckan.

När klockan väl är på handleden uppfattar jag den som topptung. På lädret har den en tendens att flytta sig så den inte är i mitten av handleden utan mot kanten. Detta oberoende på hur hårt man drog åt lädret. Som sagt satt den bättre på nato även fast de nato jag använde kändes lite klent för klockan.
IMG_9726.JPG


Utseendemässigt gillar jag den. Jag tycker att svarta klockor är kul och den kändes ganska toolig. Tavlan har ett trevligt djup vilket gör att den ser bra ut på bilder. Även att mönstret på tavlan uppskattas. Personligen tröttnar jag ganska snabbt på svarta tavlor om det inte händer något, så var inte fallet här. Jordgloben är mycket rolig detalj. Den är det jag gillar mest med klockan. Kronans placering är också bra. Kul att den inte är på det "vanliga" stället. Jag djupdykt inte i hur daylight-funktionen fungerande, mest för att vridningen inte var centrerad som nämnts innan i tråden. Det störde mig något oerhört. Visarna ser ganska okej ut, dom är tydliga vilket är bra dock hade jag personligen önskat lume på visare och index. Loggan är okej, dock påminner det mig av industriområde med olika skorstenar, oklart varför då jag ej brukar vistas i de miljöerna. Glasbaksidan kunde skippats i mitt tycke. Det känns dock som klockan är lite onödigt stor, känns som man skulle kunna göra den lite mindre och då lite nättare.

Överlag tycker jag klockan är okej, jag skulle nog personligen inte köpa den. Mest för att klockor jag köper i den prisklassen kommer vara beaters som skall klara rejält med stryk. Dock är det alltid kul att testa nytt, i framtiden kanske det kommer en modell som kommer passa mig lite bättre. Tavlan och strukturen på den är riktigt bra så den ser jag gärna i någon ny modell. Fick dock lite komplimanger för klockan, många tyckte den såg intressant ut. Dock när folk fick höra priset så tyckte dom jag var galen, vilket jag inte riktigt håller med om. Men brukar ju låta så från icke intresserade.

Sammanfattningsvis så, inte riktigt min kopp te. Finns lite utvecklings potential för att få den fulländan i mitt tycke. Ser framemot att se fler modeller ifall det kommer.

IMG_9681.JPG

IMG_9695.JPG

IMG_9718.JPG

IMG_9738.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då ska jag skriva några ord om min upplevelse av denna klockan. Först och främst stort tack till @Aurum och bror för att vi får testa er klocka utan kostnad.

Vid första anblick tycker inte jag den ser särklit stor ut, med tanke på vad jag läst innan trodde jag den skulle vara enorm på mina handleder men icke. Är van vid en svart Bratte på 44mm och innan dess Panerai. Men visst, det är ingen DJ36 direkt. Lädret tyckte jag hade mjuknat upp och kändes helt okej, dock är jag själv inget stor fan av läder då de oftast inte sitter så bra på mig. Slängde därför ganska snabbt på ett svart Nato som fick sitta på hela veckan.

När klockan väl är på handleden uppfattar jag den som topptung. På lädret har den en tendens att flytta sig så den inte är i mitten av handleden utan mot kanten. Detta oberoende på hur hårt man drog åt lädret. Som sagt satt den bättre på nato även fast de nato jag använde kändes lite klent för klockan.
IMG_9726.JPG


Utseendemässigt gillar jag den. Jag tycker att svarta klockor är kul och den kändes ganska toolig. Tavlan har ett trevligt djup vilket gör att den ser bra ut på bilder. Även att mönstret på tavlan uppskattas. Personligen tröttnar jag ganska snabbt på svarta tavlor om det inte händer något, så var inte fallet här. Jordgloben är mycket rolig detalj. Den är det jag gillar mest med klockan. Kronans placering är också bra. Kul att den inte är på det "vanliga" stället. Jag djupdykt inte i hur daylight-funktionen fungerande, mest för att vridningen inte var centrerad som nämnts innan i tråden. Det störde mig något oerhört. Visarna ser ganska okej ut, dom är tydliga vilket är bra dock hade jag personligen önskat lume på visare och index. Loggan är okej, dock påminner det mig av industriområde med olika skorstenar, oklart varför då jag ej brukar vistas i de miljöerna. Glasbaksidan kunde skippats i mitt tycke. Det känns dock som klockan är lite onödigt stor, känns som man skulle kunna göra den lite mindre och då lite nättare.

Överlag tycker jag klockan är okej, jag skulle nog personligen inte köpa den. Mest för att klockor jag köper i den prisklassen kommer vara beaters som skall klara rejält med stryk. Dock är det alltid kul att testa nytt, i framtiden kanske det kommer en modell som kommer passa mig lite bättre. Tavlan och strukturen på den är riktigt bra så den ser jag gärna i någon ny modell. Fick dock lite komplimanger för klockan, många tyckte den såg intressant ut. Dock när folk fick höra priset så tyckte dom jag var galen, vilket jag inte riktigt håller med om. Men brukar ju låta så från icke intresserade.

Sammanfattningsvis så, inte riktigt min kopp te. Finns lite utvecklings potential för att få den fulländan i mitt tycke. Ser framemot att se fler modeller ifall det kommer.

IMG_9681.JPG

IMG_9695.JPG

IMG_9718.JPG

IMG_9738.JPG
Tror du inte den klarar tuffa tag?
 

Pojken från Götet

Silver
2-Faktor
Tror du inte den klarar tuffa tag?
Det kan vara att jag dömmer utan att faktiskt testat fullt ut. Men ville inte riskera att skada klockan, tråkigt för de andra deltagarna isf. Den klarar säkert mer än vad jag tror, dock så är det ingen g-shock direkt och utseendet efter att fått smaka asfalt hade nog inte varit särkilt fint. Men vad vet jag, den som är bäst på att sätta klockor på prov är @jabla så han skulle nog kunna utvärdera vad den egentligen tål. Sen är det som alltid, klockorna tål mycket mer än vad vi tror:)
 

Öbo

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Det känns som om det vore värre att sitta med telefonen i bastun :)
Den är dessutom säkert dyrare än Bolmen!
 

Urkvinnan

Guld
2-Faktor
Avslutar påskafton med att låta något färggladare ta plats på armen.
FFEFA07D-C8BF-4718-A8C5-614EB95A575A.jpeg

Och med läderbandet återplacerat gör jag så klockan färdig för avfärd mot näste prövare, @Dr Puh.
3B12216B-3386-419A-A58C-21CD2D811701.jpeg

Och så ett par avslutande ord om klockan.
Jag tycker att det är en trevlig klocka och upplever den inte som så stor som jag hört att andra tidigare kommenterat. Däremot känns den lite obalanserad och hamnar lätt på sniskan, vilket band som än sitter på. Gummibandet från Seikon var det band som passade bäst tycker jag.
Jag gillade strukturen på tavlan och även kartbilden var kul och jag förstår att det är svårt att få till en perfekt kartbild i det formatet.
Kul att få prova den och vinner jag det här exemplaret kommer jag säkert att bära den.
Tack så mycket, @Aurum för att du möjliggjort den här passarounden och bra gjort att producera en så här fin och ovanlig klocka!
 
Topp