• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11113 - den SVARTA passarounden

NRE

Vacheron
2-Faktor
Kaffe och klocka
IMG_20180612_073107855.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Som utlovat kommer här ett inlägg som inte framstår som sponsrat.

Efter ett drygt dygn med Bolmen har jag identifierat två saker jag inte är så förtjust i.

1. Avsaknaden av lume. (Tjatigt, jag vet)
2. Att linjen för starten på Stockholms soltimmar inte linar.

Imorgon kommer mina tankar om komplikationerna.

Bonusbild!
IMG_20180611_212109062.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det blev inget inlägg igår. Barn vaknar, barn skriker, jag glömmer. Men här är mina reflektioner kring komplikationerna.

Nr 1: Dagsljuskomplikationen

Jag tycker att det är en cool idé som är unik (?) och en conversation starter. Vad jag ska använda den till vet jag inte, soltimmar har man ju hyfsad koll på ändå. Men som jag tolkar det så är det inte användningsmöjligheterna som är grejen. Klockan som helhet har ju en tanke - att visa längden på dagsljuset/när det är dagsljus på norra halvklotet (?). Jag gillar den tanken och jag gillar känslan av att kunna dra fram antal timmar dagsljus i Tokyo i oktober även om jag aldrig någonsin kommer göra det.

Nr 2: 24-timmarsvisningen/jordens-position-i-förhållande-till-solen-visningen

Den är svinsnygg att titta på, designen är häftig och den ger tavlan liv. Men. Den rör sig (såklart) för sakta för att kunna se att den rör sig. Kalla mig tråkig men jag hade velat se mer action. Dessutom tänker jag mig att det finns max tre kategorier av folk som behöver 24-timmarsvisning - narkoleptiker, ubåtsbesättning och fångar i isoleringscell (tillverkare av parfymklockor med kvartskronografverk håller antagligen inte med mig). Men tillbaka till min första tanke. Komplikationen är en del i att ge klockan den helhet som den faktiskt har.

Summa: unika och snygga komplikationer som man klarar sig utan egentligen. Betyder det att jag inte gillar klockan? Inte nödvändigtvis. Men det återkommer vi till imorgon.
IMG_20180614_222702603.jpg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Skulle generellt vara intressant att veta om märket lyfter. Hur många ägare har vi här till exempel?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Så, dags för samlande intryck, tankar och funderingar efter en knapp vecka med Bolm.

Boett ++++
Boetten är snygg, har bra linjer och kronans placering är riktigt bra. Glasbaksida är trevligt tycker jag. Exklusivt och dyrt urverk? Nej, men för de allra flesta är klockor med extremt påkostade verk inte uppnåeliga. Den svarta pvd(?)-behandlingen känns gedigen och efter 15 deltagare i passaround syns inga skador. Något lång l2l men inte så att det stör.
IMG_20180616_130853030.jpg


Urverk ++++
Håller tiden väl (ca +/-4 spd vid mätning), kul att man kan se det. Hade det för Bolm bara handlat om att kränga klockor hade de satt in ett billigt kvartsverk. Här händer det nåt och det finns en själ i klockan. (Sorry, kvartslovers). Snygg detalj att även baklocket är svart.
IMG_20180616_131317872.jpg


Tavla +++++
Tavlan är den riktiga fullträffen. Snygg och välbalanserad. Stora plus för texten som sticker upp från tavlan och sunbursteffekten som jag tror blir till av det cirkulära mönstret på tavlan som också det lyfter hela klockan imo.
IMG_20180614_222702603.jpg


Visare ++
Här blir det tyvärr bara tvåplus. De är snygga och ser ut att bygga vidare på varandra sett till dimensioner. Men. Varför ingen lume? Hade varit så mycket bättre.

Band och spänne +++
Jag gillar egentligen inte läder. Och om jag ska ha läder vill jag gärna ha kontrasterande sömmar och tunt material. Så subjektivt, nej, inte läder. Objektivt däremot så passar det helsvarta med klockan i övrigt. Spännet är snyggt och känns inte som ett "vilket som helst kinaspänne med logga på".
IMG_20180616_132324611.jpg


Läsbarhet +++
Dagtid utmärkt även i dålig vinkel. På kvällen ok. I mörkret, nej. Kupat glas kanske hade gett mindre reflektioner i direkt solljus vilket helt klart påverkar möjligheten att ta snygga bilder (livsviktigt för folk på KS men inga andra).

Komplikationer ++
Att de är unika höjer nivån avsevärt. Jag ser dem dock mer som en kul grej än något jag skulle använda. Att bezeln inte linjerar med de fasta markeringarna förutsätter jag är en barnsjukdom.

Helhetsintryck ++++
Det finns ett par saker som drar ner helhetsintrycket men det jag vill fokusera på är framförallt att klockan har flera väl genomtänkta detaljer (tavla! krona! unika komplikationer!) och att det finns en sammanhållen helhet i klockans design och användningsområde. Att det svarta är så framträdande i en klocka vars funktioner rör ljus är ett intressant grepp.

Övriga tankar
Applicera lume och sätt på en dykarbezel och jag är hemma. Behåll resten på klockan men skicka med ett snyggt gummi och ett bra nato. Skruvkrona kanske. Wow, Bolm Automation Diver. Jag köper!

Stort tack för möjligheten att prova @Aurum
 

André

Omega
Tyvärr kunde jag inte avsluta min testvecka som planerat men här kommer några slutord.

Upplevde den något stor för min handled men som jag tidigare nämnde var det underbart att slippa kronan som trycker in i handen.

Komplikationerna tyckte jag var coola när jag först fick läsa om klockan men var inget jag satte mig in i och hade hellre sett datumvisning framför daylight. Detta är ett väldigt orättvist omdöme, nästan allt är uppfunnet och ska man komma med något nytt är det inte orimligt att detta sker på bekostnad av en funktion som skulle vara praktisk till mitt användande.

Jag tycker det är en jävligt snygg och rå design. Jag tyckte den passade bättre på ett svart canvas och det är så klockan kommer bäras om jag vinner utlottningen. Den får utan tvekan handledstid om den tillfaller mig. Någon ny kommer jag inte beställa men inte omöjligt att jag köper en begagnad i framtiden.

Ingen fullträff för mitt användande men en snygg, rå och annorlunda klocka.
256145D0-7CA8-4913-B5C6-D1CFA5B6B74B.jpeg
 
Topp