• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Limpas

Cartier

Tapiren

Cartier
Lite intressant ändå?

(Säger inte det ska krascha)
Absolut intressant, man vad har DI för journalister? Är det bara jag som reagerar på följande meningar;

"Bakgrunden är att priserna på bostäder även i USA, precis som i Sverige, rusar och säljs för skyhögt mycket mer än vad de värderas till av marknaden."

"Bostadsmarknaden är mer konkurrenskraftig än vad vi någonsin tidigare har sett, men ett par indikatorer får oss att fundera om vi närmar oss en topp när det gäller hur snabbt efterfrågan och priserna kan växa"
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Med tanke på att bostadsmarknaden är det enda folk pratar om så är jag inte förvånad. Tror inte det har någon korrelation till risken för krasch direkt.
Krasch är väl en definitionsfråga. Vissa verkar tycka att 10% är en krasch medans jag tycker det är en sättning. Men nä jag tror inte heller det kraschar i sin rätta bemärkelse pga en oro för det. Att det ska krascha med såhär gynnsamma förhållanden känns väl otippat.

Däremot kanske man är lite lugnare i budgivningar om man är rädd för en krasch?

Absolut intressant, man vad har DI för journalister? Är det bara jag som reagerar på följande meningar;

"Bakgrunden är att priserna på bostäder även i USA, precis som i Sverige, rusar och säljs för skyhögt mycket mer än vad de värderas till av marknaden."

"Bostadsmarknaden är mer konkurrenskraftig än vad vi någonsin tidigare har sett, men ett par indikatorer får oss att fundera om vi närmar oss en topp när det gäller hur snabbt efterfrågan och priserna kan växa"
Ja det där låter helt idiotiskt. Kanske har en förklaring men hur som låter det knäppt.

Jag tycker mest faktumet att det är så många som verkar oroa sig, är intressant. Lade inte så mkt vikt vid journalistiken.

Nu är DI rätt kassa men detta är inte heller DI... :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Absolut intressant, man vad har DI för journalister? Är det bara jag som reagerar på följande meningar;

"Bakgrunden är att priserna på bostäder även i USA, precis som i Sverige, rusar och säljs för skyhögt mycket mer än vad de värderas till av marknaden."

"Bostadsmarknaden är mer konkurrenskraftig än vad vi någonsin tidigare har sett, men ett par indikatorer får oss att fundera om vi närmar oss en topp när det gäller hur snabbt efterfrågan och priserna kan växa"
Ingen på DI har dock skrivit artikeln, det är i princip en översättning bara från CNBC.
Den enda som uttalar sig är "Daryl Fairweather, chefsekonom på fastighetsmäklaren Redfin". Det är alltså bara ytterligare en partsinlaga, ingen imponerande journalistik direkt.
 

Tapiren

Cartier
Ingen på DI har dock skrivit artikeln, det är i princip en översättning bara från CNBC.
Den enda som uttalar sig är "Daryl Fairweather, chefsekonom på fastighetsmäklaren Redfin". Det är alltså bara ytterligare en partsinlaga, ingen imponerande journalistik direkt.
Ja, så är det ju såklart men det är ändå märkligt att en tidning som DI publicerar sådant skräp (och då tänker jag främst på språket, inte innehållet)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja, så är det ju såklart men det är ändå märkligt att en tidning som DI publicerar sådant skräp (och då tänker jag främst på språket, inte innehållet)

Inte DI !!!!

Och ja journalistiken och texten är löjlig men tyckte det var kul info att så många googlar på det.
 
Senast ändrad:

Limpas

Cartier
Krasch är väl en definitionsfråga. Vissa verkar tycka att 10% är en krasch medans jag tycker det är en sättning. Men nä jag tror inte heller det kraschar i sin rätta bemärkelse pga en oro för det. Att det ska krascha med såhär gynnsamma förhållanden känns väl otippat.

Däremot kanske man är lite lugnare i budgivningar om man är rädd för en krasch?
Håller med. Tror dock att många anser 10% som en stor nedgång och det skulle nog påverka marknaden en del. Bara den psykologiska effekten att inse att priserna faktiskt kan gå ner och att det är rätt stora värden. Precis som att man nu njuter av tanken att man "tjänat" en halv miljon på några månader, så kommer man få panik av tanken att man "förlorat" en halv miljon på samma tid. Media påverkar nog väldigt mycket här. Så länge som det skrivs om hur priserna bara går upp upp upp så kommer folk buda på. Om det skulle börja skrivas mer om en nära förestående "krasch" så skulle nog bara det påverka mycket. Men sånt vet man ju aldrig. Man kan bara spekulera :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilken effekt har inflationen på bostadsmarknaden. Det kommer orosmoln från väst om att inflationen ökar. Då stiger väl priserna, medans värde urholkas, som en Rolex t. ex. Blir det inte så?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Håller med. Tror dock att många anser 10% som en stor nedgång och det skulle nog påverka marknaden en del. Bara den psykologiska effekten att inse att priserna faktiskt kan gå ner och att det är rätt stora värden. Precis som att man nu njuter av tanken att man "tjänat" en halv miljon på några månader, så kommer man få panik av tanken att man "förlorat" en halv miljon på samma tid. Media påverkar nog väldigt mycket här. Så länge som det skrivs om hur priserna bara går upp upp upp så kommer folk buda på. Om det skulle börja skrivas mer om en nära förestående "krasch" så skulle nog bara det påverka mycket. Men sånt vet man ju aldrig. Man kan bara spekulera :)
Lite intressant det där. Om man ser på hur en nedgång/uppgång faktiskt påverkar folk rent monetärt kan man i min värld dela upp folk i fyra grupper.
1: outsiders som troligen aldrig kommer kunna köpa.
2: outsiders som tänkte köpa sin första bostad
3: Insiders som vill eller kommer vilja köpa dyrare
4: Insiders som inte kommer vilja köpa dyrare

En 20% uppgång hjälper grupp 4 att köpa bil/sommarstuga eller renovera sin bostad. Samtidigt är den förödande för grupp 2 då de får nöja sig med mkt sämre standard eller halkar ner i grupp 1 som kommer förbli utanför. För grupp 3 är en stor uppgång egentligen negativ, då det objekt de vill köpa stiger mer än det man äger. Däremot hjälper det ens balansräkning om man är högt skuldsatt.

Så en kraftig uppgång leder i min värd primärt till en upplevd rikedom för Insiders som hjälper dem köpa annat eller renovera, men den är negativ eller till och med förödande för stora delar av befolkningen.

En 20% nedgång har som effekt att några i grupp 1 kan klättra till grupp 2, några från grupp 2 kan köpa sin första bostad och alltså klättra till grupp 3. De i grupp 3 kan lättare köpa en större/dyrare bostad, sålänge de inte har för hög belåningsgrad och därmed blir inlåsta. Grupp 4 kommer få svårare att köpa bilar, sommarhus och renoveringar.

Så i min värd är en 20% nedgång egentligen primärt negativt för grupp 4 som känner sig mindre rika, men den är marginellt eller mycket positiv för övriga grupper.

Det blir då för mig helt sjukt att man agerar på en 10% nedgång som om det vore en katastrof, och staten/riksbanken skyddar Insiders till varje pris, men man tycker en 20% uppgång primärt är positivt och definitivt inget man försöker trycka ner, så som man trycker upp en nedgång.

Jag fattar att konsumtionen faller när Insiders känner sig mindre rika, men jag tycker det är oansvarig politik att agera som man gör. Det är uppenbart att man prioriterar en liten del av befolkningen på bekostnad av en stor del.

När jag skriver sådant här verkar folk tycka jag är knäpp, men man får då gärna förklara vad man tycker jag missat.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Lite intressant det där. Om man ser på hur en nedgång/uppgång faktiskt påverkar folk rent monetärt kan man i min värld dela upp folk i fyra grupper.
1: outsiders som troligen aldrig kommer kunna köpa.
2: outsiders som tänkte köpa sin första bostad
3: Insiders som vill eller kommer vilja köpa dyrare
4: Insiders som inte kommer vilja köpa dyrare

En 20% uppgång hjälper grupp 4 att köpa bil/sommarstuga eller renovera sin bostad. Samtidigt är den förödande för grupp 2 då de får nöja sig med mkt sämre standard eller halkar ner i grupp 1 som kommer förbli utanför. För grupp 3 är en stor uppgång egentligen negativ, då det objekt de vill köpa stiger mer än det man äger. Däremot hjälper det ens balansräkning om man är högt skuldsatt.

Så en kraftig uppgång leder i min värd primärt till en upplevd rikedom för Insiders som hjälper dem köpa annat eller renovera, men den är negativ eller till och med förödande för stora delar av befolkningen.

En 20% nedgång har som effekt att några i grupp 1 kan klättra till grupp 2, några från grupp 2 kan köpa sin första bostad och alltså klättra till grupp 3. De i grupp 3 kan lättare köpa en större/dyrare bostad, sålänge de inte har för hög belåningsgrad och därmed blir inlåsta. Grupp 4 kommer få svårare att köpa bilar, sommarhus och renoveringar.

Så i min värd är en 20% nedgång egentligen primärt negativt för grupp 4 som känner sig mindre rika, men den är marginellt eller mycket positiv för övriga grupper.

Det blir då för mig helt sjukt att man agerar på en 10% nedgång som om det vore en katastrof, och staten/riksbanken skyddar Insiders till varje pris, men man tycker en 20% uppgång primärt är positivt och definitivt inget man försöker trycka ner, så som man trycker upp en nedgång.

Jag fattar att konsumtionen faller när Insiders känner sig mindre rika, men jag tycker det är oansvarig politik att agera som man gör. Det är uppenbart att man prioriterar en liten del av befolkningen på bekostnad av en stor del.

När jag skriver sådant här verkar folk tycka jag är knäpp, men man får då gärna förklara vad man tycker jag missat.
Att man behöver en tillräckligt stor insats för nästa bostad. Har du lagt 15% insats och lgh backar 20% så behöver du ha sparat undan: att kunna betala 5% du gick back tillbaka till banken + 15% insats till nästa dyraste lgh.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vilken effekt har inflationen på bostadsmarknaden. Det kommer orosmoln från väst om att inflationen ökar. Då stiger väl priserna, medans värde urholkas, som en Rolex t. ex. Blir det inte så?
Detta är intressant! Ngt jag tänker mkt på.

Inflation betyder ju att pengar minskar i värde. Spontant är det då bra med "real assets" och det är väl konsensus.

Samtidigt har ju den mkt låga KPI-inflationen möjliggjort en enorm tillgångsinflation genom låga räntor och massa nya pengar i systemet som ska hamna någon stans.

Om Inflationen leder till högre räntor bör tillgångar falla, trots att inflation isolerat bör gynna dem.

Så inflation är nog bra för tillgångar ink bostäder, i pengar räknat såklart. Men samtidigt om Inflationen leder till högre räntor stiger ju folks kostnader med lån, och det bör vara negativt för tillgångar.

Det har vi ju sett på börsen där Tech har skakat pga inflationsoro, för att det kan leda till högre räntor.

Obs. Jag säger verkligen inte att jag har facit. Det är ngt jag tänker jättemkt på nu, och jag tror det beror mkt på detaljerna. Det är inte så enkelt som vissa påstår.

Vad händer med KPI-inflationen?
Vad driver denna - högre materialkostnader etc eller högre löner som driver efterfrågan. Är den utbuds, eller efterfrågesdriven?
Vad händer med räntorna?

Om vi får en efterdrågesdriven kpi-infation med stigande löner, men riksbanken håller nere räntorna lär det väl vara happy days för hus.

Men om kpi-infation tar fart pga högre materialkostnader etc, och riksbanken höjer räntan men lönerna ligget still. Då blir det nog nasty. Frågan är väl om det är politiskt möjligt...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Att man behöver en tillräckligt stor insats för nästa bostad. Har du lagt 15% insats och lgh backar 20% så behöver du ha sparat undan: att kunna betala 5% du gick back tillbaka till banken + 15% insats till nästa dyraste lgh.
Ja det skriver jag ju också att vissa blir "inlåsta" men det sker ju även för lågt belånade i grupp 3 vid uppgång.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Missa den lilla knorren 😁
Haha lätt hänt när jag pladdrar så jävla mkt... ;)

Jag fattar såklart varför man skyddar bostadsmarknaden då en stor nedgång leder till minskad konsumtion och i längden lägre BNP och sysselsättning etc.

En försiktig långsiktig uppgång på någon procent per år är väl det bästa, men som jag ser det är nog en kraftig uppgång sämre för fler än vad en kraftig nedgång är. Eller annorlunda uttryckt, är en kraftig uppgång sämre för de som drabbas än vad den är bra för de som gynnas, även om ekonomin som helhet påverkas positivt av uppgångar, iaf generellt. (När det blir så mkt är väl iofs risken att folk i grupp 1-3 dock sparar som fan för att hänga med).

Tycker FI svarade bra på kritiken att återinfört amorteringskrav drabbar unga, då han sade att problemet för unga primärt är de höga priserna.

Att "hjälpa" några unga att komma in genom att låta dem skuldsätta sig ännu mer (eller inte betala tillbaka skulden) gör de ju mer sårbara och framförallt gör man det ännu svårare för nästa kull unga som ska komma in på ännu högre nivåer...

Lite som att kissa i brallorna för att man fryser. Blir varmt en stund men sedan kallare än innan.... :D

Om man aktivt tryckte ner en kraftig uppgång hade det blivit ramaskri utan dess like, fast det kanske hade varit lika rimligt/orimligt som att trycka upp en kraftig nedgång.

Responsfunktionen är orimligt asymmetrisk i mitt tycke
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Star Wars Theme song: SCB presenterar ... dyrare tomater och paprika. Inget om bostäder.
När man läser att en viktig faktor till en relativt "hög" kpif var röda paprikor blir man ju provocerad. Vem fan bryr sig över huvud taget om priset på paprika? Är det för högt köper jag väl bara en annan grönsak... knappast ngt som Svensson ligger sömnlös över...

Och sedan är kpif avgörande för räntan som påverkar hela ekonomin. Rimligt.

Bostadspriser skenar 20% - "ingen inflation, måste sänka räntan"
Paprikor stiger 2% - "inflationen drar iväg, nu måste vi nog kyla av ekonomin"

Och nä jag vet att det inte är så knäppt, men ibland är det fan nära...
 

Limpas

Cartier
När man läser att en viktig faktor till en relativt "hög" kpif var röda paprikor blir man ju provocerad. Vem fan bryr sig över huvud taget om priset på paprika? Är det för högt köper jag väl bara en annan grönsak... knappast ngt som Svensson ligger sömnlös över...

Och sedan är kpif avgörande för räntan som påverkar hela ekonomin. Rimligt.

Bostadspriser skenar 20% - "ingen inflation, måste sänka räntan"
Paprikor stiger 2% - "inflationen drar iväg, nu måste vi nog kyla av ekonomin"

Och nä jag vet att det inte är så knäppt, men ibland är det fan nära...
Kpif är bara mer och mer idiotiskt ju mer man läser om det. Känns som det betyder ungefär ingenting. Man substituerar saker hit och dit, räknar med "ökad kvalitet/funktionalitet/blablabla" hit och dit. En telefon är kanske dyrare, kanske billigare, för man slipper ju köpa digitalkamera, för det måste man ju ha, och... och... och.... Känns mest som höftningar. Men men, kan ju peka på paprikapriset vid nästa lönerevision då iaf :D

Cornucopia brukar dra härliga haranger om detta.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att "hjälpa" några unga att komma in genom att låta dem skuldsätta sig ännu mer (eller inte betala tillbaka skulden) gör de ju mer sårbara och framförallt gör man det ännu svårare för nästa kull unga som ska komma in på ännu högre nivåer...
Fast det är ju ingen tröst för de unga att det är "rätt" när det innebär att de inte kan bo någonstans?

Helt ärligt delar jag (stora delar) av din uppgivenhet kring det här ämnet. Det är så jäkla märkligt att det blivit så här. "Ingen har egentligen råd men ändå säljs allt till rekordpriser". 🤨
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kpif är bara mer och mer idiotiskt ju mer man läser om det. Känns som det betyder ungefär ingenting. Man substituerar saker hit och dit, räknar med "ökad kvalitet/funktionalitet/blablabla" hit och dit. En telefon är kanske dyrare, kanske billigare, för man slipper ju köpa digitalkamera, för det måste man ju ha, och... och... och.... Känns mest som höftningar. Men men, kan ju peka på paprika-priset vid nästa lönerevision då iaf :D

Cornucopia brukar dra härliga haranger om detta.
Haha typ så. Som alla vet är jag rätt kritisk till nuvarande sätt att se på, och agera på, inflation.

Tex tycker jag det är helt fel att sätta likhetstecken mellan kpif och inflation. Jag tycker det är tveksamt att RB styr efter det


Däremot tycker jag just att det är i samspelet det bli knäppt.

Som mått på hur mycket konsumtionsvaror jag kan köpa för x kr jämfört med förra året är nog inte kpif helt dumt. Och kanske är också kvalitetsjusteringar rimligt då man "får mer för pengarna", men att styra ekonomin efter det känn inte oproblematiskt. Tex kostar en ny mobil 15k och det är vad jag behöver punga ut, oavsett hur mkt bättre den är jämfört med en 5 år gammal mobil. Vi lever ju lixom i nuet.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Alltså jag fattar inte riktigt vad ni pladdrar om på senaste sidorna om kip-inflationer och paprikor men för att återgå till ämnet så värderade vi precis upp vår lägenhet i innerstan med 1 miljon sedan vi köpte den förra året. Det var skönt då banken är riktiga svin och inte har velat låna ut mer än 85%. Nu kan vi äntligen maxa lånet på nytt, köpa en Tesla och ändå ha pengar över till semester-resa och mat! Det tycker jag att vi är värda eftersom vi är så otroligt bra investerare som förstår den gamla sanningen att "Bostäder ökar alltid i pris".

Så allt är bra och solen skiner. Vad syftar trådens namn till förresten? Varför skulle man köpa bubblor för pengarna man lånar upp på den årliga värdeökningen på bostaden??
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Fast det är ju ingen tröst för de unga att det är "rätt" när det innebär att de inte kan bo någonstans?

Helt ärligt delar jag (stora delar) av din uppgivenhet kring det här ämnet. Det är så jäkla märkligt att det blivit så här. "Ingen har egentligen råd men ändå säljs allt till rekordpriser". 🤨
Nä absolut! Men problemet att de inte kan bo beror på få bostäder där folk vill bo samt höga priser. Inte på att man ska betala igen en skuld, vilket borde vara självklart. Du lånar ju inte av polaren och bli sur för att han vill ha igen pengarna. Det är ingen gåva. En skuld.

Man kan kortsiktigt dämpa konsekvensen av problemet men det gör problemet större. Ska man hantera problemet måste man sätta befolkningens bästa framför individens, och det långsiktiga framför kortsiktiga. Om man verkligen vill hjälpa unga att ta sig in, både unga idag och unga om 3 år, så är det ju bra att följa rådet att höja fastighetsskatten och sänka inkomstskatten. Då hjälper man dem på riktigt. Men det skulle ju drabba medelålders Stockholmare i övre medelklassen.

Jag blir absolut uppgiven över vart jag tror världen och Sverige är på väg. Jag tror det är helt förödande och tror konsekvenserna kan bli enorma på sikt.

Men jag vill verkligen inte ni ska tro att jag är verklighetsfrånvänd och tycker synd om mig själv. Jag har det verkligen otroligt bra. Mitt enda problem är att min livscykel matchar tillgångspriscykeln kasst. Men allt annat är nog så bra man kan önska sig och lite till.
 
Senast ändrad:

oystercase

Cartier
Alltså jag fattar inte riktigt vad ni pladdrar om på senaste sidorna om kip-inflationer och paprikor men för att återgå till ämnet så värderade vi precis upp vår lägenhet i innerstan med 1 miljon sedan vi köpte den förra året. Det var skönt då banken är riktiga svin och inte har velat låna ut mer än 85%. Nu kan vi äntligen maxa lånet på nytt, köpa en Tesla och ändå ha pengar över till semester-resa och mat! Det tycker jag att vi är värda eftersom vi är så otroligt bra investerare som förstår den gamla sanningen att "Bostäder ökar alltid i pris".

Så allt är bra och solen skiner. Vad syftar trådens namn till förresten? Varför skulle man köpa bubblor för pengarna man lånar upp på den årliga värdeökningen på bostaden??
Men seriöst. Teslan tar du väl på privatleasing och det ökade lånet går direkt in på hävstångsinstrument på börsen med maxad leverage. Amatör.
 

Limpas

Cartier
Fast det är ju ingen tröst för de unga att det är "rätt" när det innebär att de inte kan bo någonstans?

Helt ärligt delar jag (stora delar) av din uppgivenhet kring det här ämnet. Det är så jäkla märkligt att det blivit så här. "Ingen har egentligen råd men ändå säljs allt till rekordpriser". 🤨
Håller med. Känns lite som att så länge inte ungdomarna faktiskt bor på gatan så blundar man liksom för problemet. Har en teori om att det har gått inflation i gnäll i samhället på senare tid. Alla gnäller om allt och det är synd om alla. Det blir lite "vargen kommer". Det finns säkert vissa som tänker att "ja, men ungdomarna bor ju uppenbarligen någonstans. På något sätt funkar det ju och de löser problemen. Även om de gnäller."
 

Limpas

Cartier
Men jag vill verkligen inte ni ska tro att jag är verklighetsfrånvänd och tycker synd om mig själv. Jag har det verkligen otroligt bra. Mitt enda problem är att min livscykel matchar tillgångspriscykeln kasst. Men allt annat är nog så bra man kan önska sig och lite till.
Igenkänning här. Sist vi köpte var det (nästan) samma sjuka marknad. Lyckades typ köpa på toppen där (sålde på samma topp så så illa var det inte). Nu är det dags igen och då är marknaden återigen helt galen. Vissa föreslår att man "ska vänta och se", men va fan. Priserna går väl bara upp ännu mer. Dessutom så tänker jag inte styra något så viktigt som boendet för min familj efter hur marknaden är. Vi flyttar inte för att det är roligt, för att göra det på det mest ekonomiska sättet eller för att vi har något inbillat behov (t.ex. av två fullutrustade hemmakontor som alla andra tydligen ska sitta och jobba i livet ut). Vi flyttar för att vi vill och behöver. Väntar man ett år kan man ha blivit påkörd av en buss...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det finns säkert vissa som tänker att "ja, men ungdomarna bor ju uppenbarligen någonstans. På något sätt funkar det ju och de löser problemen. Även om de gnäller."
Det tråkiga är ju att de bor i andrahand och betalar mycket mer för sitt boende än om de ägt de själva. Men de får inte äga själva för bankerna har kvottal och kalkylräntor som stoppar dem. Så istället för de "kanske" får månadskostnader som är för höga vid lån så får de garanterat för höga månadskostnader för hyra men där är det ingen som stoppar dem.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bygg en h-vetes massa hyresrätter med hyresnivåer som Inte ligger på 15-20 papp i månaden för en normalstor trea. Så, problem solved hur unga ska få sin första egna lägenhet!
 
Topp