• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nu är det nära. 50% chans att man droppar ut från sthlmregionen ut på landet inom kort (förmodligen bara jag och en till kvar i slutfasen till rekrytering). Ser fram emot att ha ut huset på Hemnet denna vår och flytta till mindre ort ute i landet. Miniexit.

angående ens vy av var man kan bo... innan jag flyttade till Sthlm, slutet 90-talet, var jag ofta på besök hos en nära vän som bodde vid Humlegården. Jag började dejta en tjej och när jag satt på t-banan, från Östermalmstorg, kändes det som hon bodde jävligt långt ut från stan när jag klev av. Vid Mariatorget. Jag reflekterade över den känslan med ett skratt när jag passerade hennes hus för några år sedan..

Nu är det nära. 50% chans att man droppar ut från sthlmregionen ut på landet inom kort (förmodligen bara jag och en till kvar i slutfasen till rekrytering). Ser fram emot att ha ut huset på Hemnet denna vår och flytta till mindre ort ute i landet. Miniexit.
Hur får man med barn och fru på det tåget? Jag jobbar utanför Sthlm idag men går direkt in i en vägg när jag tar upp ämnet att faktiskt utnyttja det...

Hur får man med barn och fru på det tåget? Jag jobbar utanför Sthlm idag men går direkt in i en vägg när jag tar upp ämnet att faktiskt utnyttja det...
Det är jag som varit väggen.

min ändring i frågan:
  • Jag tror barnen har bättre uppväxt på tilltänkt ort.
  • mycket utomhusaktiviteter tillgängligt/invånare
  • mer boende för pengarna.
  • har plats/råd med pool
  • kan fortfarande besöka alla polare nån gång/år i Sthlm. Boka in helger med sprit/aktiviteter/resor.

min ändring i frågan:
  • har plats/råd med pool
  • kan fortfarande besöka alla polare nån gång/år i Sthlm. Boka in helger med sprit/aktiviteter/resor.

Rationella argument som man inte kan säga så mycket om. Känner många som har dragit samma slutsats genom åren där arbetssituationen tillåtit det.

Nästan varje dag kommer det rubriker om bostadspriser och huruvida det är hållbart eller inte. Den som lever får se.

Bilagor

• 5F7FBB4C-4307-4D14-8838-6513B38AEB19.jpeg
    5F7FBB4C-4307-4D14-8838-6513B38AEB19.jpeg
    300.7 KB · Visningar: 58

min ändring i frågan:
  • har plats/råd med pool
Nån gång per år? Ska du flytta till Australien?

Nån gång per år? Ska du flytta till Australien?
Man får se till vad som funkar helt enkelt för familjen. För mig är det ett rimligt upplägg. De får komma till oss också givetvis. Sen har jag polare i närområdet dit vi flyttar som jag kommer umgås mer med...

Sen missade jag en central sak med flytten.. pre-corona hade jag ca 10h restid/v. Vid flytt kommer jag ha mindre än 1,5h/v. Jag kommer få mer fritid.

Man får se till vad som funkar helt enkelt för familjen. För mig är det ett rimligt upplägg. De får komma till oss också givetvis. Sen har jag polare i närområdet dit vi flyttar som jag kommer umgås mer med...

Sen missade jag en central sak med flytten.. pre-corona hade jag ca 10h restid/v. Vid flytt kommer jag ha mindre än 1,5h/v. Jag kommer få mer fritid.
Ok. Så du kommer närmre jobbet eller räknar du med att jobba hemifrån 4ever?

Snabb fråga som nästan är ot

Har fått ett muntligt löfte att få köpa ett parhus till ett pris jag tycker är helt ok. Det är dock en brf och en liten förening (5 bostäder). Det är ju generellt mer risky med små brfer men denna är skuldfri så medlemmarnas förmåga att betala avgiften kommer knappast bli problem. Dessutom rätt ekonomiskt starka medlemmar.

Men om fler banker blir mer restriktiva med att ge lånelöften för små brfer kan det ju bli svårsålt framgent (för vi kommer troligen vilja köpa större om några år (detta 126kvm plus lite vindsloft med takterass).

Vi gillar verkligen huset och grannarna är toppen (varav en är kollega varför jag fick erbjudandet innan det hamnar hos mäklare).

De diskuterar att köpa loss till äganderätt för 500k per bostad, så det är ju bra att ha som möjlighet om det börjar bli svårt att sälja bostäder i små föreningar... Men då ska ju alla hushåll vilja det...

Är jag onödigt nojig? Det säljs ju massa parhus i nya mkt små föreningar som dessutom är bisarrt högt skuldsatta (vad gör folk...?)

Om någon har mer kunskap tar jag tacksamt emot den :)
Min erfarenhet från första parkett är att bankerna är tveksamma till att låna ut pengar till små brfer, dvs finansiera själva föreningen. Att låna ut pengar till köp av bostadsrätt i en liten förening har jag inte hört att det ska vara några problem, men om föreningens ekonomi är tveksam kan bankerna såklart vara restriktiva även där. Är föreningen obelånad så kan jag dock inte tänka mig att det är några större bekymmer.

Min erfarenhet från första parkett är att bankerna är tveksamma till att låna ut pengar till små brfer, dvs finansiera själva föreningen. Att låna ut pengar till köp av bostadsrätt i en liten förening har jag inte hört att det ska vara några problem, men om föreningens ekonomi är tveksam kan bankerna såklart vara restriktiva även där. Är föreningen obelånad så kan jag dock inte tänka mig att det är några större bekymmer.
Jo bankerna är rätt restriktiva att låna ut pengar för köp även i små brf, jag bor i en liten förening med bara 5 lägenheter dock med mkt låg belåning. Två banker sa helt nej pga de hade som policy att de minst ska vara 10 lägenheter pga en större risk lät det. Den banken vi har nu sa okej men med större krav (mer kontantinsats).

Förstår verkligen inte bankerna riskanalys när de endast kollar på antalet lägenheter och inte belåningen/ekonomin i övrigt, eller ens andelstalet.

Jo bankerna är rätt restriktiva att låna ut pengar för köp även i små brf, jag bor i en liten förening med bara 5 lägenheter dock med mkt låg belåning. Två banker sa helt nej pga de hade som policy att de minst ska vara 10 lägenheter pga en större risk lät det. Den banken vi har nu sa okej men med större krav (mer kontantinsats).

Förstår verkligen inte bankerna riskanalys när de endast kollar på antalet lägenheter och inte belåningen/ekonomin i övrigt, eller ens andelstalet.
Snackade med seb, shb och Nordea idag. Alla är ok med en obelånad förening om 5 parhus sålänge medlemmarna har ok ekonomi, vilket de ju generellt har om de köper parhus i sthlm.

Lät som att de flesta banker nog, även om de initialt kan säga nej, kommer godkänna köp för en ok kund om föreningen är bra (låg skuld och finansiellt starka medlemmar).

För egen del känner jag att risken att det ska vara osäljbart om några år är mkt liten. Katastrofal konsekvens men mkt låg sannolikhet...

Jag skulle dock aldrig köpa ett av alla nu nybyggnadsparhus i små föreningar med höga lån på miljonbelopp per bostad.

Snackade med seb, shb och Nordea idag. Alla är ok med en obelånad förening om 5 parhus sålänge medlemmarna har ok ekonomi, vilket de ju generellt har om de köper parhus i sthlm.

Lät som att de flesta banker nog, även om de initialt kan säga nej, kommer godkänna köp för en ok kund om föreningen är bra (låg skuld och finansiellt starka medlemmar).

För egen del känner jag att risken att det ska vara osäljbart om några år är mkt liten. Katastrofal konsekvens men mkt låg sannolikhet...

Jag skulle dock aldrig köpa ett av alla nu nybyggnadsparhus i små föreningar med höga lån på miljonbelopp per bostad.
Det jag beskrev var min erfarenhet för 2år sedan när jag köpte, dock tror jag inte att jag är en "bra kund" och har heller inte några bankkontakter vilket säkerligen försvårade det.

Jag har väldigt svårt att tro att det i framtiden skulle bli osäljbart men att de hindrar vissa potentiella köpare är ju ganska klart, iallafall i nuläget och tror inte läget kommer ändras nämnvärt inom en snar framtid heller. Dock gissar jag att du nu betalar lite under marknadsvärdet jämfört mot större förening precis som att du i framtiden kommer sälja strax under marknadsvärdet, så egentligen blir det ju ingen skillnad.

Diskuterat med en potentiell arbetsgivare som tillåter 2-3dagar/v hemifrånarbete. Resten på kontoret som kommer vara 2mil bort från boendet. Inga köer och merparten motorväg.

nuvarande arbetsgivare har sagt nej till byte av ort.

märkligt att säga nej, vad jobbar du med? I min bekantskapskrets har nästan en majoritet flytt staden och arbetsgivare är ok med flexibelt upplägg på jobb hemma/kontor även efter covid.

min ändring i frågan:
  • har plats/råd med pool
Köper argumenten men samtidigt som uppvuxen och utflyttad från Stockholm men sedan återvänt skulle jag ha svårt att lämna helt. Men bor nu i innerstadsförort och funderar helt klart på något lite längre ut.

Är i behov av större men huspriserna är just nu löjliga i området. Däremot sjunker de ganska snabbt så fort man kommer en bit ut. Vill framförallt stanna vid naturområden. Känns mer optimalt med barn.

Lite märkligt är det allt. Men jag accepterar det. Men det potentiellt nya jobbet är nära på pricken vad jag gör idag o samma typ av arbetsgivare. Jag är revisor.
Hur ska du kunna bränna bokföring och köra pärmar i flismaskin på distans om masen kommer och hälsar på;)

Jag undrar verkligen var toppen är i hela den här sörjan av prisökningar. Det är vanvettigt.

Jag har så himla svårt att tro på en krasch, och att bankerna/staten skulle låta det ske. Sedan kan kanske priserna inte bara gå upp, upp, upp för evigt, men de lär knappast gå tok-ner.
Ungefär som en Submariner.

det var ju inte längesen marknaden dök 10% och folk sålde med marginell förlust. Tror inte heller på en krasch. Sålde precis vår lgh 600k över vår drömgräns, vilket såklart kändes overkligt.

Det har folk undrat i denna tråden i snart 10år. Tråkigt för de som väntat på en krash.
Det är ju väldigt risky att vänta... Men är nog klokt på dessa nivåer med räntor på 0 och politik som är väldigt gynnsam, att iaf ha så pass mkt luft i kalkylen att man kan nyttja läget om det väl backar. Men det kan ju såklart bli så att man tex sänker kraven/höjer lånekvoter etc sol får det att skena vidare och då surt att stå vid sidan...
Jag har så himla svårt att tro på en krasch, och att bankerna/staten skulle låta det ske. Sedan kan kanske priserna inte bara gå upp, upp, upp för evigt, men de lär knappast gå tok-ner.
Ungefär som en Submariner.
Nu lär väl en sub kunna krascha som de gjorde i finanskrisen, men tror tyvärr också man skyddar bostadspriserna. Man undrar om de ens tillåts falla tillbaka till pre-Corona nivåer...?

Det har folk undrat i denna tråden i snart 10år. Tråkigt för de som väntat på en krash.
ja du en krash känns ju onekligen ganska långsökt, vi kommer ju knappast att hamna i samma läge som -91 och det medför ju helt andra problem.
Men amorteringskrav är bra grejer då lugnar det sig lite under en period iaf (köpte själv precis efter att det infördes ´18). ;)

Det är ju väldigt risky att vänta... Men är nog klokt på dessa nivåer med räntor på 0 och politik som är väldigt gynnsam, att iaf ha så pass mkt luft i kalkylen att man kan nyttja läget om det väl backar. Men det kan ju såklart bli så att man tex sänker kraven/höjer lånekvoter etc sol får det att skena vidare och då surt att stå vid sidan...

Nu lär väl en sub kunna krascha som de gjorde i finanskrisen, men tror tyvärr också man skyddar bostadspriserna. Man undrar om de ens tillåts falla tillbaka till pre-Corona nivåer...?
Så har man ju dock tänkt länge, nu är det rekordnivåer och det kan knappast bli högre (sen fortsätter det upp). Jag ser det lite som börsen, time in the market beats timing the market. Framförallt om man har tänkt att bo där länge, vad spelar det då för roll om det dippar lite några år i början?

Så länge folk har sina arbeten kvar och kan betala för sina åtaganden till bankerna lär inget hända med bostadspriserna. Om det skulle bli en sättning lär många sitta kvar i sina bostäder och rida ut tills det återhämtar sig igen även om det tar många år. Tänker man bo långsiktigt spelar det ingen roll när man går in. Det kanske inte blir en lika god affär på kort och medellång sikt. Över tid lär priserna bli dyrare i nominella tal.

Danmark drabbades vid förra finanskrisen med kraftiga nergångar även i centrala lägen inne i Köpenhamn. Nu är nivåerna på rekordnivåer. Även de med dålig tajming innan föregående krisen har säkert gjort en bra affär så länge de slapp sälja under själva krisen.

Här i Sverige kan ju fråga sig hur sunt det är när man endast skyddar boenden som är insider oavsett om det gäller egen ägda bostäder eller de som bor i hyresrätt. Man gör mest utspel utan substans. Ingen regering verkar vilja ta ansvar för helheten.

Kontentan av de senaste 20 årens ekonomiska politik är att det är riskfritt att ta stora risker. Staterna och centralbankerna är där direkt och manipulerar. De som varit trygga i det har varit de stora vinnarna. Bolånen i Sverige är ju personliga och skulle det bli illa så sitter man med dem personligen även efter att man har sålt av bostaden. Lycka till med att vända livet på rätt köl med hundratusentals kronor till miljonskulder till banken. Det är inte många som tänker på hur deras liv skulle se ut i ett sådant scenario.

Det är heller inte många som funderar på hur mycket pengar en miljon är om de skulle spara ihop den summan på en löneinkomst. Folk går till banken och frågar hur mycket de får låna och så tar de hela den summan med sig i budgivningen.

När det är dags att köpa en bil får de fina kalkyler som gör att en bil för ett par hundra tusen kostar relativt lite per månad. Man spekulerar i höga restvärden och så är det låga räntor. Vem tar den ekonomiska risken?

Det måste vara ett drömscenario att vara ett finans/låneinstitutet så länge allt flyter på.

Så länge folk har sina arbeten kvar och kan betala för sina åtaganden till bankerna lär inget hända med bostadspriserna. Om det skulle bli en sättning lär många sitta kvar i sina bostäder och rida ut tills det återhämtar sig igen även om det tar många år. Tänker man bo långsiktigt spelar det ingen roll när man går in. Det kanske inte blir en lika god affär på kort och medellång sikt. Över tid lär priserna bli dyrare i nominella tal.

Danmark drabbades vid förra finanskrisen med kraftiga nergångar även i centrala lägen inne i Köpenhamn. Nu är nivåerna på rekordnivåer. Även de med dålig tajming innan föregående krisen har säkert gjort en bra affär så länge de slapp sälja under själva krisen.

Här i Sverige kan ju fråga sig hur sunt det är när man endast skyddar boenden som är insider oavsett om det gäller egen ägda bostäder eller de som bor i hyresrätt. Man gör mest utspel utan substans. Ingen regering verkar vilja ta ansvar för helheten.

Kontentan av de senaste 20 årens ekonomiska politik är att det är riskfritt att ta stora risker. Staterna och centralbankerna är där direkt och manipulerar. De som varit trygga i det har varit de stora vinnarna. Bolånen i Sverige är ju personliga och skulle det bli illa så sitter man med dem personligen även efter att man har sålt av bostaden. Lycka till med att vända livet på rätt köl med hundratusentals kronor till miljonskulder till banken. Det är inte många som tänker på hur deras liv skulle se ut i ett sådant scenario.

Det är heller inte många som funderar på hur mycket pengar en miljon är om de skulle spara ihop den summan på en löneinkomst. Folk går till banken och frågar hur mycket de får låna och så tar de hela den summan med sig i budgivningen.

När det är dags att köpa en bil får de fina kalkyler som gör att en bil för ett par hundra tusen kostar relativt lite per månad. Man spekulerar i höga restvärden och så är det låga räntor. Vem tar den ekonomiska risken?

Det måste vara ett drömscenario att vara ett finans/låneinstitutet så länge allt flyter på.
Instämmer helt men sedan kan man ju rent etiskt fundera på mäklarnas taktik. Imo är de den nya tidens begagnat bilhandlare. Har träffat många bra mäklare men tyvärr ännu fler riktigt dåliga. Typ 20+ och som mer eller mindre tjatat till nytt bud lagts eller accepterats. Har även varit med om mäklare som försöker pressa ut lite mer bud fastän slutbudet nästan är överenskommet. Dvs. även att man som säljare accepterar och köpare känns stabil så försöker de pusha lite till.

Så har man ju dock tänkt länge, nu är det rekordnivåer och det kan knappast bli högre (sen fortsätter det upp). Jag ser det lite som börsen, time in the market beats timing the market. Framförallt om man har tänkt att bo där länge, vad spelar det då för roll om det dippar lite några år i början?
Nu kke du missuppfattade mig? Jag sade att jag tror det är dumt att vänta.

Men jag har gärna möjlighet att nyttja ett nödställda istället för att bli inlåst :) handlar ju bar om att inte maxa sin budget totalt.

Nu kke du missuppfattade mig? Jag sade att jag tror det är dumt att vänta.

Men jag har gärna möjlighet att nyttja ett nödställda istället för att bli inlåst :) handlar ju bar om att inte maxa sin budget totalt.
Ja, missförstod nog dig då.
För att bli inlåst med dagens regler så ska det till en ordentlig sättning under lång tid, så jag ser den risken som liten. Även om du belånar dig upp till maxgränsen på 85% så behöver ju marknaden minska med mer än 15% och att du vill flytta just då för att du ska bli i skuld vid en försäljning.
Men visst, då ryker insatsen till nästa boende (förutsatt att man gått in med allt man har).

Ja, missförstod nog dig då.
För att bli inlåst med dagens regler så ska det till en ordentlig sättning under lång tid, så jag ser den risken som liten. Även om du belånar dig upp till maxgränsen på 85% så behöver ju marknaden minska med mer än 15% och att du vill flytta just då för att du ska bli i skuld vid en försäljning.
Men visst, då ryker insatsen till nästa boende (förutsatt att man gått in med allt man har).
Jag måste vara otydlig...

Om du maxbelånar dig kommer du inte kunna nyttja en generell nedgång och köpa större eftersom du då inte har tillräckligt med cash för nästa.

Om allt backar 10% har ju din nästa bostad backat mer om den är dyrare. Alltså sparat du netto på att byta när marknaden har backat. Men det kan man ju bara nyttja om man har luft I kalkylen från början.

Jag måste vara otydlig...

Om du maxbelånar dig kommer du inte kunna nyttja en generell nedgång och köpa större eftersom du då inte har tillräckligt med cash för nästa.

Om allt backar 10% har ju din nästa bostad backat mer om den är dyrare. Alltså sparat du netto på att byta när marknaden har backat. Men det kan man ju bara nyttja om man har luft I kalkylen från början.
Ja, det var det jag menade med den sista meningen. :)
Visst, om man har tanke på att flytta igen inom något år så är det ju alltid en risk man tar om man går in med allt sitt kapital i boendet.

Känner personer som sålde och flyttade till hyresrätt för en 5-6 år sedan då de trodde att kraschen var något år borta. De är inte så glada idag kan man säga.

Ja, det var det jag menade med den sista meningen. :)
Visst, om man har tanke på att flytta igen inom något år så är det ju alltid en risk man tar om man går in med allt sitt kapital i boendet.

Känner personer som sålde och flyttade till hyresrätt för en 5-6 år sedan då de trodde att kraschen var något år borta. De är inte så glada idag kan man säga.
Nä precis det är ju väldigt riskabelt att göra.

Jag vill bara ha möjlighet att nyttja en nedgång och köpa fetare. Då måste man ha luft i kalkylen. Det var det jag sade :)

Instämmer helt men sedan kan man ju rent etiskt fundera på mäklarnas taktik. Imo är de den nya tidens begagnat bilhandlare. Har träffat många bra mäklare men tyvärr ännu fler riktigt dåliga. Typ 20+ och som mer eller mindre tjatat till nytt bud lagts eller accepterats. Har även varit med om mäklare som försöker pressa ut lite mer bud fastän slutbudet nästan är överenskommet. Dvs. även att man som säljare accepterar och köpare känns stabil så försöker de pusha lite till.

Grundproblemet är inte mäklarna eller deras taktik att lägga ut objekt till lockpriser för att få så många intressenter som möjligt. De agerar helt rationellt efter de förutsättningar som finns. Deras uppdrag är att få så bra pris som möjligt till säljaren. Det är helt upp till köparen att sätta gränserna. I alla branscher finns det bra och dåliga individer. Det borde vara helt transparent när det gäller budgivningen så att inte falska bud driver upp priset. Det ska finnas finansiering klar. Det pågår säkert en hel del oetiska affärer där bostäder säljs både till under och överpriser. Där mäklare via bulvaner köper upp objekt som de senare kan sälja till ett högre pris eller där man driver upp prisnivåer med hjälp av falska bud.

Utan generös finansiering och villkor runt det från bankarna hade inte bostadspriserna kunna rustat iväg som de gjort år ut och år in. Staten har varit helt passiv sedan senaste stora finanskrisen i Sverige under 90-talet. Man har tvärt om eldat på när risken funnits att marknaden ska vika. Ingen regering har velat utlösa en finanskris under sin mandatperiod. Riksbanken har sina mål att hålla inflationen nere och kronan likaså.

Bankvärlden har satt upp premisserna redan för ca 20 år sedan genom att inte ha en strikt amorteringskultur och de har sannolikt fått med sig dåtidens regeringsmedlemmar. Idag sitter Göran Persson som ordförande i Swedbank. Han myntade uttrycket "den som är satt i skuld är icke fri". Många medlemmar från Perssons regering har också hamnat i andra roller efter sin politiska gärning. Likaså medlemmar från Reinfelds regering. Det är passivitet från politiskt håll som har gjort att vi har satt oss i en skuldfälla.

Tillbaka
Topp