• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det tråkiga är ju att de bor i andrahand och betalar mycket mer för sitt boende än om de ägt de själva. Men de får inte äga själva för bankerna har kvottal och kalkylräntor som stoppar dem. Så istället för de "kanske" får månadskostnader som är för höga vid lån så får de garanterat för höga månadskostnader för hyra men där är det ingen som stoppar dem.
Absolut, håller helt med dig att det är dysfunktionellt och inte genomtänkt. Men många skriker högt i många frågor och kanske är det så att ungdomarna inte skriker högst. Risken är väl att de här problemen inte visar sig idag, utan först i framtiden. Tex. genom att ungdomar inte utbildat sig utan jobbar istället eller att det påverkar var de utbildar sig eller ger andra konstiga effekter som den minskade rörligheten innebär. Det är väl inte direkt lockande att som ungdom flytta till Stockholm idag. Ska du plugga finns väl inga studentlägenheter utan det är hyra i typ tredje hand för ockerhyror som gäller. Ska du jobba så får du svårt att få råd att köpa boende. Jag vet att det GÅR att köpa boende i Stockholm, men man jämför ju med alternativ i t.ex. mindre städer där man kan få mycket mer boende för pengarna och kanske även bättre utsikter att gå vidare i boendekarriären.

Nej, nej. Det bor nån jävla groda på den gräsplätten så det går inte. Bygga gör vi 45 minuter med pendeltåg bort där ingen vill bo. Great success!

Problemet är väl inte grodan, utan att det enbart byggs bostadsrätter alternativt lyxhyresrätter med astronimiska månadshyror. Bygg billigare med lägre standard, sänk hyrorna och se till att folk kan få flytta hemifrån. Finns garanterat mängder av invändningar mot subventinerade byggen och kommunala bostadsbolag, men oavsett så var det enklare förr att få en normal hyresrätt där inte 80% av inkomsterna gick till hyran.

Sen tror jag att vi skiljer oss du och jag i vad vi anser vara ok att resa från sitt boende till sitt jobb/utbildning. Nu pratar jag inte om vad som är ultimat utan om vad man kan stå ut med och där är 45 minuter helt ok.

Problemet är väl inte grodan, utan att det enbart byggs bostadsrätter alternativt lyxhyresrätter med astronimiska månadshyror. Bygg billigare med lägre standard, sänk hyrorna och se till att folk kan få flytta hemifrån
Fast med de tomtpriser som gäller på centrala lägen så blir det dyrt. Det är inte att välja köksluckor från IKEA och laminatgolv istället (lägre standard) som kommer få ner priserna till rätt nivåer. Sen har vi det här med överklaganden av varenda beslut hela tiden. Det blir så väldigt lång tid från tomtköp till byggstart. Läste nånstans att genomsnittet ligger mellan 10-15 år. Sånt driver också upp byggkostnaderna (eller rättare sagt, det ska också betalas av i efterhand med hyrorna).

Jag har för övrigt 45-55 min till jobb nu (med bil). Det är för mycket. Man blir galen. Corona räddade mig så att säga.

Bygg en h-vetes massa hyresrätter med hyresnivåer som Inte ligger på 15-20 papp i månaden för en normalstor trea. Så, problem solved hur unga ska få sin första egna lägenhet!
Ja, kör!

Spontant tror jag man måste vidta åtgärder;

-handikappanpassningar? Är de nödvändiga? Jag ser poängen men måste alla lägenheter vara byggda på ett sätt som möjliggör för rullstolsburna att duscha?

-miljö/energi, lätta på kraven, snälla.

-underlätta bygglovsprocessen

Ja, kör!

Spontant tror jag man måste vidta åtgärder;

-handikappanpassningar? Är de nödvändiga? Jag ser poängen men måste alla lägenheter vara byggda på ett sätt som möjliggör för rullstolsburna att duscha?

-miljö/energi, lätta på kraven, snälla.

-underlätta bygglovsprocessen

Den första punkten har jag faktiskt också funderat över en del. Visst att man inte ska vara hänvisad till ett särskilt hus eller område om man är beroende av rullstol men att alla t ex studentlägenheter i ett och samma hus anpassas för rullstol tycker jag är minst sagt märkligt. Det kan inte handla om många procent av studenter som har det behovet? 3 %, om ens det?

Den första punkten har jag faktiskt också funderat över en del. Visst att man inte ska vara hänvisad till ett särskilt hus eller område om man är beroende av rullstol men att alla t ex studentlägenheter i ett och samma hus anpassas för rullstol tycker jag är minst sagt märkligt. Det kan inte handla om många procent av studenter som har det behovet? 3 %, om ens det?
När jag byggde villa var jag tvungen att handikappanpassa den. För att någon ”kanske” behöver det. Om 50 år. Eller inte alls.

På tal om inflationsmått och KPI som diskuterats här tycker jag detta var ganska intressant när jag såg det i mars. Har inte följt upp diskussionen sen dess dock.

1618514230882.png

På tal om inflationsmått och KPI som diskuterats här tycker jag detta var ganska intressant när jag såg det i mars. Har inte följt upp diskussionen sen dess dock.

1618514230882.png

Bostadskostnader är i under undervikt i inflations statistiken. Egen ägt boende finns inte med i den statistiken om jag uppfattat saken rätt. Endast hyrt boende i form av hyror. En stor andel av Europas befolkning bor i egen ägt boende. Prisutvecklingen har varit extremt hög, medan hyrorna på hyrt boende inte har ökat i samma grad. Det kan nog vara klokt att titta på vad som ingår i inflationskorgen.

Om man skulle göra en egen korg hade man knappast kunna påstå att inflationen har varit låg under en väldigt lång tidsperiod.

Tror att det är krav på handikappanpassning vid nybyggen nuförtiden, borde stå i BBR eller PBL, så det är inget som de som uppför bostäderna kan påverka.

Tror att det är krav på handikappanpassning vid nybyggen nuförtiden, borde stå i BBR eller PBL, så det är inget som de som uppför bostäderna kan påverka.
Så är det. Men nog måste det vara samhällsekonomiskt mycket bättre att strunta i det kravet och istället ha en fond eller motsvarande för ombyggnad av boende när det väl är dags?

Kraven när jag byggde var (till en början) helt bisarra. Min tomt är ett berg där jag sprängt ur en hylla och ställt huset på. I princip skulle jag behöva bygga 40 meter handikappramp i en serpentin uppför berget. I början var bygglovshandläggaren väldigt mån om detta men började väl liksom vi förstå det orimliga i det och det finns en paragraf om att det inte får "leda till oskäliga kostnader" och till slut bara struntade vi i det helt på bygglovets sista revision. Inget sade nåt...

Bygg en h-vetes massa hyresrätter med hyresnivåer som Inte ligger på 15-20 papp i månaden för en normalstor trea. Så, problem solved hur unga ska få sin första egna lägenhet!
Fast det här går inte. Problemet är att om man tar spaden och börjar gräva så slår den ifrån liksom elektriskt .. bäm. Så man gör inte det ... är för svårt .... pengar finns ej ... lösa problem gör vi inte i Schwedenbase ...

ironi :) .. men du greppar poängen

Så är det. Men nog måste det vara samhällsekonomiskt mycket bättre att strunta i det kravet och istället ha en fond eller motsvarande för ombyggnad av boende när det väl är dags?

Kraven när jag byggde var (till en början) helt bisarra. Min tomt är ett berg där jag sprängt ur en hylla och ställt huset på. I princip skulle jag behöva bygga 40 meter handikappramp i en serpentin uppför berget. I början var bygglovshandläggaren väldigt mån om detta men började väl liksom vi förstå det orimliga i det och det finns en paragraf om att det inte får "leda till oskäliga kostnader" och till slut bara struntade vi i det helt på bygglovets sista revision. Inget sade nåt...
Kan köpa att det är ett krav vid husbyggnation. Det finns väl även någon slags rättighet att man ska kunna bo kvar även om man blir med rullstol t.ex., och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt är billigare att förbereda för det från början. Om inte annat så är det förstås billigare för staten, för det är väl de som får stå för ombyggnationen sen för att du ska kunna bo kvar. Men det borde gå att göra undantag. Precis som att man bygger seniorlägenheter borde man kunna bygga ungdomslägenheter som inte uppfyller alla dessa krav utan kör stockholmsdusch och pentry i sängen så får man nog ner priset en del.

Kan tänka mig att det avskräcker många husbyggare från att köpa tomter som inte är helt jämnade med marken. Tycker att det är ett orimligt krav att ställa på privatpersoner som bygger hus.

Flerbostadshus kan jag dock tycka att det är bra att dessa krav finns, kostar väl inte jättemycket mer att lägga på någon extra kvm till badrummet och bredda dörröppningarna. Hiss är väl ändå standard nuförtiden när ingen orkar gå i trappor. Är väl svårt nog att hitta en bostad om man har rörelseförhinder med tanke på att de flesta äldre hus försvinner ur ekvationen. Inte så roligt att bli inkvarterad på bottenvåningen bara för man är rullstolsburen.

Kan tänka mig att det avskräcker många husbyggare från att köpa tomter som inte är helt jämnade med marken. Tycker att det är ett orimligt krav att ställa på privatpersoner som bygger hus.

Flerbostadshus kan jag dock tycka att det är bra att dessa krav finns, kostar väl inte jättemycket mer att lägga på någon extra kvm till badrummet och bredda dörröppningarna. Hiss är väl ändå standard nuförtiden när ingen orkar gå i trappor. Är väl svårt nog att hitta en bostad om man har rörelseförhinder med tanke på att de flesta äldre hus försvinner ur ekvationen. Inte så roligt att bli inkvarterad på bottenvåningen bara för man är rullstolsburen.
Exakt så. Instämmer till 100%. Mitt markarbete blev galet dyrt ändå pga tomtens utseende, och tittar man på tomter nära Stockholm så är det bara "dåliga" tomter kvar. Ska dessa då inte kunna bebyggas ekonomiskt försvarbart med hus så drar ju värdet på de befintliga iväg ännu mer.

Kollar på nytt för stunden, rida på vågen som är just nu dvs. Men i och med dom höga priserna börjar jag kolla på nyproduktion istället då det skiljer inte så mkt längre som det var förr. Såg att SEB hade en Q&A och skickade in en fråga om just belåningsgraden som faktiskt besvarades, ifall det är av intresse;
96F2B88B-F054-4E24-825F-A180B33B7E04.png

Dagens DI angående Valueguards statistik för mars månad. Alltså siffror vi redan fått levererade två gånger!
Screenshot_20210420-061227_Chrome.jpg

Själv har jag kännt att det är lite lugnare nu med budgivningar som tar längre tid, startar senare och så. När man läser Valueguards pressrelease står det att lägenheter backat minimala 0.1% i första halvan av April i Sthlm. Att de inte stigit första halvan April är väl mer nyhet än att det steg i Mars, eftersom vi redan läst det minst två gånger...? Blir intressant att se om villor fortsätter upp i April också.... vad tror ni?

Dagens DI angående Valueguards statistik för mars månad. Alltså siffror vi redan fått levererade två gånger!
Screenshot_20210420-061227_Chrome.jpg

Själv har jag kännt att det är lite lugnare nu med budgivningar som tar längre tid, startar senare och så. När man läser Valueguards pressrelease står det att lägenheter backat minimala 0.1% i första halvan av April i Sthlm. Att de inte stigit första halvan April är väl mer nyhet än att det steg i Mars, eftersom vi redan läst det minst två gånger...? Blir intressant att se om villor fortsätter upp i April också.... vad tror ni?
Jag tror att ökningarna fortsätter en bit till, troligen hela våren. Sättning till hösten om vaccinationerna är så pass klara att Svensson känner att pandemin är över och vill börja lägga pengar på annat när konsumtion blivit ett alternativ igen. Men jag kommer förstås ha fel :)

Snabb fråga som nästan är ot

Har fått ett muntligt löfte att få köpa ett parhus till ett pris jag tycker är helt ok. Det är dock en brf och en liten förening (5 bostäder). Det är ju generellt mer risky med små brfer men denna är skuldfri så medlemmarnas förmåga att betala avgiften kommer knappast bli problem. Dessutom rätt ekonomiskt starka medlemmar.

Men om fler banker blir mer restriktiva med att ge lånelöften för små brfer kan det ju bli svårsålt framgent (för vi kommer troligen vilja köpa större om några år (detta 126kvm plus lite vindsloft med takterass).

Vi gillar verkligen huset och grannarna är toppen (varav en är kollega varför jag fick erbjudandet innan det hamnar hos mäklare).

De diskuterar att köpa loss till äganderätt för 500k per bostad, så det är ju bra att ha som möjlighet om det börjar bli svårt att sälja bostäder i små föreningar... Men då ska ju alla hushåll vilja det...

Är jag onödigt nojig? Det säljs ju massa parhus i nya mkt små föreningar som dessutom är bisarrt högt skuldsatta (vad gör folk...?)

Om någon har mer kunskap tar jag tacksamt emot den :)

Har fått ett muntligt löfte att få köpa ett parhus till ett pris jag tycker är helt ok. Det är dock en brf och en liten förening (5 bostäder). Det är ju generellt mer risky med små brfer men denna är skuldfri så medlemmarnas förmåga att betala avgiften kommer knappast bli problem. Dessutom rätt ekonomiskt starka medlemmar.

Men om fler banker blir mer restriktiva med att ge lånelöften för små brfer kan det ju bli svårsålt framgent (för vi kommer troligen vilja köpa större om några år (detta 126kvm plus lite vindsloft med takterass).

Vi gillar verkligen huset och grannarna är toppen (varav en är kollega varför jag fick erbjudandet innan det hamnar hos mäklare).

De diskuterar att köpa loss till äganderätt för 500k per bostad, så det är ju bra att ha som möjlighet om det börjar bli svårt att sälja bostäder i små föreningar... Men då ska ju alla hushåll vilja det...

Är jag onödigt nojig? Det säljs ju massa parhus i nya mkt små föreningar som dessutom är bisarrt högt skuldsatta (vad gör folk...?)

Varför skulle det kosta 500k per hus att göra om till äganderätter om föreningen är skuldfri? Då kommer ju föreningen sitta med 2,5msek i kassan efter ombildandet? Allt yttre underhåll övergår ju till vardera ägare så föreningens driftskostnader försvinner också.

Jag tycker det låter lysande med en skuldfri förening och hade hållt det långt över bankens eventuella framtida syn på att föreningen är liten.

Ja du är för nojig nu. Slå till.

Varför skulle det kosta 500k per hus att göra om till äganderätter om föreningen är skuldfri? Då kommer ju föreningen sitta med 2,5msek i kassan efter ombildandet? Allt yttre underhåll övergår ju till vardera ägare så föreningens driftskostnader försvinner också.

Jag tycker det låter lysande med en skuldfri förening och hade hållt det långt över bankens eventuella framtida syn på att föreningen är liten.
Någon vinstskatt tydligen enligt min kollega som bor där.
Min bank verkar inte ha problem med det. Men en polare pratade med Danske Bank som skulle sluta ge lånelöfte till folk som vill köpa i små föreningar på grund av det varit "många" små föreningar med typ radhus/parhus som fått ekonomiska problem pga oseriös byggare. Min (inte så stora) oro är att fler banker går den vägen och att det begränsar framtida köpare (när vi en dag säljer).

Ja du är för nojig nu. Slå till.
Tack :D

Inget unikt men återigen ett tecken på en sjuk marknad?
En vän sålde sin 2a i innerstan, inköpt för 14 månader sen, aldrig bott i den utan enbart hyrt ut den, sålde med 600 000kr i vinst. Hon hade inte gjort någon förbättring av lägenheten.
Bra årsbonus i förhållande till hennes hederliga blygsamma löneökning som hon fick på jobbet.

Ingen som stannar upp och funderar på om det är sunt, nej då, plattan i mattan, det gäller att hänga på när det är lika självklart att bli bostadsmiljonär som att ta studenten. Alla vet att köpa boende lönar sig...

Inget unikt men återigen ett tecken på en sjuk marknad?
En vän sålde sin 2a i innerstan, inköpt för 14 månader sen, aldrig bott i den utan enbart hyrt ut den, sålde med 600 000kr i vinst. Hon hade inte gjort någon förbättring av lägenheten.
Bra årsbonus i förhållande till hennes hederliga blygsamma löneökning som hon fick på jobbet.

Ingen som stannar upp och funderar på om det är sunt, nej då, plattan i mattan, det gäller att hänga på när det är lika självklart att bli bostadsmiljonär som att ta studenten. Alla vet att köpa boende lönar sig...

Värt att ha i åtanke när man gör såhär är att Skatteverket har blivit ganska glada att beskatta vinsten som näringsverksamhet istället.

600,000 kronor mer för en köpare är ju bara en ökad lånkostnad på typ 1000 spänn i månaden. Vad motsvarar det? Typ fem uteluncher och fyra takeaway-kaffe lixom.. Klart man inte bryr sig nämnvärt som budgivare så länge det är gratis att låna pengar och de attraktiva områdena i staden kan räknas på en hand. Finns ju hur massa bostäder att hyra i förorten med typ noll ködagar eller köpa för en spottstyver. Men det är såklart uteslutet för majoriteten vilket gör att priserna i attraktiva områden fortsätter att pressas upp och sedan spilla över till övriga områden.

Vilka förorter tänker du på då? Är det miljonprojektet eller nybyggt?
Lite både och. Nybyggda hyresrätter brukar ha kort kötid då inkomstkravet är så högt. Äldre bestånd är relativt lätt att hitta, speciellt om man kontaktar privatvärdar. Vågar man leta bostad på exempelvis pendellinjen går det att hitta i exempelvis Brandbergen eller Vega utan att ha miljoner år i kön. Är man riktigt modig och vågar sig längre ut på tunnelbanan är det också relativt enkelt att hitta en bostad. Vill man betala kostar det väl kring 35,000 kvadraten i exempelvis Rinkeby vilket är betydligt billigare än 100,000 kvadraten innanför tullarna.

Såklart att det kanske inte går med 0 ködagar och 0 i inkomst, men med några år och ett heltidsjobb i ryggen är det inga problem. Problemet är snarare att typ ingen, jag inkluderat, vill bo på pendeln eller långt ut på tunnelbanelinjen så vi gnäller istället om att det inte finns något att hyra eller att allt är för dyrt eftersom vi väljer att titta på bostad på typ 10% av stadens yta.

Lite både och. Nybyggda hyresrätter brukar ha kort kötid då inkomstkravet är så högt. Äldre bestånd är relativt lätt att hitta, speciellt om man kontaktar privatvärdar. Vågar man leta bostad på exempelvis pendellinjen går det att hitta i exempelvis Brandbergen eller Vega utan att ha miljoner år i kön. Är man riktigt modig och vågar sig längre ut på tunnelbanan är det också relativt enkelt att hitta en bostad. Vill man betala kostar det väl kring 35,000 kvadraten i exempelvis Rinkeby vilket är betydligt billigare än 100,000 kvadraten innanför tullarna.

Såklart att det kanske inte går med 0 ködagar och 0 i inkomst, men med några år och ett heltidsjobb i ryggen är det inga problem. Problemet är snarare att typ ingen, jag inkluderat, vill bo på pendeln eller långt ut på tunnelbanelinjen så vi gnäller istället om att det inte finns något att hyra eller att allt är för dyrt eftersom vi väljer att titta på bostad på typ 10% av stadens yta.
Tror du är på rätt spår här. Tror att många områden längre ut har oförtjänt dåligt rykte. Man vill bo där man vet vad man får. De dyra områdena ses väl som garanterat säkra. Man vet att livet blir bra där liksom. Även om man säkert skulle trivas rätt bra i många andra områden också. De räknar man dock bort i ett väldigt tidigt skede.

Tillbaka
Topp