• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Den negativa hävstångseffekten vid eventuell nedgång kommer vara körig för de som kommer bli tvungna att sälja i en sämre marknad och är högt belånade. Det är stora belopp som försvinner vansinnigt fort. Några procent på räntan hit eller dit på lång sikt är ju inte alls samma problem.

Grundproblemet är inte mäklarna eller deras taktik att lägga ut objekt till lockpriser för att få så många intressenter som möjligt. De agerar helt rationellt efter de förutsättningar som finns. Deras uppdrag är att få så bra pris som möjligt till säljaren. Det är helt upp till köparen att sätta gränserna. I alla branscher finns det bra och dåliga individer. Det borde vara helt transparent när det gäller budgivningen så att inte falska bud driver upp priset. Det ska finnas finansiering klar. Det pågår säkert en hel del oetiska affärer där bostäder säljs både till under och överpriser. Där mäklare via bulvaner köper upp objekt som de senare kan sälja till ett högre pris eller där man driver upp prisnivåer med hjälp av falska bud.

Utan generös finansiering och villkor runt det från bankarna hade inte bostadspriserna kunna rustat iväg som de gjort år ut och år in. Staten har varit helt passiv sedan senaste stora finanskrisen i Sverige under 90-talet. Man har tvärt om eldat på när risken funnits att marknaden ska vika. Ingen regering har velat utlösa en finanskris under sin mandatperiod. Riksbanken har sina mål att hålla inflationen nere och kronan likaså.

Bankvärlden har satt upp premisserna redan för ca 20 år sedan genom att inte ha en strikt amorteringskultur och de har sannolikt fått med sig dåtidens regeringsmedlemmar. Idag sitter Göran Persson som ordförande i Swedbank. Han myntade uttrycket "den som är satt i skuld är icke fri". Många medlemmar från Perssons regering har också hamnat i andra roller efter sin politiska gärning. Likaså medlemmar från Reinfelds regering. Det är passivitet från politiskt håll som har gjort att vi har satt oss i en skuldfälla.
Grejen är att jag tror inte på argumentet som många kör att "ingen regering vill utlösa en finanskris" osv.. ska dagens tiktok kids minnas det? Vi snackar minnen på 30 sekunder, på sin höjd. Det finns för stora krafter. Nu har bankerna brutalt mkt stakes inne i detta, då sättningar skulle få utländska investerare att vräka ur svenska bostadsbonds. Om det händer är det bara att släcka och åka hem. Så - det kommer aldrig ske ngt på bomarknaden. Det som enligt mig dock kommer hända inom kommande 5 åren är att de kommer dra ner på kontantinsatsen till 10%, sen 5%. Det man behöver göra är att hela tiden elda på mer. Om du gör det, medan det går åt pipan i en förtroendekris i resten av världen, är Sveriges kris bara ett extremt litet problem i det stora hela. Bra cover up va? :)

Grejen är att jag tror inte på argumentet som många kör att "ingen regering vill utlösa en finanskris" osv.. ska dagens tiktok kids minnas det? Vi snackar minnen på 30 sekunder, på sin höjd. Det finns för stora krafter. Nu har bankerna brutalt mkt stakes inne i detta, då sättningar skulle få utländska investerare att vräka ur svenska bostadsbonds. Om det händer är det bara att släcka och åka hem. Så - det kommer aldrig ske ngt på bomarknaden. Det som enligt mig dock kommer hända inom kommande 5 åren är att de kommer dra ner på kontantinsatsen till 10%, sen 5%. Det man behöver göra är att hela tiden elda på mer. Om du gör det, medan det går åt pipan i en förtroendekris i resten av världen, är Sveriges kris bara ett extremt litet problem i det stora hela. Bra cover up va? :)

Det är ju inte så att inte Sverige har fått en del reprimander från internationellt håll genom åren för sin generösa politik vad gäller bolån. Där har man satt dövörat till. Amorteringskraven satt långt inne och när det väl kom blev det rätt patetiskt ärligt talat. Man omfattade inte de äldre bolånen. Bara en sådan sak. Ville man få ner skuldkvoten borde man givetvis se till att amorteringskraven omfattade samtliga lån gamla som nya. Man hade kunnat ta till andra åtgärder också.

Håller med dig om att det finns stora krafter som säkert vill behålla den struktur som finns nu. Det fanns det redan för tio år sedan när varningstecknen duggade tätt. Jag tror det hade varit bättre om man åkte på en snyting då än längre fram. Man har inget val idag än att elda på marknaden tills fortroendet är helt utraderat. Det är först då det smäller inte förr.

De flesta regeringar och centralbanker sitter i samma sits så de kan inte annat än göra än att hålla skenet uppe att de vet vad de sysslar med. Tror de kommer att hålla räntorna låga och fortsätta stimulera ekonomierna in i kaklet.

Det tråkiga den dagen vi får en djup finanskris i Sverige är att det kommer att vara skattebetalarna som får ta smällen. Utländska långivare komma säkert att kräva in säkerheter från våra gemensamma tillgångar. Man kan kolla hur det gick i Grekland. Man kan se hur Kina agerar mot Asien, Afrika som Sydamerika samt europeiska öststater (medlem i EU) som tagit lån för att bygga bl a infrastruktur. Västerländska utlånare har agerat likadant historiskt sett. Idag behöver man inte invadera länder längre. Det räcker att skuldsätta dem så att de inte kan betala sina åtaganden.

Kan man få tillräckligt stöd i riksdagen om man lyckas vända socialdemokraterna? Det var egentligen Centern som som låg bakom nuvarande reformen. Övriga allianspartierna står bakom reformen än idag verkar det som. MP, V lär rösta för en förändring.

Sedan har de en realitet att förlika sig med. Hur en återinförd skatt slår på bostadsmarknaden.

Om det kostar ca 1000 kr i månaden per lånad miljon borde en höjd skatt slå mot dyrare bostäder rakt av.

Kanske blir det här en valfråga rent av.

CC005A47-3ACF-4719-AD29-357B437F2BED.jpeg

Kan man få tillräckligt stöd i riksdagen om man lyckas vända socialdemokraterna? Det var egentligen Centern som som låg bakom nuvarande reformen. Övriga allianspartierna står bakom reformen än idag verkar det som. MP, V lär rösta för en förändring.

Sedan har de en realitet att förlika sig med. Hur en återinförd skatt slår på bostadsmarknaden.

Om det kostar ca 1000 kr i månaden per lånad miljon borde en höjd skatt slå mot dyrare bostäder rakt av.

Dessutom riskerar det att slå fel som tidigare. Där exempelvis Kålle och Ada som bor i ett hus på kärringön med sjötomt taxerad helt vansinnigt för en bostad som gått i fem generationer där de de facto inte har lån eller någon förmögenhet.

Dessutom riskerar det att slå fel som tidigare. Där exempelvis Kålle och Ada som bor i ett hus på kärringön med sjötomt taxerad helt vansinnigt för en bostad som gått i fem generationer där de de facto inte har lån eller någon förmögenhet.
Man kan ju gå runt just det problemet på flera sätt;

-att man behöver aldrig betala mer i fastighetsskatt än vad den hade blivit det år man köpte fastigheten.

-att man behöver inte betala fastighetsskatten förrän man säljer.

Men framförallt; är det ens ett problem? Har man inte råd får man väl flytta, om någon nu sitter på en så väldigt attraktiv bit land så är det väl ändå inte synd om dem?

Jag säger inte att ovanstående är just mina åsikter, men det är argument som brukar dyka upp.

Med det sagt; är det ens en så dålig skatt? Min grundinställning är förvisso att alla skatter är mer eller mindre dåliga (men kanske nödvändiga) men jag hade absolut kunnat tänka mig en fastighetsskatt, om vi sänkte inkomstskatten.

Just det scenariot ser jag inte som någon risk. De införde begränsning redan när den gamla fastighetsskatten var aktuell och jag tror nog kommer att se till att det inte sker någon tvångsförsäljning bara för att någon har fått ett attraktivt hus i arv med begränsad förvärvsinkomst eller större kapital.

Det var den typen av argument som framfördes när skatten avskaffades av alliansregeringen. Att taxeringsskatterna sköt i höjden i attraktiva områden till den grad att vissa var tvungna att sälja. Återför man skatten i en sådan form tror jag inte att det finns något som helst stöd för det.

Däremot tror jag nog de flesta hade kunnat acceptera välgrundade argument om det kan bidra till en sundare bostadsmarknad som är mer förutsägbar.

Magdalena hat ju sagt att nuvarande system är en "rabatt för höginkomsttagare" så hon tycker knappast det är så lyckat som det är idag.

Jag tror inte det är helt osannolikt, om än inte så sannolikt heller. Det blåser ju vänstervindar i hela världen nu när skattebetalarna har fått betala elitens bonusar.

Som du vet är förslaget att ta bort taket på fastighetensskatten samtidigt som man sänker löneskatten (med typ 10% tror jag det var iaf för mig). Centern svarade väl typ att "vi vill sänka skatten på arbete" när någon frågade om fastighetsskatt.

Så om man slår samman V, MP, S och C så är det nog inte så osannolikt, om nu V ska bli mer som sossar, och C får igenom sänkt skatt på arbete.

Magdalena hat ju sagt att nuvarande system är en "rabatt för höginkomsttagare" så hon tycker knappast det är så lyckat som det är idag.

Jag tror inte det är helt osannolikt, om än inte så sannolikt heller. Det blåser ju vänstervindar i hela världen nu när skattebetalarna har fått betala elitens bonusar.

Som du vet är förslaget att ta bort taket på fastighetensskatten samtidigt som man sänker löneskatten (med typ 10% tror jag det var iaf för mig). Centern svarade väl typ att "vi vill sänka skatten på arbete" när någon frågade om fastighetsskatt.

Så om man slår samman V, MP, S och C så är det nog inte så osannolikt, om nu V ska bli mer som sossar, och C får igenom sänkt skatt på arbete.

Jag ville bara flika in att du missade en viktig bisats. "...elitens bonusar", och framförallt det offentligas slöseri med våra gemensamma pengar.

:)

Jag ville bara flika in att du missade en viktig bisats. "...elitens bonusar", och framförallt det offentligas slöseri med våra gemensamma pengar.

:)

Du menar att staten är ineffektiv och slösar med skattemedel? Så är det kanske. Jag är inte så insatt i det, och tänker att det är rätt komplext. Inte som att driva ett fåmansbolag direkt. Och det är ju knappast så att privatiseringarna inom vård och skola varit någon stor framgång för samhället.

Känns som att det är något alla säger men jag vet inte vad man faktiskt har för något som backar upp påståendet?

Hur som är det ju i så fall inte något nytt, och inte heller något som gör att det blåser vänstervindar just nu? Borde väl isf leda till motsatsen?

Förstår dock inte riktigt hur det hänger ihop med mitt inlägg om jag ska vara ärlig.

Senast ändrad:
Du menar att staten är ineffektiv och slösar med skattemedel? Så är det kanske. Jag är inte så insatt i det, och tänker att det är rätt komplext. Inte som att driva ett fåmansbolag direkt. Och det är ju knappast så att privatiseringarna inom vård och skola varit någon stor framgång för samhället.

Känns som att det är något alla säger men jag vet inte vad man faktiskt har för något som backar upp påståendet?

Hur som är det ju i så fall inte något nytt, och inte heller något som gör att det blåser vänstervindar just nu? Borde väl isf leda till motsatsen?

Förstår dock inte riktigt hur det hänger ihop med mitt inlägg om jag ska vara ärlig.

Jag tänkte bara balansera upp det politiska med ett påpekande att din skatt även påverkas av statens slöseri och inte bara elitens bonusar.
Sen vet jag inte var du får ”hela världen” ifrån. Det blåser hyfsat friska vindar åt höger exempelvis i Storbritannien och i en rad andra länder.

Men vi behöver inte fördjupa oss, känns inte som att det är det mest centrala för bostadspriserna.

Jag tänkte bara balansera upp det politiska med ett påpekande att din skatt även påverkas av statens slöseri och inte bara elitens bonusar.
Sen vet jag inte var du får ”hela världen” ifrån. Det blåser hyfsat friska vindar åt höger exempelvis i Storbritannien och i en rad andra länder.

Jo jag förstod väl det men det är ju egentligen fel för jag sade att det ledde till vänstervindar, inte påverkade min skatt. Ineffektiv stat leder väl om något till högervindar. Så det är inte en rimlig bisats, bara ngt du ville säga :)

Ja det har ju blåst högervindar länge! Vänstervindarna är väl det nya tycker jag.

Och poängen var då att dessa ökar sannolikheten för fastighetsskatt.

Snabb fråga som nästan är ot

Har fått ett muntligt löfte att få köpa ett parhus till ett pris jag tycker är helt ok. Det är dock en brf och en liten förening (5 bostäder). Det är ju generellt mer risky med små brfer men denna är skuldfri så medlemmarnas förmåga att betala avgiften kommer knappast bli problem. Dessutom rätt ekonomiskt starka medlemmar.

Men om fler banker blir mer restriktiva med att ge lånelöften för små brfer kan det ju bli svårsålt framgent (för vi kommer troligen vilja köpa större om några år (detta 126kvm plus lite vindsloft med takterass).

Vi gillar verkligen huset och grannarna är toppen (varav en är kollega varför jag fick erbjudandet innan det hamnar hos mäklare).

De diskuterar att köpa loss till äganderätt för 500k per bostad, så det är ju bra att ha som möjlighet om det börjar bli svårt att sälja bostäder i små föreningar... Men då ska ju alla hushåll vilja det...

Är jag onödigt nojig? Det säljs ju massa parhus i nya mkt små föreningar som dessutom är bisarrt högt skuldsatta (vad gör folk...?)

Om någon har mer kunskap tar jag tacksamt emot den :)
Vem äger föreningens mark? Föreningen eller kommun/staden?

Intressant om det byggs en ny stadsdel på Bromma flygfält om/när flygplatsen läggs ner. Det kommer visserligen ta +10 år att färdigställa från byggstart......frågan är hur det kommer påverka priserna i området
på hus, radhus, parhus mm i motsvarande storlek......

Jo jag förstod väl det men det är ju egentligen fel för jag sade att det ledde till vänstervindar, inte påverkade min skatt. Ineffektiv stat leder väl om något till högervindar. Så det är inte en rimlig bisats, bara ngt du ville säga :)

Ja det har ju blåst högervindar länge! Vänstervindarna är väl det nya tycker jag.

Så din slutsats stämmer alltså inte eftersom det inte blåser vänstervindar i hela världen. Dessutom om vi nu ska gå in på komplexitet så är det rimligtvis fler orsaker än elitens bonusar som driver politiken i en vänsterriktning i de länder där det nu sker. Sen vet jag inte vad påståendet att V ska bli som sossar grundar sig i, men för trådens fortsatta liv kanske vi inte ska gå in på det :)

Folk försöker alltid prata ner detta. Börsen upp nästan 20% på under 4 månader. Om det nu ska krascha när händer detta? Finns ingen tillgång på stugor och villor nånstans attraktivt.

Intressant om det byggs en ny stadsdel på Bromma flygfält om/när flygplatsen läggs ner. Det kommer visserligen ta +10 år att färdigställa från byggstart......frågan är hur det kommer påverka priserna i området
på hus, radhus, parhus mm i motsvarande storlek......

Ingenting alls för på 10-15 år kommer Stockholm växa enormt. Sen börjar byggstarten och man ska påla sumpmark i 10 år. Byggs fortfarande inga villor nånstans. Noll och ingen påverkan.

Senast ändrad:
Så din slutsats stämmer alltså inte eftersom det inte blåser vänstervindar i hela världen. Dessutom om vi nu ska gå in på komplexitet så är det rimligtvis fler orsaker än elitens bonusar som driver politiken i en vänsterriktning i de länder där det nu sker. Sen vet jag inte vad påståendet att V ska bli som sossar grundar sig i, men för trådens fortsatta liv kanske vi inte ska gå in på det :)

Ok. Då har inte sannolikheten för fastighetsskatt i Sverige ökat eftersom det inte blåser vänstervindar i hela världen.

Ja självklart. Har jag sagt att det är det enda? Vad är du ute efter med ett sådant självklart påstående? Volvostoryn är bara väldigt talande för de ökade klyftorna som kan leda till mer stöd för vänsterpolitik.

V har sagt att de vill gå mer mot mitten och ta de sossar som dragit till SD.

Det var ju onödigt av mig att säga "hela världen" och "elitens bonusar" eftersom det är kul att märka ord....

Ingenting alls för på 10-15 år kommer Stockholm växa enormt. Sen börjar byggstarten och man ska påla sumpmark i 10 år. Byggs fortfarande inga villor nånstans. Noll och ingen påverkan.
Mkt möjligt......har ingen egen teori ännu......men på nåt sätt bör det påverka. Bor själv i området och det som erbjuds.....bortsett från de riktigt düra kråkslotten.....är rätt små hus i hemmefixat tillstånd.......kan ändå tänka mig att det stora antalet smålådor i 2 våningar på 100-120 kvadd kan komma att hamna lite på skam....

Mkt möjligt......har ingen egen teori ännu......men på nåt sätt bör det påverka. Bor själv i området och det som erbjuds.....bortsett från de riktigt düra kråkslotten.....är rätt små hus i hemmefixat tillstånd.......kan ändå tänka mig att det stora antalet smålådor i 2 våningar på 100-120 kvadd kan komma att hamna lite på skam....

Hur då om jag får fråga? När tror du Bromma stänger ens? Finns inget riksdagsbeslut på detta. Finns avtal och annat som hanterar en drift. Sen ska man stänga, sanera, påla den sumpmark som finns. Sen ska man börja bygga vilket tar tid. När ska dessa billiga bostäder komma ut?

Man ska också bygga ut Arlanda vilket inte är så enkelt pga tillstånd buller osv osv. Det här är inte Sim City liksom.

Vi pratar kanske 2040 i bästa fall.

Fastighetsskatten skulle mycket väl kunna bli en av valfrågorna. Rösterna att återinföra den blir allt högre. Förr eller senare kommer man att återinföra en progressiv fastighetsskatt i Sverige oavsett vilket politiskt block som sitter vid makten. De kan sitta och argumentera för eller emot en förändring från det nuvarande systemet som infördes för lite över 10 år sedan. Faktum är att i de allra flesta länder världen över har man en progressiv fastighetsskatt. Sverige var bland de mest radikala länderna när de valde att införa en platt skatt i fastighetsavgift. Det var en reform som genomfördes på ideologiska grunder inget annat. Jag tror inte att man tycker att det föll ut så väl. I så fall hade man inte haft de diskussionerna man har idag. Jag tror inte det är en fråga om vänster eller höger på den politiska skalan heller. Många välutbildade personer som bor i områden som direkt skulle drabbas tror jag i sak tycker att skatten borde återinföras. Att det sedan skulle drabba dem ekonomiskt är en annan diskussion.

Hur då om jag får fråga? När tror du Bromma stänger ens? Finns inget riksdagsbeslut på detta. Finns avtal och annat som hanterar en drift. Sen ska man stänga, sanera, påla den sumpmark som finns. Sen ska man börja bygga vilket tar tid. När ska dessa billiga bostäder komma ut?

Man ska också bygga ut Arlanda vilket inte är så enkelt pga tillstånd buller osv osv. Det här är inte Sim City liksom.

Vi pratar kanske 2040 i bästa fall.
Imorn!!

Det tar tid fattar väl jag med.....men hypotetiskt nu....du låter så självsäker att jag tror du har fel bara för att!!

Varför skulle nyprod i en framtida Bromma stad vara billiga? Var fick du det ifrån? Min fundering handlade mest om hur dess x hundra eller tusen bostäder påverkar befintligt bestånd? För påverka kommer de......

Imorn!!

Det tar tid fattar väl jag med.....men hypotetiskt nu....du låter så självsäker att jag tror du har fel bara för att!!

Varför skulle nyprod i en framtida Bromma stad vara billiga? Var fick du det ifrån? Min fundering handlade mest om hur dess x hundra eller tusen bostäder påverkar befintligt bestånd? För påverka kommer de......

Vad är tid? Vad tror du ens händer om ett konservativt block vinner valet? De lär som sagt inte stänga Bromma? Finns inga beslut stänga denna flygplats förutom utspel i media. Sen har man också avtal på flygplatsen. Sanering och ombyggnad tar tid.

Även om man stänger Bromma måste trafiken flyttas och det blir inte till Narvik. Arlanda ja det är redan problem där med tillståden. Militären måste också ha en plats.

Kommer aldrig bli "billigt" på grund av pålande och sanering som "någon" ska betala".

Många här tror det blir vrakpriser i bromma men det kan ni glömma som jag ser det. Detta kommer ta för länga och under tiden priserna gå uppåt. För Stockholm som helhet ha nollpåverkan.

Det kommer ta för lång tid att bygga att eventuell nyproduktion kommer ha en latent brist att kompensera för. Sen blir det nog inte bara villor direkt utan jag misstänker att det blir en del hyreshus med hyresrätt. Brukar behövas det för att få politisk majoritet kring nybyggnation. (Sen att de kostar typ 18.000kr/mån är en annan sak)

Många här tror det blir vrakpriser i bromma men det kan ni glömma som jag ser det. Detta kommer ta för länga och under tiden priserna gå uppåt. För Stockholm som helhet ha nollpåverkan.
Ja, att priserna i Bromma skulle gå ned de närmaste 100 åren är rätt långsökt. Det ska nog till något ordentligt för att de ska ske. Tror detta gäller för de flesta innerstadsförorter och kranskommuner just nu.
Men fördelen med detta och pandemin är att just flytten från de större städerna gynnar dagens glesbyggd. Även om många jobbar mot storstadsbaserade företag så kommer den lokala näringen på sikt att gynnas.
Sedan är det nog från fall till fall hur bostadspriserna kommer att se ut i de kommunerna.

Imorn!!

Priser går normalt sett upp när ett område växer. Fler kan tänka sig att bo där vilket resulterar i högre priser. När städer/stadsdelar växer så går priserna på sikt upp.

Om man nu bestämmer sig för att lägga ner Bromma och bygga ett stort antal bostäder där kommer byggtakten inte vara högre än att man balanserar tillgång och efterfrågan där man tar hänsyn till det befintliga beståndet.

Det enda som inte känns trovärdigt i frågan om Bromma är att det sitter ett väldigt litet vågmästarparti som klappar sig på bröstet. Det är inte första gången de får dessa chanser. Det hade varit mer tyngd bakom förslaget om det fanns en politik enighet mellan de politiska blocken.

Givetvis finns det stora ekonomiska intressen att komma åt marken för att bygga bostäder. Ett framtidsbehov av bostäder.

För affärsresenärer har Bromma varit viktigt. När pandemin lägger lär resandet öka igen.

Tror inte sista ordet är sagt där även om det nästan låter som att det är klubbat redan av Bolund. Han tar ut segern i förskott.

Ok. Då har inte sannolikheten för fastighetsskatt i Sverige ökat eftersom det inte blåser vänstervindar i hela världen.

Ja självklart. Har jag sagt att det är det enda? Vad är du ute efter med ett sådant självklart påstående? Volvostoryn är bara väldigt talande för de ökade klyftorna som kan leda till mer stöd för vänsterpolitik.

V har sagt att de vill gå mer mot mitten och ta de sossar som dragit till SD.

Det var ju onödigt av mig att säga "hela världen" och "elitens bonusar" eftersom det är kul att märka ord....

Känns märkligt att du blir upprörd över att jag pekade på felaktigheter i ditt inlägg och att du kallar det att märka ord. Slutkommentar från min sida men du får gärna länka var V har sagt att vill gå mer mot mitten för det har jag missat.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är en radikal tanke eftersom Sverige består av mer än Stockholm. Eftersom Bromma med största sannolikhet inte kommer att läggas ner, använd den tilltänka budgeten till satsningar på landsbygden och mindre städer. Kasta in potten till snabbtågen på en gång så blir det en rejäl säck pengar.

Om man ger folk möjlighet att bo kvar i mindre orter med utbyggd infrastruktur och ökad servicegrad samt gör det mer attraktivt att flytta till andra orter blir trycket på Stockholm mindre.

Inför subventioner för företagare inom t.ex dagligvaruhandel så att man vågar starta upp den lilla lanthandeln på den lilla orten. Förhoppningsvis ger det kanske inte bara ökad sannolikhet att folk stannar kvar i de mindre orterna utan även skapa en pulleffekt om affär, post, skola och vårdcentral finns tillgänglig närmre än 15 mil bort. Staten kan dra sitt strå till stacken och utlokalisera myndigheter i större utsträckning än vad som göra nu.

Tillbaka
Topp