Snabb fråga som nästan är ot
Har fått ett muntligt löfte att få köpa ett parhus till ett pris jag tycker är helt ok. Det är dock en brf och en liten förening (5 bostäder). Det är ju generellt mer risky med små brfer men denna är skuldfri så medlemmarnas förmåga att betala avgiften kommer knappast bli problem. Dessutom rätt ekonomiskt starka medlemmar.
Men om fler banker blir mer restriktiva med att ge lånelöften för små brfer kan det ju bli svårsålt framgent (för vi kommer troligen vilja köpa större om några år (detta 126kvm plus lite vindsloft med takterass).
Vi gillar verkligen huset och grannarna är toppen (varav en är kollega varför jag fick erbjudandet innan det hamnar hos mäklare).
De diskuterar att köpa loss till äganderätt för 500k per bostad, så det är ju bra att ha som möjlighet om det börjar bli svårt att sälja bostäder i små föreningar... Men då ska ju alla hushåll vilja det...
Är jag onödigt nojig? Det säljs ju massa parhus i nya mkt små föreningar som dessutom är bisarrt högt skuldsatta (vad gör folk...?)
Om någon har mer kunskap tar jag tacksamt emot den