• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

FlipSwede

Rolex
Polarn köpte lgh i Stockholmsförort för 9 år sedan, pröjsa 1,8 mill (2a på 57kvm). Las ut till försäljning för ungefär 3 veckor sen... två personer dök upp på totalt 4 visningar, ett bud på 1.650, inget mer än så.

Svettigt.
Måste vara en förort eller plats i förorten som drabbats eller hela tiden varit hårt ansatt av mångkultur. Eller fått en fint barackboende som granne.
Går liksom inte ihop annars i mitt huvud att det på nio år inte ens skulle bli en plus minus noll affär.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Marshall

Omega
2-Faktor
Sitt still om man kan, vänta in väggen, sen när vi snart är på 0% inflation så sänks räntan igen, förmodligen H1 23. Glöm inte:

De paniksänkte 2008
De panikhöjer nu
De kommer behöva paniksänka sen igen.

Våra myndigheter arbetar efter sin egen mask. Så länge de agerar efter policys, kan ingen peka på att de gjort ett "dåligt jobb". Proaktivitet finns inte. Om vi själva försöker lägga ihop pusslet:

Höjda räntor nu - > syns alldeles strax i plånkan. Vid kommande räntejusteringar osv.

Dyr energi -> slår snart med, kommande fakturor

Dyr mat -> slår långsammare men en konstant


Varför fortsätter de ens höja räntorna härifrån? Vad tittar de på för underlag? Hade jaaaag (..) varit RB hade jag bara lutat mig tillbaka nu och väntat in inflationsnedgång, låtit folk få andas lite här.

Men glöm inte: det är inte så de arbetar. Så länge data kommer in på att inflationen är X över 2, kommer de höja. De kommer fortf höja vid 3%.

För att sen behöva göra en "rekordsänkning" <- rubrikstoff i DI.
Jag tror också det kan svänga snabbt, men jag tror det kommer dröja till H1 2024. Många större företag har haft hedgar på plats för 2022, men är mer exponerade inför 2023. Så jag tror det kommer komma en våg med prishöjningar 2023 också.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Sitt still om man kan, vänta in väggen, sen när vi snart är på 0% inflation så sänks räntan igen, förmodligen H1 23. Glöm inte:

De paniksänkte 2008
De panikhöjer nu
De kommer behöva paniksänka sen igen.

Våra myndigheter arbetar efter sin egen mask. Så länge de agerar efter policys, kan ingen peka på att de gjort ett "dåligt jobb". Proaktivitet finns inte. Om vi själva försöker lägga ihop pusslet:

Höjda räntor nu - > syns alldeles strax i plånkan. Vid kommande räntejusteringar osv.

Dyr energi -> slår snart med, kommande fakturor

Dyr mat -> slår långsammare men en konstant


Varför fortsätter de ens höja räntorna härifrån? Vad tittar de på för underlag? Hade jaaaag (..) varit RB hade jag bara lutat mig tillbaka nu och väntat in inflationsnedgång, låtit folk få andas lite här.

Men glöm inte: det är inte så de arbetar. Så länge data kommer in på att inflationen är X över 2, kommer de höja. De kommer fortf höja vid 3%.

För att sen behöva göra en "rekordsänkning" <- rubrikstoff i DI.
Mycket är ju symbolpolitik för att skicka signal om att man tar inflationen på riktigt. Ingves och co är ju inte korkade direkt. Tror dom vet ganska bra vad som kommer hända och vad som krävs

Sen är det svårt att lägga prognoser i en förändlig värld. Vem vet, hade kina inte fortsatt stängt ner och Ryssland startat krig hade vi kanske fortsatt ha en högkonjunktur
 
Mycket är ju symbolpolitik för att skicka signal om att man tar inflationen på riktigt. Ingves och co är ju inte korkade direkt. Tror dom vet ganska bra vad som kommer hända och vad som krävs

Sen är det svårt att lägga prognoser i en förändlig värld. Vem vet, hade kina inte fortsatt stängt ner och Ryssland startat krig hade vi kanske fortsatt ha en högkonjunktur

Jag tycker inte man får känsla av att de vet vad som kommer hända och vad som krävs. De försöker ju bara hänga på FED och inte försvaga kronan. Vilket just nu går riktigt dåligt.
 

n1tro

Panerai
Mycket är ju symbolpolitik för att skicka signal om att man tar inflationen på riktigt. Ingves och co är ju inte korkade direkt. Tror dom vet ganska bra vad som kommer hända och vad som krävs

Sen är det svårt att lägga prognoser i en förändlig värld. Vem vet, hade kina inte fortsatt stängt ner och Ryssland startat krig hade vi kanske fortsatt ha en högkonjunktur
Inflationen har varit hög bra länge innan kriget och Kinas lockdowns ..
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Inflationen har varit hög bra länge innan kriget och Kinas lockdowns ..
Ja under pandemin så trycktes det myclet pengar, komponentbrist och att putin började skruva åt gasen långt innan kriget. Men det är typ 2 år. Är det bra länge?
 

Bilagor

  • Inflation Well Above Target.jpg
    Inflation Well Above Target.jpg
    22.2 KB · Visningar: 4

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inflationen är hög och man måste agera. Gemene man måste också förstå att man inte är lika rik som man trott sig vara. Jag hoppas och tror att räntan kan hitta en ny normalnivå som inte är 0%. Det skulle vi alla må bra av i slutändan. Min gissning är att räntan ökar lite till och att vi sedan sänker något närmare 2024. Jag tror inte att vi kommer att elda på ekonomin på samma sätt som tidigare och jag tror att vi kommer att få se lite konkurser och ökad arbetslöshet. Det blir inget blodbad men vi kommer på kort sikt att få de sämre för att på lång sikt hitta balans. Boräntor på typ 2.5-3% är bra.
 
Senast ändrad:

n1tro

Panerai
Inflationen är hög och man måste agera. Gemene man måste också förstå att man inte är lika rik som man trott sig vara. Jag hoppas och tror att räntan kan hitta en ny normalnivå som inte är 0%. Det skulle vi alla må bra av i slutändan. Min gissning är att räntan ökar lite till och att vi sedan sänker något närmare 2024. Jag tror inte att vi kommer att elda på ekonomin på samma sätt som tidigare och jag tror att vi kommer att få se lite konkurser och ökad arbetslöshet. Det blir inget blodbad men vi kommer på kort sikt att få de sämre för att på lång sikt hitta balans. Boräntor på typ 2.5-3% är bra.
Enig
 

Belfort

Omega
Mycket pekar på en stor nedgång på bostadspriserna om räntorna, inflationen och energipriserna fortsätter uppåt, men man ska inte glömma bort att många inte ser något annat alternativ än att bo i ägt boende. Så de flesta kommer nog försöka hålla sig flytande och rida genom den här dippen.

Vad ska man annars göra? Sälja boendet (kanske med förlust) och sätta sig i en hyresrätt som antagligen också kommer vara rätt dyr och som inte alls ger lika stor valmöjlighet på vart man faktiskt vill bo. Nu pratar jag framförallt om typ Stockholm där prisfallet kommer bli störst i pengar.

Har man en villa för 5-6mkr och 60-70%+ belåningsgrad blir det såklart svettiga månadskostnader ett tag men ska man sänka sin standard så mycket för sin familj och sätta sig i en hyresrätt, hur liten då för att det ska bli mycket billigare?

Nu är alla olika men då jag själv saknar kötid blir valmöjligheterna på billig och eller fin hyresrätt extremt begränsad i Stockholm och därför betalar jag hellre mer för att kunna bo i bostadsrätt där jag faktiskt fått välja helt själv vart jag vill bo.
Folk ser inget annat alternativ än ägt boende med otroligt hög standard för att svensken har lyckats bli otroligt bortskämd med de senaste fiktiva 10 årens hyperbola välstånd som skapats.

Det är ingen rättighet att ha varsitt rum till barnen.
Det är ingen rättighet att ha ett modernt och fräscht eget boende.

Så fort man hört om människor som sålt sin bostad med vinst så ska man uppgradera uppåt i storlek/läge, givetvis i kombination med att man ska blåsa bort ett 5 år gammalt IKEA-kök för usch IKEA kan man inte ha (Keeping up with the Joneses) och mannen i huset ska ha en helt ny bil också.
När man läser om folk som säger att de lever modest när de har en 4 år "gammal" Volvo. Standarden som folk förväntar sig tack var den galna bostadsmarknadens "fiktiva" pengar som skapats för folk är ganska otrolig.
Det är annat när man pratar med äldre generationen där de fortfarande har köket från 90-talet kvar och en tio år gammal bil medans deras barn redan kört igenom fem-sex bilar och tre kök de senaste 15 åren.

Vem hade tyckt det var normalt eller önskvärt om Lacoste-pikén (utan att kvalitén förbättras) hade ökat i pris från 800kr till 1600kr på tio år medans man tycker det är helt normalt att ett boende går från fem miljoner till tio miljoner...
 
Folk ser inget annat alternativ än ägt boende med otroligt hög standard för att svensken har lyckats bli otroligt bortskämd med de senaste fiktiva 10 årens hyperbola välstånd som skapats.

Det är ingen rättighet att ha varsitt rum till barnen.
Det är ingen rättighet att ha ett modernt och fräscht eget boende.

Så fort man hört om människor som sålt sin bostad med vinst så ska man uppgradera uppåt i storlek/läge, givetvis i kombination med att man ska blåsa bort ett 5 år gammalt IKEA-kök för usch IKEA kan man inte ha (Keeping up with the Joneses) och mannen i huset ska ha en helt ny bil också.
När man läser om folk som säger att de lever modest när de har en 4 år "gammal" Volvo. Standarden som folk förväntar sig tack var den galna bostadsmarknadens "fiktiva" pengar som skapats för folk är ganska otrolig.
Det är annat när man pratar med äldre generationen där de fortfarande har köket från 90-talet kvar och en tio år gammal bil medans deras barn redan kört igenom fem-sex bilar och tre kök de senaste 15 åren.

Vem hade tyckt det var normalt eller önskvärt om Lacoste-pikén (utan att kvalitén förbättras) hade ökat i pris från 800kr till 1600kr på tio år medans man tycker det är helt normalt att ett boende går från fem miljoner till tio miljoner...

Det är mer normalt mtp utbud och efterfrågan.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Folk ser inget annat alternativ än ägt boende med otroligt hög standard för att svensken har lyckats bli otroligt bortskämd med de senaste fiktiva 10 årens hyperbola välstånd som skapats.

Det är ingen rättighet att ha varsitt rum till barnen.
Det är ingen rättighet att ha ett modernt och fräscht eget boende.

Så fort man hört om människor som sålt sin bostad med vinst så ska man uppgradera uppåt i storlek/läge, givetvis i kombination med att man ska blåsa bort ett 5 år gammalt IKEA-kök för usch IKEA kan man inte ha (Keeping up with the Joneses) och mannen i huset ska ha en helt ny bil också.
När man läser om folk som säger att de lever modest när de har en 4 år "gammal" Volvo. Standarden som folk förväntar sig tack var den galna bostadsmarknadens "fiktiva" pengar som skapats för folk är ganska otrolig.
Det är annat när man pratar med äldre generationen där de fortfarande har köket från 90-talet kvar och en tio år gammal bil medans deras barn redan kört igenom fem-sex bilar och tre kök de senaste 15 åren.

Vem hade tyckt det var normalt eller önskvärt om Lacoste-pikén (utan att kvalitén förbättras) hade ökat i pris från 800kr till 1600kr på tio år medans man tycker det är helt normalt att ett boende går från fem miljoner till tio miljoner...
Tror de flesta är överens om att "onödiga" renoveringar och nya bilar kommer hamna långt ner på prioriteringslistan kommande år om det ekonomiska läget fortsätter i samma riktning. Snarare talar det för min poäng i att onödig konsumtion alltså ovan tillsammans med resor, restauranger, teknikprylar osv kommer strypas åt rejält istället för att tumma på boendet.

Folk kommer anpassa sig efter läget, men jag tror få som inte blir tvungna kommer byta ner sitt boende för att få billigare boendekostnader. Eftersom alternativen framförallt för de som bor i villa eller stor lägenhet är väldigt begränsade i storstäderna.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Sjukt intressant hur stark dollarn är. Driver inflation som fan. Något verkar gå sönder just nu på valutamarknaden och det kommer spilla över på alla marknader.. kolla exempelvis pundet…
5EF7D8A5-19C0-443A-AE10-24A4DB5B542F.png

Stoppades för handel pga volatilitet.. pundet!!! Sist det var kaos med deras valuta var när Soros härjade. Men nu dödar dollarn alla valutor, kronan stack till 11,43 inatt! Tänk allt som importeras i dollar och vilken inflationsmäll det innebär..
BF9C78A6-7409-4185-AA03-B0FF1B7409DE.png

Jag vet inte vad de ska göra heller för att komma tillrätta med det.. höja räntan till 4% i Sverige? Då brakar allt annat. Sjuk situation just nu och HÖG RISK för megakrascher på olika marknader runt om i världen just nu..
 

leicaphile

Panerai
Tja, dollarn tenderar ju att vara dit folk flyr i oroliga tider. Lägger du sedan till energikrisen som drabbar Europa nu och knappast USA så har du ytterligare en faktor. Kolla hur SEK, EUR, GBP stått sig mot tex AUD eller CNY senaste året. Visst är dollarn stark (som den ska vara i dessa tider) men man ska inte ignorera hur mycket de Europeiska valutorna har försvagats samtidigt.
 

FlipSwede

Rolex
Sjukt intressant hur stark dollarn är. Driver inflation som fan. Något verkar gå sönder just nu på valutamarknaden och det kommer spilla över på alla marknader.. kolla exempelvis pundet…
5EF7D8A5-19C0-443A-AE10-24A4DB5B542F.png

Stoppades för handel pga volatilitet.. pundet!!! Sist det var kaos med deras valuta var när Soros härjade. Men nu dödar dollarn alla valutor, kronan stack till 11,43 inatt! Tänk allt som importeras i dollar och vilken inflationsmäll det innebär..
BF9C78A6-7409-4185-AA03-B0FF1B7409DE.png

Jag vet inte vad de ska göra heller för att komma tillrätta med det.. höja räntan till 4% i Sverige? Då brakar allt annat. Sjuk situation just nu och HÖG RISK för megakrascher på olika marknader runt om i världen just nu..
Jag fick svenska aktier tvangsinslosta I maj.
Da kostade en usd 10.05sek. Fyfan vad dyrt.
Nordea havdade att detta var helt fel vardering av sek och denna skulle starkas.Sa radet blev vanta med att vaxla.
For tva veckor sedan och manga besok hos inkompetenta banktjansteman fick jag antligen skicka mina slantar.

Till kurs 10.497.
Da fick jag anda Marketkurs.

Pa tva veckor har Sek alltsa tappat 10% till mot Usd.
Nordea fransager sig allt ansvar for felaktiga prognoser.
Hade nagon forvantat sig annat?
 
  • Like
Reactions: PJZ

Hulken77

Omega
2-Faktor
Mycket intressant diskussion. Tänkte hoppa rakt in om möjlighet ges.

Har märkt att svenska folket är tudelat. Å ena sidan sitter folk i BRF vars avgifter har höjts 30% till följd av ränteutgifter och svär över att marknaden absolut har bottnat och pekar på kapitalstarka köpare.

Å andra sidan har vi både nöjt villaäganden på vischan som har lyckats äga 50% av sin bostad och riskerar ej amorteringskrav i dystra tider samt folk i hyresrätter som väntar på rätta tider, både i livet och i pris, för att köpa ett hus, när man avlat sig.

Min syn på saken är att bostadsmarknaden är sjuk och symptomen blev ytterst kritiska tack vare Corona som helt plötsligt skapade ett extremläge där alla med 10k på fickan skulle flytta för att de närmaste åren skulle ingen kunna åka till Thailand och träffa pågatösar eller ner till Gran Canaria och ursäkta sin 2 veckor långa fylla.

Vad som blev konsekvensen är att en redan total uppblåst bostadsmarknad med lån i 1% klassen då pengar var gratis är att dessa pressades så högt att vanliga familjer med arbete blev lämnade på perrongen.

Vad som fanns kvar i köparlägret var de som köpt/sålt bostäder med 100% säkerhet om att det var gratis pengar att flippa upp sig. Samt de personer som oavsett konjuktur har pengar, men de ägde redan bostäder så de satte sig på bänken.

Vad har vi kvar för köpkraft på dessa nivåer? Bostäder sänks med 15% på Hemnet utan en jävel på visningar. Helt otroliga kalkyler på 4% räntenivåer på köp av bostäder för 4m som får anses vara fair enough i pris. 85% belåningsgrad är vad folk har råd med.

Att casha 600k-1m är inte en normal kontantinsats för ett ganska genomsnittligt hus.

Lägg på kalkylerna som bankerna gör där 30k är totalkostnader för bostäder inkl ränteavgifter och amorteringskrav. Vi pressas nu över 60-70% av totalinkomst i samboskap (genomsnittssvensson cashar inte 30k netto).

Jag vet inte var vi ska härifrån men nog vore det sunt med en ordentlig korrektion på bostadsmarknaden för alla aktörer?
 
Mycket intressant diskussion. Tänkte hoppa rakt in om möjlighet ges.

Har märkt att svenska folket är tudelat. Å ena sidan sitter folk i BRF vars avgifter har höjts 30% till följd av ränteutgifter och svär över att marknaden absolut har bottnat och pekar på kapitalstarka köpare.

Å andra sidan har vi både nöjt villaäganden på vischan som har lyckats äga 50% av sin bostad och riskerar ej amorteringskrav i dystra tider samt folk i hyresrätter som väntar på rätta tider, både i livet och i pris, för att köpa ett hus, när man avlat sig.

Min syn på saken är att bostadsmarknaden är sjuk och symptomen blev ytterst kritiska tack vare Corona som helt plötsligt skapade ett extremläge där alla med 10k på fickan skulle flytta för att de närmaste åren skulle ingen kunna åka till Thailand och träffa pågatösar eller ner till Gran Canaria och ursäkta sin 2 veckor långa fylla.

Vad som blev konsekvensen är att en redan total uppblåst bostadsmarknad med lån i 1% klassen då pengar var gratis är att dessa pressades så högt att vanliga familjer med arbete blev lämnade på perrongen.

Vad som fanns kvar i köparlägret var de som köpt/sålt bostäder med 100% säkerhet om att det var gratis pengar att flippa upp sig. Samt de personer som oavsett konjuktur har pengar, men de ägde redan bostäder så de satte sig på bänken.

Vad har vi kvar för köpkraft på dessa nivåer? Bostäder sänks med 15% på Hemnet utan en jävel på visningar. Helt otroliga kalkyler på 4% räntenivåer på köp av bostäder för 4m som får anses vara fair enough i pris. 85% belåningsgrad är vad folk har råd med.

Att casha 600k-1m är inte en normal kontantinsats för ett ganska genomsnittligt hus.

Lägg på kalkylerna som bankerna gör där 30k är totalkostnader för bostäder inkl ränteavgifter och amorteringskrav. Vi pressas nu över 60-70% av totalinkomst i samboskap (genomsnittssvensson cashar inte 30k netto).

Jag vet inte var vi ska härifrån men nog vore det sunt med en ordentlig korrektion på bostadsmarknaden för alla aktörer?

Jag tror du är rätt på det, men du missar den faktorn att det fortsatt är väldigt dyrt att bygga hus. Om vi inte tittar på enkom Sthlm så är Forf huskostnaden den stora posten och därefter tomten. Effekten av detta blir att inga nya hus byggs och marknaden återgår till att pressa utbud/efterfrågan. När marknaden väl sätter sig är jag således övertygad om att det blir säljarnas marknad igen. Något annat är helt otänkbart i en marknadsekonomi.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte var vi ska härifrån men nog vore det sunt med en ordentlig korrektion på bostadsmarknaden för alla aktörer?
Det är jag inte så säker på. Samhället skulle definitivt inte vinna på att stora grupper får 1-2 miljoner i blankoskulder när de säljer sina hus. Verkligen inte.

Men jag håller med dig, även du är kanske lite mycket raljerande, att något har blivit väldigt konstigt på marknaden när det inte går att köpa ett hus idag utan att ha ett annat hus innan som "blåsts upp" som man kan betala kontantinsats med. Även med "bra" jobb är det ingen som sparar ihop en miljon kontant eller två.
 

zeke_varg

Omega
Tomtpriserna kommer väl rimligen pipa nedåt i pris. Arbetskraftsprisnivån? Material, borde väl det om få bygger? Leveranstider kommer väl fortsätta spöka.

En villa på 160kvm. Kommer det gå att hitta under 4 mille nyckelfärdigt inkl tomt? Fler hus kommer gissningsvis kunna byggas med lägre standard än vad som skett senaste 20 åren. Badrum/hall med plastmatta? Vitvaror gorenj. Osv. Färre 240kvm hus, fler parhus och hus närmare 100kvm?
 
Tomtpriserna kommer väl rimligen pipa nedåt i pris. Arbetskraftsprisnivån? Material, borde väl det om få bygger? Leveranstider kommer väl fortsätta spöka.

En villa på 160kvm. Kommer det gå att hitta under 4 mille nyckelfärdigt inkl tomt? Fler hus kommer gissningsvis kunna byggas med lägre standard än vad som skett senaste 20 åren. Badrum/hall med plastmatta? Vitvaror gorenj. Osv.

Man sparar inte heller supermycket på att gå ner i standard. Forf material (trä, betong osv) som är det dyra i kalkylen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tomtpriserna kommer väl rimligen pipa nedåt i pris. Arbetskraftsprisnivån? Material, borde väl det om få bygger? Leveranstider kommer väl fortsätta spöka.

En villa på 160kvm. Kommer det gå att hitta under 4 mille nyckelfärdigt inkl tomt? Fler hus kommer gissningsvis kunna byggas med lägre standard än vad som skett senaste 20 åren. Badrum/hall med plastmatta? Vitvaror gorenj. Osv. Färre 240kvm hus, fler parhus och hus närmare 100kvm?
Jag tror byggande kommer stå fullständigt still snarare. Ingen bygger om det inte är "lönsamt" vs det ordinarie beståndet.

Det finns väldigt lite marginaler i nybygge och man tittar på lönsamheten på hustillverkare och markentreprenörer. Dvs det finns inte så mycket de kan släppa ner priserna innan konkurserna kommer.
 
Jag tror byggande kommer stå fullständigt still snarare. Ingen bygger om det inte är "lönsamt" vs det ordinarie beståndet.

Det finns väldigt lite marginaler i nybygge och man tittar på lönsamheten på hustillverkare och markentreprenörer. Dvs det finns inte så mycket de kan släppa ner priserna innan konkurserna kommer.
Marginalen finns hos utvecklaren som köper marken, konceptualiserar den och eventuellt påverkar en förändring i detaljplan. För exempel, se gamla Säve flygplats och lokalskurken Ola (förvisso kommersiella fastigheter, men samma princip).

Finns mängder av mindre lokala/regional företag som inte gör annat än köper mark. Slänger på ett kataloghus och sedan kränger via mäklare med ett par 100k i påslag. De har kontaktnätet och kan med en handfull tomter i sin portfölj ta risken att en tomt inte blir byggbar.

Min spaning är att dessa kommer få det jobbigt och de som bygger nya hus de närmaste åren gör en större del av jobbet själv (fixar mark och/eller snickrar).
 

Derix

Patek
2-Faktor
Jag tror byggande kommer stå fullständigt still snarare. Ingen bygger om det inte är "lönsamt" vs det ordinarie beståndet.

Det finns väldigt lite marginaler i nybygge och man tittar på lönsamheten på hustillverkare och markentreprenörer. Dvs det finns inte så mycket de kan släppa ner priserna innan konkurserna kommer.
Detta. Det finns inte en chans att priserna skulle vända neråt på nybyggen inom en snar framtid, snarare att det som du säger stannar av fullständigt eftersom att det inte längre finns någon lönsamhet. Har arbetat med detta de senaste åren och kan lätt konstatera att det krävs fortsatta prishöjningar för att få lönsamhet men på andra sidan finns det ingen som är beredd/har möjlighet att betala det som krävs. Ett ofrånkomligt stopp känns ganska nära.
 
  • Like
Reactions: PJZ

alfgren

Rolex
2-Faktor
Marginalen finns hos utvecklaren som köper marken, konceptualiserar den och eventuellt påverkar en förändring i detaljplan. För exempel, se gamla Säve flygplats och lokalskurken Ola (förvisso kommersiella fastigheter, men samma princip).

Finns mängder av mindre lokala/regional företag som inte gör annat än köper mark. Slänger på ett kataloghus och sedan kränger via mäklare med ett par 100k i påslag. De har kontaktnätet och kan med en handfull tomter i sin portfölj ta risken att en tomt inte blir byggbar.

Min spaning är att dessa kommer få det jobbigt och de som bygger nya hus de närmaste åren gör en större del av jobbet själv (fixar mark och/eller snickrar).
Som min tomtsäljare som köpte en sommarstuga för 2mkr styckade den i tre tomter och sålde för 2mkr styck när detaljplanen kom 2 år senare. Henne var det inte synd om, lyfte inte ett finger utöver pennan. Dessutom så satt hon i nån kommunnämnd så där spelades det nog inte med öppna kort :/
 
Som min tomtsäljare som köpte en sommarstuga för 2mkr styckade den i tre tomter och sålde för 2mkr styck när detaljplanen kom 2 år senare. Henne var det inte synd om, lyfte inte ett finger utöver pennan. Dessutom så satt hon i nån kommunnämnd så där spelades det nog inte med öppna kort :/
Därav mitt politiska (pun intended) uttryck ”kontaktnät” 😂
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Detta. Det finns inte en chans att priserna skulle vända neråt på nybyggen inom en snar framtid, snarare att det som du säger stannar av fullständigt eftersom att det inte längre finns någon lönsamhet. Har arbetat med detta de senaste åren och kan lätt konstatera att det krävs fortsatta prishöjningar för att få lönsamhet men på andra sidan finns det ingen som är beredd/har möjlighet att betala det som krävs. Ett ofrånkomligt stopp känns ganska nära.
Ingen lönsamhet?
1664199810746.png

Finns en hel del marginaler att skära där i nyproduktion innan det blir icke-lönsamt.
JM hade ex en rörelsemarginal på 15 % under 2021 och då kan man fråga sig vad den vore om de använde "billigare" materiel ( https://www.jm.se/externalfiles/cision/F5FAF34D35008127/wkr0006.pdf )
Serneke hade en mycket sämre marginal på under 3 % ( https://vp216.alertir.com/afw/files/press/serneke/202203301330-1.pdf )

Men stora frågan är väl kanske inte heller byggpriserna. Frågan är bostadspriserna jämfört med byggpriserna.
Kolla hur sjuka bostadspriserna är jämfört med de historiska byggnadspriserna..
 
  • Like
Reactions: iko
Topp