• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det stämmer nog inte riktigt för alla.
202A1F19-100A-49C4-8E70-E969ECCA5FE0.jpeg

Scenario 1 skulle kräva en månadslön på över 150.000 för person 1 (om vi antar 4.5x lön i belåning). Snabbt räknat skulle det ge ~85k ut i lön, och med en månadskostnad på ~51k, finns +30k kvar varje månad att bekosta annat med. Det skulle täcka amex, städning, leasingbil, äta-ute-matkostnader och allt annat onödigt person A troligen dragit på sig.

Förhoppningsvis är scenario 1 ytterst ovanligt men scenario 2 inte helt ovanligt.

Senast ändrad:
Det stämmer nog inte riktigt för alla.
202A1F19-100A-49C4-8E70-E969ECCA5FE0.jpeg
Det finns alltid undantag. Förstår inte riktigt poängen. Marknaden kommer inte att krascha bara för att enstaka bostadsägare eventuellt är högt belånade eller för att någon blir arbetslös. Överlag så kommer de flesta att kunna rida ut stormen. Och som sagt så finns det inte bättre hyresalternativ. Det sagt så kan undantagen ofta sälja sin lägenhet och köpa en billigare om det blir för grisigt.

Jag tror att den ensamstående undersköterskan med tre barn får det minst lika jobbigt med 700kr upp på sin hyresrätt. Om vi nu ska vara sån..

Ja det vet jag. Kul du tyckte du skulle upplysa mig om detta.
Då är det ju rent eländigt i Sverige då, om du ansyftar på att bostäder i London minsann inte tappat i värde medan de i exemplet som angavs gjort så i Sthlm.

Eller vad ville du ha sagt?

Utan att veta så antar jag att London likt Stockholm har en viss social bredd mellan olika områden, och att marknaden för fastigheter / bostäder likt här skiljer rätt så mycket mellan områden där invandrarna består av banktjänstemän från Tyskland och de där de utgörs av arbetslösa flyktingar med låg utbildning. Det är inte ett kontroversiellt påstående.

Självklart drabbas de områden som redan från början har svag efterfrågan av senaste årens kriminalitet / skjutningar / sociala osäkerhet.

Jag tror tyvärr att vi kommer få se mer segregation framöver, där de med bra ekonomi driver upp priserna ännu mer i ”trygga” områden med bra skolor. I mitt förra villaområde som väl får anses tryggt kostade samfälligheten ändå på sig väktare, min spaning är att riktiga grindsamhällen kommer att växa fram inom inte en allt för avlägsen framtid.

Självklart finns det olika områden i storstäder som av olika anledningar kan ha högre eller lägre pris per m2.

Poängen var att att kritisera hur mångkultur lyfts fram som något negativt. @FlipSwede skrev ”hårt ansatt” (synonymt med attackerat) av mångkultur. Då finner jag det märkligt att mångkulturella städer så som London, Paris och New York City är otroligt populära städer att bo i samt besöka.

@FlipSwede skrev också att ”det måste” vara så att en negativ prisutveckling beror på just mångkulturen. Det tycker jag är ett otroligt förenklat synsätt.

Det finns alltid undantag. Förstår inte riktigt poängen. Marknaden kommer inte att krascha bara för att enstaka bostadsägare eventuellt är högt belånade eller för att någon blir arbetslös. Överlag så kommer de flesta att kunna rida ut stormen. Och som sagt så finns det inte bättre hyresalternativ. Det sagt så kan undantagen ofta sälja sin lägenhet och köpa en billigare om det blir för grisigt.

Jag tror att den ensamstående undersköterskan med tre barn får det minst lika jobbigt med 700kr upp på sin hyresrätt. Om vi nu ska vara

Jag håller inte med dig om att det inte finns bättre hyresalternativ. Självklart förlorar man mycket av valmöjligheten när det kommer till område osv om man väljer hyresrätt, men jag håller inte med om att hyresrätt är så dåligt som många vill få det till.
Snitthyra per kvm i Stockholm var år 2020 1393 kr, idag är det väl någon procent högre.
Snittpris per kvm bostadsrätt är samtidigt 61143 senaste 3 månaderna i Storstockholm.

50 kvm kostar således cirka 5833 kr i månaden att hyra (50*1400/12).

Köpa kostar 3,05 miljoner kr (50*61000). Säg att du lånar 2,5 miljoner och betalar 500k kontant så betalar du ändå, innan ränteavdrag och med 3% ränta, 6250 kr i månaden bara för själva lånet.

När räntorna är noll och det är garanti att sälja med vinst är det kanske en no-brainer att köpa sin bostad, men det finns en risk många har förbisett som nu blivit en realitet. Att köpa för 1 eller 10 miljoner spelar ju inte så stor roll om räntan är obefintlig, men det krävs inte många procent ränteuppgång för att det ska börja svida rätt ordentligt i plånboken, i synnerhet när folk oftast köpt det absolut dyraste de har haft råd med i ett nollränteklimat.

Jag håller inte med dig om att det inte finns bättre hyresalternativ. Självklart förlorar man mycket av valmöjligheten när det kommer till område osv om man väljer hyresrätt, men jag håller inte med om att hyresrätt är så dåligt som många vill få det till.
Snitthyra per kvm i Stockholm var år 2020 1393 kr, idag är det väl någon procent högre.
Snittpris per kvm bostadsrätt är samtidigt 61143 senaste 3 månaderna i Storstockholm.

50 kvm kostar således cirka 5833 kr i månaden att hyra (50*1400/12).

Köpa kostar 3,05 miljoner kr (50*61000). Säg att du lånar 2,5 miljoner och betalar 500k kontant så betalar du ändå, innan ränteavdrag och med 3% ränta, 6250 kr i månaden bara för själva lånet.

När räntorna är noll och det är garanti att sälja med vinst är det kanske en no-brainer att köpa sin bostad, men det finns en risk många har förbisett som nu blivit en realitet. Att köpa för 1 eller 10 miljoner spelar ju inte så stor roll om räntan är obefintlig, men det krävs inte många procent ränteuppgång för att det ska börja svida rätt ordentligt i plånboken, i synnerhet när folk oftast köpt det absolut dyraste de har haft råd med i ett nollränteklimat.
Men alltså, lägenheterna i hyresbeståndet är inte samma, eller på samma platser, som bostadsrätterna…

Men alltså, lägenheterna i hyresbeståndet är inte samma, eller på samma platser, som bostadsrätterna…
Och få förunnade. Men givetvis är det ett okej alternativ om man både kan få en och gillar standard och läge.

Välj den boendeform som passar. Det blir bara lite parodi med förhoppningarna på en bostadskrasch när verkligheten säger något helt annat. Marknaden kommer att bli trög och priserna kan dippa 10-15%. Det är ingen krasch. Det är en korrigering.

Jag tror att den ensamstående undersköterskan med tre barn får det minst lika jobbigt med 700kr upp på sin hyresrätt. Om vi nu ska vara sån..

Förändrade levnadskostnaderna kopplade till dyrare materialpriser, bolåneräntor och uppvärmingskostnader/elektricitet leder till att en större andel av inkomsten behöver gå till hushållsavgifterna, det leder till att människor får mindre pengar att röra sig med när det gäller konsumtion av annat men framförallt byta bostäder eller renovera bostäder. Följden blir att färre försäljningar möjligtvis sker men definitivt att folk drar sig för att renovera kök, badrum eller bygga om altanen på egen hand vilket drabbar mäklare, byggföretag, byggvaruhus, arkitekter och andra företag som sysslar med ovanstående punkter. Frågan är hur mycket levnadskostnaderna måste förändras för att man ska sluta med bland annat renoveringar? Och hur stor andel av befolkningen som ligger i farozonen över att behöva konsumera mindre. Hur gör vi med en byggsektor som står arbetslös och få hus byggs eller renoveras? Även snickaren och mäklaren har bostadslån att betala, tvingas de sälja när de står utan jobb i 7 månader?

Nu pratar vi också enbart om byggsektorn men förändrade levnadsvanor kan leda till att folk käkar ute mindre, hotellnätter blir färre, weekends osv osv. När börjar den där kaffen för 40kr för några månader sen men istället nu 47kr bli för mycket för familjen Svensson?

Självklart finns det olika områden i storstäder som av olika anledningar kan ha högre eller lägre pris per m2.

Poängen var att att kritisera hur mångkultur lyfts fram som något negativt. @FlipSwede skrev ”hårt ansatt” (synonymt med attackerat) av mångkultur. Då finner jag det märkligt att mångkulturella städer så som London, Paris och New York City är otroligt populära städer att bo i samt besöka.

@FlipSwede skrev också att ”det måste” vara så att en negativ prisutveckling beror på just mångkulturen. Det tycker jag är ett otroligt förenklat synsätt.
White-flight förekommer även fast den ängsliga medelklassen i Sverige vill ge sken av hur fantastisk mångkulturen är. Nog pratat om det, det går inte att diskutera gällande något område i Sverige när vi inte ens vet vilket området det är. Vi kan i alla fall konstatera att White flight är något som existerar och det kan vara en del av förklaringsmodellen.

Ja och nej. Vissa områden i innerstaden är 60-70% bostadsrätter, typ Östermalm och Kungsholmen. Grejen är ju att folk avfärdar hyreslägenhet genom ett snabbt ”det är omöjligt att få” sen så budar max på något objekt i ett område där mixen faktiskt är 50/50 eller majoritet hyreslägenheter och det går relativt snabbt att få bostad om man ringer runt till områdets privatvärdar. Det är dock såklart lättare att bara hosta upp några miljoner eftersom det har varit i stort sett gratis att få dom från banken.
Vill man prompt bo innanför tullarna är man i regel beroende av brf eller en miljon år i kötid, vågar man sig däremot utanför tullarna är det långt ifrån omöjligt att ordna sitt boende genom att hyra.

Och få förunnade. Men givetvis är det ett okej alternativ om man både kan få en och gillar standard och läge.

Ska dock sägas att 5833 är innan räntehöjningen som är inräknad i 6250.

Absolut, siffrorna är så klart bara en fingervisning. Vissa har lägre än 3% ränta i brf också. Är mer för att visa att hyresrätt inte alls är så dåligt som många vill hävda.

Edit: såg att du ändrat ditt svar efter min citering. Jag håller med gällande krasch, tror att det bara är dom som verkligen måste sälja som säljer vilket gör att utbudet minskar och priserna ändå hålls uppe.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Per
Möjligt att det kan stämma om vi pratar om Stockholm. På andra orter finns det dock gott om hyresrätter till rimliga pris som gör att de som köpt hus/lägenhet kommer känna en mycket värre smäll än övriga, förutsatt att de lånat minst typ 1,5 mille.

1% högre ränta på 1,5 mille i lån = 1250 i månaden. Efter avdrag 875 i månaden. Då räknar jag bara in en ökad ränteutgifter på 1% på 1,5 mille.. flera har nog får högre kostnadsökningar än så.
Nu drog ju du upp exemplet på en extremt dyr nyproduktion i Stockholms innerstad. Min poäng är bara att alternativen till likvärdig bostad om man inte ska äga är extremt begränsad (framförallt i storstäderna) och därför är många beredda att lägga en högre kostnad för att välja den bostad de vill bo i.

I mindre orter med hushåll som har lån på 1.5mkr är såklart inte räntan det som kommer svida utan energipriserna, däremot tror jag det är få som bor i villa som vill sälja och flytta till hyreslägenhet även om det betyder lägre kostnader ett tag framöver.
Eller finns det många villor att hyra för billigare priser i mindre städer?
Inte ens nybyggen kostar väl 30’ för 77 kvm, även om det är i området kring norra tornen? En äldre lägenheten på 77 kvm kostar nog under 10’ i månaden i det området.
Har man köpt lägenhet i norra tornen sätter man väl sig inte i vilken nyproduktion som helst, har dålig koll men finns det ens några nyproducerade hyresrätter i samma "standard" i Stockholm?

Jämför man däremot en vanlig 50-tals lägenhet som har 10k i hyra (vilket låter lågt för 77kvm och innerstaden men) med en 77kvm i samma standard blir nog worst case scenariot betydligt jämnare då den BRF förmodligen inte alls kommer bli lika mycket dyrare kommande år som Norra tornen.

Hur har ni gjort med förhandlingen av ränta, blev precis erbjuden 3.97 på halva lånet om jag låser lånet på ett år och 0.99% ränterabatt på andra delen med rörlig ränta. Är jag försent ute med att låsa räntan?

Hur har ni gjort med förhandlingen av ränta, blev precis erbjuden 3.97 på halva lånet om jag låser lånet på ett år och 0.99% ränterabatt på andra delen med rörlig ränta. Är jag försent ute med att låsa räntan?
Jag resonerade så som att det är för sent att binda lånet. Så tar smällen nu och åker upp med räntorna men hoppas att det lönar sig om/när räntorna sjunker. Att binda typ 1 år kändes inte aktuellt för oss

Skulle säga att du är för sent ute att binda. Min bild är nu också att bankerna ”tar i” lite på de fasta räntorna pga osäkerhet.

3.97 tycker jag låter helt ok! Räntan på list 3-mån kommer krypa upp till nära 5% och många är överens om att sänkningar på ränta kommer ske hösten 2023 redan.

Finns det något som talar för att räntan kommer bli lägre än 3,97% inom ett år?

Kriget är inte slut och även om det skulle ta slut innan nyår så finns det inga garantier för att Putin och alla dess restriktioner skulle lösa sig. Sen ska någon ta på sig att bygga upp Ukraina igen, Putin kommer förhandla genom att hålla handen på vredet till gasen.
Elproblemet kommer fortsätta och några elzoner lär inte förändras inom EU inom det närmaste året, och kärnkraftverken är några år bort (minst).

3.97 tycker jag låter helt ok! Räntan på list 3-mån kommer krypa upp till nära 5% och många är överens om att sänkningar på ränta kommer ske hösten 2023 redan.
Jag tog faktiskt erbjudandet, det enda som kan avgöra om det var ett dumt val eller inte är framtiden. Tycker dock det låter högt men det är väl bara att anpassa sig tilö det nya normala 🙂

Kriget är inte slut och även om det skulle ta slut innan nyår så finns det inga garantier för att Putin och alla dess restriktioner skulle lösa sig. Sen ska någon ta på sig att bygga upp Ukraina igen, Putin kommer förhandla genom att hålla handen på vredet till gasen.
Elproblemet kommer fortsätta och några elzoner lär inte förändras inom EU inom det närmaste året, och kärnkraftverken är några år bort (minst).
Banken kalkylerar just nu uppenbarligen att nettot för räntan hamnar under 3,97 under nästkommande 12 månader. Men det är nog inget radikalt fel att plocka erbjudandet. Finns risker åt alla håll.

Jag tror inte att räntan är högre 2024 jämfört med toppen 2023. Det kommer hinna slå ifrån tidigare för gemene man i plånboken. Detta torde gissningsvis leda till nån form av lågkonjuktur.

En mjuklandning vore fint.

Fast så kan du inte resonera? Den rörliga räntan är inte 3,97% nu. Den är under 3% (med rabatt). Frågan du borde ställa dig är om den genomsnittliga rörliga räntan kommer vara över 3,97% kommande året. Och om bankerna sysslar med välgörenhet genom att erbjuda dig en bättre deal om du binder.

Har du många asylboenden i NYC eller är det bara bemedlade som har möjlighet att flytta dit?

Att mångkultur har gett en negativ prisutveckling är väl ingen hemlighet? Tensta, Husby osv har lägst kvm pris längs tunnelbanan. Tror du att det bara är en tillfällighet?

Nu drog ju du upp exemplet på en extremt dyr nyproduktion i Stockholms innerstad. Min poäng är bara att alternativen till likvärdig bostad om man inte ska äga är extremt begränsad (framförallt i storstäderna) och därför är många beredda att lägga en högre kostnad för att välja den bostad de vill bo i.

I mindre orter med hushåll som har lån på 1.5mkr är såklart inte räntan det som kommer svida utan energipriserna, däremot tror jag det är få som bor i villa som vill sälja och flytta till hyreslägenhet även om det betyder lägre kostnader ett tag framöver.
Eller finns det många villor att hyra för billigare priser i mindre städer?

Har man köpt lägenhet i norra tornen sätter man väl sig inte i vilken nyproduktion som helst, har dålig koll men finns det ens några nyproducerade hyresrätter i samma "standard" i Stockholm?

Jämför man däremot en vanlig 50-tals lägenhet som har 10k i hyra (vilket låter lågt för 77kvm och innerstaden men) med en 77kvm i samma standard blir nog worst case scenariot betydligt jämnare då den BRF förmodligen inte alls kommer bli lika mycket dyrare kommande år som Norra tornen.

Om jag mins rätt har väl Norra tornen dragits med massa problem och byggfusk, men det är skitsamma. Har ingen aning om standarden men drar iväg en killgissning att Norra djurgårdsstaden håller samma standard men är majoritet hyresrätter. Visserligen dyra men relativt korta kötider just pga detta.

Gällande hyra för 77 kvm är snitthyra för en lägenhet i innerstaden från innan 1960 år 2020 1513 kr kvadraten vilket ger 9708 kronor i månaden.

vi jämför ju äpplen och päron här och allt haltar ju rätt hårt med tanke på att vi inte räknar med kötider, läge, valfrihet och allt annat som spelar in. Jag tror iaf att en del som resonerat att det är självklart att köpa brf nog får sig en tankeställare när räntekostnaderna matchar hyran för en likvärdig hyresrätt. Lägg till avgift till föreningen så är det plötsligt ganska många kronor mer, någonstans blir ju frågan om det är värt det. Tidigare var det kanske inte så viktigt att fråga sig det eftersom en prisuppgång i stort sett var garanterad, men frågan blir om det är samma i framtiden.

Det var ju någon här i tråden som innehaft en etta i förort i 9 år och nu gått plus/minus noll. Är det mer värt att betala avgift, ränta och amortering på denna brf än att ha betalat samma för hyreslägenhet under dessa år? Svaret är nej i min värld eftersom den kontantinsats som suttit inlåst i bostaden hade varit bättre placerad på annat håll. Nu är ju detta ett extremfall, men ändå.. Låna flera miljoner för en bostad är nog inte lika attraktivt när räntan går upp vilket gissningsvis kommer påverka, sen vet ingen om det blir mycket eller lite 😁.

Om jag mins rätt har väl Norra tornen dragits med massa problem och byggfusk, men det är skitsamma. Har ingen aning om standarden men drar iväg en killgissning att Norra djurgårdsstaden håller samma standard men är majoritet hyresrätter. Visserligen dyra men relativt korta kötider just pga detta.

Gällande hyra för 77 kvm är snitthyra för en lägenhet i innerstaden från innan 1960 år 2020 1513 kr kvadraten vilket ger 9708 kronor i månaden.

vi jämför ju äpplen och päron här och allt haltar ju rätt hårt med tanke på att vi inte räknar med kötider, läge, valfrihet och allt annat som spelar in. Jag tror iaf att en del som resonerat att det är självklart att köpa brf nog får sig en tankeställare när räntekostnaderna matchar hyran för en likvärdig hyresrätt. Lägg till avgift till föreningen så är det plötsligt ganska många kronor mer, någonstans blir ju frågan om det är värt det. Tidigare var det kanske inte så viktigt att fråga sig det eftersom en prisuppgång i stort sett var garanterad, men frågan blir om det är samma i framtiden.

Det var ju någon här i tråden som innehaft en etta i förort i 9 år och nu gått plus/minus noll. Är det mer värt att betala avgift, ränta och amortering på denna brf än att ha betalat samma för hyreslägenhet under dessa år? Svaret är nej i min värld eftersom den kontantinsats som suttit inlåst i bostaden hade varit bättre placerad på annat håll. Nu är ju detta ett extremfall, men ändå.. Låna flera miljoner för en bostad är nog inte lika attraktivt när räntan går upp vilket gissningsvis kommer påverka, sen vet ingen om det blir mycket eller lite 😁.
Just nu betalar jag i runda slängar 7k i månaden för min tvåa mitt på Kungsholmen. Såhär ser det ut för hela Kungsholmen.
1664371789439.png

1664371812274.png

Och för Norra Djurgårdsstaden som du använder som exempel.
1664371602028.png

1664371628832.png

• Like
Reactions: PJZ
Att mångkultur har gett en negativ prisutveckling är väl ingen hemlighet? Tensta, Husby osv har lägst kvm pris längs tunnelbanan. Tror du att det bara är en tillfällighet?
Det har aldrig varit dyrt där någon gång. Alltid varit billigaste områdena runt Sthlm. Så att det flyttat ut en massa därifrån och därmed sänkt priser stämmer inte.

Just nu betalar jag i runda slängar 7k i månaden för min tvåa mitt på Kungsholmen. Såhär ser det ut för hela Kungsholmen.
Låt mig gissa att du antingen köat sen 80-talet eller övertagit mormors gamla kontrakt typ? Som nyinflyttad eller utan kötid finns inte de lägenheterna tillgängliga. Så det är inte alltid av fri vilja man går mot bostadsrätterna.

• Like
Reactions: iko
Det har aldrig varit dyrt där någon gång. Alltid varit billigaste områdena runt Sthlm. Så att det flyttat ut en massa därifrån och därmed sänkt priser stämmer inte.

Låt mig gissa att du antingen köat sen 80-talet eller övertagit mormors gamla kontrakt typ? Som nyinflyttad eller utan kötid finns inte de lägenheterna tillgängliga. Så det är inte alltid av fri vilja man går mot bostadsrätterna.

Kanske inte framgick, jag bor i en bostadsrätt belånad 60%.

Jag far ju for mig att ytterst fa av de som lovprisar mangkulturens underbara trevnad sjalva vill vara sadar riktigt gemytliga och bo mitt I smeten. Och nej jag talar inte om de dyraste adresserna eller nygentrifierade omraden I de stader du namer.
Man vill garna beskada pa lagom avstand och helst bo I ett trivsamt villaomrade.
Men jag kan ju ha fel och att negativ prisutveckling I det som borde vara attraktiva omraden beror pa nagot helt annat.
Men du far bli salig pa din tro sa blir jag det samma pa min

Ögonblicksbild från min hemstad Umeå där allmännyttan har 15000 lägenheter. Normalt sett så finns inga lediga. Idag finns tre. En liten etta hyggligt centralt för 6k/mån med 143 intressenter. En stor tvåa i Holmsund 15km ut från stan för 5500kr/mån där 85 pers anmält intresse och sedan en annan tvåa med 135 intressenter på Östra Ersboda som kan liknas med Umeås Järva för 6200/mån.

Jag tror inte att Umeå är vidare unikt i dagens Sverige. Var ska folk bo? Gärna billigt.

Bilagor

• 9D19C875-B096-4D5F-9973-73EA9A183F06.png
    9D19C875-B096-4D5F-9973-73EA9A183F06.png
    108.7 KB · Visningar: 7
  • 62D96464-55B6-4B70-99B3-A79F1D9D6C91.png
    62D96464-55B6-4B70-99B3-A79F1D9D6C91.png
    113 KB · Visningar: 5
  • D27D2A9D-8957-4191-A648-9921980376AB.png
    D27D2A9D-8957-4191-A648-9921980376AB.png
    64.5 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Tillbaka