• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

w
Ingen lönsamhet?
1664199810746.png

Finns en hel del marginaler att skära där i nyproduktion innan det blir icke-lönsamt.
JM hade ex en rörelsemarginal på 15 % under 2021 och då kan man fråga sig vad den vore om de använde "billigare" materiel ( https://www.jm.se/externalfiles/cision/F5FAF34D35008127/wkr0006.pdf )
Serneke hade en mycket sämre marginal på under 3 % ( https://vp216.alertir.com/afw/files/press/serneke/202203301330-1.pdf )

Men stora frågan är väl kanske inte heller byggpriserna. Frågan är bostadspriserna jämfört med byggpriserna.
Kolla hur sjuka bostadspriserna är jämfört med de historiska byggnadspriserna..
Jag upplever att priserna på nyproduktion, i alla fall i delen som avser materialval, redan är ganska pressade. Även de mest exklusiva lägenhetsproduktionerna är ganska billigt byggda, men man hottar dem lite med en exklusiv blandare och lite extra roliga färger i köket för att kunna marknadsföra som "genomgående exklusiva materialval". Under ytan är det ingen skillnad alls, det är säkert ett sammanträffande men de sämsta husen jag sett har faktiskt varit de där unika byggnaderna på flådiga adresser.

Det är väl därför mer eller mindre all nyproduktion inom brf marknadsförs som mer eller mindre exklusiv, det är ett bra trick att få kunden att betala mer. I synnerhet nu när alla ska unna sig maximal status och maximalt självförverkligande.

När jag jobbade med hyreshus tittade vi mycket på möjligheterna att gå ned i standard för att kunna hålla hyran nere men det gick i princip inte, ytskikten/blandarna/vitvarorna/tillvalen driver ingen kostnad.

Det är jag inte så säker på. Samhället skulle definitivt inte vinna på att stora grupper får 1-2 miljoner i blankoskulder när de säljer sina hus. Verkligen inte.

Men jag håller med dig, även du är kanske lite mycket raljerande, att något har blivit väldigt konstigt på marknaden när det inte går att köpa ett hus idag utan att ha ett annat hus innan som "blåsts upp" som man kan betala kontantinsats med. Även med "bra" jobb är det ingen som sparar ihop en miljon kontant eller två.
Ser inte hur point of entry för ett hus är en miljon i cash och hur rimligt man tycker det är egentligen. Hur många cash miljonärer har vi egentligen?

Därav måste kalkylen vara knas på något sätt, hence sättning i pris enda rimliga?

Ser inte hur point of entry för ett hus är en miljon i cash och hur rimligt man tycker det är egentligen. Hur många cash miljonärer har vi egentligen?

Därav måste kalkylen vara knas på något sätt, hence sättning i pris enda rimliga?
Dryga 18% av landets 2009 baserat på nettoförmögenhet. Sedan dess samlas inte detta underlag in eftersom förmögenhetsskatten avskaffades (2007?) så det är mest aktuella statistiken jag sett.

• Like
Reactions: PJZ
Svaret är baserat på enda tillgängliga data som jag hittade. Men tillgångar minus skulder ger ändå en fingervisning?
Tror ditt försök att hitta svar var rimligt men tror ändå att det är för svårt att se men ponera att 1/5 äger det kapitalet så förmodar jag att absoluta majoriteten redan har hus.

För att marknaden ej ska urholkas krävs hela tiden nya köpare med nya miljoner. Lite det jag menade.

Kändes som en vettig artikel. Har svårt att tro att räntehöjningar ska fortsätta under 2023 och peaka våren 2024. Hörde igår att antalet inkassoärenden hade ökat markant. Redan nu!?

Väldigt mycket spekulation här. Är det någon här som har övervägt att undersöka ordet skuldmättnad? Där kan ni få en ganska träffsäker bild på mekanisk grund varför det ser ut som det gör.

Måste vara en förort eller plats i förorten som drabbats eller hela tiden varit hårt ansatt av mångkultur. Eller fått en fint barackboende som granne.
Går liksom inte ihop annars i mitt huvud att det på nio år inte ens skulle bli en plus minus noll affär.
Urbota dumt inlägg. Du vet att London är rätt ”hårt ansatt” av mångkultur då 1/3 inte är födda där och det finns cirka 200 språk som talas i London. Ändock inte direkt billiga bostäder…

Senast ändrad:
Kändes som en vettig artikel. Har svårt att tro att räntehöjningar ska fortsätta under 2023 och peaka våren 2024. Hörde igår att antalet inkassoärenden hade ökat markant. Redan nu!?
Det låter snabbt men räntorna märks redan. Vi har väl passerat punkten där vi inte längre kan ändra på något av egen kraft. Nu återstår att göra vad man kan för att inte komma på obestånd. Det går inte att sälja något för att bli av med lån, inte utan att förlora mycket pengar. Folk försöker nog till varje pris se till att ha pengar till räntan för räcker inte det ligger man illa till.

Varför ska fastighetsmarknaden krasha när alternativet att inte äga är minst lika dyrt eller omöjligt? Jag får inte ihop logiken. Marginalerna kommer att gå ner för folk. Oavsett boendeform.

Spekulationen kommer förhoppningscis att minska vilket är positivt. Folk kommer fortfarande att behöva bo.

Varför ska fastighetsmarknaden krasha när alternativet att inte äga är minst lika dyrt eller omöjligt? Jag får inte ihop logiken. Marginalerna kommer att gå ner för folk. Oavsett boendeform.

Spekulationen kommer förhoppningscis att minska vilket är positivt. Folk kommer fortfarande att behöva bo.
För att folk inte får låna lika mycket idag som för ett halvår sedan? De flesta bor ju redan någonstans idag, men vill kanske bo någon annan stans. Och nu säger banken att ”någon annan stans” får kosta max 5” istället för 6” som lånelöftet daterat i februari sa.

Är det så? Har hört att de istället utnyttjar entreprenadindex rätt friskt.
Mjae, beror lite på entreprenadform och de mer index har ofta villkor kopplade till sig ”avrop efter kontraktsskrivning inom sex månader”, ”byggstart inom tolv” etc som voidar index. Några småhustillverkare har dessutom tagit bort index helt ur marknadsföringssynpunkt (ex Smålandsvillan).

För att folk inte får låna lika mycket idag som för ett halvår sedan? De flesta bor ju redan någonstans idag, men vill kanske bo någon annan stans. Och nu säger banken att ”någon annan stans” får kosta max 5” istället för 6” som lånelöftet daterat i februari sa.
Om bankerna följer de rekommendationer som finns så kan de låna ut lika mycket som innan. Folk kommer bara att tvingas prioritera boende högre än innan och skippa mycket av vardagslyxen de är vana vid. Klart priserna kommer stagnera och fullt möjligt vända ner men någon krasch känns långt borta. Bara för att ens boende blir mindre värt så behöver man inte göra exit.

De som kommer i kläm är de som haft för små marginaler samt de som får ändrade förutsättningar. Dvs de som blir av med jobbet och de som tvingas sälja i en dålig marknad. För den stora massan så kommer också detta att gå runt. Även om utgifterna ökar och deras boende inte gör dem rikare på papperet.

Om bankerna följer de rekommendationer som finns så kan de låna ut lika mycket som innan. Folk kommer bara att tvingas prioritera boende högre än innan och skippa mycket av vardagslyxen de är vana vid. Klart priserna kommer stagnera och fullt möjligt vända ner men någon krasch känns långt borta. Bara för att ens boende blir mindre värt så behöver man inte göra exit.

De som kommer i kläm är de som haft för små marginaler samt de som får ändrade förutsättningar. Dvs de som blir av med jobbet och de som tvingas sälja i en dålig marknad. För den stora massan så kommer också detta att gå runt. Även om utgifterna ökar och deras boende inte gör dem rikare på papperet.
Jag blir osäker, är det bara KALP-procenten som är med i kalkylen eller är det faktiskt ränta+KALP? Driftskostnaden borde också vara en del i kalkylen, men kanske inte i lånelöftet utan blir sedan när man räknar på ett faktiskt objekt om man är på marginalen?

Någon som jobbar med bolån här inne som kan ge lite klarhet?

Urbota dumt inlägg. Du vet att London är rätt ”hårt ansatt” av mångkultur då 1/3 inte är födda där och det finns cirka 200 språk som talas i London. Ändock inte direkt billiga bostäder…
Ja det vet jag. Kul du tyckte du skulle upplysa mig om detta.
Då är det ju rent eländigt i Sverige då, om du ansyftar på att bostäder i London minsann inte tappat i värde medan de i exemplet som angavs gjort så i Sthlm.

Eller vad ville du ha sagt?

~700 i genomsnitt för hyresgäster mot vad för folk i ägt boende? Känns som att hyresgästerna vinner för en gångs skull. Det är om hyresvärdarna går igenom sina krav också… så worst case detta.

~700 i genomsnitt för hyresgäster mot vad för folk i ägt boende? Känns som att hyresgästerna vinner för en gångs skull. Det är om hyresvärdarna går igenom sina krav också… så worst case detta.
Det är fortfarande inte billigare att hyra än att äga. Och då bortser man från alla andra faktorer som talar för ägande. Risken är väl också överhängande att hyresgästerna får betala detta fler gånger i framtida förhandlingar.

Utan att veta så antar jag att London likt Stockholm har en viss social bredd mellan olika områden, och att marknaden för fastigheter / bostäder likt här skiljer rätt så mycket mellan områden där invandrarna består av banktjänstemän från Tyskland och de där de utgörs av arbetslösa flyktingar med låg utbildning. Det är inte ett kontroversiellt påstående.

Självklart drabbas de områden som redan från början har svag efterfrågan av senaste årens kriminalitet / skjutningar / sociala osäkerhet.

Jag tror tyvärr att vi kommer få se mer segregation framöver, där de med bra ekonomi driver upp priserna ännu mer i ”trygga” områden med bra skolor. I mitt förra villaområde som väl får anses tryggt kostade samfälligheten ändå på sig väktare, min spaning är att riktiga grindsamhällen kommer att växa fram inom inte en allt för avlägsen framtid.

Det stämmer nog inte riktigt för alla.
202A1F19-100A-49C4-8E70-E969ECCA5FE0.jpeg
Nu är ju detta ett extremexempel på bostad och inte direkt representativt för majoriteten ens i Stockholm. Men om vi ändå jämför, vad får du betala för hyra för en likvärdig lägenhet?

Skulle gissa det kostar iallafall minst 30k/månad att hyra och då blir det isåfall samma pris som 2023 scenario ex amorteringen.

Nu är ju detta ett extremexempel på bostad och inte direkt representativt för majoriteten ens i Stockholm. Men om vi ändå jämför, vad får du betala för hyra för en likvärdig lägenhet?

Skulle gissa det kostar iallafall minst 30k/månad att hyra och då blir det isåfall samma pris som 2023 scenario ex amorteringen.
Möjligt att det kan stämma om vi pratar om Stockholm. På andra orter finns det dock gott om hyresrätter till rimliga pris som gör att de som köpt hus/lägenhet kommer känna en mycket värre smäll än övriga, förutsatt att de lånat minst typ 1,5 mille.

1% högre ränta på 1,5 mille i lån = 1250 i månaden. Efter avdrag 875 i månaden. Då räknar jag bara in en ökad ränteutgifter på 1% på 1,5 mille.. flera har nog får högre kostnadsökningar än så.

Inte ens nybyggen kostar väl 30’ för 77 kvm, även om det är i området kring norra tornen? En äldre lägenheten på 77 kvm kostar nog under 10’ i månaden i det området.

Tillbaka
Topp