Tapiren
Basic
w
Det är väl därför mer eller mindre all nyproduktion inom brf marknadsförs som mer eller mindre exklusiv, det är ett bra trick att få kunden att betala mer. I synnerhet nu när alla ska unna sig maximal status och maximalt självförverkligande.
När jag jobbade med hyreshus tittade vi mycket på möjligheterna att gå ned i standard för att kunna hålla hyran nere men det gick i princip inte, ytskikten/blandarna/vitvarorna/tillvalen driver ingen kostnad.
Jag upplever att priserna på nyproduktion, i alla fall i delen som avser materialval, redan är ganska pressade. Även de mest exklusiva lägenhetsproduktionerna är ganska billigt byggda, men man hottar dem lite med en exklusiv blandare och lite extra roliga färger i köket för att kunna marknadsföra som "genomgående exklusiva materialval". Under ytan är det ingen skillnad alls, det är säkert ett sammanträffande men de sämsta husen jag sett har faktiskt varit de där unika byggnaderna på flådiga adresser.Ingen lönsamhet?
![]()
Finns en hel del marginaler att skära där i nyproduktion innan det blir icke-lönsamt.
JM hade ex en rörelsemarginal på 15 % under 2021 och då kan man fråga sig vad den vore om de använde "billigare" materiel ( https://www.jm.se/externalfiles/cision/F5FAF34D35008127/wkr0006.pdf )
Serneke hade en mycket sämre marginal på under 3 % ( https://vp216.alertir.com/afw/files/press/serneke/202203301330-1.pdf )
Men stora frågan är väl kanske inte heller byggpriserna. Frågan är bostadspriserna jämfört med byggpriserna.
Kolla hur sjuka bostadspriserna är jämfört med de historiska byggnadspriserna..
Det är väl därför mer eller mindre all nyproduktion inom brf marknadsförs som mer eller mindre exklusiv, det är ett bra trick att få kunden att betala mer. I synnerhet nu när alla ska unna sig maximal status och maximalt självförverkligande.
När jag jobbade med hyreshus tittade vi mycket på möjligheterna att gå ned i standard för att kunna hålla hyran nere men det gick i princip inte, ytskikten/blandarna/vitvarorna/tillvalen driver ingen kostnad.