• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Hålla på med bolån som att förmedla ja, men inte få tillstånd att vara hypotek det har inget med PSD2 att göra, dvs samma krav som tidigare!
Det kanske stämmer visserligen, att de inte faktiskt lånar ut pengarna, men källan till pengarna spelar egentligen ingen roll när det kommer till räntan? Sannolikt kommer det finnas 100 olika lendo för bolån, som till skillnad från dem faktiskt funkar som är tanken m.h.a. teknologi istället för mänskliga handläggare. Känns väl rätt troligt?
Oavsett kommer marginalerna på bolån minska för bankerna eftersom de osunt höga nu och teknologi och regulationer öppnar upp för nya aktörer, vilket i sin tur leder till mindre räntenetton för bankerna och lägre bolåneräntor.

Det kanske stämmer visserligen, att de inte faktiskt lånar ut pengarna, men källan till pengarna spelar egentligen ingen roll när det kommer till räntan? Sannolikt kommer det finnas 100 olika lendo för bolån, som till skillnad från dem faktiskt funkar som är tanken m.h.a. teknologi istället för mänskliga handläggare. Känns väl rätt troligt?
Helt klart med på, men det har funnits en stund! Men som du säger bolån kommer bli mer konkurrensutsatt för gemene man!

Helt klart med på, men det har funnits en stund! Men som du säger bolån kommer bli mer konkurrensutsatt för gemene man!
Funnits, visst, men inte i sådan utsträckning att det faktiskt gjort någon skillnad. Nu har alla 1,29% ränta verkar det som vilket leder till typ 1,5-1,8% årlig avkastning på 5% soliditet hos banken. Vad blir det för ROI för banken, typ 36% om året och payback på 3,5 år utan nämnvärd risk? [med reservation för att jag slänger mig med fel finans-lingo] Inte rimligt oavsett och kommer som du säger minska drastiskt de närmaste åren (även om kanske in-räntan går upp)...

Senast ändrad:
Tror ni banken kommer kunna hålla samma avkastning nu när mindre aktörer tar sig in på marknaden? (avanza m.m)

Tror ni banken kommer kunna hålla samma avkastning nu när mindre aktörer tar sig in på marknaden? (avanza m.m)

Bankens utlåningsfrekvens är inte särskilt beroende av mindre aktörer snarare än sina egna interna regler. De skulle kunna öka belåningen helt galet på kort tid men är numer oerhört restriktiva. Det är en lika stor, om inte större, anledning till boprisnedgången i Svedala.

Tänker du nyproduktion ej färdigställd betalar man väl "bara" handpenning?
Så är det, men i regel flyttar folk in i kvarteren under tex ett år. Om halva kvarteret är inflyttat, och byggherren går i konken, får föreningen ta ut stora lån för att hitta en ny byggare osv.? Blir ju en knepig situation

Jag var på ett seminarium om priser / värden inom fastigheter nu i morse, där talades det om nedgång (i Stockholm) på upp emot 15%, en nedgång som riskerar att fortsätta under nästa år (när de som "måste" sälja, måste göra det på riktigt, nu känns det som att många försöker ligga lågt i väntan på bättre tider). 15% är väldigt, väldigt mycket i en situation där varje kvm kostar nästan 100´.

En intressant jämförelse som gjordes var med krisen i början på 90-talet, jag brukar luta mig tillbaka mot den krisen och säga att "det är en annan situation nu, eftersom det faktiskt saknas bostäder på ett annat sätt, då fanns det ju tomma lägenheter" vilket förvisso är sant, men det som totalt dödade marknaden då var absolut inte enbart en förändring av tillgång/efterfrågan utan människors vilja och förväntan att betala något försvann väldigt snabbt, behovet fanns trots allt där på ett ganska stabilt sätt.
Som jag brukar skriva, det finns bostadsbrist i Sao Paulo och J-burg också, det innebär inte att de som saknar bostad där har 4 MSEK att köpa något för. Gäller också tiggare i Sverige, och snart även många Svenskar. Inga lån, inga bostäder till dagens priser.

Priserna är redan ner 15 % i Sverige, från 97 000 sommaren 2017 till 83 000 idag. Kr per m2, stockholms innerstad, veckovis, 1y.
https://www.husmask.se/

Jag är själv spekulant på första egna bostadsrätten i Stockholm och förbluffas över hur folk trissar upp priserna utöver utgångspris, i ett läge där det åtminstone med min bedömning känns extremt osäkert om man skulle få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning. Både jag och min flickvän tjänar relativt bra men jag tycker ändå att allting över 3 mille för en 2:a är väldigt väldigt mycket pengar. Nu har vi iofs extremt låg boendekostnad för närvarande och det enda som sker för mig om jag har is i magen är att jag kan öka min kontantinsats men om det inte är så att man MÅSTE köpa bostad så hade inte jag ställt mig i ett budrace idag iaf.

Som exempel kikade vi på en lägenhet igår som hade en kakelugn men i övrigt var ganska liten och med hopplöst usel planlösning. På två dagar har den gått upp över 700 000 i pris. Fattar inte folk att 700 000 kr är jättemycket pengar? 700 000 kr är jättemycket även för någon med mycket god ekonomi.
Nej de förstår inte hur mycket det är. De tittar bara på månadsutgift. Den som försökt tjäna ihop 700 000 kr via vanligt arbete och "månadssparande", aktiemarknaden eller tex betting vet vilken enorm summa detta är, och vilka risker det innebär att komma dit.

Nä. Det fattar folk inte. 700K i en bostad är tydligen inte lika mycket som 700K ute i verkligheten.
Precis!

Fråga de som tar lån på 3700000 för en sketen tvåa i metropolen Stockholms innerstad om de skulle våga ta lån på en bråkdel av samma summa och exponera mot börsen.
Ja, försök att få låna till aktier med 15% eget kapital. Lägg därtill oavbruten uppgång i 25 år.

Folk har otroligt mycket skulder om man räknar samman allt. Maxade kreditkort, avbetalningar på bilar/TV/datorer osv, resor på kredit, dvs pengar som måste fram varje månad och detta är utöver bolån som ju är "bra lån" Tror inte att blanco till kontantinsatsen är anledningen till allt utan allt man "måste ha" Hur många sparar till Spabadet man vill ha? 5000kr/mån när du kan ta det på avbetalning och lägga dina pengar på annat. Där är en dubbel fara, folk bränner sina reserver på skit och lånar till de stora inköpen. Minsta möjliga månadskostnad för att lyckas dra runt allt gör att skulderna tar många år att betala av.
Vi fick nyligen fiber inkopplat i området, 19.900 kostade kalaset, många jag pratade med valde Telias avbetalningsplan på 3 år tror jag.
Sen är kanske 400.000 tagen ur luften men mycket skulder är det som ligger ute, givetvis ingen här som har blancolån men som @Kugghjul säger så är det en tidsfråga innan det går åt skogen rejält, återigen, inte för någon här...
Var och en lever som den själv vill och jag hävdar inte som vissa här att jag inte har lån och betalar allt kontant men jag håller med om att det kommer troligtvis inte att bli roligt framöver.

90-tals-krisens förtecken handlade absolut inte om vilja eller förväntan hos spekulanter. Bostadsmarknaden styrs inte av känslor på det viset som ständigt uttrycks i den här tråden.
Jo, det är bara känslor och psykologi. Varför har priserna annars gått upp typ 40% på ett fåtal år (stockholms innerstad), knappast pga löneökningar.

När kvällstidningarna märker att antalet klick på domedagsartiklarna om en ev bostadskrasch minskar så börjar de skriva om annat och vips försvinner den kollektiva paniken som vissa verkar ha. Tror på nedgång men inte så blodigt. De enda, med få undantag, som kommer att drabbas är alla mäklare som idag ofta jobbar med 100% provision.
Mäklarna har inga problem så länge de kan hålla transaktionsvolymen uppe, det är därför de är ute i media och sänker säljarnas prisförhoppningar.

För er som inte lyssnat på denna så kan jag rekommendera den. Handlar om 90-talskrisen och gjordes 2008, precis innan USAs fastighetskris.

Ger ganska bra insikt att bara för att politiker säger en sak betyder inte det att det är guld och gröna skogar. (Om man nu trodde det :) )

http://t.sr.se/1glHXvZ

min bror är inne på att köpa en lgh 60kvm 2mille, 4,2k i avgift men blir lite nojig för man vill ju inte göra en dålig affär. han planerar att bo där 3-4 år
expansivt område
det som gör han nojig är den höga avgiften och höjer bankerna räntan höjs väl även föreningensavgift?
kmr troligtvis låsa räntan men är rädd att när han säljer lghen om 3-4 år kmr priserna vara lägre med tanke på nya amorteringskraven som troligtvis träder i kraft mars 18 samt att priserna allmänt gått ner.
lghen är i gbg
ska man hellre vänta och köpa sig en större lgh om 3-4 år som man kan tänka sig bo i 5-10 år?

min bror är inne på att köpa en lgh 60kvm 2mille, 4,2k i avgift men blir lite nojig för man vill ju inte göra en dålig affär. han planerar att bo där 3-4 år
expansivt område
det som gör han nojig är den höga avgiften och höjer bankerna räntan höjs väl även föreningensavgift?
kmr troligtvis låsa räntan men är rädd att när han säljer lghen om 3-4 år kmr priserna vara lägre med tanke på nya amorteringskraven som troligtvis träder i kraft mars 18 samt att priserna allmänt gått ner.
lghen är i gbg
ska man hellre vänta och köpa sig en större lgh om 3-4 år som man kan tänka sig bo i 5-10 år?

Du behöver inte ta för givet att föreningens avgifter höjs. det beror mer på hur mycket lån föreningen har och hur deras ekonomi ser ut. Är det en äldre förening med låga lån samt stabil ekonomi så bör inte avgifterna höjas.

expansivt område
lghen är i gbg

Den första parametern jag titta på när jag letade lägenhet var lån/kvm. Var den över 7k gick jag vidare direkt. Var den under 7k granskade jag årsedovisningen mer noggrannt.

expansivt område
lghen är i gbg
Skicka detta till din bror
https://husmask.se/
man kan välja göteborg, alla år och per månad. Tydligt vikande trend.
Fördelen är väl att han "bara" kan förlora 2 MSEK.

Skicka detta till din bror
https://husmask.se/
man kan välja göteborg, alla år och per månad. Tydligt vikande trend.
Fördelen är väl att han "bara" kan förlora 2 MSEK.
Tack för tipset. Den där sidan ger ganska bra grafisk sammanställning av booli's statistisk.
Ett par reflektioner efter en väldigt hastig check av bostadsrätter i stockholms innerstad.

1: Marknaden ser inte ut att vara död som några tidigare påstod, till antalet sålda objekt så säljs det som aldrig förr.
Screen Shot 2017-11-27 at 12.11.27.png

2: Slutpriserna har gått ned och är 10% från all time high som varit.
Screen Shot 2017-11-27 at 12.11.45.png

Senast ändrad:
Tack för tipset. Den där sidan ger ganska bra grafisk sammanställning av boolia's statistisk.
Ett par reflektioner efter en väldigt hastig check av bostadsrätter i stockholms innerstad.

1: Marknaden ser inte ut att vara död som några tidigare påstod, till antalet sålda objekt så säljs det som aldrig förr.
Screen Shot 2017-11-27 at 12.11.27.png

2: Slutpriserna har gått ned och är 10% från all time high som varit.
Screen Shot 2017-11-27 at 12.11.45.png
Här är lite statistik på Stockholm samt Hammarby Sjöstad, man ser att utbudet är ca 15% över vanliga nivåer nu, samt att avslut minskat något sen augusti men är fortfarande på historiskt höga nivåer. Även priserna är ned en del, sedan är en del av nedgången förklarat av säsongskillnader och skillnader i utbud. Ska ta fram en korrelationskoeficient och kolla hur marknaden ser ut justerat för detta.
1336665D-3A51-4C75-86A7-35DA86DE0BCD.jpeg

58B071F4-14EA-45C0-A39B-834A41EF83F5.jpeg

Här är lite statistik på Stockholm samt Hammarby Sjöstad, man ser att utbudet är ca 15% över vanliga nivåer nu, samt att avslut minskat något sen augusti men är fortfarande på historiskt höga nivåer. Även priserna är ned en del, sedan är en del av nedgången förklarat av säsongskillnader och skillnader i utbud. Ska ta fram en korrelationskoeficient och kolla hur marknaden ser ut justerat för detta.
1336665D-3A51-4C75-86A7-35DA86DE0BCD.jpeg

58B071F4-14EA-45C0-A39B-834A41EF83F5.jpeg
Snyggt, väldigt intressant. Hade varit intressant att få exakt de kurvorna fast över en 3-årsperiod så man får lite bättre perspektiv i hänsyn till just säsongskillnaderna.

Dvs lägenheter = sista budet efter bortplockad annons och småhus = kombo av detta samt lagfart
De räknar när det plockas bort från nätet, de har inget annat att gå på. Lagfarten på en fastighet kan dröja, först mellan kontrakt och tillträde, 1-12 månader och sen handläggning på Lantmäteriet innan den är registrerad och offentlig handling.

De räknar när det plockas bort från nätet, de har inget annat att gå på. Lagfarten på en fastighet kan dröja, först mellan kontrakt och tillträde, 1-12 månader och sen handläggning på Lantmäteriet innan den är registrerad och offentlig handling.
Yes men när lagfarten kommer in och reggas kommer det vara priset som ligger då det är det faktiska priset huset såldes för. Med det sagt finns ju det en risk att priserna som visas på lägenheter inte är det som lägenheten faktiskt såldes för då inte lagfart finns där och booli inte har någon insyn i kontrakten mellan köpare och säljare.

Yes men när lagfarten kommer in och reggas kommer det vara priset som ligger då det är det faktiska priset huset såldes för. Med det sagt finns ju det en risk att priserna som visas på lägenheter inte är det som lägenheten faktiskt såldes för då inte lagfart finns där och booli inte har någon insyn i kontrakten mellan köpare och säljare.
Menar du att det skulle vara vanligt förekommande att Säljaren och Köparen kommer överens om ett lägre pris jämfört med budgivningen alternativt ett högre pris? (vid fastigheter dvs)

Menar du att det skulle vara vanligt förekommande att Säljaren och Köparen kommer överens om ett lägre pris jämfört med budgivningen alternativt ett högre pris? (vid fastigheter dvs)
Hur vanligt det är vet jag inte men att det händer det gör det. Köpte vårt hus på så vis, dvs förlorade budgivningen men då den som vann begärde en specifik klausul i avtalet valde säljaren att sälja till oss istället och då köpte vi givetvis inte för samma summa som den andra. Har haft kompisar som har haft liknande scenarier på lägenheter där krångliga eller köpare utan lånelöfte får säljaren att sälja till annan budgivare som då kanske inte vill köpa till det trissade priset mellan den och den som vann. Men att det påverkar statistiken det vet jag inget om!

Hur vanligt det är vet jag inte men att det händer det gör det. Köpte vårt hus på så vis, dvs förlorade budgivningen men då den som vann begärde en specifik klausul i avtalet valde säljaren att sälja till oss istället och då köpte vi givetvis inte för samma summa som den andra. Har haft kompisar som har haft liknande scenarier på lägenheter där krångliga eller köpare utan lånelöfte får säljaren att sälja till annan budgivare som då kanske inte vill köpa till det trissade priset mellan den och den som vann. Men att det påverkar statistiken det vet jag inget om!
Ah, men då påverkar det sannolikt inte statistiken på annat sätt än att faktiskt utfall kan vara något lägre än rapporterade siffror.

Det gäller att inte glömma att det är rätt trevligt att äga sitt eget boende och att kunna påverka och utveckla sitt hem. I delar av den tråden framhålls det som att hyresrätt är det enda som skulle vara socialt acceptabelt framöver. På sikt har det alltid lönat sig att äga sitt boende, om man nu har ekonomisk möjlighet till det och kan tänka sig att bo på samma plats under en längre tid.

Det gäller att inte glömma att det är rätt trevligt att äga sitt eget boende och att kunna påverka och utveckla sitt hem. I delar av den tråden framhålls det som att hyresrätt är det enda som skulle vara socialt acceptabelt framöver. På sikt har det alltid lönat sig att äga sitt boende, om man nu har ekonomisk möjlighet till det och kan tänka sig att bo på samma plats under en längre tid.

Det är en fantastisk känsla.

Absolut, men det betyder ju inte att man behöver göra en dålig affär när man köper :) det är väl ingen här som pratat sig varm om hyresrätt per se.

Tillbaka
Topp