• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Monke

Cartier
Spännande med nya amorteringskravet, ska bli väldigt intressant vilken inverkan det har på bostadsmarknaden. Har svårt att tro att många är villiga att belåna sig över 4,5 årslöner nu, vilket borde driva priserna nedåt.
Just sånt tänk som gör vi har den ”krisen” vi har nu. Varför är det fel att amortera? Om jag lånar 10.000kr av dig, vill du inte ha tillbaka dem?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Just sånt tänk som gör vi har den ”krisen” vi har nu. Varför är det fel att amortera? Om jag lånar 10.000kr av dig, vill du inte ha tillbaka dem?
Det kanske han inte vill om hans affärsmodell bygger på utlåning till ränta. Och egentligen känns det jävligt DDR att pappa staten ska gå in och reglera affären mellan två fria parter på marknaden. Men uppenbarligen behövs det när majoriteten av svenska befolkningen inte riktigt klarar att själva hantera sin balansräkning.
 

JB_XII

Rolex

Du tror inte det?
Lek med tanken och fiktiva siffror:

Lägenhet i göteborg - 3 miljoner
Lägenhet i gällstad - 200 000:-

Marknadspriset sjunker 10%

Lägenhet i göteborg - 2,7 miljoner
Lägenhet i gällstad - 180 000:-

Du tror inte att ökningen är högre, via budgivning, på lägenheten i göteborg?

Väldigt förenklat exempel, men jag tror du förstår min poäng :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Du tror inte det?
Lek med tanken och fiktiva siffror:

Lägenhet i göteborg - 3 miljoner
Lägenhet i gällstad - 200 000:-

Marknadspriset sjunker 10%

Lägenhet i göteborg - 2,7 miljoner
Lägenhet i gällstad - 180 000:-

Du tror inte att ökningen är högre, via budgivning, på lägenheten i göteborg?

Väldigt förenklat exempel, men jag tror du förstår min poäng :)
Jag förstår din poäng, min kommentar var mest att du mumlade om ett sjunkande marknadspris som skulle dras upp igen av budgivning. Det är slutpriset, där köpare och säljare möts, som är marknadspriset, inget annat.
Diskussionen om relativa prisförändringar i små- resp storstäder är något annat. :)
 

Oew

Rolex
Det kanske han inte vill om hans affärsmodell bygger på utlåning till ränta. Och egentligen känns det jävligt DDR att pappa staten ska gå in och reglera affären mellan två fria parter på marknaden. Men uppenbarligen behövs det när majoriteten av svenska befolkningen inte riktigt klarar att själva hantera sin balansräkning.
Men är det verkligen fastställt att folk inte klarar att sköta sin balansräkning? Tycker det är helt sjukt att staten reglerar och försvårar ytterligare på marknaden för unga. Snart kommer väl bilhandlare bara få sälja en bil till dig som kostar mindre än din årslön...
 

JB_XII

Rolex
Jag förstår din poäng, min kommentar var mest att du mumlade om ett sjunkande marknadspris som skulle dras upp igen av budgivning. Det är slutpriset, där köpare och säljare möts, som är marknadspriset, inget annat.
Diskussionen om relativa prisförändringar i små- resp storstäder är något annat. :)

Ok, min poäng var att objekten i storstäderna och med omnejd kommer att klara sig hyfsat trots om utgångspriserna sjunker, tack vare ett högre antal intressenter.
Hela inlägget var ju min åsikt om relationen mellan storstäder och småstäder :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Men är det verkligen fastställt att folk inte klarar att sköta sin balansräkning? Tycker det är helt sjukt att staten reglerar och försvårar ytterligare på marknaden för unga. Snart kommer väl bilhandlare bara få sälja en bil till dig som kostar mindre än din årslön...
Det går såklart att diskutera vad "folk" är kapabla till. Jag är för en fri marknad och oreglerad handel men kan ändå förstå varför pappa staten tycker det börjar bli dags att dra i bromsen för de som inte gör det på eget bevåg.
Däremot kan jag tycka att en mer rimlig och ärligare åtgärd vore att skruva ned ränteavdragen istället. Varför ska lån subventioneras men sparande beskattas?
 

Oew

Rolex
Det går såklart att diskutera vad "folk" är kapabla till. Jag är för en fri marknad och oreglerad handel men kan ändå förstå varför pappa staten tycker det börjar bli dags att dra i bromsen för de som inte gör det på eget bevåg.
Däremot kan jag tycka att en mer rimlig och ärligare åtgärd vore att skruva ned ränteavdragen istället. Varför ska lån subventioneras men sparande beskattas?
Det är ju just det, de bestraffar de unga och försvårar för de som vill in i marknaden, när det vore en mycket bättre lösning att ta bort ränteavdragen... Men ingen har väl påstått att politiker har kulor
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur många idag belånar sig över 4,5 årslöner? Det kan inte vara en majoritet, men drabbar nog unga i stor utsträckning.
Du har förespråkat en marknadsnedgång flertalet gånger i den här tråden, är du inne på att köpa eller är det bara schadenfreude?
Some men just want to watch the world burn.

Jag har blankat bostadsmarknaden! :greedy:

För att vara seriös, man bestraffar inte unga genom amorteringskravet, man försvårar för unga att ta för stora lån i förhållande till sin inkomst. I en fri värld må det vara rimligt att människor tar vilka lån de vill, men ibland kan det vara bra att någon med blick för hela bilden bromsar människor något. Det skulle vara helt onödigt med en reglerad marknad om folk fattade rationella sunda beslut men så fungerar inte världen i praktiken.
 
Senast ändrad:
Det är ju just det, de bestraffar de unga och försvårar för de som vill in i marknaden, när det vore en mycket bättre lösning att ta bort ränteavdragen... Men ingen har väl påstått att politiker har kulor

Hur försvårar det för unga om priset går ner? Priserna kommer med stor sannolikhet gå ner lite till innan det når en ny platå. Spelar väl ingen roll för den som tar ett lån nu om det får betala xxx kr i amortering eller får tillbaka xxx kr i mindre i ränteavdrag. Det hade varit bättre med ett skuldkvotstak, eftersom med rätt storlek på skulderna kan vi ta bort både amortering och kontantinsats. Självklart lobbar alla mäklare och banker emot detta då det slår direkt mot deras resultat.

Självklart bör inte staten lägga sig i privata aktörers avtal. Men eftersom människor inte kan hantera sin privata ekonomi och det drabbar alla, så tillslut måste lagstiftningen till.
 

Oew

Rolex
Hur försvårar det för unga om priset går ner? Priserna kommer med stor sannolikhet gå ner lite till innan det når en ny platå. Spelar väl ingen roll för den som tar ett lån nu om det får betala xxx kr i amortering eller får tillbaka xxx kr i mindre i ränteavdrag. Det hade varit bättre med ett skuldkvotstak, eftersom med rätt storlek på skulderna kan vi ta bort både amortering och kontantinsats. Självklart lobbar alla mäklare och banker emot detta då det slår direkt mot deras resultat.

Självklart bör inte staten lägga sig i privata aktörers avtal. Men eftersom människor inte kan hantera sin privata ekonomi och det drabbar alla, så tillslut måste lagstiftningen till.
Det är klart att det spelar stor roll då alla unga inte har råd att amortera 3%/år. Att ta bort hela ränteavdraget skulle påverka mindre än 1% extra amortering.
Och igen, vad finns det för bevis för att folk inte hanterar sin ekonomi, och hur drabbar det alla?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är klart att det spelar stor roll då alla unga inte har råd att amortera 3%/år. Att ta bort hela ränteavdraget skulle påverka mindre än 1% extra amortering.
Och igen, vad finns det för bevis för att folk inte hanterar sin ekonomi, och hur drabbar det alla?
Fast syftet är ju inte att unga ska ta lån med ett amorteringskrav på 3 % per år, syftet är ju att unga INTE ska ta lån innebärande 3 % per år, för att man vill undvika för stor skuldsättning.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det går såklart att diskutera vad "folk" är kapabla till. Jag är för en fri marknad och oreglerad handel men kan ändå förstå varför pappa staten tycker det börjar bli dags att dra i bromsen för de som inte gör det på eget bevåg.
Däremot kan jag tycka att en mer rimlig och ärligare åtgärd vore att skruva ned ränteavdragen istället. Varför ska lån subventioneras men sparande beskattas?

This^^!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är inte så genomtänkt att skapa ytterligare en inlåsningsfaktor på bostadsmarknaden. Hyresmarknaden är redan förstörd pga. överregleringar, tyvärr går nog bostadsrätter åt samma riktning. Alla ska sitta still i båten, flytta större eller mindre efter behov? Tänk inte ens tanken. Det är troligtvis inte avsikten, men ett mycket troligt utfall.

Svårt att diskutera det här utan att dra in politik, då det är huvudorsaken till nuvarande situation på bostadsmarknaden.
 
Senast ändrad:
Mycket snack huruvida "folk", dvs kunderna, är kapabla eller inte att fatta rationella beslut och därmed behovet av regleringar men man ska inte glömma att utbudssidan består av ett oligopol som historiskt varit dåligt på att hantera risker. Marknaden är långt ifrån perfekt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Inte sagt något om innanför tullarna, dock inte helt lätt att köpa utanför heller som ung.
Nu är det ju, som redan påpekats, ingen mänsklig rättighet att äga sitt boende. Bostadsbristen är besvärlig och särskilt i Stockholm. Det finns ju dock en värld utanför den kungliga hufvudstaden som duger fint eller bättre för de flesta. Själv valde jag bort studier på KTH delvis pga boendefrågan och läste på Chalmers istället. Boende i Sveriges framsida Göteborg var inte heller lätt utan det tog fyra år i mögliga studentrum innan jag lyckades få ett andrahandskontrakt på en vettig lägenhet i förorten Mölndal. Därifrån och efter avslutade studier hoppade jag vidare till ett förstahandskontrakt och sparade pengar som en tok med målet att kunna bo lite bättre. Jag levde nästan på en studentbudget de första tre åren efter plugget men tjänade tillräckligt för att spara ihop till en rejäl kontantinsats till det som nu är mitt hus. Eller, ja, banken äger en väsentlig del av det, men ändå...
Om man inte är född med rika föräldrar eller kan tänka sig att bo i Myggträsk så är det jobb och sparande som gäller. Jag köpte mitt första boende vid 29 och det hade gått fortare om jag inte gått omvägen via högskolestudier, men på kidzen idag verkar det som att förväntansbilden snarare är att avslutade gymnasiestudier ska resultera i en paradvåning på stans bästa adress.
 
Nu är det ju, som redan påpekats, ingen mänsklig rättighet att äga sitt boende. Bostadsbristen är besvärlig och särskilt i Stockholm. Det finns ju dock en värld utanför den kungliga hufvudstaden som duger fint eller bättre för de flesta. Själv valde jag bort studier på KTH delvis pga boendefrågan och läste på Chalmers istället. Boende i Sveriges framsida Göteborg var inte heller lätt utan det tog fyra år i mögliga studentrum innan jag lyckades få ett andrahandskontrakt på en vettig lägenhet i förorten Mölndal. Därifrån och efter avslutade studier hoppade jag vidare till ett förstahandskontrakt och sparade pengar som en tok med målet att kunna bo lite bättre. Jag levde nästan på en studentbudget de första tre åren efter plugget men tjänade tillräckligt för att spara ihop till en rejäl kontantinsats till det som nu är mitt hus. Eller, ja, banken äger en väsentlig del av det, men ändå...
Om man inte är född med rika föräldrar eller kan tänka sig att bo i Myggträsk så är det jobb och sparande som gäller. Jag köpte mitt första boende vid 29 och det hade gått fortare om jag inte gått omvägen via högskolestudier, men på kidzen idag verkar det som att förväntansbilden snarare är att avslutade gymnasiestudier ska resultera i en paradvåning på stans bästa adress.

"De stigande förväntningarnas missnöje", lika sant idag som då :)
 
Topp