• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nä, är nog samma överallt, har koll på Lidingö och lite Djursholm.

I princip samtliga finare förorter i Stockholm. Danderyd dock extremt. I Bromma är väl det främst uppdelningen Gamla Bromma kontra resten (någon lokalbo kan säkert fylla i). Även på Lidingö, i Nacka och i Täby är det ganska uppdelat med prisskillnader (från höga till högre nivåer).

Märks mer i Täby. Åker du fem minuter med bil från Gribbylunds centrum så hamnar du i områden där det känns som Danderyd.
Missade ett INTE i min text dvs. att jag inte sett villor som är 5-10 ggr dyrare än snittvillan i andra kommuner än Danderyd men det kanske lika stor % skillnad mellan random objekt och de perfekta lägena även i andra kommuner?

När jag tänker efter finns det ju faktiskt även orter i Skåne där prisskillnaden är lika stor som i Danderyd mellan bästa och random läge ex. Falsterbo och Torekov, så det är nog inget unikt i sig.

Missade ett INTE i min text dvs. att jag inte sett villor som är 5-10 ggr dyrare än snittvillan i andra kommuner än Danderyd men det kanske lika stor % skillnad mellan random objekt och de perfekta lägena även i andra kommuner?

När jag tänker efter finns det ju faktiskt även orter i Skåne där prisskillnaden är lika stor som i Danderyd mellan bästa och random läge ex. Falsterbo och Torekov, så det är nog inget unikt i sig.
Nä finns nog lite överallt, är väl större gårdar osv som drar iväg ordentligt ute i landet. Djursholms dyraste "hus" gick för ca 800 förra året (lite extremt), brukar väl vara någon bättre sjötomt som säljs för 100+ varje år. en hel drös med bra snittvillor runt 30. Lidingö har haft en del försäljningar runt 100 senaste åren, tidigare låg dessa runt 50-60 så har onekligen stigit en del, en snittvilla får du för ca 15, för några månader sedan låg den siffran på 19.

Denna herrgård som ligger i trakterna kring där jag växte upp såldes för ett par år sedan för runt 12 miljoner.
Undrar vad den hade kostat 20 mil österut.

Senast ändrad:
Denna herrgård som ligger i trakterna kring där jag växte upp såldes för ett par år sedan för runt 12 miljoner.
Undrar vad den hade kostat 20 mil österut.
Nu låter jag väl trist i överkant men vad ska man med 1000m2 till om man bara ska bo privat? Visst om man driver verksamhet där men om jag tar i och tänker på allt jag vill ha i ett hus så kan jag inte hamna över 400m2 behov. Sen blir det bara jobbigare att städa 😉

Nu låter jag väl trist i överkant men vad ska man med 1000m2 till om man bara ska bo privat? Visst om man driver verksamhet där men om jag tar i och tänker på allt jag vill ha i ett hus så kan jag inte hamna över 400m2 behov. Sen blir det bara jobbigare att städa 😉

Ja och det framgår säkert inte men gräsmattan är nog en smärta i rumpan att klippa ^^

Ja gud ja. Underhållet lär vara en mardröm. Tydligen någon norrman som köpte (Såklart).

Verkar skumt att någon bjudit 162 Mkr och att säljaren då blivit girig varpå denna höjt utgångspriset.

Åter till frågan, är det enorma skillnader i området dvs. höjdarna nöjer sig inte med att bo i Danderyd utan det ska vara ett specifikt område i området där priserna därmed är orimligt höga bara för att kunna skryta om hur dyrt ställe man köpt?
Den villan verkar ha ett litet bekymmer eftersom båtplatsen som är med på varannan bild ligger ute på kommunens mark...

Mer om bostaden i sig;

Den villan verkar ha ett litet bekymmer eftersom båtplatsen som är med på varannan bild ligger ute på kommunens mark...

Mer om bostaden i sig;
Långsidan iaf ligger mot egna tomten. ETC har ju en tydlig agenda i vad de vill så kanske inte helt opartiska i ämnet ;)

Jag hade ju tagit 162mkr budet och dragit oavsett. Knappast så de gör förlust på stället om de ägt det ett tag.
1666786557656.png

Långsidan iaf ligger mot egna tomten. ETC har ju en tydlig agenda i vad de vill så kanske inte helt opartiska i ämnet ;)

Jag hade ju tagit 162mkr budet och dragit oavsett. Knappast så de gör förlust på stället om de ägt det ett tag.
1666786557656.png
ETC är ju en... ja en riktig... skittidning helt enkelt. Om du frågar mig.

Men jag undrar ändå hur det kan bli sådär, vem har bekostat bryggan? Det är lite konstigt att frågan inte adresseras alls i annonsen, som ju i övrigt är en ganska normal annons med bilder, ritningar, servitut osv.

Det där kan bli en soppa, kompisens grannar "råkade" ut för exakt det, huset såldes på ungefär samma sätt och köparna hade antagit att bryggan tillhörde fastigheten men det gjorde den ju inte alls, visst kan man tycka att köparna gjorde bort sig lite men samtidigt kan man ju tycka att mäklaren kanske tydligt borde uppmärksammat spekulanterna på att tomten slutade 20 meter från stranden.

ETC är ju en... ja en riktig... skittidning helt enkelt. Om du frågar mig.

Men jag undrar ändå hur det kan bli sådär, vem har bekostat bryggan? Det är lite konstigt att frågan inte adresseras alls i annonsen, som ju i övrigt är en ganska normal annons med bilder, ritningar, servitut osv.

Det där kan bli en soppa, kompisens grannar "råkade" ut för exakt det, huset såldes på ungefär samma sätt och köparna hade antagit att bryggan tillhörde fastigheten men det gjorde den ju inte alls, visst kan man tycka att köparna gjorde bort sig lite men samtidigt kan man ju tycka att mäklaren kanske tydligt borde uppmärksammat spekulanterna på att tomten slutade 20 meter från stranden.
Om jag inte är ute och cyklar så finns det situationer där fastighetsägaren har överenskommelse med kommunen om nyttjande av mark utanför tomtmarkeringarna. Något som kan ligga rätt långt bak i tiden.

Det här är sjukt på riktigt
Dem gör allt för bubblan inte skall spricka.....

Nu kan Jon Doe och fru som köpte sitt hus från 1920 som de är överbelånade på som de inte kan betala elen för pusta ut.....lite

Edit: Jag läste fel först trodde man skulle betala som om elen låg på 50 kontra 75 öre framåt

Senast ändrad:

Nu kan Jon Doe och fru som köpte sitt hus från 1920 som de är överbelånade på som de inte kan betala elen för pusta ut.....

Om 16 000 kr/år är avgörande för om man kan bo kvar i sitt hus eller inte så har man nog större problem än elkostnaden.

Om 16 000 kr/år är avgörande för om man kan bo kvar i sitt hus eller inte så har man nog större problem än elkostnaden.
om det inte skulle vara något problem då hade dem inte infört något stöd eller? :D

Men nu går den ju på förbrukning och inte vad man faktiskt betalat.
Nov-feb i år så lär inte månadskostnaden vara nådig och då är de där 16k som Eva-britt får inte så mycket för perioden oktober 2021-september 2022

Senast ändrad:

Nu kan Jon Doe och fru som köpte sitt hus från 1920 som de är överbelånade på som de inte kan betala elen för pusta ut.....lite

50 eller 75öre tillbaka per kwh möjliggör nog inte mycket överflödigt slösande om elen kostar 3-4kr /kwh total ändå, alltså typ 2-3gånger så mycket som den kostat historiskt?
Iallafall inte för hushåll med små marginaler.

Jag förstår det som att jag, boende i S4 med en elkonsumtion om 21 000kwh x 0,79 får ca 16 000:- i stöd. Denna summa får jag genom kredit från elleverantören likt tidigare i år. Oavsett bundet eller rörligt avtal.

Är väl lite märkligt mtp att man väl redan fick elprisstöd för några månader förra vintern? Dvs att man nu blir dubbelt kompenserad för dessa månader.

Och hur tänker de i framtiden med kommande vintermånader? Kan man nu räkna med samma kompensation framåt?
Jo, det kan man absolut tycka! Även fast jag inte direkt blir missnöjd över att få detta stöd så blir det lite märkligt, titta bara på mitt exempel.
Jag satt fram till juli 2022 med ett fast avtal, betalade ca 0,53:-/kwh. Jag fick ta del av förra stödet vilket innebar maximalt stöd baserat på min förbrukning (21 000kwh) så jag hade flera månader med fakturor om 0:-. Nu får jag alltså tillbaka ca. 16 500:- för perioden sept-21 till okt-22 vilket borde göra att jag går plus på denna period...
Förmodligen vill ju regeringen ge ett stöd som är bra men samtidigt skänka en liten osäkerhet för vintern som kommer och på det viset få folk att fortsatt dra ner på sin förbrukning. Därför de undviker ett generellt högkostnadsskydd?

• Like
Reactions: PJZ
Någon som har koll på elprisstödet för oss husflippare?

S3.

Tidigare boenden:

2021-01-04 - 2022-06-30
2021-07-01 - 2022-06-01
2022-06-02 - bor kvar

Är det per elmätare och in och Ove-prata med nuvarande ägare av tidigare hus eller räcker det att ta fram elräkningar? Har varit en salig blandning av elmätare och nätleverantörer 🤪

Någon som har koll på elprisstödet för oss husflippare?

S3.

Tidigare boenden:

2021-01-04 - 2022-06-30
2021-07-01 - 2022-06-01
2022-06-02 - bor kvar

Är det per elmätare och in och Ove-prata med nuvarande ägare av tidigare hus eller räcker det att ta fram elräkningar? Har varit en salig blandning av elmätare och nätleverantörer 🤪
Lite nyfiken jag med.

Som jag förstått det är det inte en retroaktiv ersättning utan ett stöd för kommande vinter baserat på förra årets förbrukning.
Så du borde få ersättningen för elanvändningen din nuvarande bostad hade under förra året.

Lite nyfiken jag med.

Som jag förstått det är det inte en retroaktiv ersättning utan ett stöd för kommande vinter baserat på förra årets förbrukning.
Så du borde få ersättningen för elanvändningen din nuvarande bostad hade under förra året.
Inte optimalt. Bodde en äldre dam här då som jag antar inte körde DM/TM i samma tempo som vår familj. Hon ska dock ha guldstjärna för att ha kört sin elpanna från 80-talet i detta tidsintervall :)

Lite nyfiken jag med.

Inte optimalt. Bodde en äldre dam här då som jag antar inte körde DM/TM i samma tempo som vår familj. Hon ska dock ha guldstjärna för att ha kört sin elpanna från 80-talet i detta tidsintervall :)
Har tolkat det på samma vis dvs. att stödet ges utifrån fjolårets förbrukning på den eller de mätare du har.

Dock har jag inte blivit 100 klok på när du ska ha haft den mätaren registrerad samt vad som gäller om du flyttat eller kommer att flytta inom det närmaste.

Har tolkat det på samma vis dvs. att stödet ges utifrån fjolårets förbrukning på den eller de mätare du har.

Dock har jag inte blivit 100 klok på när du ska ha haft den mätaren registrerad samt vad som gäller om du flyttat eller kommer att flytta inom det närmaste.

Och vad gäller vid dubbla boenden? Jag som byggt under året har tex 2 olika avtal (3 med sommarstugan), men skriven på en adress...

Och vad gäller vid dubbla boenden? Jag som byggt under året har tex 2 olika avtal (3 med sommarstugan), men skriven på en adress...
Stödet betalas ut till den som står på uttagspunkten vid det datum som sätts som brytdatum, vilket är dagen efter att Energimarknadsinspektionen godkänt upplägget från Svenska Kraftnät. Har du två abbonemang får du två stöd fattar jag det som.
Jag hoppas på ett snabbt beslut då jag precis flyttat till ett nytt hus men ännu inte lämnat över nycklarna till det gamla. 🙂
Stödet är baserat på uttagspunktens förbrukning föregående år.

Tillbaka
Topp