Tvekar inte en sekund på detta, men jag tror fortfarande att det är svårare att implementera än vad många tror. Klart att chefen vill automatisera processen och skära ner på personal/öka produktionen, men den anställda som ska se till att systemet implementeras kommer sätta sig på tvären. Artikeln jag länkade till är från 2006, dvs 17 år sedan, trots att de hade en fungerande prototyp då har det inte hänt mycket sen dess..
Jag pratade med en delägare till en av Sveriges största affärsjuridiska byråer för några år sedan. Det fanns redan då välutvecklade AI-system för att göra DD och annat när det kommer till M&A där företag kan spara otroligt mycket tid. Istället för att 10 jurister läser avtal i tio veckor kunde man bara mata in allt i AIn som hittade alla kryphål och liknande. De hade enorma problem att implementera systemet eftersom ingen anställd ville göra sig själv arbetslös. Mig veterligen är systemet fortfarande inte implementerat i dagsläget.
Det var också svåra diskussioner internt på ledningssidan eftersom det blev svårt att försvara den höga prissättningen mot kund.
Ingen vill ju betala ett företag enorma summor pengar för att dom ska klicka på en knapp och berätta vad datorn svarade lixom. Många kunder är villiga att betala en hög summa för expertiskunskap som exempelvis bygga hus, juridik eller annat kunden förstår är svårt att lära sig. Få kunder är nog samtidigt beredda att betala en hög summa för samma kunskap om den inte sitter i en människa utan i en dator.
EDIT: kanske framstår som en bakåtsträvande boomer som tycker internet är en fluga. Jag vill klargöra att så inte är fallet, jag ser också enorm potential i AI och liknande som jag hoppas får utrymme att utveckla bolag, inovation och samhället i stort. Tyvärr tror jag dock inte lika mycket på människorna som ska implementera tekniken