• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Det finns ett citat från Bill Gates "Most people overestimate what they can achieve in a year and underestimate what they can achieve in ten years."
Tror att detta stämmer rätt väl in. Det är helt sjukt vad det börjar röra sig nu inom AI och jag vet faktiskt inte om folk riktigt har greppat det.
Har haft kontakt med både byggbranschen, fordonsbranschen och el-branschen i mitt jobb om just dessa frågor och när vi kommer högt upp i hierarkin i dessa bolag så är tankarna om AI och automatisering långt mer utvecklade och planerade än vad många i denna tråd verkar tro.. Vi snackar om helt sjuka förändringar på 10-20 års sikt.
Jag tror dina farhågor har substans. För några år sedan lyssnade jag på en forskare som föreläste om AI. Har var oroad av att det bara är tekniker/producenter/stater/entreprenörer som var inblandade i utvecklingen. Han vädjade till filosofer, psykologer, demokratiska ideologer, samhällsvetare m.m. att bli delaktiga i utvecklingen. Han var oroad.

Tvekar inte en sekund på detta, men jag tror fortfarande att det är svårare att implementera än vad många tror. Klart att chefen vill automatisera processen och skära ner på personal/öka produktionen, men den anställda som ska se till att systemet implementeras kommer sätta sig på tvären. Artikeln jag länkade till är från 2006, dvs 17 år sedan, trots att de hade en fungerande prototyp då har det inte hänt mycket sen dess..

Jag pratade med en delägare till en av Sveriges största affärsjuridiska byråer för några år sedan. Det fanns redan då välutvecklade AI-system för att göra DD och annat när det kommer till M&A där företag kan spara otroligt mycket tid. Istället för att 10 jurister läser avtal i tio veckor kunde man bara mata in allt i AIn som hittade alla kryphål och liknande. De hade enorma problem att implementera systemet eftersom ingen anställd ville göra sig själv arbetslös. Mig veterligen är systemet fortfarande inte implementerat i dagsläget.
Det var också svåra diskussioner internt på ledningssidan eftersom det blev svårt att försvara den höga prissättningen mot kund.
Ingen vill ju betala ett företag enorma summor pengar för att dom ska klicka på en knapp och berätta vad datorn svarade lixom. Många kunder är villiga att betala en hög summa för expertiskunskap som exempelvis bygga hus, juridik eller annat kunden förstår är svårt att lära sig. Få kunder är nog samtidigt beredda att betala en hög summa för samma kunskap om den inte sitter i en människa utan i en dator.

EDIT: kanske framstår som en bakåtsträvande boomer som tycker internet är en fluga. Jag vill klargöra att så inte är fallet, jag ser också enorm potential i AI och liknande som jag hoppas får utrymme att utveckla bolag, inovation och samhället i stort. Tyvärr tror jag dock inte lika mycket på människorna som ska implementera tekniken 😁
Ja, absolut. Men det är ju en stor fråga som samhället till slut kommer att tvingas hantera på ett eller annat sätt.
En intressant frågeställning är ju om vi verkligen behöver jobba allihopa och om vi ska jobba lika mycket som vi gör idag?
Problemet är väl att det blir stora klyftor om vi inte på något sätt omfördelar den kostnadsbesparing (vinstökning) som sker för företagen när de gör sig av med personal.

Vet att hamnarbetade strejkade då denna hamn skulle automatiseras:

Det gjorde dock inte så mycket, utan till slut blev den automatiserad.
När den lösningen blir billigare att köra (den kanske är det redan idag) så kommer ju företagen att köpa in den och ersätta arbetarna - det ligger i sakens natur.
Sedan kanske inte jobben försvinner heller, utan produktionen ökar och antalet jobb minskar marginellt (för man kanske gör annat inom bolaget istället).

Detta är intressant: "Manufacturing jobs since 1980 have declined by 3%, while production grew by almost 20%.
Stats show that the number of manufacturing roles stagnated between 1970 and 2000, then began to steadily decline. Interestingly, production has increased in this time, indicating that automation is improving efficiency."

Jag tror väl även att det kanske är så att det är "enkla" jobb som försvinner först (det har vi ex. sett med kassörer på snabbmarknader) där exempelvis en hamburgarmaskin kan laga din burgare utifrån dina specifikationer och leverera den i driven på Mc Donalds inom kort.
Dessa tjänster påverkar väl dock inte bostadsmarknaden i så hög utsträckning, utan det är mer när de kvalificerade jobbet börjar bli påverkade - men vem vet? Dessa personer kanske då gör andra saker på bolagen istället.

Denna rapport från PWC: https://www.pwc.co.uk/automation
Visar dock att vi bara är i början av automationen och att det kommer att öka rejält inom de kommande åren, om de får rätt.

1666091409173.png

1666091417254.png

På något sätt kommer detta att påverka oss alla och huspriserna kanske går ner, men vi kanske även får mindre pengar att röra oss med? Så det kanske går jämnt upp till slut? Vem vet! Det enda jag vet det är att jag inte vet.

Jämför med ”AI-ritat” hus…🙄
Vad är det som är "AI" med det där huset egentligen? Det är ju ritat av Pål Ross och ser exakt ut som alla hans andra hus. Artikeln såg för övrigt ut att vara skriven av en 8-åring. Bedrövligt språk hela artikeln, nästan så man tror att Google Translate varit framme.

Det finns ett citat från Bill Gates "Most people overestimate what they can achieve in a year and underestimate what they can achieve in ten years."
Tror att detta stämmer rätt väl in. Det är helt sjukt vad det börjar röra sig nu inom AI och jag vet faktiskt inte om folk riktigt har greppat det.
Har haft kontakt med både byggbranschen, fordonsbranschen och el-branschen i mitt jobb om just dessa frågor och när vi kommer högt upp i hierarkin i dessa bolag så är tankarna om AI och automatisering långt mer utvecklade och planerade än vad många i denna tråd verkar tro.. Vi snackar om helt sjuka förändringar på 10-20 års sikt.
Det där är inte min bild, och jag har över 20 års erfarenhet inom bygg- och installationsbranschen som anställd i olika befattningar hos de stora bolagen i båda branscherna. Via förvärv har jag också god insyn i medelstora- och små bolag.

Min bild är att AI/ML inte är i närheten av någon form av praktiskt tillämpning i den producerande delen av dessa branscher. På sin höjd inom stödfunktioner (tänk AP/AR) samt konstruktion (BIM, kollisions- och flödesanalys etc), men börjar man lyfta på huven är det snarare nästlade IF-satser än AI vi pratar om.

Sedan ”Skärpning gubbar” släpptes 2002 har fokus legat på industrialiserat byggande i form av prefab (ex Peab Byggelement) och minskad valmöjlighet (Skanska Boklok).

Min spaning är att ökad digitalisering och teknikutveckling snarare kommer öka kostnaden i byggande. Dels i form av att vi bygger in mer teknik men samtidigt att både kunder och stater/myndigheter ställer mer krav vad gäller det material som bygga in och dess spårbarhet, mest för att de kan.

Att betongare, elektriker, rörkrökare etc kommer bli av med sina jobb under min livstid ser jag som otroligt. På sin höjd kommer deras arbetsmiljö förändras till det bättre där mycket utomhusarbete förflyttas inomhus till stora industrilokaler.

Det där är inte min bild, och jag har över 20 års erfarenhet inom bygg- och installationsbranschen som anställd i olika befattningar hos de stora bolagen i båda branscherna. Via förvärv har jag också god insyn i medelstora- och små bolag.

Min bild är att AI/ML inte är i närheten av någon form av praktiskt tillämpning i den producerande delen av dessa branscher. På sin höjd inom stödfunktioner (tänk AP/AR) samt konstruktion (BIM, kollisions- och flödesanalys etc), men börjar man lyfta på huven är det snarare nästlade IF-satser än AI vi pratar om.

Sedan ”Skärpning gubbar” släpptes 2002 har fokus legat på industrialiserat byggande i form av prefab (ex Peab Byggelement) och minskad valmöjlighet (Skanska Boklok).

Min spaning är att ökad digitalisering och teknikutveckling snarare kommer öka kostnaden i byggande. Dels i form av att vi bygger in mer teknik men samtidigt att både kunder och stater/myndigheter ställer mer krav vad gäller det material som bygga in och dess spårbarhet, mest för att de kan.

Att betongare, elektriker, rörkrökare etc kommer bli av med sina jobb under min livstid ser jag som otroligt. På sin höjd kommer deras arbetsmiljö förändras till det bättre där mycket utomhusarbete förflyttas inomhus till stora industrilokaler.
Du hör inte snacket i branschen om att det inte går att få tag i personal i framtiden? Ska de ersättas av ingenting då tänker man? Eller ska man lyckas locka fler till branschen fast kullarna är mycket mindre? Jag pratar främst med folk som arbetar med utbildning och kompetensförsörjning i branscherna i min roll, dvs inte de som är ute på byggen.

• Like
Reactions: PJZ
Du hör inte snacket i branschen om att det inte går att få tag i personal i framtiden? Ska de ersättas av ingenting då tänker man? Eller ska man lyckas locka fler till branschen fast kullarna är mycket mindre? Jag pratar främst med folk som arbetar med utbildning och kompetensförsörjning i branscherna i min roll, dvs inte de som är ute på byggen.
Det är en helt annan fråga, att det är brist på arbetskraft. Jag tycker det är en felaktig slutsats att tro att brist på arbetskraft nödvändigtvis kommer leda till ökad efterfrågan på AI/robotar.

Tyvärr tror jag inte det kommer satsas på robotar i närtid i branschen. Inga sådana investeringar kommer att göras hos någon av de större aktörerna, tro mig. Tom kickoffen är inställd :) Det pratas inte ens om AI/robotar särskilt mkt i ”branschen”.

Vad arbetar du med? Vilken del av ”branschen” har du kontakt med, låter som du pratar med HR? De har ingen insyn i sådana frågor imho.

Bilagor

• 36F478CA-2F56-45CE-BF3B-89B9E745C69E.jpeg
    36F478CA-2F56-45CE-BF3B-89B9E745C69E.jpeg
    376.8 KB · Visningar: 10
Jodå, samma surr om kompetensförsörjning i 20 år. Senaste decenniet har man haft tur och fått arbetskraft från utlandet, även om branschorganisationer och fack gör allt för att motarbeta.

Det kommer alltid att gå att få tag på personal, det handlar bara om att attrahera den, antingen med lön, eller andra villkor. Men jag tror lösningen är industrialisering och effektivisering. Det vill säga mindre valfrihet vid byggnation samt säkerställa processer och arbetssätt så att de få YA som finns kvar inte behöver vänta på material, eller riva samma gipsvägg de satte upp igår då de inte fått senaste PM. Så ja, digitalisering kommer ha en enorm inverkan på branschen, men AI/ML/robotar, nej.

Summering. Att byggbranschen kommer effektivisera sig själv till den grad att det blir betydligt billigare att producera småhus och därigenom punktera priserna ser jag som totalt orealistiskt. Allt pekar på att det bara blir dyrare att bygga i framtiden (energi, råmaterial, löner, högre kundkrav, ökad reglering från kommun/stat/EU).

Vad är det som är "AI" med det där huset egentligen? Det är ju ritat av Pål Ross och ser exakt ut som alla hans andra hus. Artikeln såg för övrigt ut att vara skriven av en 8-åring. Bedrövligt språk hela artikeln, nästan så man tror att Google Translate varit framme.
"AI-systemet som styr rummet vet att de är där. Den mäter koldioxidhalten, luftfuktigheten och drar igång luftforceringen automatiskt. De har inte ställt in någon specifik temperatur, detta låter de AI:n försöka hitta på istället. Sedan säger de bara till den om den gör ett bra eller dåligt jobb. ”Good house, bad house”."

Jag vet egentligen knappt vad AI betyder nu när jag tänker efter men ovan citat är vad som framgår i artikeln, men i min värld är det väl ovan exempel mer smart/aktiv styrning av saker och ting, än utpräglad AI. Möjligen är vi i gränslandet och rör oss när huset själv ska börja planera temperaturer, men det är ändå lite på gränsen kan jag tycka...

"AI-systemet som styr rummet vet att de är där. Den mäter koldioxidhalten, luftfuktigheten och drar igång luftforceringen automatiskt. De har inte ställt in någon specifik temperatur, detta låter de AI:n försöka hitta på istället. Sedan säger de bara till den om den gör ett bra eller dåligt jobb. ”Good house, bad house”."

Jag vet egentligen knappt vad AI betyder nu när jag tänker efter men ovan citat är vad som framgår i artikeln, men i min värld är det väl ovan exempel mer smart/aktiv styrning av saker och ting, än utpräglad AI. Möjligen är vi i gränslandet och rör oss när huset själv ska börja planera temperaturer, men det är ändå lite på gränsen kan jag tycka...
Lärde mig tidigt inom konsultyrket att AI skriver man i powerpoint. Sen implementeras det med ML i python. :) Citatet låter mest som ett optimeringsproblem med hjälp av att vikta värden med hjälp av input från användaren!

Det har ju absolut noll och ingenting med AI att göra

Intressant diskussion!
Jag tänker lite såhär också, angående priserna så att säga.
Om vi ponerar att det skulle bli billigare att bygga, trots materialpriser osv, behöver det egentligen medföra att snittpriserna på hus minskar så värst? Jag tänker att det börjar bli svårbebyggt på de platser där huspriserna har stuckit hejvilt de senaste åren. Någonstans finns en gräns där det inte finns fler 60-talsvillatomter att dela i två, eller där strandskyddet sätter definitivt stopp. För enfamiljshus alltså.

Flerfamiljshus har jag ingen spaning om.

Det är en helt annan fråga, att det är brist på arbetskraft. Jag tycker det är en felaktig slutsats att tro att brist på arbetskraft nödvändigtvis kommer leda till ökad efterfrågan på AI/robotar.

Tyvärr tror jag inte det kommer satsas på robotar i närtid i branschen. Inga sådana investeringar kommer att göras hos någon av de större aktörerna, tro mig. Tom kickoffen är inställd :) Det pratas inte ens om AI/robotar särskilt mkt i ”branschen”.

Vad arbetar du med? Vilken del av ”branschen” har du kontakt med, låter som du pratar med HR? De har ingen insyn i sådana frågor imho.
Det är kriser som föder effektivisering. De mest kostnadseffektiva med bibehållen kvalitet överlever. Jag arbetar på en ledande position inom utbildning och försörjer alla dessa branscher (el, bygg och fordon) med arbetskraft. Arbetar även tätt med regioner, högskolor och universitet inom området.

Det har ju absolut noll och ingenting med AI att göra

Verkar vara KNX som gäller om man ska ha en villa designad av Pål Ross.
Känns bara överdrivet med ett KNX-system i en villa, finns i mitt tycke enklare/billigare lösning som ger i princip samma funktioner ex. Schnider Wiser.
Är nästa steg att sätta en PLC typ BAS2 eller Beckhoff DUC för att styra värme och vent i sin villa? :)

En undran från en som inte är Stockholmare, hur kan huset i länken kosta 30 och nedanstående vara prissatt till 175 (antar att de inte kommer då i närheten av det men ändå).
Visst det är sjötomt men är skillnaden så extrem beroende på vilken sida av E18 man bor på?

Jodå, samma surr om kompetensförsörjning i 20 år. Senaste decenniet har man haft tur och fått arbetskraft från utlandet, även om branschorganisationer och fack gör allt för att motarbeta.

Det kommer alltid att gå att få tag på personal, det handlar bara om att attrahera den, antingen med lön, eller andra villkor. Men jag tror lösningen är industrialisering och effektivisering. Det vill säga mindre valfrihet vid byggnation samt säkerställa processer och arbetssätt så att de få YA som finns kvar inte behöver vänta på material, eller riva samma gipsvägg de satte upp igår då de inte fått senaste PM. Så ja, digitalisering kommer ha en enorm inverkan på branschen, men AI/ML/robotar, nej.

Summering. Att byggbranschen kommer effektivisera sig själv till den grad att det blir betydligt billigare att producera småhus och därigenom punktera priserna ser jag som totalt orealistiskt. Allt pekar på att det bara blir dyrare att bygga i framtiden (energi, råmaterial, löner, högre kundkrav, ökad reglering från kommun/stat/EU).
Energi kommer vara billigare i framtiden. Träpriser har redan kraschat, lika så många andra råmaterial. Företagen försöker dock mjölka ännu, men det kommer inte gå så länge till.

Men ja, tro gärna att råvarorna fortfarande är dyra. Det är de dock inte. Tar max sex månader innan det börjar märkas på marknaden.
6DAA0497-38AD-4BC7-AF55-E7BFBE48692B.png
FFE57920-E9AB-4E64-8156-9B29F5EE0AE1.png
F9F2B301-59B3-4248-91A1-3FE4CFEE4ED3.png
B5298DE6-C8FC-405B-BB65-FB402A2AE7D6.png

Det är kriser som föder effektivisering. De mest kostnadseffektiva med bibehållen kvalitet överlever. Jag arbetar på en ledande position inom utbildning och försörjer alla dessa branscher (el, bygg och fordon) med arbetskraft. Arbetar även tätt med regioner, högskolor och universitet inom området.
Ja, en kris kan skapa incitament till effektivisering. Men effektivisering föds inte per se ur en kris, det finns annat som garanterat följer av en kris.

Tror dock vi är eniga om det du skriver om priset på mark. Min övertygelse är att även om priset på byggande skulle gå ned (vilket jag inte tror) kommer priset på mark att upprätthålla slutpriset på bostäder. Alltså kommer inte AI att pressa ned bostadspriserna nämnvärt, lägg därtill vad vi sakkunniga berättat för dig om hela byggprocessen.

Förstår inte heller ditt ursprungsargument med bilar. Om jag tolkar dig rätt har AI lett till mindre behov av mänskliga arbetskraft etc etc. Hur förklarar du då att priset på bilar (inflationsjusterat) ändå inte gått ned och kraschat totalt - som du vill få det till att bostäder ska göra.

Vad är en ledande position inom utbildning med kontakt med högskolor? Tolkar det som du är verksam inom steget under högskolan alltså? Gymnasielärare i praktiska ämnen?

Sorry men tycker hela grejen med AI kopplat till bostadspriser är helt ointressant. Ska vi prata bostadsbubbla finns det faktiskt andra riskfaktorer som känns mer relevanta.

Senast ändrad:
Ja, en kris kan skapa incitament till effektivisering. Men effektivisering föds inte per se ur en kris, det finns annat som garanterat följer av en kris.

Tror dock vi är eniga om det du skriver om priset på mark. Min övertygelse är att även om priset på byggande skulle gå ned (vilket jag inte tror) kommer priset på mark att upprätthålla slutpriset på bostäder. Alltså kommer inte AI att pressa ned bostadspriserna nämnvärt, lägg därtill vad vi sakkunniga berättat för dig om hela byggprocessen.

Förstår inte heller ditt ursprungsargument med bilar. Om jag tolkar dig rätt har AI lett till mindre behov av mänskliga arbetskraft etc etc. Hur förklarar du då att priset på bilar (inflationsjusterat) ändå inte gått ned och kraschat totalt - som du vill få det till att bostäder ska göra.

Vad är en ledande position inom utbildning med kontakt med högskolor? Tolkar det som du är verksam inom steget under högskolan alltså? Gymnasielärare i praktiska ämnen?

Sorry men tycker hela grejen med AI kopplat till bostadspriser är helt ointressant. Ska vi prata bostadsbubbla finns det faktiskt andra riskfaktorer som känns mer relevanta.
Bilar har ökat i pris, men inte i närheten av lika mycket som hus ökat i pris. Bilar har även blivit mycket bättre och mer tekniskt utvecklade, så den ökningen i pris sett till inflation och löneutveckling kan mycket väl vara motiverad. Köp en dacia idag så får du bra mycket mer bil för pengarna och till en lägre kostnad sett till lönenivå än du fått för 30 år sedan. Så jo, mer premium i bilar har kanske blivit dyrare, men basbilar är mycket billigare. Så jag skulle säga att priset på bilar har gått ner, om du inte vill ha en bil som har lite mer funktioner.

Ex.
18BC9A5F-853A-44A6-8CF2-D8F8A3CBE27A.png

Denna kostar 150k idag.
Du kunde ge 130-170 för en 740 på 90-talet. Med det sagt tycker jag en Dacia idag är bättre än en 740 var, men vi kanske kan enas om att dacian åtminstone inte är sämre. Med det sagt:
28286AF1-ACCB-4F49-A7BB-BEB98044C1CD.png

1E948E9E-F375-4E31-B6BF-68C3A1F41729.png

3F80F555-E29C-4F22-8F56-197B46CAECE9.png

Utifrån detta. Är bilar med samma standard dyrare idag? Nej. De är extremt mycket billigare.

Nej, jag är inte lärare. Jag bestämmer vad läraren ska göra.

Det är rätt mycket som är skevt med den försäljningen. Svårsålt? Höj priset 25 miljoner!

1666119328283.png
Verkar skumt att någon bjudit 162 Mkr och att säljaren då blivit girig varpå denna höjt utgångspriset.

Åter till frågan, är det enorma skillnader i området dvs. höjdarna nöjer sig inte med att bo i Danderyd utan det ska vara ett specifikt område i området där priserna därmed är orimligt höga bara för att kunna skryta om hur dyrt ställe man köpt?

Bilar har ökat i pris, men inte i närheten av lika mycket som hus ökat i pris. Bilar har även blivit mycket bättre och mer tekniskt utvecklade, så den ökningen i pris sett till inflation och löneutveckling kan mycket väl vara motiverad. Köp en dacia idag så får du bra mycket mer bil för pengarna och till en lägre kostnad sett till lönenivå än du fått för 30 år sedan. Så jo, mer premium i bilar har kanske blivit dyrare, men basbilar är mycket billigare. Så jag skulle säga att priset på bilar har gått ner, om du inte vill ha en bil som har lite mer funktioner.

Ex.
18BC9A5F-853A-44A6-8CF2-D8F8A3CBE27A.png

Denna kostar 150k idag.
Du kunde ge 130-170 för en 740 på 90-talet. Med det sagt tycker jag en Dacia idag är bättre än en 740 var, men vi kanske kan enas om att dacian åtminstone inte är sämre. Med det sagt:
28286AF1-ACCB-4F49-A7BB-BEB98044C1CD.png

1E948E9E-F375-4E31-B6BF-68C3A1F41729.png

3F80F555-E29C-4F22-8F56-197B46CAECE9.png

Utifrån detta. Är bilar med samma standard dyrare idag? Nej. De är extremt mycket billigare.

Nej, jag är inte lärare. Jag bestämmer vad läraren ska göra.
Vet inte om vi kommer så mkt längre med bilanalogin, det blir lätt subjektivt om vi ska jämföra med vad vi tycker om olika bilars kvalitet. Det börjar dessutom bli sjukt OT. Tänker nog själv att Dacia fyller ett hål ”ultrabudgetsegmentet” som inte fanns innan förutom kanske Lada? Alltså inte representativt imho.

Okej, så typ rektor på ett yrkesgymnasium?

Fortf. nyfiken på vem du pratar med i ”branschen” som ens pratar om AI som ngt konkret inom närmaste 10 åren.

Vet inte om vi kommer så mkt längre med bilanalogin, det blir lätt subjektivt om vi ska jämföra med vad vi tycker om olika bilars kvalitet. Det börjar dessutom bli sjukt OT. Tänker nog själv att Dacia fyller ett hål ”ultrabudgetsegmentet” som inte fanns innan förutom kanske Lada? Alltså inte representativt imho.

Okej, så typ rektor på ett yrkesgymnasium?

Fortf. nyfiken på vem du pratar med i ”branschen” som ens pratar om AI som ngt konkret inom närmaste 10 åren.
Håller inte med om det du säger om bilar. Kan ta fram andra märken som har bilar i liknande prisklass och som är billigare för en person att köpa idag sett till inkomst, men som sagt sjukt ot. Det är även sjukt ot när vi pratar om vem jag pratar med på jobbet. Vill du fortsätta den diskussionen kan vi ta det i pm.

Senast ändrad:
Energi kommer vara billigare i framtiden. Träpriser har redan kraschat, lika så många andra råmaterial. Företagen försöker dock mjölka ännu, men det kommer inte gå så länge till.

Men ja, tro gärna att råvarorna fortfarande är dyra. Det är de dock inte. Tar max sex månader innan det börjar märkas på marknaden.
6DAA0497-38AD-4BC7-AF55-E7BFBE48692B.png
FFE57920-E9AB-4E64-8156-9B29F5EE0AE1.png
F9F2B301-59B3-4248-91A1-3FE4CFEE4ED3.png
B5298DE6-C8FC-405B-BB65-FB402A2AE7D6.png

Det här är ju jättepositivt! Anledningen till att byggen stannar eller cancelleras är ju framförallt priserna på material som de inte lyckas föra över till kund. Småhustillverkarna drabbas såklart först eftersom de har mindre marginaler och jobbar direkt mot konsument. Frågan är när vi kan se den här effekten på inflationen samt orderingångarna.

Man har kunnat sälja dyrare saker med mer avancerade lösningar när det har varit billigt att finansiera kalaset. Framöver kommer man att stryka en del tillval för att få ner kostnaderna både på producent och beställare nivå.

Det har inte kostat folk särskilt mycket mer att bocka av tillval oavsett om det är bil eller bostadsköp. De har räknat i månadskostnad med fördelaktiga amortering och räntekostnader samt restvärden.

Bankerna är de enda som kan skratta sig lyckliga tills kreditförlusterna dyker upp i knät, men då kommer samhället in som vanligt.

Verkar skumt att någon bjudit 162 Mkr och att säljaren då blivit girig varpå denna höjt utgångspriset.

Åter till frågan, är det enorma skillnader i området dvs. höjdarna nöjer sig inte med att bo i Danderyd utan det ska vara ett specifikt område i området där priserna därmed är orimligt höga bara för att kunna skryta om hur dyrt ställe man köpt?
Eller så det bara bra med dyra objekt när man ska gömma undan sina slantar ;) (Djursholm är lite annorlunda, men inte så stor skillnad från te.x Stocksund.)

Man blir rätt förbannad på hur ansvariga politiker har hanterat bostadspolitiken. Det känns jäkligt onödigt att man varit så slapphänt i regelverket. Givetvis kommer bankerna att låna ut så mycket de kan under en expansiv ekonomi. Det har nog aldrig hänt att de självmant reglerat sig själva.

Sverige har haft ögonen på sig länge hur man har hanterat bostadslånen och amorteringskulturen från långivare utomlands där man har haft en annan syn än våra politiker.

Visst kan man även ha synpunkter på vår riksbank, men de har knappast haft en lätt situation när politikerna har slagit dövörat till när man har markerat att det bör införas regleringar eller skärpning på frivillig eller mer tvingande basis.

Man blir rätt förbannad på hur ansvariga politiker har hanterat bostadspolitiken. Det känns jäkligt onödigt att man varit så slapphänt i regelverket. Givetvis kommer bankerna att låna ut så mycket de kan under en expansiv ekonomi. Det har nog aldrig hänt att de självmant reglerat sig själva.

Sverige har haft ögonen på sig länge hur man har hanterat bostadslånen och amorteringskulturen från långivare utomlands där man har haft en annan syn än våra politiker.

Visst kan man även ha synpunkter på vår riksbank, men de har knappast haft en lätt situation när politikerna har slagit dövörat till när man har markerat att det bör införas regleringar eller skärpning på frivillig eller mer tvingande basis.

Håller helt med. De enda som tjänat och kommer tjäna på detta är bankerna. Eventuellt resebolagen som kunnat sälja fler bolånefinansierade Thailandsresor men de får nog tillbaka så att det räcker framöver. Bankerna kommer gotta sig fint och fortsätta moffa i sig pengar. Även om kreditförluster skulle smälla till så kommer lilla samhället skyffla in pengar och rädda dem. Otroligt oansvarigt. Med eller utan amorteringskrav så är det liksom för sent. Bara välja mellan pest eller kolera. Det här skulle man gjort något åt för 10+ år sen.

Tillbaka
Topp