• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Håller helt med. De enda som tjänat och kommer tjäna på detta är bankerna. Eventuellt resebolagen som kunnat sälja fler bolånefinansierade Thailandsresor men de får nog tillbaka så att det räcker framöver. Bankerna kommer gotta sig fint och fortsätta moffa i sig pengar. Även om kreditförluster skulle smälla till så kommer lilla samhället skyffla in pengar och rädda dem. Otroligt oansvarigt. Med eller utan amorteringskrav så är det liksom för sent. Bara välja mellan pest eller kolera. Det här skulle man gjort något åt för 10+ år sen.

Håller med dig att man missade chansen. Man hade möjlighet men tyckte det var viktigare att blidka väljarna och delvis rädda Sverige ur en djupare kris vid den tidpunkten. Tror det hade varit bättre om den hade fått verka något djupare så att fler fick känna på innebörden. Köpenhamn dök priserna i centrala delarna kraftigt så att de fick uppleva ytterligare en prishysteri. Nu skiljer sig systemen åt så det är inte helt rättvist. I Danmark spekulerade man med de underliggande lånen inte bostäderna i sig. Sätter man sig in i det kan man förstå dess svagheter. Hur som helst. I Sverige blev det några månader eller drygt ett år där köparna och säljarna var lite avvaktande. Sedan vände det sakta uppåt igen för att ta fart.

Kanske hade man undvikit en ännu värre smäll i framtiden oavsett om den kommer i närtid eller ännu längre fram. Tror inte man valde rätt väg helt och hållet och det har som sagt utlånarna till Sveriges institut länge insett och påpekat.

Nu är det försent - vi kommer alla att drabbas på ett eller annat sätt. Det är så illa att man inte ens kan vara skadeglad att många opportunister kommer tystas. Allt för många vanliga människor som bara har överlevt och successivt har anpassat sig efter rådande situationen och tillslut gillat läget där de satt sig i en skuldfälla. Kan inte annat än känna sympati för dem även om man är en av dem som har haft en rätt klarsynt syn på diverse obalanser som med tiden kan sluta i tårar.

Bo bra går Forf iaf.

Vad jobbar du som? - Jag är Extra kontakt. - Hedrande respektfull titel. 👍
Skärmavbild 2022-10-20 kl. 20.27.03.png

Mäklarna har det tufft nu. Extra kontakt är typ en assistent eller praktikant som ska komma in i yrket. Men just den firman har många konstiga titlar.

Ambassadör och Sverigechef bl a 😀
Mäklarassistent är en mer värdig titel. Extra kontakt lät så nedvärderande, vilket kanske var meningen i det här fallet? Att man behöver en backup-person förstår jag.

Mäklarassistent är en mer värdig titel. Extra kontakt lät så nedvärderande, vilket kanske var meningen i det här fallet? Att man behöver en backup-person förstår jag.

Hon är väl reg. Fastighetsmäklare? Det är ju alltid kul att basha på fastighetsmäklare (verkar vara en folksport) men någon måtta kanske det får vara.

Mäklarassistent verkar f.ö. vara ett separat yrke.

Är väl rätt konsumentvänligt att ha en ytterligare kontakt för potentiella köpare?

Hon är väl reg. Fastighetsmäklare? Det är ju alltid kul att basha på fastighetsmäklare (verkar vara en folksport) men någon måtta kanske det får vara.

Mäklarassistent verkar f.ö. vara ett separat yrke.

Är väl rätt konsumentvänligt att ha en ytterligare kontakt för potentiella köpare?
Då skulle man kunna skriva extra kontakt, fastigetsmäklare Emilia Aspelin. För övrigt känner jag inte till om fastighetsmäklare är en speciellt utsatt grupp, men i de fall jag sett har de varit förtjänta av kritik. Alla i den branschen är inte helt rumsrena men nu gällde det hur en person titulerades.

Då skulle man kunna skriva extra kontakt, fastigetsmäklare Emilia Aspelin. För övrigt känner jag inte till om fastighetsmäklare är en speciellt utsatt grupp, men i de fall jag sett har de varit förtjänta av kritik. Alla i den branschen är inte helt rumsrena men nu gällde det hur en person titulerades.

Bara att klicka på betyget under hennes namn så framgår hennes titel. Är högst tveksam till att berörd person är lika triggad av beskrivningen "Extra kontakt" som vissa härinne, höna av en fjäder osv..

Avseende kritiken mot mäklare, känns som att du inte tagit del av skriverier om just mäklare? Finns rötägg i många branscher (frf inom sälj). Mäklare får dock makalöst mycket skit av väldigt många.

Bara att klicka på betyget under hennes namn så framgår hennes titel. Är högst tveksam till att berörd person är lika triggad av beskrivningen "Extra kontakt" som vissa härinne, höna av en fjäder osv..

Avseende kritiken mot mäklare, känns som att du inte tagit del av skriverier om just mäklare? Finns rötägg i många branscher (frf inom sälj). Mäklare får dock makalöst mycket skit av väldigt många.

Ehum, vi pratar om haveriet i politiken som främst orsaken till soppan. Vem är det som har trissat upp marknaden? Mäklarna och deras historiskt tveksamma verktyg är minst lika ansvariga för detta.

Det känns som ett mycket förenklat sätt att se på saker och ting. Men om du vill skuldbelägga någon, varsegod.
Eh, det är väl det som är själva essencen med att anlita en mäklare? Förr såldes det bostadsrätter utan mäklare för det är inte speciellt komplicerat i jämförelse med fastigheter. Jag tycker det är köparnas fel!

Eh, det är väl det som är själva essencen med att anlita en mäklare? Förr såldes det bostadsrätter utan mäklare för det är inte speciellt komplicerat i jämförelse med fastigheter. Jag tycker det är köparnas fel!

Den här diskussionen är så snurrig. Det är alltså delvis mäklarnas fel att bostäder i Sverige har blivit dyra?

Om man ser mäklare som ett verktyg för säljaren att få så mycket betalt som möjligt är det helt rimligt att de agerar som de gör. "Problemet" är att de låtsas att de ska vara en neutral part. Det är de inte. De tar också oerhört mycket betalt för en enkel tjänst vilket de kan göra för de har ensamrätt till Hemnet. Men folk bryr sig inte om 100k mäklararvode när de ändå tjänar 2 miljoner på att sälja bostaden. I en lågkonjunktur kanske det blir annorlunda.

För övrigt beviljar mäklare inga bolån eller sätter några amorteringsplaner så någon riktig makt att förändra bostadspriser har de inte.

Senast ändrad:
Den här diskussionen är så snurrig. Det är alltså delvis mäklarnas fel att bostäder i Sverige har blivit dyra?
Ja, men inte enbart. Det måste också finnas verktyg för att kunna ta bra betalt och den biten har banker och politiker hjälpt till med. Det är en komplex fråga som det inte finns ett rätt svar på. Alla som är med i en prissättning är delaktiga, tycker du inte det?

Ja, men inte enbart. Det måste också finnas verktyg för att kunna ta bra betalt och den biten har banker och politiker hjälpt till med. Det är en komplex fråga som det inte finns ett rätt svar på. Alla som är med i en prissättning är delaktiga, tycker du inte det?

Kort svar, mäklaren sätter (vad jag vet) inga priser. Det gör köpare.

Längre svar (om än kort), gratiskrediter, krångliga (och i många fall dyra) förfaranden för nybyggnation tillsammans med en otillräcklig hyresmarknad har skapat höga bostadspriser.

Kort svar, mäklaren sätter (vad jag vet) inga priser. Det gör köpare.

Längre svar (om än kort), gratiskrediter, krångliga (och i många fall dyra) förfaranden för nybyggnation tillsammans med en otillräcklig hyresmarknad har skapat höga bostadspriser.
Jag tror inte det finns ett enda exempel på där inte mäklare och säljare diskuterar prissättning, även om det i slutändan är köparen som avgör om det ska bli någon försäljning eller inte. I ditt långa svar håller jag med. Frågan är mer komplex än att bara leta fram en syndabock. Inget nytt under solen egentligen. Nu är det andra tider och det stör mig att politiker ska populistiskt gå in och hjälpa de som nu har problem, trots att det motverkar möjligheterna att få bukt med inflationen. Trots det tycker jag att man ska försöka hjälpa den som fått problem, men inte generellt ta bort amorteringskravet.

Jag tror inte det finns ett enda exempel på där inte mäklare och säljare diskuterar prissättning, även om det i slutändan är köparen som avgör om det ska bli någon försäljning eller inte. I ditt långa svar håller jag med. Frågan är mer komplex än att bara leta fram en syndabock. Inget nytt under solen egentligen. Nu är det andra tider och det stör mig att politiker ska populistiskt gå in och hjälpa de som nu har problem, trots att det motverkar möjligheterna att få bukt med inflationen. Trots det tycker jag att man ska försöka hjälpa den som fått problem, men inte generellt ta bort amorteringskravet.

Första meningen, självklart diskuterar säljare och mäklare försäljningspris - det är dock köpare/intressenter (dvs marknaden) som avgör slutpris, inte mäklaren. Går tydligt att se i dagens marknad.

Första meningen, självklart diskuterar säljare och mäklare försäljningspris - det är dock köpare/intressenter (dvs marknaden) som avgör slutpris, inte mäklaren. Går tydligt att se i dagens marknad.
Just nu förstår jag att det är tufft. De som ska sälja men inte köpa säljer inte för billligt och därför dör den marknaden. De som både ska sälja och köpa nytt gör affärer om mellanskillnaden blir densamma som förr. Själv ska jag sälja men inte köpa så jag ligger lågt.

Verkar vara KNX som gäller om man ska ha en villa designad av Pål Ross.
Känns bara överdrivet med ett KNX-system i en villa, finns i mitt tycke enklare/billigare lösning som ger i princip samma funktioner ex. Schnider Wiser.
Är nästa steg att sätta en PLC typ BAS2 eller Beckhoff DUC för att styra värme och vent i sin villa? :)

En undran från en som inte är Stockholmare, hur kan huset i länken kosta 30 och nedanstående vara prissatt till 175 (antar att de inte kommer då i närheten av det men ändå).
Visst det är sjötomt men är skillnaden så extrem beroende på vilken sida av E18 man bor på?

Det är fullkomligt vansinne men ja det är enorm skillnad, du kan sedan dela in Djursholm i olika delar där du har samma gränsdragningar. Något Ekebyborna hävdar motsatsen till:)

Mäklarna tjänar så bra så de behöver assistenter när man ska sälja en lägenhet? Jag förstår om det är marker, skog och fastigheter, men kom igen?
Säljer man ett par hundra objekt per år blir det en hel del människor, bankkontakter, kontrakt osv att hålla reda på. Är nog inte det komplicerade i varje enskild affär som kräver assitenthjälp. Sedan är det såklart ekonomiskt fördelaktigt att leja ut alla delar av affären som ej bidrar till nya affärer.

Det är fullkomligt vansinne men ja det är enorm skillnad, du kan sedan dela in Djursholm i olika delar där du har samma gränsdragningar. Något Ekebyborna hävdar motsatsen till:)
Galet!
Är det i Danderyd det märks mest? Tycker mig inte ha sett ha sett astronomiskt dyra villor i Bromma där snittvillan annars verkar ligga högt.

Senast ändrad:
Galet!
Är det i Danderyd det märks mest? Tycker mig ha sett ha sett astronomiskt dyra villor i Bromma där snittvillan annars verkar ligga högt.

I princip samtliga finare förorter i Stockholm. Danderyd dock extremt. I Bromma är väl det främst uppdelningen Gamla Bromma kontra resten (någon lokalbo kan säkert fylla i). Även på Lidingö, i Nacka och i Täby är det ganska uppdelat med prisskillnader (från höga till högre nivåer).

Tillbaka
Topp