• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Intressant att se hur de kommersiella fastighetsbolagen kommer agera framöver när de ska refinansiera sina lån.

Det jag har hört är att FI inte kommer säga ja till amorteringsfrihet, däremot att man ska ta snacket med sin bank om det krisar. Banken kan godkänna amorteringsfrihet men bara efter individuell prövning.
Har FI kommunicerat det? Om jag inte minns fel tror jag SBAB nämnt att de inte kunde göra en sån ändring till kund utan att FI infört nåt nytt angående amorteringsgradens efterlevnad. Men de kanske bara inte ville göra just det.. :)

Har FI kommunicerat det? Om jag inte minns fel tror jag SBAB nämnt att de inte kunde göra en sån ändring till kund utan att FI infört nåt nytt angående amorteringsgradens efterlevnad. Men de kanske bara inte ville göra just det.. :)
Jag har för mig att det var av högste chefen jag hörde det, av han som ska ta över RB efter Ingves. Som jag tolkade det kan bankerna göra det på individbasis, men inte generellt. Det vore intressant att få höra om någon frågar sin bank och vad de iaf svarade.

Jag har för mig att det var av högste chefen jag hörde det, av han som ska ta över RB efter Ingves. Som jag tolkade det kan bankerna göra det på individbasis, men inte generellt. Det vore intressant att få höra om någon frågar sin bank och vad de iaf svarade.
Personligen ökade jag amorteringen med 5-6000kr.
Jag har inget amorteringskrav, men det ger större utslag på räntan och det är alltid trevligt.

Känns som det är viktigare än någonsin att fortsätta amortera.

Köpte ett för oss dyrt hus i förort i Sthlm i våras och trots två barn och föräldraledigt så ser jag det som ett personligt misslyckande om vi var tvungna att krypa till banken och be om amorteringsfritt ett tag. Så länge vi amorterar så känner jag att vi rör oss åt rätt håll, oavsett vad som händer med marknaden.

Sannolikt vill bankerna vara generösare med amorteringsuppehåll än FI. De tjänar ju bara mer ränta på det. Bankerna var ju emot amorteringskravet, inte för.

Känns som det är viktigare än någonsin att fortsätta amortera.

Köpte ett för oss dyrt hus i förort i Sthlm i våras och trots två barn och föräldraledigt så ser jag det som ett personligt misslyckande om vi var tvungna att krypa till banken och be om amorteringsfritt ett tag. Så länge vi amorterar så känner jag att vi rör oss åt rätt håll, oavsett vad som händer med marknaden.
Fast har ni köpt för att bo är det inget misslyckande. Marknaden är ett misslyckande. Misslyckande är det om man köper hus på spekulation. Man måste ju faktiskt ha någonstans att bo..

Personligen ökade jag amorteringen med 5-6000kr.
Jag har inget amorteringskrav, men det ger större utslag på räntan och det är alltid trevligt.
Det allra bästa är om du gör dig helt skuldfri. Fick du inte lön nyss? ☺️ Situationen är olika för alla så alla måste agera utifrån deras situation just nu.

Sannolikt vill bankerna vara generösare med amorteringsuppehåll än FI. De tjänar ju bara mer ränta på det. Bankerna var ju emot amorteringskravet, inte för.
Jag förstår bankerna eftersom de då kan låna ut mer pengar och därmed tjäna mer. Dessutom har de inte ansvaret för att hålla inflationen på 2%.

• Like
Reactions: PJZ
Kikar lite på fjällstugor och lägenheter... saftig prissänkning haha

1669816835739.png

Kikar lite på fjällstugor och lägenheter... saftig prissänkning haha

1669816835739.png
Var tvungen att Googla snabbt då de lät för "bra" för att vara sant…
Brf Ullådalsstugan (nyproduktion) har en prislista på deras hemsida, en 78m2 lgh kostar 8,496,600kr och en 128m2 16,164,500kr. Annonsen du hänvisar till är en 78m2 lägenhet = samma pris som på deras hemsida.

Så “tryckfelsnisse” kanske var framme och de blandade ihop priserna/m2 när de la upp annonsen.

Prislista: https://nyproduktion.bjurfors.se/ulladalsstugan/

Annonsen: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-ulladalen-are-kommun-brf-ulladalsstugan-18131635

Var tvungen att Googla snabbt då de lät för "bra" för att vara sant…
Brf Ullådalsstugan (nyproduktion) har en prislista på deras hemsida, en 78m2 lgh kostar 8,496,600kr och en 128m2 16,164,500kr. Annonsen du hänvisar till är en 78m2 lägenhet = samma pris som på deras hemsida.

Så “tryckfelsnisse” kanske var framme och de blandade ihop priserna/m2 när de la upp annonsen.

Prislista: https://nyproduktion.bjurfors.se/ulladalsstugan/

Annonsen: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-ulladalen-are-kommun-brf-ulladalsstugan-18131635
Haha tänkte väl.. 🤣

Hade inte tiden att djupdyka och tyckte det såg lite galet ut. Antingen tryckfelsnisse eller ett dåligt "försäljningsknep" - TITTA PRISJUSTERINGEN, BARA HANDLA NUUUUU

Den amerikanska centralbanken Federal Reserves chef Jerome Powell säger att räntehöjningarna sannolikt blir mindre framöver, troligtvis redan i december.

Kanske blir lite hejd en stund då på utveckling av boräntan och något mindre oro för köpare.

”Blir analytikerna sannspådda, äventyras inte bara värdepappren på börsen – utan även Oscar Properties ansvarsförbindelser med bostadsföreningar med tusentalsmedlemmar.”

””En fantastisk affär”, enligt Ilija Batljan. Men SBB:s uppgörelse om utbildningsfastigheter värda 45 miljarder kronor, är enligt andra inte lika övertygande. Fastighetsanalytikern Michael Johansson vill ha fakta på bordet.””

Både Oscar SBB och några till har hållit hög svansföring. Det ska bli intressant att följa hur det slutar där.

”Blir analytikerna sannspådda, äventyras inte bara värdepappren på börsen – utan även Oscar Properties ansvarsförbindelser med bostadsföreningar med tusentalsmedlemmar.”

””En fantastisk affär”, enligt Ilija Batljan. Men SBB:s uppgörelse om utbildningsfastigheter värda 45 miljarder kronor, är enligt andra inte lika övertygande. Fastighetsanalytikern Michael Johansson vill ha fakta på bordet.””

Både Oscar SBB och några till har hållit hög svansföring. Det ska bli intressant att följa hur det slutar där.
Känns inte kul. Risken att många drabbas om skiten hittar in i fläkten.

Känns inte kul. Risken att många drabbas om skiten hittar in i fläkten.

Håller med. Det finns ingen glädje i att se folk falla eftersom det drar med sig många fler likt ett korthus. Samtidigt har det ju länge funnits varningstecken på en överhettning. Allt vildare visioner som t ex Oscar Properties gjorde sig känd för när det var som hetast och folk i innerstan pratade om Oscar vid förnamn och alla visste vilka projekt det gällde.

Han är ju bara en i mängden aktörer som kört hårt. Sedan alla i svallvågorna som inte har tagit samma risker, men lämnat saker i sina projekt som kommer upp till ytan. Vi får nog läsa om ett och annat om det verkligen går illa.

Från ett mer cyniskt perspektiv är det nog bra att det rensas ut lite. Får kvarvarande att hålla fötterna på jorden. Åtminstone tills nästa högkonjuktur. Människan lär sig aldrig av historien. Kvar finns alla klyschor som att ”skilja agnarna från vetet” och allt annat som kan användas i tider som dessa.

De som gormar om bostadsbrist i Sverige?
Titta här: https://www.sbab.se/download/18.6775476818414432d90310d/1669715948804/SBAB Booli HMI 22Q3 Diagram.pdf
Stockholm, visst.
Men i övrigt? Nej.
Många orter som har ett fett överskott på bostäder också!
Den ni!
Är inte helt insatt i SBAB:s HMI men tolkar det som att denna endast speglar utbud & efterfrågan på nyproducerat med hänsyn taget till pris & betalningsförmåga.

Jag som bor i en mindre stad kan utläsa att villor legat & ligger på grönt dvs. under 0,5.
Det säger säkert lite om fallhöjden men tror främst det visar på hur dåliga kommunen varit & är på att prioritera detaljplaner för friliggande bostäder.

• Like
Reactions: PJZ
Vad sa de? Ner 20 % från toppen? 0,2 % kvar för villorna i Stockholm då.
Känns som det kan bli en riktigt vidrig nedgång detta.
1669885889137.png

Edit: Alltså 20 % från toppen redan.. Köpt en villa på toppen för 5 mille, då är det en miljon back redan nu om man tvingas sälja. Hemskt läge att vara i.

Man får hoppas att relationerna håller och att folk inte blir långtidsarbetslösa.

Så länge folk inte har köpt i spekulation och kan sköta sina åtaganden spelar det ju ingen roll om priserna går ner om de ändå inte haft planer på att sälja. Det hör till riskerna med att äga sitt boende. Över tid kommer priserna gå upp igen i nominella tal även om man med inflation räknat har blivit fattigare.

Regeringen och oppositionen kommer säkert bli uppfinnerska med kniven mot halsen. De har bägge skäl att rannsaka sig själva hur de har byggt upp förutsättningarna som bidragit till att svenska folket har skuldsatt sig i den grad man har gjort över lång tid. Det är ju inte så att varningssignalerna har lyst i sin frånvaro. Regeringarna har fått påpekanden redan för minst 10 år sedan och man har lite lojt agerat mest för syns skull. Riksbanken har kört sitt egna race efter att också ha påpekat att det är i politiken lösningarna finns. Det är snart upp till bevis.

1669885889137.png

Edit: Alltså 20 % från toppen redan.. Köpt en villa på toppen för 5 mille, då är det en miljon back redan nu om man tvingas sälja. Hemskt läge att vara i.
De som köpt en villa för 5mkr på toppen alltså för typ ett halvår sedan och måste sälja idag och inte ska köpa något nytt boende samtidigt måste ju gå att räkna på fingrarna dock.

1669885889137.png

fast om de behövt gå in med minst 20% i handpenning(vilket jag hoppas var normen vid ATH) så blir det ju inte lika stor "skada", visst dem pengarna är borta men större delen av lånet borde man i sådant fall kunna betala tillbaka. De stora problemen blir om vi börjar få tapp där handpenningen inte täcker nedgången.
Sen visst man kan inte köpa sig en ny bostad om det inte finns något sparat för en ny handpenning (om man nu skall köpa något nytt)

Problemet är väl att handpenningen ryker om det blir en tillräckligt stor sättning och att det kanske t om finns skuld kvar om någon måste sälja. Då blir det svårt att köpa något annat trots att priserna har gått ner även på annat.

Alla som sparat pengar vet att det tar tid att få ihop ett kapital. En handpenning kan ju vara flera hundra tusen och en skuld kan snabbt bli dessa summor också med negativ hävstång och belåning.

De som köpt en villa för 5mkr på toppen alltså för typ ett halvår sedan och måste sälja idag och inte ska köpa något nytt boende samtidigt måste ju gå att räkna på fingrarna dock.
Ptja, alla som köpte 2021 på toppen har ju tappat hela kontantinsatsen som krävs. Sen kanske vissa hade mer än det, men ändå 20 % av sitt kapital borta är en rätt fet smäll för många. Sen vet jag inte hur mycket pengar folk generellt sett har, folk kanske har flera hundra tusen som de kan använda som toalettpapper utan att det gör någon skada?

Problemet är väl att handpenningen ryker om det blir en tillräckligt stor sättning och att det kanske t om finns skuld kvar om någon måste sälja. Då blir det svårt att köpa något annat trots att priserna har gått ner även på annat.

Alla som sparat pengar vet att det tar tid att få ihop ett kapital. En handpenning kan ju vara flera hundra tusen och en skuld kan snabbt bli dessa summor också med negativ hävstång och belåning.

Ptja, alla som köpte 2021 på toppen har ju tappat hela kontantinsatsen som krävs. Sen kanske vissa hade mer än det, men ändå 20 % av sitt kapital borta är en rätt fet smäll för många. Sen vet jag inte hur mycket pengar folk generellt sett har, folk kanske har flera hundra tusen som de kan använda som toalettpapper utan att det gör någon skada?
Jag trodde toppen var tidigare i år? Visst är det inget kul situation men min poäng var att det borde vara oerhört få personer som köpt villa för 5mkr med maxbelåning och måste sälja 6 månader senare.

Tillbaka
Topp