• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Verkligen enig! Personligen tror jag det är en ganska stor chans att räntorna börjar vända ner inom ett år (men från högre nivå). Den vyn är dock helt baserad på att jag tror det kommer gå helt åt h-vete med ekonomin. Konkurserna ökar nu snabbt men har bara börjat. Räntor, energipriser etc slår med ett lag. 2023 lär bli en enorm prövning för både företag och personer.
Det viktigaste blir att bromsa inflationen. Att det sedan kommer att kosta får vi ta. Räntevapnet ska inte vara det första vi rör i så fort det börjar ta emot.

Förhoppningsvis så tar kriget i Ukraina slut under nästa år och världen kan börja återgå till det normala. Och det ska inte vara en konstant högkonjuktur med nollränta. Jag tror vi får räkna med ytterligare ränteökningar innan det kanske vänder 2024.

Verkligen enig! Personligen tror jag det är en ganska stor chans att räntorna börjar vända ner inom ett år (men från högre nivå). Den vyn är dock helt baserad på att jag tror det kommer gå helt åt h-vete med ekonomin. Konkurserna ökar nu snabbt men har bara börjat. Räntor, energipriser etc slår med ett lag. 2023 lär bli en enorm prövning för både företag och personer.
Ja. Man har i 14 år pumpat in nytryckta pengar i ekonomin för att hålla uppe tillväxten. Nu stiger inflationen (den man mäter, i verkligheten har vi haft prisinflation länge, dock bara på vissa tillgångsslag) då stryper man åt med höjda räntor. Knappast så att man skapar mer tillväxt genom det.... Vad ska man sedan göra når ekonomin hamnar i fritt fall? Pumpa på med låga räntor igen? Antagligen? Har man något val?

Man har satt sig "between a rock and a hard place". Inget egentligt handlingsutrymme samtidigt som man försöker reglera med eftersläpning(alla som har läst reglerteknik vet att dålig reglering, framförallt med eftersläpning skapar accelerande svängningar)...

Edit: för att förtydliga, det var inget inlägg mot att höja räntan.

Med andra ord så blir det rea för de som köper (investerar) och h-vete för andra som tvingas sälja av någon anledning.

1AEF0EE6-B007-402F-92A7-A34DDEE4F71C.png
Usch. Börjar se mer och mer situationer där folk råkar illa ut. Tragiskt.

Ja. Mycket tråkig. sedan är det ju en annan sak om de fortfarande kommer tycka det är ett klipp om 2-3 år ... Vem vet...

Svårt att säga vem som gjort rätt egentligen, de som sorglöst ridit kreditbubblan, åkt på långväga utlandssemestrar, köpt nya bilar, köpt fastigheter för uthyrning mm. mm.
Många har haft en betydligt högre levnadsnivå senaste 14 åren än de som varit försiktiga med att lånefinansierat sina liv. För en del är det säkerligen en katastrof för andra kanske det mer handlar om att "betala gamla räkningar", vilket kan kännas nog så hårt. Det är nog en del som ska vara glada att de lever i Sverige som trots allt, med sina brister, har ett av världens mest generösa socialförsäkringssystem (vilket är fantastiskt imho.)

Både lägenhet och (nybyggt?) hus, man hade gärna hört mer om vad de hade för löner och varför de helt plötsligt behöver sälja båda två...Var fick de pengarna från för att bygga huset, eller var det den teoretiska "Om vi säljer lägenheten med den vinst X så har vi precis råd med handpenning Y för att finansera lånet för att bygga hus".

Både lägenhet och (nybyggt?) hus, man hade gärna hört mer om vad de hade för löner...
Känns som rätt många av de som bott i BRF och tänkt köpa hus kan vara i samma läge.
Finns kanske en anledning till att exempelvis Anebyhus inte sålt ett enda hus sedan september till privatpersoner.
Folk börjar bli försiktigare.

När priserna går upp får folk mer och mer kontantinsats vid försäljning och mer och mer att röra sig med och kan således uppgradera.
När priserna går ner käkas kontantinsatsen upp och folk kan köpa för lägre och lägre belopp.
På det sättet kommer hela marknaden att tryckas ner (vilket den redan gör) och vem fan skulle inte säga att 20 % ner för villapriserna under ett år i Stockholm INTE är en krasch? Rätt uppenbart för mig att vi har en fet bostadskrasch just nu på marknaden.

Andreas Steno Larsen förutspår en nedgång på mer än 35 %..

Men hur mycket var kontant och hur mycket korta krediter?
Man läser ju artiklar om hur mycket fler klarna-betalningar gemene hen gör också

Bra fråga. Känns dock som om folk vägrar acceptera att kalaset kanske börjar ta slut och beter sig därefter.

Borde väl finnas statistik för din fråga dock? Jobbar inom e-handel själv men det är ju konfidentiella siffror så kan inte prata om dem.

Hur kan man redan ha råkat illa ut? Jag är kanske naiv nu men för att göra bort sig på så kort tid så måste man tagit många risker.
Den av oss som inte tagit risker räcker upp en hand. Ett scenario kan vara att de köpt en villa samtidigt som de tänkt hyra ut bostadsrätten för att få in några kronor till, sen säger brf-styrelsen nej. Undrar om det kommer att komma in motioner till kommande föreningsstämmor där medlemmarna i en brf kräver att styrelsen ska ha en mer positiv syn på andrahandsuthyrning? Det är ju ändå medlemmarna som styr över sin styrelse.

Bra fråga. Känns dock som om folk vägrar acceptera att kalaset kanske börjar ta slut och beter sig därefter.

Borde väl finnas statistik för din fråga dock? Jobbar inom e-handel själv men det är ju konfidentiella siffror så kan inte prata om dem.
Överlag så har nog inte alla Svensson upptäckt var vi är på väg. Black Week i år är dock mer panikartat än vanligt hos e-handlarna med enorma lager och klart större rabatter och längre köpfönster. Julhandeln i stort kommer säkerligen att krympa en hel del från tidigare år även om många fortfarande planerat sitt shoppande till den vecka de vet att saker är billigast.

Du som har insyn lär säkerligen ha krisande kalkyler och kollegor som fått lämna på slutet. Det är inte business as usual.

Den som väljer att inte köpa av någon som sitter i klistret gör ju bara en björntjänst.

Vi alla (nästan alla iaf) har ju en stopp-loss när vi behöver checka ut från boendet vi har, bara att den stopp-lossen ligger på olika nivåer. När vi inte vågar bo kvar utifrån det finansiella perspektivet.

Att få mat på bordet eller att kunna lösa bolånet med banken är ju viktiga parametrar. Visst kan man skita i att ”råka” vara överbelånad men där är man ute på hal is. Om man klipper för sent sitter man i skuld till banken längre än en rånmördare sitter i finkan.

Verkar mest vara Stockholmare som håller igång festen... (och lite folk från Norrköping)
De shoppar som aldrig förr..
Övriga shoppar mindre..

Då blir det inte mycket kvar att köpa
Räknar man inte med viss risk/bortfall av inkomst undrar jag hur man tänker. Köpa bostad utan att kunna vara sjuk för att ha möjlighet att betala låter som ett skräcksenario i min mening. Men då lever jag jag och sambon på under halva vår månadsinkomst med enkelhet om vi måste, och gör nästan det normalt ändå.
Sambon vart även sjukskriven ett helt år veckan efter vi skrev på för huset och det var inte minsta problem då vi som sakt räknat på räntor runt 8-10% samt minskad inkomst om man är sjuk.

Kanske vi som är domedags ekonomer i sammanhanget av boende ekonomi men fy fan för att känna "har vi råd att betala alla räkningar och köpa mat denna månad". Skulle jag varit sån hade jag bott kvar i lägenhet än köpt hus!

Räknar man inte med viss risk/bortfall av inkomst undrar jag hur man tänker. Köpa bostad utan att kunna vara sjuk för att ha möjlighet att betala låter som ett skräcksenario i min mening. Men då lever jag jag och sambon på under halva vår månadsinkomst med enkelhet om vi måste, och gör nästan det normalt ändå.
Sambon vart även sjukskriven ett helt år veckan efter vi skrev på för huset och det var inte minsta problem då vi som sakt räknat på räntor runt 8-10% samt minskad inkomst om man är sjuk.

Kanske vi som är domedags ekonomer i sammanhanget av boende ekonomi men fy fan för att känna "har vi råd att betala alla räkningar och köpa mat denna månad". Skulle jag varit sån hade jag bott kvar i lägenhet än köpt hus!
Har bekanta som köpt hus där de nådde absolut maxnivå redan vid 2 % ränta.. De fick lov att sälja ena bilen för att ha råd med lånet... Ingen aning hur det går för dem nu.... Men jag skulle nog inte vilja vara i deras skor..

Väldigt få är så förunnade att man kan köpa hus med tanken att en kan bli av med jobbet och det ska fungera ändå.

Mitt i domedagsprofetiorna så ska man komma ihåg att det inte är katastrof om ens boende tappar i värde. De som drabbas är de som tvingas sälja av olika skäl. Så länge man har råd, trivs och bor kvar så är inte en pappersförlust hela världen.

Mitt i domedagsprofetiorna så ska man komma ihåg att det inte är katastrof om ens boende tappar i värde. De som drabbas är de som tvingas sälja av olika skäl. Så länge man har råd, trivs och bor kvar så är inte en pappersförlust hela världen.
Nej den "rikedom" som man fått av huspriserna är svår att utnyttja. Flytta till glesbygd passar inte alla ;)

Det här med att använda huset som bankomat för konsumtion är mest en myt. Bankerna är stenhårda numera. Renoveringar och bilköp har varit ok men sedan amorteringskraven kom har bankerna varit mycket hårda.

Nej den "rikedom" som man fått av huspriserna är svår att utnyttja. Flytta till glesbygd passar inte alla ;)

Det här med att använda huset som bankomat för konsumtion är mest en myt. Bankerna är stenhårda numera. Renoveringar och bilköp har varit ok men sedan amorteringskraven kom har bankerna varit mycket hårda.
Fastighetsaffärer är inte garanterad profit. Det kan gå upp och det kan gå ner. Klarar man av de räntor som gäller så gör det inte vansinnigt mycket om huset tappar 20-30% i värde. Det kostar lika mycket att bo till dess den dag man gör exit.

För de som nu ska göra klipp så får man komma ihåg att priserna fortfarande är på väldigt höga nivåer. De backar bara klockan något år och köper för de nivåer som många tyckte var för höga redan då.

För de som nu ska göra klipp så får man komma ihåg att priserna fortfarande är på väldigt höga nivåer. De backar bara klockan något år och köper för de nivåer som de tyckte var för höga då.
Verkligen! Anekdotiskt ur verkligheten: Mina föräldrar är äldre och funderar på att flytta från sitt hus. Men de vill inte göra det nu för "de får ju så dåligt betalt". På en halvmiss är huset värt 9ggr mer än de köpte det för...

1670237977114.png

Ärligt talat känns detta lite lågt, ingår verkligen allt i den beräkningen?

edit: ser att "standardvillan" gör åt runt 7000 kWh på den perioden så det kanske är rimligt.

Fast det fanns ju tusen sätt att kringå det. Omvärdering efter 5 år, i samband med försäljning/köp, etc. Skadan är ju egentligen redan skedd under alla år det var fritt blås. Som du skriver så är renovering och bilköp fortfarande ok, och var har vi sett stora prisökningar sedan det blev norm.....det sipprar alltid ner genom kryphålen. Sedan ska man inte underskatta den psykologiska effekten av att känna sig rik på en orealiserad värdeökning. Man ska inte glömma aktiemarknaden som gått hand i hand med uppgången på bostadsmarkanden. Många har tidigare växlat över sin bostadsbankomat till en aktiemarknadsbankomat. En sak är klar, det har nu nått vägs ände, så vi kommer se väldigt lite av detta framöver. Så myt? Nja. Utdött, ja!

Fast det fanns ju tusen sätt att kringå det. Omvärdering efter 5 år, i samband med försäljning/köp, etc. Skadan är ju egentligen redan skedd under alla år det var fritt blås. Som du skriver så är renovering och bilköp fortfarande ok, och var har vi sett stora prisökningar sedan det blev norm.....det sipprar alltid ner genom kryphålen. Sedan ska man inte underskatta den psykologiska effekten av att känna sig rik på en orealiserad värdeökning. Man ska inte glömma aktiemarknaden som gått hand i hand med uppgången på bostadsmarkanden. Många har tidigare växlat över sin bostadsbankomat till en aktiemarknadsbankomat. En sak är klar, det har nu nått vägs ände, så vi kommer se väldigt lite av detta framöver. Så myt? Nja. Utdött, ja!
Man får betala av sina skulder. Det blir färre restaurangbesök, färre resor, billigare kläder och barnkalas på hemmaplan istället för på Leos Lekland. De flesta kommer att kunna betala av sin konsumtion när de tvingas prooritera annorlunda.

Sedan blir konjunkturen lidande men det är vad det är. Vi kan inte ha högkonjunktur för evigt.

Förvisso siffror som är något år gamla men ett hyggligt inlägg i debatten kring användningen av bostad som bankomat.

Överlag så har nog inte alla Svensson upptäckt var vi är på väg. Black Week i år är dock mer panikartat än vanligt hos e-handlarna med enorma lager och klart större rabatter och längre köpfönster. Julhandeln i stort kommer säkerligen att krympa en hel del från tidigare år även om många fortfarande planerat sitt shoppande till den vecka de vet att saker är billigast.

Du som har insyn lär säkerligen ha krisande kalkyler och kollegor som fått lämna på slutet. Det är inte business as usual.
Sedan är ju en datapunkt en mycket liten del av sanningen. Vem vet om det säljs mer black friday, när man kan spara pengar, jämfört med julhandeln totalt. Hur många skippar resan till Thailand över jul och tröstsköper? Vi lär se vart det brakar hän så småningom. Sedan kan det absolut vara så att folk bara har satt hjärnan på "ignore", psykologi har stor betydelse. Folk anpassar sig långsamt och motvilligt till förändring. I sverige ska vi inte heller glömma bort de maskernade effekterna av att ha en fritt flytande valuta (som tappat mycket i värde mot globala valutor).

• Like
Reactions: Per
Tillbaka
Topp