• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bostadsbubbla

Jag trodde toppen var tidigare i år? Visst är det inget kul situation men min poäng var att det borde vara oerhört få personer som köpt villa för 5mkr med maxbelåning och måste sälja 6 månader senare.
Ja, det var 2022. Mitt feltänk då jag tänkte på att en av sju som köpte under 2021 får negativt kassaflöde om räntan går till 5,25% enligt finansinspektionen.
Så det är många som sitter i skiten.
191000 villor och brfer såldes 2021, så iaf 27000 hushåll som sitter otroligt tight just nu. Lägg då på de som köpte 2022. Folk verkar inte inse (eller vill inte inse) hur illa det läge vi är i nu är.

Ja, det var 2022. Mitt feltänk då jag tänkte på att en av sju som köpte under 2021 får negativt kassaflöde om räntan går till 5,25% enligt finansinspektionen.
191000 villor och brfer såldes 2021, så iaf 27000 hushåll som sitter otroligt tight just nu. Lägg då på de som köpte 2022. Folk verkar inte inse (eller vill inte inse) hur illa det läge vi är i nu är.
Det har jag väldigt svårt att tro när bankerna krävde en rätt hög årsinkomst + 3% amortering och kalkylränta på 7% redan 2021 vid dessa belåningsgrader, ser verkligen inte hur kassaflödet ska bli minus även med 5.25% ränta. Sen är det nog inte många av dessa 27000 hushåll som köpt villa i Stockholm för 5mkr, det kräver en inkomst i hushållet på 950k/år med 85% belåning så de kan omöjligen få det tight.

Precis, tufft är det säkert för många men speciellt illa är det inte. Det är kalkylerat på att låntagare ska klara 6-7%. Blir räntorna högre går det från tufft till illa men där är vi inte. Sannolikt kommer vi inte ens dit då räntan troligen inte ökar i samma takt vid nästa beslut från Riksbanken. Det här har hänt förr och det är inget konstigt med det. Sitt still i båten och sälj inte till någon lycksökare som försöker utnyttja situationen. Det blir mitt råd.

Ett tips att få in mer pengar är att hyra ut en rum eller kontakta socialtjänsten och säga att man kan ta emot en ung person som behöver byta miljö. Det behöver inte gå illa då man väljer själv. Då får man några tusen extra plus arvode samtidigt som man hjälper en person som behöver stöd.

Det är mycket psykologi i detta. En del vill alltid förstärka krisen och skrämma andra. Jag som varit med om alla tidigare konjunkturnedgångar sedan oljekrisen 1973 känner att det är som vanligt. Det är sånt som händer ibland och det rider man ut. Troligen är vi i botten nu så det blir nog allt ljusare framöver. Tufft är det men inte illa.

Det har jag väldigt svårt att tro när bankerna krävde en rätt hög årsinkomst + 3% amortering och kalkylränta på 7% redan 2021 vid dessa belåningsgrader, ser verkligen inte hur kassaflödet ska bli minus även med 5.25% ränta. Sen är det nog inte många av dessa 27000 hushåll som köpt villa i Stockholm för 5mkr, det kräver en inkomst i hushållet på 950k/år med 85% belåning så de kan omöjligen få det tight.

Enligt Finansinspektionen i deras rapport:

När de ökade kostnaderna adderas ökar andelen hushåll med underskott eller små marginaler betydligt. Av hushållen som köpte villa 2021 får 14 procent ett underskott mellan inkomster och utgifter och 22 procent får ett överskott som är mindre än 5 000 kronor.

Gissningsvis har de lite bättre koll på siffrorna än någon av oss här på forumet.

Det är ju inte bara rena räntor som räknas in utan allt annat som är i rörelse nu.

Och nej, tror folk inte vill inse hur kasst läget generellt är. Vi hade ju en månad med lite varmare temperatur och mycket vind vilket gjorde att elpriset hölls på "rimliga" nivåer. Nu börjar kylan komma och vindkraften producerar dåligt så det lär bli rätt kostsamt kommande månader. Så detta scenario med rusande energikostnader, en fet jäkla räntehöjning från vad folk tyckte vad "normalt" pga den ytterst tveksamma strategin att hålla ultralåga räntor genom en högkonjunktur kombinerat med folk som har vant sig vid "gratis" lån samtidigt som deras levnadsstandard pushas uppåt hej vilt påeldat av trycket från sociala medier och samhällets förväntningar i allmänhet, tja... det är inte så jävla konstigt att det kan gå riktigt illa nu.

Det räcker ju med att titta på folk med halvdana inkomster som kör runt i leasad elbil för 700+. Det krävs ju ingen avancerad ekonomiutbildning för att inse att någonstans går inte detta ihop i längden. Sen att det skapats en situation där detta var temporärt möjligt att göra är en annan sak.

Jag har för mig att det var av högste chefen jag hörde det, av han som ska ta över RB efter Ingves. Som jag tolkade det kan bankerna göra det på individbasis, men inte generellt. Det vore intressant att få höra om någon frågar sin bank och vad de iaf svarade.
Jag blev för nyfiken så jag ringde upp banken.

Banken måste förstås följa FI. Däremot kan det på individbasis ske en utvärdering om det ekonomiska läget för personen/familjen. Det räknas och baserat på resultatet kan amorteringen tas bort. Det blir inte alltid ett ja på borttagande.

Så min slutsats är att det kan gå att ta bort amortering om man nu ser ett behov av det.

Om räntorna fortsatt går upp är dock min gissning att bankerna inte kommer ha resurser att hantera alla förfrågningar så då blir det nog en enklare lösning/acceptans att ta bort den.

Jag håller dock tummarna att få behöver ta bort amorteringen för att få det ska gå ihop sig. ❤️

Enligt Finansinspektionen i deras rapport:

Gissningsvis har de lite bättre koll på siffrorna än någon av oss här på forumet.

Det är ju inte bara rena räntor som räknas in utan allt annat som är i rörelse nu.

Och nej, tror folk inte vill inse hur kasst läget generellt är. Vi hade ju en månad med lite varmare temperatur och mycket vind vilket gjorde att elpriset hölls på "rimliga" nivåer. Nu börjar kylan komma och vindkraften producerar dåligt så det lär bli rätt kostsamt kommande månader. Så detta scenario med rusande energikostnader, en fet jäkla räntehöjning från vad folk tyckte vad "normalt" pga den ytterst tveksamma strategin att hålla ultralåga räntor genom en högkonjunktur kombinerat med folk som har vant sig vid "gratis" lån samtidigt som deras levnadsstandard pushas uppåt hej vilt påeldat av trycket från sociala medier och samhällets förväntningar i allmänhet, tja... det är inte så jävla konstigt att det kan gå riktigt illa nu.

Det räcker ju med att titta på folk med halvdana inkomster som kör runt i leasad elbil för 700+. Det krävs ju ingen avancerad ekonomiutbildning för att inse att någonstans går inte detta ihop i längden. Sen att det skapats en situation där detta var temporärt möjligt att göra är en annan sak.
Folk som får ett negativt kassaflöde kommer rimligtvis leva snålare och dra ner på alla icke nödvändiga utgifter och kanske jobba extra eller liknande innan de säljer huset för 1mkr i förlust. Visst kommer det finnas några få hushåll som av olika anledningar inte klarar av att täcka upp de ökade kostnaderna men de lär vara försvinnande få av de som köpt villor för 5mkr.

Det känns lite som att vissa tror att människor inte kommer anpassa sig efter förutsättningarna, precis som när pengar blev billigare anpassade sig folk efter det. Ett bra exempel är ju det du ger med 700k bilar för halvdana inkomster (vad det nu innebär men gissar under medelinkomsten iallafall), folk kommer såklart inte göra det om det kostar 15k/månad att leasa den.

Jag blev för nyfiken så jag ringde upp banken.

Banken måste förstås följa FI. Däremot kan det på individbasis ske en utvärdering om det ekonomiska läget för personen/familjen. Det räknas och baserat på resultatet kan amorteringen tas bort. Det blir inte alltid ett ja på borttagande.

Så min slutsats är att det kan gå att ta bort amortering om man nu ser ett behov av det.

Om räntorna fortsatt går upp är dock min gissning att bankerna inte kommer ha resurser att hantera alla förfrågningar så då blir det nog en enklare lösning/acceptans att ta bort den.

Jag håller dock tummarna att få behöver ta bort amorteringen för att få det ska gå ihop sig. ❤️
Bra, det är bra för folk att veta. Det som talar emot att bankerna skulle ge amorteringsfrihet till alla är att det spär på inflationen. Därför tror jag att bankerna på något sätt måste hantera de kunder som behöver hjälp. Det är inte så illa får de låntagare som nu kan tänkas behöva extra hjälp om de inte amorterar under 1-2 år. Summan de inte sänker sina lån med genom amortering är nog i de flesta fall försumbar i förhållande till det bolån de har.

Senast ändrad:
De som gormar om bostadsbrist i Sverige?
Titta här: https://www.sbab.se/download/18.6775476818414432d90310d/1669715948804/SBAB Booli HMI 22Q3 Diagram.pdf
Stockholm, visst.
Men i övrigt? Nej.
Många orter som har ett fett överskott på bostäder också!
Den ni!

Jag vill väl inte påstå att statistiken är felaktig eller att den ljuger, men slutsatsen att det inte finns bostadsbrist är nog... ja jag tror det är fel slutsats att dra.

Det man menar när man i allmänhet pratar ”bostadsbrist” är ju egentligen ”ojämn fördelning bostadsförsäljning”.

Det är extremt få kommuner som inte har bostadsbrist i sin centralort, så nog finns det bostadsbrist på fler platser än i Stockholm.

Runt 75% av landets kommuner som representerar strax under 90% av landets befolkning bedömer själva att de har bostadsbrist.

Bortsett från vissa fristående faktorer som invandring, felaktiga beslut i bostadspolitiken etc är urbaniseringen motorn bakom detta (tror jag)

Det känns lite som att vissa tror att människor inte kommer anpassa sig efter förutsättningarna, precis som när pengar blev billigare anpassade sig folk efter det. Ett bra exempel är ju det du ger med 700k bilar för halvdana inkomster (vad det nu innebär men gissar under medelinkomsten iallafall), folk kommer såklart inte göra det om det kostar 15k/månad att leasa den.
Ja, men problemet kan vara att de redan hoppat in i leasade bilar och sitter med kontrakt. Dvs köpt ett hus under tiden med låga räntor och känt att "här har vi fan utrymme" och leasat en bil eller två. Sen går räntorna upp och de sitter med kontrakt som dessutom kan öka i kostnad de med. Det är det jag menar med att folk egentligen inte haft råd att ha sakerna.

Ja, men problemet kan vara att de redan hoppat in i leasade bilar och sitter med kontrakt. Dvs köpt ett hus under tiden med låga räntor och känt att "här har vi fan utrymme" och leasat en bil eller två. Sen går räntorna upp och de sitter med kontrakt som dessutom kan öka i kostnad de med. Det är det jag menar med att folk egentligen inte haft råd att ha sakerna.
Just leasingbilar kommer inte påverka särskilt mycket. De var billiga ett tag främst på grund av miljöbonus och stora rabatter från importörer. Inte av räntan. Så de som redan sitter i ett kontrakt kommer inte drabbas av några väldiga kostnadsökningar, det räknas i hundralappar. Däremot kan nästa leasing bli väsentligt dyrare så då får man antingen titta på en billigare bil eller åka i en begagnad. Exempelvis Skoda Enyaq har gått från 5500kr/mån till 10500kr/mån, då får man helt enkelt åka nåt annat kanske.

Just leasingbilar kommer inte påverka särskilt mycket. De var billiga ett tag främst på grund av miljöbonus och stora rabatter från importörer. Inte av räntan. Så de som redan sitter i ett kontrakt kommer inte drabbas av några väldiga kostnadsökningar, det räknas i hundralappar. Däremot kan nästa leasing bli väsentligt dyrare så då får man antingen titta på en billigare bil eller åka i en begagnad. Exempelvis Skoda Enyaq har gått från 5500kr/mån till 10500kr/mån, då får man helt enkelt åka nåt annat kanske.

Sant, men om man nyttjat utrymmet som banken räknat med till att ta på sig t.ex. leasingutgifter har man inte pengar kvar när bolånet och elräkningen rusar. Att leasingavgiften i sig går upp är bara en liten aspekt.

Fast nu är inte 270000 hushåll förstagångsköpare? Sen om man säljer nu för att köpa nytt så är ju nästa bostad också billigare? Går nog att räkna dom som tvingas sälja med förlust för att flytta till hyres på en hand.

Fast nu är inte 270000 hushåll förstagångsköpare? Sen om man säljer nu för att köpa nytt så är ju nästa bostad också billigare? Går nog att räkna dom som tvingas sälja med förlust för att flytta till hyres på en hand.
Nu gjorde jag den här uträkningen utan att kolla rapporten så noga. Men jag var relativt säker på att det var nya bolånetagare, inte förstagångsköpare. Tänkte att alla som tog ett nytt bolån räknades in, men icke.

Tyvärr verkade jag vara fel ute med ett antal. Så 5400 hushåll då.
4E0D7F7D-3240-4A41-BBC5-26F67AE0D5BD.png

Edit:
Får nog backa igen. Verkar vara av alla som köpte villa som jag trodde först, dvs inte bara nya låntagare.
EFE32BA5-28DE-4175-BFB2-3DA544088850.png

Senast ändrad:
Känns som det är viktigare än någonsin att fortsätta amortera.

Köpte ett för oss dyrt hus i förort i Sthlm i våras och trots två barn och föräldraledigt så ser jag det som ett personligt misslyckande om vi var tvungna att krypa till banken och be om amorteringsfritt ett tag. Så länge vi amorterar så känner jag att vi rör oss åt rätt håll, oavsett vad som händer med marknaden.
Ja ju högre räntan är, desto bättre avkastning är det ju på amortering..

Hur som tänker jag att amorteringsfrihet är rätt dumt. Det gör folk mer skuldsatta och håller inflationen uppe och därmed räntorna, så folk blir än mer sårbara. Amorteringsfrihet kanske kan behövas i extrema fall men då kan man väl redan få det som jag förstår det.

Hade ju annars varit jävligt fint om man fick amortera genom en slags löneväxling istället nu en period för att stötta hushållen att göra sig mindre sårbara samtidigt som man håller nere efterfrågan på saker (håller nere inflationstrycket). Fattar såklart att det finns problem med att staten delvis finansierar folks amortering och att det gynnar höginkomsttagare, men kanske ändå rätt bra i detta läget.

Senast ändrad:
Så nu är även statistiken ned 20% på villor i Sthlm sedan Mars22. Och nu kommer vintern med svinhöga elräkningar, räntor och fler konkurser/varsel.

Så nu är även statistiken ned 20% på villor i Sthlm sedan Mars22. Och nu kommer vintern med svinhöga elräkningar, räntor och fler konkurser/varsel.

Blir sjukt intressant denna vinter. Stänga ner Sveriges största reaktor under en stor del av vintern..

Var hos paketombudet igår. Kunde knappt komma in pga alla paket. Verkar inte som att folk har mindre pengar direkt utan det var tydligen fullt ös på black friday ändå. Nya bilar rullar in på uppfarterna hos grannarna. Det byggs ut och renoveras. Tror helt enkelt det är alldeles för många som har relativt låga bolån. Högst anekdotiskt såklart men man tycker det borde märkas. Sen blir det elprisstöd i februari också. Det åker väl rakt in i en fjällenresa antar jag.

Var hos paketombudet igår. Kunde knappt komma in pga alla paket. Verkar inte som att folk har mindre pengar direkt utan det var tydligen fullt ös på black friday ändå. Nya bilar rullar in på uppfarterna hos grannarna. Det byggs ut och renoveras. Tror helt enkelt det är alldeles för många som har relativt låga bolån. Högst anekdotiskt såklart men man tycker det borde märkas. Sen blir det elprisstöd i februari också. Det åker väl rakt in i en fjällenresa antar jag.
Tror inte folk hunnit anpassa sig än. Människor lever på som vanligt och upplever inte kostnaderna riktigt ännu. Skillnaden på prisökningarna är inte på de första veckohandlingarna på ICA utan när man handlat 40 gånger.

Var på större middag igår och träffade innerstads människor i Stockholm. En kvinna/par som uttrycklingen var arg över att inte få ut de pengar som de hade lagt på renoveringar, de skulle sälja men accepterade inte förlust på 300 000 kr. Jag frågade om samma resonemang gällde vid försäljning av bil, elektronik eller vad som helst. Men det var inte samma sak fick jag det förklarat utan man skulle göra vinst på sin bostad, nått annat var otänkbart. Två par som var i behov av försäljning då de tryckt in sig i små tvåor på Östermalm/Vasastan som de knappt hade råd med, med inställningen att sälja efter enbart två år boendes där för att göra vinst för att kunna ha råd med nödvändiga trean då de båda paren hade småbarn. Det behövdes ett till rum för det var otänkbart att leva två vuxna och ett barn i enbart en tvåa ”här i innerstan”. Lät som båda paren klättrade på väggarna och i alla fall en eventuell separation inte låg långt bort, då en av kvinnorna inte kunde nöja sig med nuvarande situation. Mycket tragiskt om det är så det blir. Välfärds 80-talisterna verkar få ett bryskt uppvaknande när varken aktier eller bostadspriserna pekar rakt uppåt.

Jag tänker att renoveringar, byggnationer etc som pågår eller till och med påbörjas nu är sådant som varit planerat ganska länge. Den badrumsrenovering som görs idag beställdes ju säkert i våras. Samma sak med bilbyten, nu levereras det ju bilar som folk gått och väntat på i 1.5 år. Däremot är ju frågan om de hade gjort den där beställningen idag, under rådande omständigheter?

Allt sker inte direkt utan med fördröjning. Tycker det är mindre folk på caféer och restauranger efter sommaren tills nu. Man hör att folk tänker igenom saker först och börjar planera för en mer åtstramad privatekonomi i väntan på hur utvecklingen blir. En del har säkert fått känna på kostnadsökningar, medan andra har det att vänta beroende på bindningstid på lån, el etc. Kanske märker man att orderingången inför våren inte är lika stark på arbetsplatsen eller via vänner i diverse branscher. Dålig kronkurs gör alla utlandsresor dyrare och prishöjningar där gör det extra kännbart.

Gissningsvis kommer många bostadsköpare/ägare inte tycka att det är nödvändigt att riva ut badrum och kök som föregående ägaren installerat här om året. I sig ett mer sunt förhållningssätt än hur det har varit. De som sitter i sina nyrenoverade bostäder kan trösta sig med att de åtminstone behöver fundera på hur de ska finansiera det närmaste åren. Bankerna kommer säkert vara tuffare med utlåning framöver om hushållet redan är högt belånat även om det ska gå till en akut takrenovering eller dränering av tomten.

Allt sker inte direkt utan med fördröjning. Tycker det är mindre folk på caféer och restauranger efter sommaren tills nu. Man hör att folk tänker igenom saker först och börjar planera för en mer åtstramad privatekonomi i väntan på hur utvecklingen blir. En del har säkert fått känna på kostnadsökningar, medan andra har det att vänta beroende på bindningstid på lån, el etc. Kanske märker man att orderingången inför våren inte är lika stark på arbetsplatsen eller via vänner i diverse branscher. Dålig kronkurs gör alla utlandsresor dyrare och prishöjningar där gör det extra kännbart.

Gissningsvis kommer många bostadsköpare/ägare inte tycka att det är nödvändigt att riva ut badrum och kök som föregående ägaren installerat här om året. I sig ett mer sunt förhållningssätt än hur det har varit. De som sitter i sina nyrenoverade bostäder kan trösta sig med att de åtminstone behöver fundera på hur de ska finansiera det närmaste åren. Bankerna kommer säkert vara tuffare med utlåning framöver om hushållet redan är högt belånat även om det ska gå till en akut takrenovering eller dränering av tomten.
Satt och skulle skriva ett inlägg här i tråden men tycker @Harmon Rabb samanfattade det jag hade tänkt skriva bra. Man kan kanske lägga till att detta medför en sakta nedåtgående spiral. Efter hand som folk reagerar och anpassar sig så påverkas fler och fler och spiralen hackar ner ett steg till och anpassningen börjar om för folk. Den stora faran är ju att våra krav och levnadsvanor till så stor del finansierats med billiga krediter vilket gör att fallhöjden är betydligt större än vid de senaste finansiella kriserna. Risken för djup och långvarig nedgång är stor.

Ja man kan lätt tycka så. Tänkte samma när jag knappt kunde boka bord i Göteborg i veckan och hotellet var väldigt fullt. Men kollar du statistik är fsg under black week ned ca 10% vad jag sett och då är ju prisläget ca 10% högre så i enheter måste fsg vara ned mkt. Man ser att lagren sväller osv. Visst kommer det nya bilar men många är väl säkert beställda för en bra tid sedan? Och samma med renoveringar. En granne ska göra taklyft i Feb, men det beställdes (till fast pris tack och lov) för över ett år sedan.

Självklart kommer många klara sig bra. De flesta helt ok, men många kommer ha mycket mindre marginaler och behöva prioritera annat. Säkert kommer många ha råd men bergvärmepump och solceller men kanske inte nytt kök och finare bil. Vi ser ju nu hur konkurserna och varslen stiger jättefort och då har ju knappt prövningen börjat. De kommande 6 månaderna blir nog en riktigt tuff prövning.

Edit. På tal om andra prioriteringar

Senast ändrad:
Edit. På tal om andra prioriteringar

Detta beror till 99% pga ökade priser på just begagnade bilar i första början, så ner 20% är fortfarande ok. Ingen panik med andra ord 😉

Detta beror till 99% pga ökade priser på just begagnade bilar i första början, så ner 20% är fortfarande ok. Ingen panik med andra ord 😉
Har inte sagt det är panik, men om man inte tror att folk håller mer i plånboken och har det allmänt tuffare nu är man bara sjukt naiv.

Anekdoter gillas ju här. Åkte taxi hem ikväll och chauffören sade att det var jättelite körningar nu pga ekonomin. Senaste två veckorna var det tydligen extremt lite körningar och det var inte vanligt säsongsmönster utan enligt honom en uppenbar konsekvens av ekonomiska läget. Det kanske förklarar att det var rabatt på resan... Han behövde jobba 70+h per vecka för att gå runt.

Tyckte verkligen synd om honom, så drickande 20% men hjälper väl föga… Kanske var hans strategi så vem vet, de kanske har massa körningar ;)

Har inte sagt det är panik, men om man inte tror att folk håller mer i plånboken och har det allmänt tuffare nu är man bara sjukt naiv.

Anekdoter gillas ju här. Åkte taxi hem ikväll och chauffören sade att det var jättelite körningar nu pga ekonomin. Senaste två veckorna var det tydligen extremt lite körningar och det var inte vanligt säsongsmönster utan enligt honom en uppenbar konsekvens av ekonomiska läget. Det kanske förklarar att det var rabatt på resan... Han behövde jobba 70+h per vecka för att gå runt.

Tyckte verkligen synd om honom, så drickande 20% men hjälper väl föga… Kanske var hans strategi så vem vet, de kanske har massa körningar ;)
Taxichaufförer brukar klaga att det är lite att göra oavsett hur det går egentligen.
Sen märkte jag att färre julbord finns i år men alla ställen är ju proppfulla varje helg (i alla fall i Malmö)
Å andra sidan har folk i övrigt dragit ner på just taxiresor, det började redan vid corona. Lite bättre är det nu men fortfarande sämre än "Pre-Corona" där folk jobbade från kontor, reste ofta i jobbet mm
Nu delar många taxi, tar elsparkcyklar, eller rent av åker kollektivt. Är i den branschen så jag har någorlunda koll.

Taxinäringen har ju länge varit problematisk. Att man tog bort regleringar har knappast gynnat aktörerna eller slutkunderna för den delen.

Förarna har noll koll på gator, torg och lokalutbud idag. De kan inte språket och kan inte känna av vilken typ av kund de har att göra med. Förr kunde man hoppa in i en taxi och under resans gång få värdefull information om en stad eller region och vad folk tänkte och tyckte i mångt och mycket. Så är det inte längre tyvärr. Man får bege sig utomlands. Där kan man fortfarande få den servicen på sina håll.

Vad man däremot kan få är en insyn i hur många som arbetar i branschen i Sverige har det. Inte bara jobbet utan privat och familjesituation. Ofta kommer de från andra länder utanför Europa och många av dem har intressanta livsöden om man tar sig tid att lyssna och ställa frågor (ej dömande).

Det är vardagslyxen som dras åt successivt vad jag har märkt. Café och restaurangbesöken på vardagarna har minskat. Det råder ingen tvekan om att det är skillnad nu mot tidigare på den punkten. Många fler väljer kanske att ta med en lunchlåda hemifrån istället för lunch ute flera dagar i veckan, färre snabbfika på caféet och kvällsbesök mitt i veckan när de inte orkar tillaga något hemma.

Nu under december är det kanske inte representativt med tanke på att arbetsgivare har julbord och kanske även vänner och bekanta äter julbord av ren tradition.

Efter jul och nyår och under våren får vi antagligen se åtstramningar i vardagslyx.

Nu kommer vi ifrån diskussionerna om bostadspriserna, men det hänger ju samman. Folk har en viss inkomst och den ska räcka till att mer än bara bo.

Vi har nog enbart sett början av denna kris.

BBE6F0DF-42C9-45B0-B372-3CC15AE06064.jpeg

Tror man att räntorna vänder neråt snart så beror det snarare på en ekonomi i fritt fall än något annat.

Jag tror vi kan må bra av ett stålbad även om det kommer att innebära konkurser och arbetslöshet på kort sikt. Alla kan inte vara svinrika på lånade pengar.

Tror man att räntorna vänder neråt snart så beror det snarare på en ekonomi i fritt fall än något annat.

Jag tror vi kan må bra av ett stålbad även om det kommer att innebära konkurser och arbetslöshet på kort sikt. Alla kan inte vara svinrika på lånade pengar.
Det finns i princip två sätt att få bort kreditbubblan. Det ena är att ha en hög inflation utan att tillföra mer pengar till pengamängden via lån. Det andra är konkurser som innebär att lån går upp i rök för kreditgivaren och pengar försvinner ur systemet.

Eftersom huvuddelen av alla pengar skapats av lån och att det varje år ska betalas räntor på alla dessa lån så innebär det att pengamängden (lånevolymen) måste öka minst motsvarande genomsnittsräntan. Om det inte sker så kommer pengarna inte räcka till för att täcka behovet av att betala räntor. Dvs de kommer "ta slut" på vissa ställen i systemet och någon kommer inte kunna betala sin ränta. Detta driver då konkurser/förfallna lån som ytterligare minskar pengamängden.
Detta var en av mekanismerna bakom att Lehmankraschen påverkande ekonomin så mycket. En annan var att allas rädsla att AAA krediter inte motsvarade kreditvärdigheten drog in svångremmen på kortfristiga krediter och därför snabbt ströp pengamängden i en ond spriral.

Hur utfallet blir i slutändan är omöjligt att säga kanske en kombination eller utplaning på lägre lånenivået, accelerarnde inflation, fritt fall? Allt ovanståenden i cykler med accelererande amplitud?
My guess is as good as anyones.

Verkligen enig! Personligen tror jag det är en ganska stor chans att räntorna börjar vända ner inom ett år (men från högre nivå). Den vyn är dock helt baserad på att jag tror det kommer gå helt åt h-vete med ekonomin. Konkurserna ökar nu snabbt men har bara börjat. Räntor, energipriser etc slår med ett lag. 2023 lär bli en enorm prövning för både företag och personer.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp