• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Oew

Rolex
Du påstår att du jobbar inom finans och du klankar ner på DB:s analyser, men det glittrar ju inte direkt av din egen analys.

Varför ser Sveriges nationalekonomi så ljus ut? Pga hög aktivitet i just byggbranschen och konsumenter som dels känner sig rika (pga skenande bostadspriser), dels använder "house as ATM".

Arbetslösheten är låg bland svenskar, men hos invandrare är arbetslösheten hög. Total invandring (inklusive anhöriga) kommer ligga på ett Örebro per år framöver, dessa går till stor del rakt in i arbetslöshet. Snart tar kommunerna över det ekonomiska ansvaret (efter två år) för de som kom 2015 - kommunalskatterna kommer att gå upp.

De busslaster du pratar om består till väldigt stor del av dessa köpsvaga invandrare, och resten består av nyutexaminerade svenskar som oftast har nära NOLL köpkraft om de inte får låna mycket hos banken.

Vem är sugen att köpa med 85% belåning när hela kontantinsatsen (15%) försvinner på 3 månader, som har varit fallet de tre senaste månaderna?

Regeringen gör vad den kan för att begränsa utlåningen, rimligt med tanke på att staten garanterar bankerna - too big to fail. Sedan hade det ju självklart varit bättre med avskaffade ränteavdrag och en riktigt hög fastighetsskatt (för att få fart på flyttkarusellen), men nu är det snart val och det är bättre att de gör något än inget.

Självklart handlar det mesta om psykologi i den nedgång som vi har nu, men vi får ju inte glömma att just psykologi och masspsykos är det som har drivit upp priserna i den enorma bostadsbubbla även i uppgångsfasen.

Husmask rapporterar nu 65 452 kr per kvadratmeter i Stockholms innerstad, senaste dagspriset, självklart en något överdriven nedgång pga datavariation. Men veckovärdet är 81 469 kr. Det är ner 20% sedan slutet av juli.

https://www.husmask.se/

Din tidigare analys om personer i ruttna hyresrätter som vill flytta till Lärkstaden glimmar inte heller, den luktar istället klassförakt och "SD:s tak är 5%"-analysnivå.
Enligt mina siffror har det skett en lite uppstuds, kanske pga amorteringskravet, men samtidigt kopplat till en minskning i utbud.
BC617532-F344-4ADD-AAA2-B285D6B6D997.jpeg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en plastklocka med företagstryck på urtvalan, som jag fick efter 25 år som anställd på städfirman. ;)

Det skall bli intressant att se hur klockpriserna i Sverige går när bostadsbubblan har spruckit, exportmöjligheterna lär väl hindra allt för stora internationella prisskillnader.

Jag gillar att diskutera bostadspriser för jag vill veta de bästa argumenten från de som tror att bostadspriserna kommer förbli höga. Argumentet med "flera busslass om dagen" är ju så trött och dåligt, jag förväntar mig faktiskt något bättre!

Efter många års klocksamlande är jag rätt långt förbi att posta bilder på klocka och ölflaska. Av säkerhetsskäl postar jag väldigt lite personlig information, inklusive vilka klockor jag äger. Min samling är relativt blygsam, speciellt jämfört med många andra här på Klocksnack. Men jag lovar dig att jag har klockor, och att jag har ett äkta intresse för klockor!

Hur ser det ut själv, hur investerad är du i bostadsmarknaden? Hög personlig belåning? Äger du flera bostäder parallellt?
Börja du, jag frågade först!
 

Kugghjul

Panerai
Enligt mina siffror har det skett en lite uppstuds, kanske pga amorteringskravet, men samtidigt kopplat till en minskning i utbud.
BC617532-F344-4ADD-AAA2-B285D6B6D997.jpeg
OK! Mina data från Husmask gällder ju innerstaden, inte enbart Östermalm.

Precis som du säger så kan ju det nya utökade och lönekopplade amorteringskravet initialt ge en rusning och ökade priser för de som vill hinna innan. Jag kan tänka mig att detta speciellt blir mer aktuellt desto dyrare område det handlar om. För i riktigt dyra områden så kan ju lätt de som tar lånet slå i gränsen 4,5 gånger lönen även om de har mycket låg belåningsgrad.
 

Kugghjul

Panerai
En bank i kris (dålig balansräkning) borde ha svårare att rekrytera och behålla de smartaste anställda. Det är väl kopplingen som kan finnas mellan hur en bank går, och analysen den levererar.
Kanske. Men vill nog påstå att det är en lite långsökt koppling att använda som tumregel/indikator för att uppskatta kvaliteten på deras research. Vi pratar om en bank med 100 000 anställda. Men visst, helt omöjligt är det kanske inte.
Haha lägg av, menar du på allvar att Deutsche Bank skulle ha svårt att rekrytera kompetent personal?
DB har säkert inte svårt att rekrytera personal, frågan är om de kan rekrytera de allra bästa? Och därmed producera den skarpaste analysen?

Oavsett ingångslön etc så tittar man väl på var man kan vara om 5-10 år på ett företag? Att då börja på ett ställe där de kan behöva göra neddragningar pga skakig egen ekonomi, är ju knappast optimalt.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
... Jag gillar att diskutera bostadspriser för jag vill veta de bästa argumenten från de som tror att bostadspriserna kommer förbli höga. Argumentet med "flera busslass om dagen" är ju så trött och dåligt, jag förväntar mig faktiskt något bättre!

Det är bra att du är intresserad. Dessutom får din argumentationsstil många välvilliga att slå knut på sig själv genom att försöka vara så pedagogiska som möjligt. Men det vore också bra om du bjöd upp till en del motargument istället för att hoppa mellan tuvorna. Det här med att köparna i Sverige utgörs av grupperna "köpsvaga invandrare" samt "nyutexaminerade" med noll chans att få lån, var får du det ifrån? Du konstaterade ju precis att arbetslösheten är lägre än på ovanligt länge. Du verkar inte vilja släppa den här vanföreställningen om att i princip alla låntagare utgör tickande bomber hos bankerna. Visst finns det en klick högriskkunder, men de är begränsade och absorberas av bankernas kapitaltäckningskrav.

Något alla måste ha klart för sig när man diskuterar "bubblor" är att ingen kan spå framtiden eller veta hur något ska bli. Det beror på det enkla faktumet att bostadsmarknaden inte utgörs av siffror utan av människor, och därmed också värderingar och känslor vars kedjereaktioner är beroende av så många parametrar att de är omöjliga att ställa på formel. Lika lite som du kan vara säker på att den påstådda bubblan kommer spricka inom låt säga ett år kan andra, inklusive jag själv, säga att en kris inte plötsligt kan se. Ta den här tråden som exempel och spola tillbaks till 2013 där flera trodde att krisen stod för dörren. Det är inget nytt fenomen utan har hört till diskussionen i alla tider. Men vad som å andra sidan går att diskutera är hälsan hos de fundament som bland annat bostadsmarknaden vilar på. Därför handlar heller inte diskussionen i första hand om prisnivåer även om de indirekt blir en del av det.

En hyfsat översiktlig genomgång gjordes av Anders Borg förra veckan.

 

DrDre

Patek
DB har säkert inte svårt att rekrytera personal, frågan är om de kan rekrytera de allra bästa? Och därmed producera den skarpaste analysen?

Oavsett ingångslön etc så tittar man väl på var man kan vara om 5-10 år på ett företag? Att då börja på ett ställe där de kan behöva göra neddragningar pga skakig egen ekonomi, är ju knappast optimalt.

Men att gå därifrån till argumentet "ett företag med dålig balansräkning producerar dåliga analyser" är ganska långsökt.

Ska man kritisera argument och analyser kan man komma upp med betydligt starkare motiv än det analyserande företagets balansräkning. Mao, att sätta likhetstecken mellan balansräkningen och företagets analyser blir helt orimligt. Tex storlek, lokal och global närvaro, fokus på särskilda branscher , tillgångsslag, modellutveckling/metoder (för tex tillgångsallockering och riskbedömning), kvantkompetens och massor av andra faktorer är betydlig mer relevanta än BR.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
En mer oroande belåningsmarknad är Kinas, där bankerna spekulerat i framförallt företagare i hopp om att de ska bli mer lönsamma och effektiva (vilket inte har skett i önskad utsträckning ö.h.t). Det är en farlig excercis och parallellerna är i det här fallet lättare att dra till tidigare bankkriser i runt om i världen.
 

DrDre

Patek
Helvete vad det finns konspiratoriska knäppgökar..

Kan bara hålla med. Ofta kan man med två enkla frågor sortera bort 95% av idiot-jargongen.

När folk tvärsäkert uttalar sig lockar den enkla frågan:
1) Hur vet du det?
Helt plötsligt blir det tvärsäkra svävande och vagt.

Om ngn form av faktabaserat svar med substans ändå kommer upp, så är den andra frågan:

2) Vet inte alla det? (Mao, informationen borde redan vara inbakat i dagens prisbild).
 

Kugghjul

Panerai
Det här med att köparna i Sverige utgörs av grupperna "köpsvaga invandrare" samt "nyutexaminerade" med noll chans att få lån, var får du det ifrån?
Den åsikten gäller de "busslass" som flyttar in till Stockholm varje dag. De är köpsvaga invandrare som tränger ihop sig i små lägenheter i förorten, samt nyutexaminerade som i princip saknar köpkraft om de inte tar riktigt höga lån - i banken eller av sina föräldrar. I en marknad där de märker att de kan förlora insatsen på 15% på tre månader, tror jag även att köpsugen svalnar betydligt.

Stockholm är fullt av rika personer varav många gjort en rejäl bostadskarriär. Men dessa bor ju redan någonstans, och med rekordstor nyproduktion så slutar kalkylen att gå ihop någonstans just där.


Du verkar inte vilja släppa den här vanföreställningen om att i princip alla låntagare utgör tickande bomber hos bankerna. Visst finns det en klick högriskkunder, men de är begränsade och absorberas av bankernas kapitaltäckningskrav.

Något alla måste ha klart för sig när man diskuterar "bubblor" är att ingen kan spå framtiden eller veta hur något ska bli. Det beror på det enkla faktumet att bostadsmarknaden inte utgörs av siffror utan av människor, och därmed också värderingar och känslor vars kedjereaktioner är beroende av så många parametrar att de är omöjliga att ställa på formel. Lika lite som du kan vara säker på att den påstådda bubblan kommer spricka inom låt säga ett år kan andra, inklusive jag själv, säga att en kris inte plötsligt kan se. Ta den här tråden som exempel och spola tillbaks till 2013 där flera trodde att krisen stod för dörren. Det är inget nytt fenomen utan har hört till diskussionen i alla tider. Men vad som å andra sidan går att diskutera är hälsan hos de fundament som bland annat bostadsmarknaden vilar på. Därför handlar heller inte diskussionen i första hand om prisnivåer även om de indirekt blir en del av det.
En hyfsat översiktlig genomgång gjordes av Anders Borg förra veckan.
Låntagarna är en tickande bomb så tillvida att deras konsumtion som idag håller uppe svensk ekonomi kommer att dras in och då dyker konjunkturen.

Jag håller med om att det är svårt att förutse när bubblan spricker, och att det handlar om psykologi till stor del, i uppgångsfasen och nedgångsfasen.

Tack för länken till filmklippet, jag skall kolla på det. Anders Borg är en kille som haft det lite tufft det senaste, och hans åsikter går nog att köpa för pengar just nu. Tex av en mäklare på Östermalm.

Låt oss titta på vad han sade när han fortfarande var avlönad av Citi och Kinnevik, innan skandalen
https://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Borg#Recent_work

”Det är mycket som talar för att det finns ohållbara prisökningar och att det är bubbelliknande tendenser i detta [...] Jag tror att man behöver gå i två riktningar, dels måste man skärpa [amorteringskraven] och dels fundera på om man ska lägga på krav på befintliga lån [...] Jag tror att man bör gå fram med minskade ränteavdrag. Den enklaste modellen skulle vara att man gör en överenskommelse över säg två decennier, där man gör en gradvis avtrappning.”
http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/anders-borg-kryper-till-korset-medger.html
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Den åsikten gäller de "busslass" som flyttar in till Stockholm varje dag. De är köpsvaga invandrare som tränger ihop sig i små lägenheter i förorten, samt nyutexaminerade som i princip saknar köpkraft om de inte tar riktigt höga lån - i banken eller av sina föräldrar. I en marknad där de märker att de kan förlora insatsen på 15% på tre månader, tror jag även att köpsugen svalnar betydligt.

Stockholm är fullt av rika personer varav många gjort en rejäl bostadskarriär. Men dessa bor ju redan någonstans, och med rekordstor nyproduktion så slutar kalkylen att gå ihop någonstans just där.



Låntagarna är en tickande bomb så tillvida att deras konsumtion som idag håller uppe svensk ekonomi kommer att dras in och då dyker konjunkturen.

Jag håller med om att det är svårt att förutse när bubblan spricker, och att det handlar om psykologi till stor del, i uppgångsfasen och nedgångsfasen.

Tack för länken till filmklippet, jag skall kolla på det. Anders Borg är en kille som haft det lite tufft det senaste, och hans åsikter går nog att köpa för pengar just nu. Tex av en mäklare på Östermalm.

Låt oss titta på vad han sade när han fortfarande var avlönad av Citi och Kinnevik, innan skandalen
https://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Borg#Recent_work

”Det är mycket som talar för att det finns ohållbara prisökningar och att det är bubbelliknande tendenser i detta [...] Jag tror att man behöver gå i två riktningar, dels måste man skärpa [amorteringskraven] och dels fundera på om man ska lägga på krav på befintliga lån [...] Jag tror att man bör gå fram med minskade ränteavdrag. Den enklaste modellen skulle vara att man gör en överenskommelse över säg två decennier, där man gör en gradvis avtrappning.”
http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/anders-borg-kryper-till-korset-medger.html

Ja, du får väl kika på det, Kugghjul, och allt övrigt du hittar också förstås för en mer samlad bild. Min observation av just den föreläsningen är att den ligger i linje med de flesta rapporter som publiceras, inkl Riksbankens.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Enligt mina siffror har det skett en lite uppstuds, kanske pga amorteringskravet, men samtidigt kopplat till en minskning i utbud.
BC617532-F344-4ADD-AAA2-B285D6B6D997.jpeg

Intressant. Jag tror många i dessa tider glömmer att utbud och efterfrågan fortfarande är en stark motor på bostadsmarknaden. Det kommer märkas, tror jag, nu när köpare och säljare på nytt försöker hitta en platå att enas kring. Det är, tyvärr kanske, inte säkert att det blir till köparnas fördel.
 

Kugghjul

Panerai
Jag äger mitt boende, villa som är tänkt att behållas långsiktigt (+30 år). Då jag jobbar på en global bank äger jag inga aktier pga compliance skäl!
Du sitter i kassan på Nordea? Är du "rådgivare" (=säljare) på Swedbank i Norrtälje?

Skämt å sido, både du och jag vet ju att om du var ett sådant "hot shot" som du försöker antyda, då skulle du inte ha tid att slösa på en sådan nobody som mig.

Var det där dessutom tänkt som en "gotcha" tänkt att avslöja mig som icke-bankanställd? :confused: Något jag aldrig påstått.

OK, du är högbelånad tjänsteman? Vill du berätta om belåningsgraden på villan? Ligger den i Sverige?

Just de här compliancekraven är ju lite kul. "Kränga aktier" hela dagen men äger inga själv :) Förutom typ breda fonder. Lite som en präst som inte får tro på gud.

Såvida denna boktiteln inte säger det mesta:
Where Are the Customers' Yachts?
https://www.amazon.com/Where-Are-Customers-Yachts-Street/dp/0471770892

Om inte så många idioter till utdelningstorskar hela tiden pumpade upp kurserna för bankerna skulle jag korta dem också.
 

Kugghjul

Panerai
Ja, du får väl kika på det, Kugghjul, och allt övrigt du hittar också förstås för en mer samlad bild. Min observation av just den föreläsningen är att den ligger i linje med de flesta rapporter som publiceras, inkl Riksbankens.
Föga förvånande att RB som skall skapa finansiell stabilitet i Sverige inte säger att huspriserna kommer att rasa, skulle ju vara lite av ett självmord.
 

Kugghjul

Panerai
Intressant. Jag tror många i dessa tider glömmer att utbud och efterfrågan fortfarande är en stark motor på bostadsmarknaden. Det kommer märkas, tror jag, nu när köpare och säljare på nytt försöker hitta en platå att enas kring. Det är, tyvärr kanske, inte säkert att det blir till köparnas fördel.
Inte mycket till platå just nu
dag
bostadsprisfall.jpg

vecka
bostadsprisfall2.jpg
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
DB har säkert inte svårt att rekrytera personal, frågan är om de kan rekrytera de allra bästa? Och därmed producera den skarpaste analysen?

Oavsett ingångslön etc så tittar man väl på var man kan vara om 5-10 år på ett företag? Att då börja på ett ställe där de kan behöva göra neddragningar pga skakig egen ekonomi, är ju knappast optimalt.
Så en realistisk bedömning är att Deutsche konkar om 5-10 år? Jo tjena....
 

Kugghjul

Panerai
Så en realistisk bedömning är att Deutsche konkar om 5-10 år? Jo tjena....

Banken behöver inte konka för att var en (relativt sett) oattraktiv arbetsplats. Vad tror du händer med bonusar och karriärsmöjligheter i ett företag som går dåligt och krymper? De bästa lär ha andra ställen att välja på, och då kan DB inte attrahera de bästa av de bästa.

Självklart beror mycket på vad man skall göra, men jag tror de flesta hellre skulle välja tex GS eller UBS än DB.

https://www.cnbc.com/video/2016/10/06/deutsche-bank-is-technically-insolvent-expert.html
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du sitter i kassan på Nordea? Är du "rådgivare" (=säljare) på Swedbank i Norrtälje?

Skämt å sido, både du och jag vet ju att om du var ett sådant "hot shot" som du försöker antyda, då skulle du inte ha tid att slösa på en sådan nobody som mig.

Var det där dessutom tänkt som en "gotcha" tänkt att avslöja mig som icke-bankanställd? :confused: Något jag aldrig påstått.

OK, du är högbelånad tjänsteman? Vill du berätta om belåningsgraden på villan? Ligger den i Sverige?

Just de här compliancekraven är ju lite kul. "Kränga aktier" hela dagen men äger inga själv :) Förutom typ breda fonder. Lite som en präst som inte får tro på gud.

Såvida denna boktiteln inte säger det mesta:
Where Are the Customers' Yachts?
https://www.amazon.com/Where-Are-Customers-Yachts-Street/dp/0471770892

Om inte så många idioter till utdelningstorskar hela tiden pumpade upp kurserna för bankerna skulle jag korta dem också.
Som sagt du först! Har aldrig påstått att jag är hotshot eller att du skulle vara bankanställd! Det jag påstår är att alla kommer vinkla faktan och ta fram information efter deras intressen. S-O Johansson till exempel som precis togs upp har sina intressen och planer för hur han skall fortsätta bygga sitt och utöka sin Ferrari samling. Berättar gärna mer om min situation så berättar jag gärna mer om mig!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Intressant att få reda på vilka som ligger bakom Husmark tvivlar inte på att datan är rätt då den kommer från Booli men kul när man googlar och ser vilka som ständigt länkar till Husmask dvs Fria Tider och Cornucopia. Haha dina startsidor förutom KS @Kugghjul
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En annan fråga till dig @Kugghjul du återkommer ständigt till att de busslaster till Sthlm är i majoriteten invandrare och studenter? Vid en krasch på marknaden kommer det förmodligen utlösa en mindre lågkonjuktur i Sverige tror du då att det blir enklare att sätta dessa personer i jobb? Eller är andemeningen att ni alla som förespråkar en krasch skall kunna få skylla på de nyanlända även i denna frågan och således försöka få med er den stora massan?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
En annan fråga till dig @Kugghjul du återkommer ständigt till att de busslaster till Sthlm är i majoriteten invandrare och studenter? Vid en krasch på marknaden kommer det förmodligen utlösa en mindre lågkonjuktur i Sverige tror du då att det blir enklare att sätta dessa personer i jobb? Eller är andemeningen att ni alla som förespråkar en krasch skall kunna få skylla på de nyanlända även i denna frågan och således försöka få med er den stora massan?
Vad menar du med ”även i denna fråga”?
 
Topp