• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tror nog ändå att det rör relativt många köpare. Exempelvis två inkomsttagare på 30" vardera kan låna ca 3,25 utan att överskrida amorteringsgränsen (vilket jag antar att ingen vill göra eftersom 1 % är relativt mycket pengar). Nu har jag iofs ingen aning om var medellönen för unga ligger nånstans men jag antar att det är närmare 30 än 40 iaf.
 

Kugghjul

Panerai
Skulle vara kul att höra lite anekdoter från bostadsmarknaden just nu!

I mitt område såldes nyligen en bostad till vad jag tycker var "osänkt" pris, dock är det ett konstigt område med konstigt utbud och ofta konstiga priser. Men kanske var objektet finare än vad jag "insåg", och det skulle gått ännu högre i somras.

Husmask.se visar på uppgång de 3 senaste dagarna.
 

Oew

Rolex
Jag tror nog ändå att det rör relativt många köpare. Exempelvis två inkomsttagare på 30" vardera kan låna ca 3,25 utan att överskrida amorteringsgränsen (vilket jag antar att ingen vill göra eftersom 1 % är relativt mycket pengar). Nu har jag iofs ingen aning om var medellönen för unga ligger nånstans men jag antar att det är närmare 30 än 40 iaf.
Nja blir ju mindre än 1400/mån vardera att amortera i ditt exempel så det är nog ingen fara. Däremot jobbigt om de är belånade till över 70% vilket många unga är då det istället blir 4K/mån
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nja blir ju mindre än 1400/mån vardera att amortera i ditt exempel så det är nog ingen fara. Däremot jobbigt om de är belånade till över 70% vilket många unga är då det istället blir 4K/mån
Skulle gissa att väldigt få som hoppar in i bostadsmarknaden nu är belånad lägre än 75%, åtminstone av förstagångsköpare/de som inte har tjänat pengar på bostadsmarknaden. Sannolikt torde det ske en liten puckel nu fram till mars åtminstone.
 

Oew

Rolex
Skulle gissa att väldigt få som hoppar in i bostadsmarknaden nu är belånad lägre än 75%, åtminstone av förstagångsköpare/de som inte har tjänat pengar på bostadsmarknaden. Sannolikt torde det ske en liten puckel nu fram till mars åtminstone.
Kan nog stämma, vet att Stockholmare i snitt har en skuldkvot över 500% men har inga bra siffror på belåningsgrad tyvärr.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
ZzzZZz.. det är december. På onsdag väntar dock en mikroskopisk pulshöjning inför det nya räntebeskedet. Är KPIF-uppgången på 0,2% enbart ett utslag av elpriserna, och kommer vi därför tvingas leva med minusräntan ett halvår till?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Man kan säga vad man vill om teorier och olika fraktioner i de olika partierna. Realiteten är att invandrarna med sina höga vård- och bidragsbehov DDoS:ar sönder välfärdsstaten som redan tidigare hade problem, men nu är i krisläge. Och sossarna hade nog inte varit störst parti längre om det inte hade varit för invandrarna. Jag bedömer folk efter resultatet av deras handlingar, inte av vad de säger att de vill åstadkomma.

Att en ökad migration från mellanöstern och nordafrika kommer innebära stora belastningar på välfärdssamhället är du inte ensam om att tycka. Men att sossarna (som faktiskt byggde det) vill ha sönder det - är en väldigt förenklad bild.

Det är snarare så att parallellt med att att vi öppnat gränserna mer och mer har en väldigt inflytelserik grupp proklamerat att allt som inte är öppna gränser är rasism. Och eftersom ingen vill begå socialt suicid har alla (borgare som sossar) varit enormt ovilliga att dryfta den här frågan - förrän nu.

Om någon politiker uttryckt sig som de gör nu (om Svenska värderingar etc.) 2013 - hade de fått gå på dagen efter ett massivt mediadrev.

När du skriver "svenskar" menar du den medelklass och uppåt (som du och jag?) som kan välja var de bor. Tänk på att många inte kan välja sin bostad, de ser sig nu istället bli passerade i bostadskön av nyanlända.

Och även medelklassen drabbas nu när flertalet kommuner ger sig ut och köper bostäder till invandrare, på ett sätt som aldrig vara aktuellt att köpa till svenskar:

https://www.di.se/nyheter/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner/

Nacka kommun har köpt bostadsrätter för 350 miljoner kronor sedan januari förra året. Majoriteten av de 94 lägenheterna hyrs ut till nyanlända och anhöriga till nyanlända, rapporterar Studio ett i Sveriges Radio.


Det är ett snittpris på cirka 3,5 miljoner kr. Det är inte bostäder för några fattiga direkt. Och detta är bara en kommun.

Jag hör vad du säger men det är en marginell del av bostadsmarknaden som berörs av några hundra lägenheter som köpt av kommuner. 2015 såldes 107 802 lägenheter i Sverige. Kommunala köp utgör en mikroskopisk del av dem. Det i sig är inte särskilt drivande för bostadsmarknaden i sin helhet.

Och min poäng är precis den du skriver i början, att de flesta som kommer hit - väljer inte sin bostad själva - ergo påverkar de den köpta bostadsmarknaden endast på så sätt att om många flyttar in i ett område så lär "Svensken" flytta därifrån (så ser iaf flyttmönstret ut i övrigt).
 

Oew

Rolex
Att en ökad migration från mellanöstern och nordafrika kommer innebära stora belastningar på välfärdssamhället är du inte ensam om att tycka. Men att sossarna (som faktiskt byggde det) vill ha sönder det - är en väldigt förenklad bild.

Det är snarare så att parallellt med att att vi öppnat gränserna mer och mer har en väldigt inflytelserik grupp proklamerat att allt som inte är öppna gränser är rasism. Och eftersom ingen vill begå socialt suicid har alla (borgare som sossar) varit enormt ovilliga att dryfta den här frågan - förrän nu.

Om någon politiker uttryckt sig som de gör nu (om Svenska värderingar etc.) 2013 - hade de fått gå på dagen efter ett massivt mediadrev.



Jag hör vad du säger men det är en marginell del av bostadsmarknaden som berörs av några hundra lägenheter som köpt av kommuner. 2015 såldes 107 802 lägenheter i Sverige. Kommunala köp utgör en mikroskopisk del av dem. Det i sig är inte särskilt drivande för bostadsmarknaden i sin helhet.

Och min poäng är precis den du skriver i början, att de flesta som kommer hit - väljer inte sin bostad själva - ergo påverkar de den köpta bostadsmarknaden endast på så sätt att om många flyttar in i ett område så lär "Svensken" flytta därifrån (så ser iaf flyttmönstret ut i övrigt).
Vet inte vad du klassar som mikroskopisk del, men att en kommun köpt ~0,1% av bostadsrätterna som sålts under året skulle iaf inte jag klassa som mikroskopisk. Troligt då att siffran för hela landet är ngn % och framförallt höjer priserna på bostäder för övriga.
I Vallentuna köpte kommunen 17 lägenheter till nyanlända vilket är 4% av den tot försäljningen under året.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Du gör det ganska enkelt för dig när du delar in Sossar och Borgerligheten i två läger.
Bara Sossarna är enormt tu-delat. Dels finns en tydlig höger respektive vänster-falang. Och även inom respektive led finns enormt stora skillnader i attityder i fråga om invandring. Det finns allt från de som anser att våra gränser ska vara i princip öppna och att pengarna för att ta emot ska tas från "de rika" till de som helt vill stänga gränserna med hänvisning till att bevara välfärdsstaten. (Och allt där emellan).

Vad som gäller officiellt handlar om ett enormt stort politiskt spel där man får ge sig på vissa frågor för att få igenom andra. Att tro att Sossarna bara vill ha fler röster är att göra det enormt enkelt för sig.

Inom borgerligheten å andra sidan har du allt från KD som vill kraftigt begränsa invandringen till neo-liberala centerpartister som absolut vill ha öppna gränser och en minskad välfärdsstat. Men de flesta ligger nog på den skeptiska sidan. Reinfeldts migrationspolitik är knappast borgerlig. Den är snarare något som Fi och de mest extrema miljöpartisterna står för. Andelen anarko-kapitalister i Sverige är extremt låg. (De som på allvar vill DDos:a sönder välfärdsstaten).

Sen vad det gäller invandring o bostadsbubblan så har det argumenterats för att det driver bostadsutvecklingen. Och på ett sätt är det sant - "Svensken" vill ogärna bo i multikulturella områden och flyttar därmed. Men inte för att de nyanlända tar upp bostäder - de bostäderna bor inga "Svenskar" i ändå. Och de som har råd med BRF:er i bättre områden konkurrerar inte med en lägre "klass" (för att tröskeln in till bostadsrättmarknaden är så hög).
Nä, förstör nu inte genom att hävda att det finns olika uppfattningar mellan och inom partierna...:p
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Vet inte vad du klassar som mikroskopisk del, men att en kommun köpt ~0,1% av bostadsrätterna som sålts under året skulle iaf inte jag klassa som mikroskopisk. Troligt då att siffran för hela landet är ngn % och framförallt höjer priserna på bostäder för övriga.
I Vallentuna köpte kommunen 17 lägenheter till nyanlända vilket är 4% av den tot försäljningen under året.

På vilket sätt anser du att Vallentuna kommuns köp påverkat bostadsmarknaden i Vallentuna, V-t/Täby alt. i norrort? Jag vill påstå: inte alls eller marginellt.
Men med det sagt är jag emot att staten köper bostadsrätter av rent symbolvärde.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man kan säga vad man vill om teorier och olika fraktioner i de olika partierna. Realiteten är att invandrarna med sina höga vård- och bidragsbehov DDoS:ar sönder välfärdsstaten som redan tidigare hade problem, men nu är i krisläge. Och sossarna hade nog inte varit störst parti längre om det inte hade varit för invandrarna. Jag bedömer folk efter resultatet av deras handlingar, inte av vad de säger att de vill åstadkomma.


När du skriver "svenskar" menar du den medelklass och uppåt (som du och jag?) som kan välja var de bor. Tänk på att många inte kan välja sin bostad, de ser sig nu istället bli passerade i bostadskön av nyanlända.

Och även medelklassen drabbas nu när flertalet kommuner ger sig ut och köper bostäder till invandrare, på ett sätt som aldrig vara aktuellt att köpa till svenskar:

https://www.di.se/nyheter/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner/

Nacka kommun har köpt bostadsrätter för 350 miljoner kronor sedan januari förra året. Majoriteten av de 94 lägenheterna hyrs ut till nyanlända och anhöriga till nyanlända, rapporterar Studio ett i Sveriges Radio.


Det är ett snittpris på cirka 3,5 miljoner kr. Det är inte bostäder för några fattiga direkt. Och detta är bara en kommun.

Det är inte för att de är invandrare som de har höga vård- och bidragsbehov. Det beror på att de är en del av den svagaste gruppen i samhället. Det brukar ta mellan 4-7 år innan en invandrad får ett jobb och bidrar till samhällskassan som du och jag. Att det skulle vara ett krisläge finns delade meningar om. Du gör det enkelt för dig när du bedömer folk utifrån deras handlingar, för då har du tagit bort den viktigaste faktorn, att alla människor mer eller mindre samverkar med andra. Vi lever inte i stuprör så visst kan människor ha ambitioner och visioner utan att nå ända fram.


Det finns inga kommuner som köper bostäder till invandrare. De köper boenden som invandrade får bo i. Det är kommunerna som äger bostäderna. Det här är hetpotatis så det är viktigt att saker uttrycks korrekt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är inte för att de är invandrare som de har höga vård- och bidragsbehov. Det beror på att de är en del av den svagaste gruppen i samhället. Det brukar ta mellan 4-7 år innan en invandrad får ett jobb och bidrar till samhällskassan som du och jag. Att det skulle vara ett krisläge finns delade meningar om. Du gör det enkelt för dig när du bedömer folk utifrån deras handlingar, för då har du tagit bort den viktigaste faktorn, att alla människor mer eller mindre samverkar med andra. Vi lever inte i stuprör så visst kan människor ha ambitioner och visioner utan att nå ända fram.


Det finns inga kommuner som köper bostäder till invandrare. De köper boenden som invandrade får bo i. Det är kommunerna som äger bostäderna. Det här är hetpotatis så det är viktigt att saker uttrycks korrekt.
För samhällets välmående gör det ingen som helst skillnad huruvida orsaken är socioekonomisk eller sociokulturell eller vad som, belastningen är lika stor oavsett. Men det är inte en fråga för denna tråd, det berör knappast mer än mycket marginellt de bostäder vi pratar om här.
 

DrDre

Patek
Det är inte för att de är invandrare som de har höga vård- och bidragsbehov. Det beror på att de är en del av den svagaste gruppen i samhället. Det brukar ta mellan 4-7 år innan en invandrad får ett jobb och bidrar till samhällskassan som du och jag. Att det skulle vara ett krisläge finns delade meningar om. Du gör det enkelt för dig när du bedömer folk utifrån deras handlingar, för då har du tagit bort den viktigaste faktorn, att alla människor mer eller mindre samverkar med andra. Vi lever inte i stuprör så visst kan människor ha ambitioner och visioner utan att nå ända fram.


Det finns inga kommuner som köper bostäder till invandrare. De köper boenden som invandrade får bo i. Det är kommunerna som äger bostäderna. Det här är hetpotatis så det är viktigt att saker uttrycks korrekt.

Den gruppen som "får" lägenheter (att bo i) är väl flyktingar? Dvs om en vanlig tysk skulle få för sig att flytta till Sverige skulle kommunen inte vara skyldig att ordna bostad åt. Kommunernas direkta påverkan på marknaden får nog anses vara väldigt liten då det handlar om så få lägenheter man är med och lägger bud på. Däremot kan man väl tänka sig att med en ökad befolkning så ökar efterfrågan och det kan leda till prisökningar.

Sedan kan det väl ändå sticka i ögonen på en skattebetalare med högprofilsfall som när Nacka köpte tre lägenheter till ett pris av 14 miljoner till en man och hans tre fruar (att bo i, inte en gåva givetvis). Men det är nog mer relevant för kvällpressen än för det stora hela.

OT. Det tar inte 4-7 år för flyktingar att få jobb. Här är SCBs info ang män och kvinnor och även anhöriga. Detta är en mkt viktigare fråga än det kortsiktiga anskaffandet av bostäder. Men det är som sagt OT för diskussionen här.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Majoritet-av-flyktingar-i-arbete-efter-10-ar/

Omkring-sex-av-tio-flyktingar-arbetar-efter-13-ar.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den gruppen som "får" lägenheter (att bo i) är väl flyktingar? Dvs om en vanlig tysk skulle få för sig att flytta till Sverige skulle kommunen inte vara skyldig att ordna bostad åt. Kommunernas direkta påverkan på marknaden får nog anses vara väldigt liten då det handlar om så få lägenheter man är med och lägger bud på. Däremot kan man väl tänka sig att med en ökad befolkning så ökar efterfrågan och det kan leda till prisökningar.

Sedan kan det väl ändå sticka i ögonen på en skattebetalare med högprofilsfall som när Nacka köpte tre lägenheter till ett pris av 14 miljoner till en man och hans tre fruar (att bo i, inte en gåva givetvis). Men det är nog mer relevant för kvällpressen än för det stora hela.

OT. Det tar inte 4-7 år för flyktingar att få jobb. Här är SCBs info ang män och kvinnor och även anhöriga. Detta är en mkt viktigare fråga än det kortsiktiga anskaffandet av bostäder. Men det är som sagt OT för diskussionen här.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Majoritet-av-flyktingar-i-arbete-efter-10-ar/

Omkring-sex-av-tio-flyktingar-arbetar-efter-13-ar.png
Tack för länken. Jag ska titta mer på den. Det är alltid så när statistik diskuteras så förutsätter den samma underlag. Det händer sällan. Statistik från 1997 och framåt får t ex inte med flyktingströmmen från BosnienHercegovina. Den grupp som bäst lyckats integrera sig i Sverige. De är till majoriteten bosniaker (bosniska muslimer), vilket alltför sällan lyfts fram. Visst, det fanns fler jobb då så de kom snabbt in i samhället. Allt måste jämföras i sin kontext. Det är därför det ofta finns faktafel i debatten.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Tack för länken. Jag ska titta mer på den. Det är alltid så när statistik diskuteras så förutsätter den samma underlag. Det händer sällan. Statistik från 1997 och framåt får t ex inte med flyktingströmmen från BosnienHercegovina. Den grupp som bäst lyckats integrera sig i Sverige. De är till majoriteten bosnijaker, bosniska muslimer, vilket alltför sällan kommer fram i debatten. Visst, det fanns fler jobb då så de fick snabbt jobb. Allt måste jämföras i sin kontext. Det är därför det ofta finns faktafel i debatten.

Självklart är det så att man måste beakta statistik i sin kontext, I synnerhet när det gäller data runt sysselsättning/arbete så bör man använda fler mått. Tex helttidsekvivalenter (dvs man räknar om sysselsättningen till helarbetsplatset), hur mkt tjänar/skatt betalar individen och handlar det om sysselsättning eller (riktigt) arbete.

Även gruppen invandrare/flykting som sådan är relevant att problematisera. Ibland buntar man ihop tex flyktingar (ofta med låg utbildning och stora kulturella skillnader) med invandring från Norge (som tenderar att klara sig bättre en snittet i Sverige) och får då ett genomsnitt som kan bli rätt missvisande.

Men som sagt, det är nog rätt OT i den här tråden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Självklart är det så att man måste beakta statistik i sin kontext, I synnerhet när det gäller data runt sysselsättning/arbete så bör man använda fler mått. Tex helttidsekvivalenter (dvs man räknar om sysselsättningen till helarbetsplatset), hur mkt tjänar/skatt betalar individen och handlar det om sysselsättning eller (riktigt) arbete.

Även gruppen invandrare/flykting som sådan är relevant att problematisera. Ibland buntar man ihop tex flyktingar (ofta med låg utbildning och stora kulturella skillnader) med invandring från Norge (som tenderar att klara sig bättre en snittet i Sverige) och får då ett genomsnitt som kan bli rätt missvisande.

Men som sagt, det är nog rätt OT i den här tråden.
Ja, frågan är OT men den kom upp onyanserat så jag tror det var bra med fler input i frågan. Nu släpper jag den.
 

Kugghjul

Panerai
Den gruppen som "får" lägenheter (att bo i) är väl flyktingar? Dvs om en vanlig tysk skulle få för sig att flytta till Sverige skulle kommunen inte vara skyldig att ordna bostad åt. Kommunernas direkta påverkan på marknaden får nog anses vara väldigt liten då det handlar om så få lägenheter man är med och lägger bud på. Däremot kan man väl tänka sig att med en ökad befolkning så ökar efterfrågan och det kan leda till prisökningar.

Sedan kan det väl ändå sticka i ögonen på en skattebetalare med högprofilsfall som när Nacka köpte tre lägenheter till ett pris av 14 miljoner till en man och hans tre fruar (att bo i, inte en gåva givetvis). Men det är nog mer relevant för kvällpressen än för det stora hela.

OT. Det tar inte 4-7 år för flyktingar att få jobb. Här är SCBs info ang män och kvinnor och även anhöriga. Detta är en mkt viktigare fråga än det kortsiktiga anskaffandet av bostäder. Men det är som sagt OT för diskussionen här.

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Majoritet-av-flyktingar-i-arbete-efter-10-ar/

Omkring-sex-av-tio-flyktingar-arbetar-efter-13-ar.png
Ja så ser det ju ut. Tyvärr ger inte detta hela bilden heller, för om man vill vässa till det hela så är det så här:

Invandrare (både män och kvinnor) har en sysselsättningsgrad som är ungefär hälften av svenskars, och när de väl jobbar så har de löner som är i snitt hälften av vad svenskar tjänar. Slutresultatet blir skattebetalningar från invandrare som ligger runt 25% av vad svenskar betalar, en kalkyl som alla förstår inte går ihop.

Det kan vara lätt att glömma, men länge motiverades invandringen med att "den är lönsam", sedan ett antal år tillbaka har dock de flesta släppt de önskedrömmarna och nu är det andra motiv som "gäller". Tex hette det ju att de Afghanska "ensamkommande" DÖR om de får återvända till Afghanistan. Sedan gjorde uppdrag granskning (SVT) ett reportage, där läget i Afghanistan framställdes som relativt OK, och så ändrades budskapet till att de "dör inombords" om de får återvända.

Slutsatsen blir att det viktiga är att invandrarna får stanna - motiven till detta kan förespråkarna ändra allt eftersom. Problemet är ju att med Sveriges höga levnadsstandard så vill stora delar av världens befolkning flytta hit - den som inte inser det har ingen insikt i hur det är att vara fattig och oroa sig om sin familjs överlevnad - en kamp som jag skulle vilja påstå att en stor del av jordens befolkning dagligen ställs inför.

Nej, jag orkar inte googla fram en källa till att invandrares löner, när de väl jobbar, är hälften av svenskarnas, jag har bättre saker att göra på JULAFTON :). Men det har att göra med att invandrarna har betydligt sämre kunskaper i svenska, sämre utbildning och att "sysselsatt" kan innebära så lite som 1 timmes jobb i veckan, eller något liknande.
 

Kugghjul

Panerai
Tack för länken. Jag ska titta mer på den. Det är alltid så när statistik diskuteras så förutsätter den samma underlag. Det händer sällan. Statistik från 1997 och framåt får t ex inte med flyktingströmmen från BosnienHercegovina. Den grupp som bäst lyckats integrera sig i Sverige. De är till majoriteten bosniaker (bosniska muslimer), vilket alltför sällan lyfts fram. Visst, det fanns fler jobb då så de kom snabbt in i samhället. Allt måste jämföras i sin kontext. Det är därför det ofta finns faktafel i debatten.
Ja många "jugoslaver" som kom till Sverige var bosniska "muslimer", och detta är en grupp som det gått relativt bra för. En anledning till det tror jag är att de spreds ut över hela Sverige, tex "småföretagarsmåland". Men det jag tror är huvudanledningen att det gick bra för dem är att de faktiskt till stora delar var "europeiska" till språk, kultur och utbildningsgrad, samt allra främst att de faktiskt var SEKULARISERADE muslimer.

I det socialistiska Jugoslavien 1945-1992 rensades nämligen islam bort till ganska stora delar. Jag är mer inläst på ett annat land i östeuropa, där vet jag att bortrensningen av det muslimska var extremt långtgående. Angående läget i Jugoslavien hittade jag:

Under Jugoslavientiden blev Bosnien och Hercegovina en socialistisk delstat inom Socialistiska federativa republiken Jugoslavien. Den skapades på ett antifascistiskt möte i Mrkonjić Grad den 25 november 1943. Under kriget formades en icke-statlig organisation kallad för Mladi Muslimani (Unga Muslimer) som hade som mål att utvidga de andliga, kulturella och materiella framstegen för de bosniska muslimer i dåtidens Jugoslavien. Organisationen förespråkade ett konsekvent arbete för en pedagogisk väckelse, baserad på islams principer, för att bekämpa aggressiv ateismoch tvångsassimilering från grannländerna. Offentligt förklarade sig organisationen som både antifascistisk och antikommunistisk. Runt tusen personer som medverkade i organisationen kom att fängslas av den jugoslaviska kommunistregimen efter andra världskriget, och tretton av de mördades.[82] En av de mest framstående medlemmarna i organisationen Unga Muslimer var Bosnien och Hercegovinas första president Alija Izetbegović, som även han år 1983 dömdes till 14 års fängelse av den kommunistiska regimen för "kontrarevolutionär verksamhet", eftersom hans böcker Islam Between East and West och The Islamic Declaration påstods vara fientliga mot det rådande systemet i Socialistiska Federativa Republiken Jugoslavien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bosniaker#Första-_och_andra_världskriget_och_Jugoslavientiden

Rent allmänt är det därför mycket felaktigt att visa upp bosniakerna och säga "Titta vad bra det kan gå för muslimer i Sverige."

Ty:
) Bosniakerna var till stora delar sekuläriserade
) Bosniakerna kom från en till Sverige relativt närstående kultur
) Bosniakerna hade en relativt hög utbildningsnivå

vilket för nästan samtliga grupper av invandrare som kommit till Sverige de senaste åren inte stämmer. Därför är det intressant att notera hur det gått för bosniakerna, men deras öden säger väldigt lite om hur det kommer att gå för de senaste årens invandrare.

En av de mer "välintegrerade" svenska bosniakerna är ju youtubepersonligheten nedan, som kanske bättre än någon annan visar hur bra en sekulär, relativt kulturnära och välutbildad bosniak kan passa in i det svenska samhället. Notera att han pratar "bosniska" i början av det första klippet!


https://www.youtube.com/user/EnArgBlatteTalar/videos
 
Senast ändrad:

Rearden

Cartier
Citerar mig själv och väcker liv i denna tråd igen. Tror ni att det kommer bli samma "rush" som innan förra amorteringskravet infördes?

https://www.di.se/nyheter/maklare-kopsuget-ar-tillbaka/
"Många vill köpa innan det nya amorteringskravet träder i kraft", säger hon.
Nya borde påverka klart färre, särskilt om man ser till landet som helhet och utanför min egen lilla bubbla i Stockholms innerstad. Så nej, tror inte det kommer ha i närheten samma effekt.
 
Topp