• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Chad

Rolex
https://www.nordnet.se/mux/page/blankninginl.html

Avanza har en korta lista och vanligtvis högre säkerhetskrav
https://www.avanza.se/kundservice/k...per/blankning/blankningsbara-vardepapper.html

Och väljer man något utanför listan så brukar det bli dyrt.

Han är ej inne med så mkt dock f.ö. Gissningsvis känner han av marknaden just nu, ser om folk följer osv.

Givetvis har Soros inte alltid rätt - men hade ändå blivit lite orolig om jag nyligen klippt lgh i Sverige.
 

Kugghjul

Panerai
Jag ska ärligt säga att det är lite förvirrande att diskutera med dig, men det kanske är ömsesidigt och i så fall ligger väl hälften på mig. Jag har argumenterat i den här tråden främst mot en del spekulationer om bostadsmarknaden som jag bedömer vara av domedagskaraktär. Du styr hela tiden diskussionen mot vad som kommer hända (enligt dig). Du skriver t ex att bankerna kommer trissa upp sina räntor (hur högt då?) när "psykologin" sätter tänderna i de som finansierat köpen av bankernas säkerställda obligationer. Det är fortfarande en spekulation kring en konsekvens, inte ett särskilt vidareutvecklat resonemang kring vad som talar för att det skulle ske. Dessutom skulle det krävas väldigt mycket för att de bolånetagare du pratar om skulle gå i personlig konkurs, för det är väl något sådant du far efter? För att återknyta till det vi pratat om tidigare så har bankerna ställt höga krav på bolånetagare, det vill säga att deras förmåga att betala av sina bostadslån är väl genomlyst, stresstestad och så vidare. Därtill är det bara 75% av marknadsvärdet på boendet som belånat. Dessa två faktorer tillsammans utgör den säkerhet som obligationerna du talar om vilar på. Och det krävs ganska mycket mer än bara psykologi för att rubba de marginalerna.

Kom ihåg att under 90-talskrisen så dippade priserna i snitt 25-35% innan de återhämtade sig, mer på vissa ställen (t ex alla kontorslokaler i innerstäderna som bankerna beviljade lån till) men också betydligt mindre på andra. Ställ det i perspektiv till den extrema prishöjning vi sett bara de senaste åren, som vida överstiger den procentsatsen. Det hade med andra ord bara varit sunt om det föll 10-15% för att sedan återgå till ett mer rimligt pris-tuffande i storleken 1-4%/år.

Precis, prisökningarna har varit enorma. 10-15% backning är ingenting, det är vad de fallit på 3 månader, stockholms innerstad.
https://www.husmask.se/
Välj dagsvis
95 000 till runt 82 000
 

Kugghjul

Panerai
Han är ej inne med så mkt dock f.ö. Gissningsvis känner han av marknaden just nu, ser om folk följer osv.

Givetvis har Soros inte alltid rätt - men hade ändå blivit lite orolig om jag nyligen klippt lgh i Sverige.
Här handlar det självklart om samma psykologi som hos husköpare. Till slut handlar det mesta om psykologi, speciellt i så hårt uppumpade bubblor som den svenska bostadsmarknaden, låt oss hoppas att bankerna får svårt att sälja sina säkerställda obligationer, då kan vi plocka fram popcornen.

Soros vet väl hur han skall använda sitt eget varumärke för att tjäna pengar. Här hoppas han väl att andra hänger på, förutsättningarna finns ju uppebarligen. Skulle inte förvånga mig om han själv läcker detta till media.

Diagram 1 nedan illustrerar hur ägandet av svenska säkerställda obligationer är fördelat mellan olika ägarkategorier. Svenska banker äger 25 procent av den totala mängden utställda obligationer medan svenska försäkringsbolag äger 26 procent. En stor andel av de säkerställda obligationerna ägs av utländska investerare.
http://www.fi.se/contentassets/829b...56329/remiss-pm-sakerstallda-obligationer.pdf


Och på tal om triggered (från annan tråd):
https://e24.no/boers-og-finans/boli...an-trigge-andre-til-aa-kaste-seg-paa/24206144
Jag hittar dock inte artiklar (ännu) i större utländsk media.

Patek FTW!
George-Soros-Patek-Philippe-Aquanaut.jpg
 

DrDre

Patek
DB borde fokusera på sin egen krisande business istället :p Edit tvåa på pucken @Carlf

Kan du och Carl förklara hur ni menar? Hur gör ni kopplingen mellan ett arguments styrka rörande en omvärldsanalys och det analyserande företagets balansräkning? Jag fattar ärligt talat inte inte logiken. Vad är ert sakargument i frågan runt bostadsmarknaden? Eller är det ngn sorts skämt/trams som jag inte förstår?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag hängde inte med. Utvärderar du analyser baserat på det analyserande företagets balansräkning, eller gör du det inte?
Mao, menar du allvar med din ursprungliga kommentar?
För oss som jobbar i
Kan du och Carl förklara hur ni menar? Hur gör ni kopplingen mellan ett arguments styrka rörande en omvärldsanalys och det analyserande företagets balansräkning? Jag fattar ärligt talat inte inte logiken. Vad är ert sakargument i frågan runt bostadsmarknaden? Eller är det ngn sorts skämt/trams som jag inte förstår?
För oss som jobbar i branschen så är DB kända för att vara ute på hal is på alla plan. Dåliga resultat, fel fokus och en omodern kultur (Hello meetoo) gör att inte jag skulle satsa på den banken. En jätte i kris (även om det inte snackas så mycket om det på senaste tiden). Om det är relevant för diskussionen om bostadsbubbla i Sverige, oklart.

Känns som vi steppade på en tå där, någon närstående som jobbar på banken?
 

DrDre

Patek
För oss som jobbar i

För oss som jobbar i branschen.

Känns som vi steppade på en tå där, någon närstående som jobbar på banken?

Absolut inte. Jag vill bara veta hur man kan utvärdera argument baserat på företagets BR, för jag har väldigt svårt att se den kopplingen. Du tar upp metoo som ytterligare en faktor att beakta. Har svårt att se även den kopplingen som en central aspekt när det kommer till ett resonemang om bostadsmarknaden.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Absolut inte. Jag vill bara veta hur man kan utvärdera argument baserat på företagets BR, för jag har väldigt svårt att se den kopplingen. Du tar upp metoo som ytterligare en faktor att beakta. Har svårt att se även den kopplingen som en central aspekt när det kommer till ett resonemang om bostadsmarknaden.
Tycker att hela denna diskussion är precis så! Dvs alla har sina intressen och de flesta är biased i diskussionen, inklusive jag själv. Pressen med DI i spetsen jagar klick och då är bubblan det hetaste just nu förutom Elon Musk. Folk som sitter i hyreslägenheter på vischan väntar på att få köpa paradvåningen i lärkstan och börjar varje morgon med att skriva en rad i denna tråd. Globala banker försöker bättre på sitt rykte genom att slå ner på andra. Avseende banken i fråga gillar jag den ej men hoppas Cryan kan städa upp men tror det blir svårt med den kulturen.

https://news.efinancialcareers.com/uk-en/300751/deutsche-bank-culture

Skit bakom spakarna?
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Tycker att hela denna diskussion är precis så! Dvs alla har sina intressen och de flesta är biased i diskussionen, inklusive jag själv. Pressen med DI i spetsen jagar klick och då är bubblan det hetaste just nu förutom Elon Musk. Folk som sitter i hyreslägenheter på vischan väntar på att få köpa paradvåningen i lärkstan och börjar varje morgon med att skriva en rad i denna tråd. Globala banker försöker bättre på sitt rykte genom att slå ner på andra.

Jag får väl erkänna då att jag inte förstår argumenten utifrån trådens ämne "hur tror du att fastighetsmarknaden kommer att utvecklas"

Inlägg 1: DBs analys ser risker i Sv fastighetsmarknad.
Inlägg 2: DBs balansräkning är dålig
Inlägg 3: DB har metoo problem
Inlägg 4: Enskilda individer vill att marknaden ska gå upp (eller ner)

För mig blir det bara "god dag yxskaft". Att jag som enskild person VILL att marknaden ska gå upp (eller ner beroende på min personliga situation) har ju ingen påverkan på OM marknaden går upp (eller ner). (Önsketänkande är sällan en bra partner om man vill fatta rationella beslut).

Utifrån ämnet "trolig utveckling" skulle svar på DBs analys kunna vara av typen "jo, men DB har inte beaktat X", "DB överskattar nog risken med faktor Y", "DBs modeller bygger på Z som är tveksamma pga B" osv. Dvs en diskussion som bygger på sakliga och relevanta argument. Då skulle man ju komma framåt i diskussionen. Men DBs bakansräkning har väl knappast ngt att tillföra ämnet?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag får väl erkänna då att jag inte förstår argumenten utifrån trådens ämne "hur tror du att fastighetsmarknaden kommer att utvecklas"

Inlägg 1: DBs analys ser risker i Sv fastighetsmarknad.
Inlägg 2: DBs balansräkning är dålig
Inlägg 3: DB har metoo problem
Inlägg 4: Enskilda individer vill att marknaden ska gå upp (eller ner)

För mig blir det bara "god dag yxskaft". Att jag som enskild person VILL att marknaden ska gå upp (eller ner beroende på min personliga situation) har ju ingen påverkan på OM marknaden går upp (eller ner). (Önsketänkande är sällan en bra partner om man vill fatta rationella beslut).

Utifrån ämnet "trolig utveckling" skulle svar på DBs analys kunna vara av typen "jo, men DB har inte beaktat X", "DB överskattar nog risken med faktor Y", "DBs modeller bygger på Z som är tveksamma pga B" osv. Dvs en diskussion som bygger på sakliga och relevanta argument. Då skulle man ju komma framåt i diskussionen. Men DBs bakansräkning har väl knappast ngt att tillföra ämnet?
Har jag använt DBs balansräkning som anledning till att jag inte gillar något som kommer ut från DB?
 

UNO

Panerai
Beror bla på föreningens ekonomi, absolut inte omöjligt.
Har förekommit.
1984 köpte jag min först lgh för 24 tkr(några år tidigare gav man bort dessa).
1989 sålde jag för 190 tkr.
1992 var dom nere på 25 tkr, idag ligger dom troligen kring 1 mkr.
Världen har alltid förändrats och det är inte slut ännu utan nya förändringar kommer att komma. Handeln står inför ännu större förändringar vilket i sin tur kommer att få stora konsekvenser för många Brf:er.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
D

Deleted member 5780

Guest
Vet inte hur man länkar till tidigare inlägg, men se igår 16.46 i denna tråden. Det är detta jag helt enkelt inte förstår:

"Lits svårt att ta DB på allvar när de knappt klarar att sköta sin egen balansräkning...

Carlf, igår kl 16:46
#529
Gilla + Citat Citera Anmäl
DonDraper och Rearden gillar detta."
Nu blir det ju visserligen förvirrande då du gaggar på DonDraper för något jag skrev, men om jag skriver detta långsamt så kanske du förstår vad jag menar - en bank som kör sig själva i botten fullständigt utan stopp och frekvent pekats ut som en av de enskilt största riskerna i det finansiella systemet bör undvika att göra listor på vad som är fel med detsamma. Det blir liksom som om Martin Timell skulle lista topp fem mansgrisar i medievärlden.
 

DrDre

Patek
Nu blir det ju visserligen förvirrande då du gaggar på DonDraper för något jag skrev, men om jag skriver detta långsamt så kanske du förstår vad jag menar - en bank som kör sig själva i botten fullständigt utan stopp och frekvent pekats ut som en av de enskilt största riskerna i det finansiella systemet bör undvika att göra listor på vad som är fel med detsamma. Det blir liksom som om Martin Timell skulle lista topp fem mansgrisar i medievärlden.

Jag gaggar inte och det är inget personligt. Jag förstår bara inte logiken i argumenten i diskussionen. Men ska jag tolka ditt inlägg ovan som att du menar att ett företags balansräkning är av avgörande betydelse för hur bra deras "mega trend analyser" är och att ett arguments kvalitet kan avgöras av just balansräkningen? Är det vad du menar?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag får väl erkänna då att jag inte förstår argumenten utifrån trådens ämne "hur tror du att fastighetsmarknaden kommer att utvecklas"

Inlägg 1: DBs analys ser risker i Sv fastighetsmarknad.
Inlägg 2: DBs balansräkning är dålig
Inlägg 3: DB har metoo problem
Inlägg 4: Enskilda individer vill att marknaden ska gå upp (eller ner)

För mig blir det bara "god dag yxskaft". Att jag som enskild person VILL att marknaden ska gå upp (eller ner beroende på min personliga situation) har ju ingen påverkan på OM marknaden går upp (eller ner). (Önsketänkande är sällan en bra partner om man vill fatta rationella beslut).

Utifrån ämnet "trolig utveckling" skulle svar på DBs analys kunna vara av typen "jo, men DB har inte beaktat X", "DB överskattar nog risken med faktor Y", "DBs modeller bygger på Z som är tveksamma pga B" osv. Dvs en diskussion som bygger på sakliga och relevanta argument. Då skulle man ju komma framåt i diskussionen. Men DBs bakansräkning har väl knappast ngt att tillföra ämnet?
Det jag vill belysa är att chefsekonomen på DB är väl även han en individ?

Individerna är väl nyckeln här!

Dvs:

1. Vilka är primärt köpare och säljare på marknaden? Individer
2. Vilka vänder sig dessa för råd om bostadsmarknaden? Andra individer
3. Vart inhämtar primärt den stora massan av individer sin kunskap om marknaden? Nyhetssidor såsom DI etc. skrivet av individer
4. Vilka källor använder sig DI etc. av? Så kallade sakkunniga individer

Ser vi några nationalekonomiska tecken på att vi skulle kunna ha ngt som skulle utlösa en bostadskrasch i Sverige? Skulle svara nej på den fråga pga fortsatt låga räntor, svenska företag som går bra (små som stora), låg arbetslöshet m.m.

Detta i kombo med busslaster av nyinflyttade till den marknad som inom landet som det sägs kommer drabbas hårdast av kraschen och en dåligt fungerande hyresmarknad gör att det för mig kokar ner till psykologi!

Och för att inte tala om dagens regering som för mig är totalt är verklighetsfrånvända och är den största bidragande orsaken till den negativa sidan...
 

DrDre

Patek
Det jag vill belysa är att chefsekonomen på DB är väl även han en individ?

Individerna är väl nyckeln här!

Dvs:

1. Vilka är primärt köpare och säljare på marknaden? Individer
2. Vilka vänder sig dessa för råd om bostadsmarknaden? Andra individer
3. Vart inhämtar primärt den stora massan av individer sin kunskap om marknaden? Nyhetssidor såsom DI etc. skrivet av individer
4. Vilka källor använder sig DI etc. av? Så kallade sakkunniga individer

Ser vi några nationalekonomiska tecken på att vi skulle kunna ha ngt som skulle utlösa en bostadskrasch i Sverige? Skulle svara nej på den fråga pga fortsatt låga räntor, svenska företag som går bra (små som stora), låg arbetslöshet m.m.

Detta i kombo med busslaster av nyinflyttade till den marknad som inom landet som det sägs kommer drabbas hårdast av kraschen och en dåligt fungerande hyresmarknad gör att det för mig kokar ner till psykologi!

Och för att inte tala om dagens regering som för mig är totalt är verklighetsfrånvända och är den största bidragande orsaken till den negativa sidan...

Det klart att det handlar om individer och deras psykologi (på aggregerad nivå), men även institutioner och system. Just därför tror jag att det är viktigt/relevant att skilja på realism och önsketänkande av typen du beskriver som "Folk som sitter i hyreslägenheter på vischan väntar på att få köpa paradvåningen i lärkstan och börjar varje morgon med att skriva en rad i denna tråd" och motsatsen givetvis (dvs ngn som just köpt och är hårt belånad och vill att uppgången ska fortsätta). Personligen tycker jag att det är mkt mer intressant att på ett balanserat vis utbyta tankar och argument baserade på just realism, fakta och logik.

Motsatsen blir annars ngn form av "after purchase" mentalitet, dvs man har köpt ngt (eller kanske stått över som i detta fall) och efter det är man väldigt biased eftersom man har ett stort behov av att bekräfta att man gjorde rätt (som köpte eller avstod från att köpa). Sådana diskussioner (tycker jag) inte blir så meningsfulla. Det blir högt tonläge, långsökta resonemang, svag logik, fakta baserad på cherry picking osv.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den jag däremot inte tror är en individ är @
Det klart att det handlar om individer och deras psykologi (på aggregerad nivå), men även institutioner och system. Just därför tror jag att det är viktigt/relevant att skilja på realism och önsketänkande av typen du beskriver som "Folk som sitter i hyreslägenheter på vischan väntar på att få köpa paradvåningen i lärkstan och börjar varje morgon med att skriva en rad i denna tråd" och motsatsen givetvis (dvs ngn som just köpt och är hårt belånad och vill att uppgången ska fortsätta). Personligen tycker jag att det är mkt mer intressant att på ett balanserat vis utbyta tankar och argument baserade på just realism, fakta och logik.

Motsatsen blir annars ngn form av "after purchase" mentalitet, dvs man har köpt ngt (eller kanske stått över som i detta fall) och efter det är man väldigt biased eftersom man har ett stort behov av att bekräfta att man gjorde rätt (som köpte eller avstod från att köpa). Sådana diskussioner (tycker jag) inte blir så meningsfulla. Det blir högt tonläge, långsökta resonemang, svag logik, fakta baserad på cherry picking osv.
Men för mig är ju dessa individer marknaden då de någon gång har köpt/sålt eller försökt göra det på denna. Deras analys av marknaden borde vara bättre än Günther som sitter i Tyskland på ett företag som genomgår ett kris på många vis. Tvivlar på att Günther har mer info och fakta än vad individerna har?
 

DrDre

Patek
Den jag däremot inte tror är en individ är @

Men för mig är ju dessa individer marknaden då de någon gång har köpt/sålt eller försökt göra det på denna. Deras analys av marknaden borde vara bättre än Günther som sitter i Tyskland på ett företag som genomgår ett kris på många vis. Tvivlar på att Günther har mer info och fakta än vad individerna har?

Skulle tro att de har olika perspektiv. DB, med 100 000 anställda, och många andra storbanker har global täckning (vilket kan vara väl så viktigt i en global värld där mkt är relaterat till varandra. Fjärillsvingarna som skapar orkaner osv), stora resurser och avancerade modeller (på gott och ont). En enskild köpare i staden X och en lokal fastighetsmäklare har ett annat perspektiv och har säkert örat mot rälsen på ett helt annat sätt.

En tidigare kollega/kompis till mig var tidigare ansvarig för en riskavdelning på en ganska stor bank (utomlands). Han hade 20 stycken matematiker (applied mathematics) som satt och räknade/modellerade risker hela dagarna. De har uppenbarligen en annan syn på saker än den lokale mäklaren. Båda kan nog ha ngt att bidra med, men på olika sätt.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skulle tro att de har olika perspektiv. DB, med 100 000 anställda, och många andra storbanker har global täckning (vilket kan vara väl så viktigt i en global värld där mkt är relaterat till varandra. Fjärillsvingarna som skapar orkaner osv), stora resurser och avancerade modeller (på gott och ont). En enskild köpare i staden X och en lokal fastighetsmäklare har ett annat perspektiv och har säkert örat mot rälsen på ett helt annat sätt.

En tidigare kollega/kompis till mig var tidigare ansvarig för en riskavdelning på en ganska stor bank (utomlands). Han hade 20 stycken matematiker (applied mathematics) som satt och räknade/modellerade risker hela dagarna. De har uppenbarligen en annan syn på saker än den lokale mäklaren. Båda kan nog ha ngt att bidra med, men på olika sätt.
Men i just detta fallet så sägs det ju att bubblan är lokal! Eller? Menar du att det är något internationellt som har skapat den eventuella bubblan?

Det jag menar är att all matematik i världen och 1000 analytiker inte kan förstå hur Anders 40-år fungerar när han beslutar att han skall buda på 4:an på Karlavägen!
 

DrDre

Patek
Men i just detta fallet så sägs det ju att bubblan är lokal! Eller? Menar du att det är något internationellt som har skapat den eventuella bubblan?

Det jag menar är att all matematik i världen och 1000 analytiker inte kan förstå hur Anders 40-år fungerar när han beslutar att han skall buda på 4:an på Karlavägen!

Om du har 100 000 eller 100 miljoner "Anders" som ska köpa lägenheter (eller göra något annat), då får man att aggregat som är betydligt mer förutsägbart och som man kan räkna på. Alla dessa "Anders" blir då en del av "the invisible hand".
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du har 100 000 eller 100 miljoner "Anders" som ska köpa lägenheter (eller göra något annat), då får man att aggregat som är betydligt mer förutsägbart och som man kan räkna på. Alla dessa "Anders" blir då en del av "the invisible hand".
Yes men alla dessa Anders finns inom Sveriges gränser, inte i Tyskland! Alla den infon har vi tillgång till.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
OK. Bra att ni vet precis allt. Få förunnat.
Det är väl inte det jag påstår? Snarare det motsatta dvs jag vet inte vad min granne eller du tänker då du påverkas av folk och nyheter i din närhet.

Däremot är jag förvånad till varför folk reagerar som de gör då alla andra signaler är att vi är långt ifrån lågkonjunktur osv.

Nyheterna och rubrikerna vi har idag är väldigt nyanserade!
 

Kugghjul

Panerai
Jag gaggar inte och det är inget personligt. Jag förstår bara inte logiken i argumenten i diskussionen. Men ska jag tolka ditt inlägg ovan som att du menar att ett företags balansräkning är av avgörande betydelse för hur bra deras "mega trend analyser" är och att ett arguments kvalitet kan avgöras av just balansräkningen? Är det vad du menar?
En bank i kris (dålig balansräkning) borde ha svårare att rekrytera och behålla de smartaste anställda. Det är väl kopplingen som kan finnas mellan hur en bank går, och analysen den levererar.
 

DrDre

Patek
Kanske. Men vill nog påstå att det är en lite långsökt koppling att använda som tumregel/indikator för att uppskatta kvaliteten på deras research. Vi pratar om en bank med 100 000 anställda. Men visst, helt omöjligt är det kanske inte.
 

Kugghjul

Panerai
Ser vi några nationalekonomiska tecken på att vi skulle kunna ha ngt som skulle utlösa en bostadskrasch i Sverige? Skulle svara nej på den fråga pga fortsatt låga räntor, svenska företag som går bra (små som stora), låg arbetslöshet m.m.

Detta i kombo med busslaster av nyinflyttade till den marknad som inom landet som det sägs kommer drabbas hårdast av kraschen och en dåligt fungerande hyresmarknad gör att det för mig kokar ner till psykologi!

Och för att inte tala om dagens regering som för mig är totalt är verklighetsfrånvända och är den största bidragande orsaken till den negativa sidan...
Du påstår att du jobbar inom finans och du klankar ner på DB:s analyser, men det glittrar ju inte direkt av din egen analys.

Varför ser Sveriges nationalekonomi så ljus ut? Pga hög aktivitet i just byggbranschen och konsumenter som dels känner sig rika (pga skenande bostadspriser), dels använder "house as ATM".

Arbetslösheten är låg bland svenskar, men hos invandrare är arbetslösheten hög. Total invandring (inklusive anhöriga) kommer ligga på ett Örebro per år framöver, dessa går till stor del rakt in i arbetslöshet. Snart tar kommunerna över det ekonomiska ansvaret (efter två år) för de som kom 2015 - kommunalskatterna kommer att gå upp.

De busslaster du pratar om består till väldigt stor del av dessa köpsvaga invandrare, och resten består av nyutexaminerade svenskar som oftast har nära NOLL köpkraft om de inte får låna mycket hos banken.

Vem är sugen att köpa med 85% belåning när hela kontantinsatsen (15%) försvinner på 3 månader, som har varit fallet de tre senaste månaderna?

Regeringen gör vad den kan för att begränsa utlåningen, rimligt med tanke på att staten garanterar bankerna - too big to fail. Sedan hade det ju självklart varit bättre med avskaffade ränteavdrag och en riktigt hög fastighetsskatt (för att få fart på flyttkarusellen), men nu är det snart val och det är bättre att de gör något än inget.

Självklart handlar det mesta om psykologi i den nedgång som vi har nu, men vi får ju inte glömma att just psykologi och masspsykos är det som har drivit upp priserna i den enorma bostadsbubbla även i uppgångsfasen.

Husmask rapporterar nu 65 452 kr per kvadratmeter i Stockholms innerstad, senaste dagspriset, självklart en något överdriven nedgång pga datavariation. Men veckovärdet är 81 469 kr. Det är ner 20% sedan slutet av juli.

https://www.husmask.se/

Din tidigare analys om personer i ruttna hyresrätter som vill flytta till Lärkstaden glimmar inte heller, den luktar istället klassförakt och "SD:s tak är 5%"-analysnivå.
 
Senast ändrad:

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Du påstår att du jobbar inom finans och du klankar ner på DB:s analyser, men det glittrar ju inte direkt av din egen analys.

Varför ser Sveriges nationalekonomi så ljus ut? Pga hög aktivitet i just byggbranschen och konsumenter som dels känner sig rika, dels använder "house as ATM".

Arbetslösheten är låg bland svenskar, men hos invandrare är arbetslösheten hög. Total invandring (inklusive anhöriga) kommer ligga på ett Örebro per år framöver, dessa går till stor del rakt in i arbetslöshet. Snart tar kommunerna över det ekonomiska ansvaret (efter två år) för de som kom 2015 - kommunalskatterna kommer att gå upp.

De busslaster du pratar om består till väldigt stor del av dessa köpsvaga invandrare, och resten består av nyutexaminerade svenskar som oftast har nära NOLL köpkraft om de inte får låna mycket hos banken.

Vem är sugen att köpa med 85% belåning när hela kontantinsatsen (15%) försvinner på 3 månader, som har varit fallet de tre senaste månaderna?

Regeringen gör vad den kan för att begränsa utlåningen, rimligt med tanke på att staten garanterar bankerna - too big to fail. Sedan hade det ju självklart varit bättre med avskaffade ränteavdrag och en riktigt hög fastighetsskatt (för att få fart på flyttkarusellen), men nu är det snart val och det är bättre att de gör något än inget.

Självklart handlar det mesta om psykologi i den nedgång som vi har nu, men vi får ju inte glömma att just psykologi och masspsykos är det som har drivit upp priserna i den enorma bostadsbubbla även i uppgångsfasen.

Husmask rapporterar nu 65 452 kr per kvadratmeter i Stockholms innerstad, senaste dagspriset, självklart en något överdriven nedgång pga datavariation. Men veckovärdet är 81 469 kr. Det är ner 20% sedan slutet av juli.

https://www.husmask.se/

Din tidigare analys om personer i ruttna hyresrätter som vill flytta till Lärkstaden glimmar inte heller, den luktar istället klassförakt och "SD:s tak är 5%"-analysnivå.
Glittrade analys att det endast är byggbranchen som gör att vi har en högkonjunktur just nu! Du verkar ha koll!

Det intressanta som jag tror många här vill veta är varför är du så mån om att orera i diverse trådar på lifestyle om att kraschen står för dörren?

Äger du överhuvudtaget en klocka eller är målet att rensa K&S efter kraschen?
 

Kugghjul

Panerai
Glittrade analys att det endast är byggbranchen som gör att vi har en högkonjunktur just nu! Du verkar ha koll!

Det intressanta som jag tror många här vill veta är varför är du så mån om att orera i diverse trådar på lifestyle om att kraschen står för dörren?

Äger du överhuvudtaget en klocka eller är målet att rensa K&S efter kraschen?

Jag har en plastklocka med företagstryck på urtvalan, som jag fick efter 25 år som anställd på städfirman. ;)

Det skall bli intressant att se hur klockpriserna i Sverige går när bostadsbubblan har spruckit, exportmöjligheterna lär väl hindra allt för stora internationella prisskillnader.

Jag gillar att diskutera bostadspriser för jag vill veta de bästa argumenten från de som tror att bostadspriserna kommer förbli höga. Argumentet med "flera busslass om dagen" är ju så trött och dåligt, jag förväntar mig faktiskt något bättre!

Efter många års klocksamlande är jag rätt långt förbi att posta bilder på klocka och ölflaska. Av säkerhetsskäl postar jag väldigt lite personlig information, inklusive vilka klockor jag äger. Min samling är relativt blygsam, speciellt jämfört med många andra här på Klocksnack. Men jag lovar dig att jag har klockor, och att jag har ett äkta intresse för klockor!

Hur ser det ut själv, hur investerad är du i bostadsmarknaden? Hög personlig belåning? Äger du flera bostäder parallellt?
 
Topp