• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

aadde81

Cartier
20171203_172317.png
Är det inte tvärtom, att det är läge att köpa nu då bostäder alltid gått upp historiskt? Tittar man på en kortare period kan man se hur priser går upp eller ned. Ju längre period man tittar på, desto mer tydligt ser man att priserna ständigt går upp.

Nordeas chefsanalytiker Andreas Wallström graf över de svenska reala bostadspriserna under 142 år. Känns mer som ständigt går ned, fram tills 1995. Men of course - this time is different...eller inte.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jo, det är bara känslor och psykologi. Varför har priserna annars gått upp typ 40% på ett fåtal år (stockholms innerstad), knappast pga löneökningar.

Den snabba prisökningen har framförallt med den historiskt låga räntan att göra, men också tillgång och efterfrågan. Det senare kan kopplas till att fler vill bo i stan varför vi under lång tid sett en tillströmning från just kranskommuner och mindre orter. Bostadsbyggandet har dessutom varit felriktat vilket eldat på bostadsbristen. Sen bör man alltid väga Stockholms innerstad lite för sig självt och vara ytterst försiktig med att använda den marknaden som mall för övriga Sverige.

Vi kan tala om psykologi i det avseendet att många nog inte vetat hur man bör förhålla sig till minusränta. Det är ju i grunden en uppmaning att konsumera för att uppnå inflationsmålet. Förutom det handlar det om hur länge nervositeten från Stockholm spiller över på andra delar i landet. Inte mer än så.

Det enda sättet att dämpa priserna på sikt är att höja räntan kraftigt, men det kommer inte att ske eftersom det kommer få stora effekter långt utanför bostadsmarknaden, vilket i dagsläget skulle leda till en lågkonjunktur. Faktum är att vi kommer ha låg ränta i många år framöver. En eventuell försiktig höjning kommer troligen först ske i September nästa år, enligt de flesta prognoser inkl Riksbanken.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den snabba prisökningen har framförallt med den historiskt låga räntan att göra, men också tillgång och efterfrågan. Det senare kan kopplas till att fler vill bo i stan varför vi under lång tid sett en tillströmning från just kranskommuner och mindre orter. Bostadsbyggandet har dessutom varit felriktat vilket eldat på bostadsbristen. Sen bör man alltid väga Stockholms innerstad lite för sig självt och vara ytterst försiktig med att använda den marknaden som mall för övriga Sverige.

Vi kan tala om psykologi i det avseendet att många nog inte vetat hur man bör förhålla sig till minusränta. Det är ju i grunden en uppmaning att konsumera för att uppnå inflationsmålet. Förutom det handlar det om hur länge nervositeten från Stockholm spiller över på andra delar i landet. Inte mer än så.

Det enda sättet att dämpa priserna på sikt är att höja räntan kraftigt, men det kommer inte att ske eftersom det kommer få stora effekter långt utanför bostadsmarknaden, vilket i dagsläget skulle leda till en lågkonjunktur. Faktum är att vi kommer ha låg ränta i många år framöver. En eventuell försiktig höjning kommer troligen först ske i September nästa år, enligt de flesta prognoser inkl Riksbanken.
Exakt! Frågan är när vi kommer över nollan?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Exakt! Frågan är när vi kommer över nollan?

Svårt att säga, men en gissning från min sida under rådande omständigheter är att det skulle det kunna krypa över nollan först i mitten av 2019. Jag tror inte inflationsmålet på 2,0 kommer nås vid årsskiftet utan snarare att det kommer ligger strax under, typ 1,8-1,9. Det borde försena räntehöjningarna något.
 

Kugghjul

Panerai
Den snabba prisökningen har framförallt med den historiskt låga räntan att göra, men också tillgång och efterfrågan. Det senare kan kopplas till att fler vill bo i stan varför vi under lång tid sett en tillströmning från just kranskommuner och mindre orter. Bostadsbyggandet har dessutom varit felriktat vilket eldat på bostadsbristen. Sen bör man alltid väga Stockholms innerstad lite för sig självt och vara ytterst försiktig med att använda den marknaden som mall för övriga Sverige.

Vi kan tala om psykologi i det avseendet att många nog inte vetat hur man bör förhålla sig till minusränta. Det är ju i grunden en uppmaning att konsumera för att uppnå inflationsmålet. Förutom det handlar det om hur länge nervositeten från Stockholm spiller över på andra delar i landet. Inte mer än så.

Det enda sättet att dämpa priserna på sikt är att höja räntan kraftigt, men det kommer inte att ske eftersom det kommer få stora effekter långt utanför bostadsmarknaden, vilket i dagsläget skulle leda till en lågkonjunktur. Faktum är att vi kommer ha låg ränta i många år framöver. En eventuell försiktig höjning kommer troligen först ske i September nästa år, enligt de flesta prognoser inkl Riksbanken.

Efterfrågan på bostäder har alltid varit hög i Stockholm. Räntan är historiskt låg, en bra anledning att inte låta priserna anpassa sig till ett historiskt extremvärde.

Folk har inte funderat i hur de skall förhålla sig till minusräntan. Det hela är mycket enklare.
"Köp nu, innan det blir dyrare imorgon."

Är du fullt insatt i hur de räntor svenska bolånetagare betalar sätts? De säkerställda obligationerna som svenska banker säljer, bland annat internationellt, bygger på att de som köper dessa instrument känner sig trygga med att det finns god säkerhet i de underliggande fastigheterna. När detta förtroende (psykologi) rubbas, så kommer de kräva högre räntor, vilket direkt kommer att få effekt på svenska bolånetagare. Sedan kan Riksbanken sätta vilken ränta de vill.
 

Kugghjul

Panerai
Jag har en lägenhet redan, och funderar att köpa en till snart. Dessutom är jag rätt tung i fastighetsbolag, så ja jag är bullish :D
Då borde du svara i min tråd kring spekulation i nybyggda BRF:er. Hörde du Hagströmer i börslunch?
typ: "nästan alla verkar äga en extralägenhet som de speccar med"
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-29-nov-2017/

Men är det verkligen fastställt att folk inte klarar att sköta sin balansräkning? Tycker det är helt sjukt att staten reglerar och försvårar ytterligare på marknaden för unga. Snart kommer väl bilhandlare bara få sälja en bil till dig som kostar mindre än din årslön...
Problemet är ju att vi har ett paternalistiskt samhällssystem, samtidigt som staten ju garanterar de större bankerna, och därmed kan vilja ha något att säga till om vilka risker de har i sin verksamhet. Ungefär som att vi har en Strålsäkerhetsmyndighet, för staten vet att vid ett kärnkraftshaveri får staten ta notan.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Efterfrågan på bostäder har alltid varit hög i Stockholm. Räntan är historiskt låg, en bra anledning att inte låta priserna anpassa sig till ett historiskt extremvärde.

Folk har inte funderat i hur de skall förhålla sig till minusräntan. Det hela är mycket enklare.
"Köp nu, innan det blir dyrare imorgon."

Är du fullt insatt i hur de räntor svenska bolånetagare betalar sätts? De säkerställda obligationerna som svenska banker säljer, bland annat internationellt, bygger på att de som köper dessa instrument känner sig trygga med att det finns god säkerhet i de underliggande fastigheterna. När detta förtroende (psykologi) rubbas, så kommer de kräva högre räntor, vilket direkt kommer att få effekt på svenska bolånetagare. Sedan kan Riksbanken sätta vilken ränta de vill.

Är nog inte så oense med dig som du tror på vissa punkter, men vi formulerar oss lite annorlunda.

Jodå, jag är medveten om hur det går till med både vinst- och riskmarginaler. Traditionellt sett brukar bolåneräntan förhålla sig ca 2% över reporäntan. Skulle bankerna kunna avvika märkbart från den traditionen? Ja visst, det är möjligt men några extrema skillnader tror jag inte det kommer bli tal om. Bankerna har (som vi talat om tidigare) tagit höjd ganska länge, men inte med fokus på räntor i synnerhet utan andra typer av säkerheter (borgenärer, pantsättningar osv).

Det finns en annan aspekt också. Sedan FIs krav på bankerna att öppet redovisa sina snitträntor har konkurrensen ökat mellan bankerna. Man kan diskutera om de pressade räntorna de facto är bra för kunderna på sikt eller om de blir en dyr lockelse i slutändan. Oavsett vad så talar det inte direkt för en kraftig avvikelse från normen +2%.
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Är nog inte så oense med dig som du tror på vissa punkter, men vi formulerar oss lite annorlunda.

Jodå, jag är medveten om hur det går till med både vinst- och riskmarginaler. Traditionellt sett brukar bolåneränta förhålla sig ca 2% över reporäntan. Skulle bankerna kunna avvika märkbart från den traditionen? Ja visst, det är möjligt men några extrema skillnader tror jag inte det kommer bli tal om. Bankerna har å andra sidan (som vi talat om tidigare) tagit höjd ganska länge, men inte med fokus på räntor i synnerhet utan andra typer av säkerheter (borgenärer, pantsättningar osv).

Det finns en annan aspekt också. Sedan FIs krav på bankerna att öppet redovisa sina snitträntor har konkurrensen ökat mellan bankerna. Man kan diskutera om de pressade räntorna de facto är bra för kunderna på sikt eller om de blir en dyr lockelse i slutändan. Oavsett vad så talar det inte direkt för en kraftig avvikelse från normen +2%.
Bankerna (och deras kunder) kommer inte att ha något val. De kommer få vad de får för sina bostadsobligationer, sedan vältrar de helt enkelt över den räntan på sina kunder, efter de lagt på marginal.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bankerna (och deras kunder) kommer inte att ha något val. De kommer få vad de får för sina bostadsobligationer, sedan vältrar de helt enkelt över den räntan på sina kunder, efter de lagt på marginal.

Inte riktigt. Bankerna är hårt pressade av staten i Sverige att ha en stor kapitalbas, vilket det för övrigt klagas om från bankhåll med jämna mellanrum. Med andra ord krävs det att banker har krockkuddar i form av egna tillgångar om en kris i samhället uppstår. 90-tals krisen och Lehman Brothers-krisen 2008 präglades av just det motsatta, nämligen svaga banker. I båda fallen handlade det om spekulativa bubblor där bankerna tagit stora risker. I Sverige existerar inte den typen av subprimelån (lån utan säkerhet förankrad i betalningsförmåga) som bäddade för krisen i USA (vilket vi varit inne på tidigare).
 

Kugghjul

Panerai
Inte riktigt. Bankerna är hårt pressade av staten i Sverige att ha en stor kapitalbas, vilket det för övrigt klagas om från bankhåll med jämna mellanrum. Med andra ord krävs det att banker har krockkuddar i form av egna tillgångar om en kris i samhället uppstår. 90-tals krisen och Lehman Brothers-krisen 2008 präglades av just det motsatta, nämligen svaga banker. I båda fallen handlade det om spekulativa bubblor där bankerna tagit stora risker. I Sverige existerar inte den typen av subprimelån (lån utan säkerhet förankrad i betalningsförmåga) som bäddade för krisen i USA (vilket vi varit inne på tidigare).
Förklara gärna hur bankernas kapitalbas påverkar deras försäljning av säkerställda obligationer, och hur det på något sätt begränsar hur lågt betalt (hög ränta) de får när dessa säljs till utländska institutioner.
 

Kugghjul

Panerai
DB är oroliga för svensk fastighetsmarknad:

"Deutsche Bank: Svensk bostadsbubbla en av de största riskerna under 2018


Deutsche Bank har tagit fram en lista över de största riskerna för marknaderna under 2018. Med på listan finns en svensk bostadsbubbla."

Här finns hela artikeln:

https://www.affarsvarlden.se/bostad...-en-av-de-storsta-riskerna-under-2018-6888190
Tack för länken. Swedbank upp 2,85% på den nyheten just nu, helt sjukt! Sverige är en ekokammare vad gäller både bostadsekonomi och annat.
 
D

Deleted member 5780

Guest
DB är oroliga för svensk fastighetsmarknad:

"Deutsche Bank: Svensk bostadsbubbla en av de största riskerna under 2018


Deutsche Bank har tagit fram en lista över de största riskerna för marknaderna under 2018. Med på listan finns en svensk bostadsbubbla."

Här finns hela artikeln:

https://www.affarsvarlden.se/bostad...-en-av-de-storsta-riskerna-under-2018-6888190












Lits svårt att ta DB på allvar när de knappt klarar att sköta sin egen balansräkning...
 

Chad

Rolex
https://www.di.se/nyheter/george-soros-gor-sin-forsta-blankning-i-svensk-aktie/

Gamen är här.

Finansgurun George Soros har för första gången blankat en aktie i Sverige.

"Det är en slags signal om att nu är Soros här igen", säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg och syftar till när George Soros riktade sina blickar mot Sverige i början av 90-talet och den svenska kronan föll.

Amerikanska finansmannens George Soros har via sitt bolag Soros Fund Management LLC dykt upp som ny storblankare i bostadsutvecklaren Bonava. Han har kortat 0,5 procent av kapitalet. Det är Soros första blankning i Sverige, enligt Holdings ägartjänst.

Det bekymrar Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

"Många förknippar ju Soros med svenska kronans fall 1991-92. Så jag tror att vad han gör i Sverige har en särskild lyster. Jag skulle själv inte våga äga om Soros går in och handlar.", säger han.

I början av 90-talet ägnade sig 87-årige George Soros åt omfattande spekulationsverksamheter mot flera länder där Sverige var ett av dem. Det hade som effekt att den svenska kronan föll.

Claes Hemberg tycker att Soros blankning visar på att det inte bara är vi i Sverige som oroar sig för bostadsmarknaden. Vi har nu omvärldens blickar på oss.

"Han är bara en av alla som sett att det är dyrt i Sverige och att det finns utrymme för nedförsbacke."

George Soros rankas som en av världens 30 rikaste personer, med en nettoförmögenhet på över 25 miljarder dollar, enligt tidningen Forbes.

Bonavas aktie var vid torsdagens börsstängning upp 1,1 procent och kostade 118 kronor. Men bostadsutvecklaren har inte haft något bra 2017. Från årsskiftet har aktien fallit 16 procent."
 

Rearden

Cartier
20171203_172317.png


Nordeas chefsanalytiker Andreas Wallström graf över de svenska reala bostadspriserna under 142 år. Känns mer som ständigt går ned, fram tills 1995. Men of course - this time is different...eller inte.
Så på 135 år har de reela priserna stigit med 450%, om något ser det väl mer ut som en korrektion än en bubbla? Finns massor med argument för en bostadsbubbla men knappast detta.
 

DrDre

Patek
D

Deleted member 5780

Guest
Så du menar alltså allvar med din kommentar? Dvs att det lämpligaste sättet att urvärdera en ("mega trend") analys är att titta på detr analyserande företagets balansräkning?
Nej, jag menar att en bank som kör sig själva i botten med full gas och frekvent pekats ut som en av de enskilt största riskerna i det finansiella systemet inte är mitt förstahandsval när jag ska söka input kring makrotrender och just risker i dito.
Jag inser givetvis att det finns gott om begåvade analytiker på Deutsche, synd bara att många jobbar med att kommentera omvärlden likt finansvärldens Aftonbladet, istället för att använda sina hjärnmuskler till att se om sitt eget hus.
 

DrDre

Patek
Nej, jag menar att en bank som kör sig själva i botten med full gas och frekvent pekats ut som en av de enskilt största riskerna i det finansiella systemet inte är mitt förstahandsval när jag ska söka input kring makrotrender och just risker i dito.
Jag inser givetvis att det finns gott om begåvade analytiker på Deutsche, synd bara att många jobbar med att kommentera omvärlden likt finansvärldens Aftonbladet, istället för att använda sina hjärnmuskler till att se om sitt eget hus.

Jag hängde inte med. Utvärderar du analyser baserat på det analyserande företagets balansräkning, eller gör du det inte?
Mao, menar du allvar med din ursprungliga kommentar?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
DB är oroliga för svensk fastighetsmarknad:

"Deutsche Bank: Svensk bostadsbubbla en av de största riskerna under 2018


Deutsche Bank har tagit fram en lista över de största riskerna för marknaderna under 2018. Med på listan finns en svensk bostadsbubbla."

Här finns hela artikeln:

https://www.affarsvarlden.se/bostad...-en-av-de-storsta-riskerna-under-2018-6888190












DB borde fokusera på sin egen krisande business istället :p Edit tvåa på pucken @Carlf
 

aadde81

Cartier
Så på 135 år har de reela priserna stigit med 450%, om något ser det väl mer ut som en korrektion än en bubbla? Finns massor med argument för en bostadsbubbla men knappast detta.

Om du ser vilket inlägg jag citerade med mitt inlägg så var det ett argument mot "...bostäder alltid gått upp historiskt...Ju längre period man tittar på, desto mer tydligt ser man att priserna ständigt går upp."
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Förklara gärna hur bankernas kapitalbas påverkar deras försäljning av säkerställda obligationer, och hur det på något sätt begränsar hur lågt betalt (hög ränta) de får när dessa säljs till utländska institutioner.

Jag ska ärligt säga att det är lite förvirrande att diskutera med dig, men det kanske är ömsesidigt och i så fall ligger väl hälften på mig. Jag har argumenterat i den här tråden främst mot en del spekulationer om bostadsmarknaden som jag bedömer vara av domedagskaraktär. Du styr hela tiden diskussionen mot vad som kommer hända (enligt dig). Du skriver t ex att bankerna kommer trissa upp sina räntor (hur högt då?) när "psykologin" sätter tänderna i de som finansierat köpen av bankernas säkerställda obligationer. Det är fortfarande en spekulation kring en konsekvens, inte ett särskilt vidareutvecklat resonemang kring vad som talar för att det skulle ske. Dessutom skulle det krävas väldigt mycket för att de bolånetagare du pratar om skulle gå i personlig konkurs, för det är väl något sådant du far efter? För att återknyta till det vi pratat om tidigare så har bankerna ställt höga krav på bolånetagare, det vill säga att deras förmåga att betala av sina bostadslån är väl genomlyst, stresstestad och så vidare. Därtill är det bara 75% av marknadsvärdet på boendet som belånat. Dessa två faktorer tillsammans utgör den säkerhet som obligationerna du talar om vilar på. Och det krävs ganska mycket mer än bara psykologi för att rubba de marginalerna.

Kom ihåg att under 90-talskrisen så dippade priserna i snitt 25-35% innan de återhämtade sig, mer på vissa ställen (t ex alla kontorslokaler i innerstäderna som bankerna beviljade lån till) men också betydligt mindre på andra. Ställ det i perspektiv till den extrema prishöjning vi sett bara de senaste åren, som vida överstiger den procentsatsen. Det hade med andra ord bara varit sunt om det föll 10-15% för att sedan återgå till ett mer rimligt pris-tuffande i storleken 1-4%/år.
 

Kugghjul

Panerai
https://www.di.se/nyheter/george-soros-gor-sin-forsta-blankning-i-svensk-aktie/

Gamen är här.

Finansgurun George Soros har för första gången blankat en aktie i Sverige.

"Det är en slags signal om att nu är Soros här igen", säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg och syftar till när George Soros riktade sina blickar mot Sverige i början av 90-talet och den svenska kronan föll.

Amerikanska finansmannens George Soros har via sitt bolag Soros Fund Management LLC dykt upp som ny storblankare i bostadsutvecklaren Bonava. Han har kortat 0,5 procent av kapitalet. Det är Soros första blankning i Sverige, enligt Holdings ägartjänst.

Det bekymrar Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

"Många förknippar ju Soros med svenska kronans fall 1991-92. Så jag tror att vad han gör i Sverige har en särskild lyster. Jag skulle själv inte våga äga om Soros går in och handlar.", säger han.

I början av 90-talet ägnade sig 87-årige George Soros åt omfattande spekulationsverksamheter mot flera länder där Sverige var ett av dem. Det hade som effekt att den svenska kronan föll.

Claes Hemberg tycker att Soros blankning visar på att det inte bara är vi i Sverige som oroar sig för bostadsmarknaden. Vi har nu omvärldens blickar på oss.

"Han är bara en av alla som sett att det är dyrt i Sverige och att det finns utrymme för nedförsbacke."

George Soros rankas som en av världens 30 rikaste personer, med en nettoförmögenhet på över 25 miljarder dollar, enligt tidningen Forbes.

Bonavas aktie var vid torsdagens börsstängning upp 1,1 procent och kostade 118 kronor. Men bostadsutvecklaren har inte haft något bra 2017. Från årsskiftet har aktien fallit 16 procent."
https://www.nordnet.se/mux/page/blankninginl.html

Avanza har en korta lista och vanligtvis högre säkerhetskrav
https://www.avanza.se/kundservice/k...per/blankning/blankningsbara-vardepapper.html

Och väljer man något utanför listan så brukar det bli dyrt.
 
Topp