• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Håller på att sälja min lägenhet på Kungsholmen nu som jag köpte under covid. Ska bli spännande att se hur det slutar. En sak som är säkert är iaf att det är rekordlågt utbud.

Ser en stor utmaning att hitta något nytt. Då folk inte är villiga att sälja just nu.
 

RobHK

Cartier
Håller på att sälja min lägenhet på Kungsholmen nu som jag köpte under covid. Ska bli spännande att se hur det slutar. En sak som är säkert är iaf att det är rekordlågt utbud.

Ser en stor utmaning att hitta något nytt. Då folk inte är villiga att sälja just nu.
Hur tänker du här då? Det kommer ta tid att hitta nytt boende, får du bo temporärt någonstans i mellan eller kräva vid din försäljning att tillträdet är 6 mån eller liknande bort? Hur mycket skulle du värdera någon som går med på tillträde om 1 år? Försöker som köpare tänka hur mycket det är värt att jag erbjuder något sådant. Har hört ifrån kompisar försäljningar falla igenom då säljaren krävde 6 mån tillträde och köparen ville inte gå med på mer än 3 mån till tillträde.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller på att sälja min lägenhet på Kungsholmen nu som jag köpte under covid. Ska bli spännande att se hur det slutar. En sak som är säkert är iaf att det är rekordlågt utbud.

Ser en stor utmaning att hitta något nytt. Då folk inte är villiga att sälja just nu.

Jag har en liten lägenhet på Kungsholmen nära Rådhuset som blir sannolikt blir ledig för andrahandsuthyrning 1 juni.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Får se om det påverkar banker överlag. Dvs de som är mer riskfyllda straffas och de som är mer ansvarstagande får mer kapital. Påverkan på bolåneräntor?
D0C56A7D-97A2-4A7E-9F38-95C839F7DDC3.png
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Var på visning idag, det hade inte ens gått en timme efter visningen innan första bud kom. Varför gör folk så?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Poängen med ett bud i sådant skede är att det ska avskräcka andra från att ge sig in i budgivningen. Frågan är dock om inte ett bud under pågående visning snarare lockar till mer intresse. Om de fått en förhandsvisning så skulle nog ett bud dagen före officiell visning ge bättre effekt.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Poängen med ett bud i sådant skede är att det ska avskräcka andra från att ge sig in i budgivningen. Frågan är dock om inte ett bud under pågående visning snarare lockar till mer intresse. Om de fått en förhandsvisning så skulle nog ett bud dagen före officiell visning ge bättre effekt.
För min del så börjar jag tro att säljaren skickat någon att buda för att krydda till lägenheten lite och göra den ännu mer intressant.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För min del så börjar jag tro att säljaren skickat någon att buda för att krydda till lägenheten lite och göra den ännu mer intressant.
Hur många var på visning?
Var budet på utgångspriset?
Säkert någon som la bud på visningen till mäklaren. Skönt att visa de kretsande gamarna att det finns intresse.
 
Senast ändrad:

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Hur tänker du här då? Det kommer ta tid att hitta nytt boende, får du bo temporärt någonstans i mellan eller kräva vid din försäljning att tillträdet är 6 mån eller liknande bort? Hur mycket skulle du värdera någon som går med på tillträde om 1 år? Försöker som köpare tänka hur mycket det är värt att jag erbjuder något sådant. Har hört ifrån kompisar försäljningar falla igenom då säljaren krävde 6 mån tillträde och köparen ville inte gå med på mer än 3 mån till tillträde.
Jag vill bli av med min så fort som möjligt. Kommer försöka hålla tjejens lägenhet så länge som möjligt då hon har bundna lån till september. I värsta fall får vi flytta ut till stugan ett tag.

@Scipio tack, alltid bra att ha i bakhuvudet.
 
Får se om det påverkar banker överlag. Dvs de som är mer riskfyllda straffas och de som är mer ansvarstagande får mer kapital. Påverkan på bolåneräntor?
D0C56A7D-97A2-4A7E-9F38-95C839F7DDC3.png

För egen del har jag inte satt mig in på något vis i senaste turerna. Det är sent påtänkt som individ att reagera i det här skedet efter Ukraina och Covid efterdyningarna. Det är bara att rida ut stormen. Förhoppningsvis kommer det bli en ny normalisering.
 

zeke_varg

Omega
Men på en timme hinner man väl tänka rätt mycket?
Speciellt om man vet vad man vill ha och har läst på innan.

Så är det garanterat. Vi hade några spekulanter som gick på förvisning i helgen , något hus längre bort, och gick nogsamt och synade grannskapet. De språkade med oss om avsaknad av garage där men vi sa att det var en utmaning generellt i området. De fortsatte analysen av området och jag har noterat att budgivning kickat igång, trots garageavsakad. :)

Men jag håller med. Det är svettigt lite man vet innan man öppnar plånboken. För man får öppna den strax igen efter bläcket torkat när man upptäcker, a b c d.. osv.

Rätt läge så blir det budgivning. Obv.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Utgår från att du pratar om lägenhet här, annars kommer du garanterat att köpa grisen i säcken.
Skulle inte behöva mycket mer tid för att få en känsla om jag skulle vilja köpa ett hus. Sen får jag förlita mig på en besiktningsman när det kommer till potentiella varningssignaler. Men det behöver jag inte vara i huset för utvärdera.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
De som tror att Powell inte kommer att höja räntorna även om cpi är högt på grund av denna bankkrasch känner inte Powell. Han vill bli Volcker.
Vi får snart se hur det blir med den saken. Biden är tydlig med att investerarna inte ska ha någon hjälp. Kan det finnas anledning att tro att främmande stat ligger bakom försöken att skapa instabilitet i USA?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vi får snart se hur det blir med den saken. Biden är tydlig med att investerarna inte ska ha någon hjälp. Kan det finnas anledning att tro att främmande stat ligger bakom försöken att skapa instabilitet i USA?
Jag är helt övertygad om att de gjorde vad de kunde för att utnyttja krisen och försöka skrämma människor. Vore dumt att inte försöka ta tillfället i akt. Själva situationen satte usa sig i själva dock genom att riska för mycket, men klart man försöker utnyttja fiendens misstag som fiende.
 

spruff

Omega
Vi får snart se hur det blir med den saken. Biden är tydlig med att investerarna inte ska ha någon hjälp. Kan det finnas anledning att tro att främmande stat ligger bakom försöken att skapa instabilitet i USA?
Skapa instabilitet fixar dom bra själva. Se virrpannan Yellens uttalande ovan. Nån timme senare gick dom ur och bailade 😄.
Och Powells första prio är att behålla sitt jobb. Det gör han genom att hålla Biden nöjd. Vi får se om Biden vill ha fortsatt inflationsbekämpning med tilltagande finansiellt kaos eller om han hellre ger upp och låter inflatioen löpa.
Vad vi ser är förstadiet till en valutakris.
 

oystercase

Cartier
Skapa instabilitet fixar dom bra själva. Se virrpannan Yellens uttalande ovan. Nån timme senare gick dom ur och bailade 😄.
Och Powells första prio är att behålla sitt jobb. Det gör han genom att hålla Biden nöjd. Vi får se om Biden vill ha fortsatt inflationsbekämpning med tilltagande finansiellt kaos eller om han hellre ger upp och låter inflatioen löpa.
Vad vi ser är förstadiet till en valutakris.
Between a rock and a hard place.
 
Topp