• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Scipio

Patek
2-Faktor
Det visar ändå på starka tendenser för att räntan inte är på väg upp, kanske t.o.m. tvärtom.

Därför faller räntorna i orosvågen​

En våg av finansoro sveper över världens börser och räntemarknader. Arkivbild

En våg av finansoro sveper över världens börser och räntemarknader. Arkivbild Foto: Seth Wenig AP/TT
Efter kollapsen för Silicon Valley Bank pressas räntorna ned.
Flykt från risk, i kombination med spekulationer om att centralbankerna nu måste sluta höja räntan på grund av marknadsoron, ligger bakom.
Trenden är tydlig i hela västvärlden – även Sverige.
under-strecket.svg

Joakim Goksör/TT
Publicerad 10:25

Stäng
Dela artikeln:

Därför faller räntorna i orosvågen​

Trycket nedåt på räntorna hänger samman med att många investerare verkar befara att den bankrusning som slog ut Silicon Valley Bank (SVB) bara bara är toppen på ett isberg.
En bild börjar etablera sig att räntehöjningarna under det gångna året har gått för snabbt – och att räntekänsliga delar av ekonomin nu börjar slås ut.
För att undvika att drabbas av kursras och andra bakslag reducerar nu investerare riskerna i sina portföljer. Detta görs ofta genom att dra ned på andelen aktier och i stället öka andelen statsobligationer – som ses som en säkrare placering – i portföljen.
När många gör det här samtidigt skapar det ett hårt tryck nedåt på börserna och ett tryck uppåt på priset på obligationerna på andrahandsmarknaden. Priset på obligationerna är i sin tur en omvänd spegelbild av räntan på samma obligationer – så när efterfrågan på obligationer drar i väg uppåt faller räntorna.
Trycket nedåt på räntorna hänger även samman med en alltmer utbredd bild av att centralbanker runt om i världen till följd av krisläget antas ta paus i sina räntehöjningar för att lugna marknaden.
I USA är nedgången för räntan på tvååriga statsobligationer den största på tre dagar sedan börskraschen 1987, även känd som Svarta måndagen. Men trenden är tydlig även i Sverige.
Räntan på den tioåriga svenska statsobligationen har rasat från 2,70 procent till 2,14 procent sedan början av mars, medan räntan på den tvååriga obligationen har rasat från toppnivåer kring 3,32 procent till 2,65 procent sedan i torsdags.
Efter att tungviktare som Goldman Sachs ekonomer sagt att man inte längre tror att USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) kommer att höja räntan nästa vecka – vare sig med 25 eller 50 punkter – på grund av krisläget har andra hängt på. Bland annat har den japanska investmentbanken Nomuras ekonomer sagt att de tror att Fed mycket väl kan göra helt om och sänka styrräntan i stället.
Parallellt med den uppenbart stressade räntemarknaden syns en rad andra kristecken. Priset för att försäkra sig mot inställda betalningar i olika banker runt om i världen har lyft på den så kallade CDS-marknaden och det så kallade skräckindexet Vix – CBOE Volatility Index – har lyft till de högsta nivåerna sedan i höstas.
I börsnedgångarna till följd av bankoron har samtidigt tusentals miljarder dollar av aktievärden gått upp i rök.
Joakim Goksör/TT


 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Skapa instabilitet fixar dom bra själva. Se virrpannan Yellens uttalande ovan. Nån timme senare gick dom ur och bailade 😄.
Och Powells första prio är att behålla sitt jobb. Det gör han genom att hålla Biden nöjd. Vi får se om Biden vill ha fortsatt inflationsbekämpning med tilltagande finansiellt kaos eller om han hellre ger upp och låter inflatioen löpa.
Vad vi ser är förstadiet till en valutakris.
Vad menar du? Powell är invald till 2026. Biden kan inte göra ett skit, oavsett vad Powell gör. Det ena är att han kanske inte får ha kvar jobbet 2026. Tror inte Powell kommer gå emot sina principer och räknar med minst 25 punkters höjning, tror dock sannolikheten är högre för 50 punkter. Han är en man som bryr sig i sitt arv och han avgudar Volcker.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
12 % inflation YoY.
Räkna med minst 50 punkter nästa höjning i Sverige, kanske 75 eller ännu mer.
Detta är en katastrofsiffra.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
12 % inflation YoY.
Räkna med minst 50 punkter nästa höjning i Sverige, kanske 75 eller ännu mer.
Detta är en katastrofsiffra.
Känns som du har ett egenintresse att det ska vara dåligt. Om du istället tittar på KPIF som justerar bort räntekostnaderna (vilket är ett symptom av höjd ränta) så steg den 0.2 % från januari. Håller med om att det är dåliga siffror men det är ingen katastrof.
  • Stigande räntekostnader för hushållens bolån bidrog med 2,7 procentenheter till inflationstakten enligt KPI
  • Livsmedelspriserna ökade med 22,1 procent under det senaste året och 2,8 procent sedan januari
  • Inflationstakten ökade trots lägre elpriser
  • Inflationstakten enligt KPIF exklusive energi steg från 8,7 procent i januari till 9,3 procent i februari
Borrar man ner i siffrorna ännu mer ser man att det är tex resor som ökar kraftigt. Känns rätt osannolikt att det kommer kunna fortsätta utan snarare går åt negativa hållet
1678865008946.png
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Känns som du har ett egenintresse att det ska vara dåligt. Om du istället tittar på KPIF som justerar bort räntekostnaderna (vilket är ett symptom av höjd ränta) så steg den 0.2 % från januari. Håller med om att det är dåliga siffror men det är ingen katastrof.
  • Stigande räntekostnader för hushållens bolån bidrog med 2,7 procentenheter till inflationstakten enligt KPI
  • Livsmedelspriserna ökade med 22,1 procent under det senaste året och 2,8 procent sedan januari
  • Inflationstakten ökade trots lägre elpriser
  • Inflationstakten enligt KPIF exklusive energi steg från 8,7 procent i januari till 9,3 procent i februari
Borrar man ner i siffrorna ännu mer ser man att det är tex resor som ökar kraftigt. Känns rätt osannolikt att det kommer kunna fortsätta utan snarare går åt negativa hållet
1678865008946.png
Fortfarande över 9% utan räntekostnader. Har inget egenintresse. Men du kanske projicerar?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fortfarande över 9% utan räntekostnader. Har inget egenintresse. Men du kanske projicerar?
Ingen är väl jätteförvånad. Siffrorna var mer eller mindre väntade. Nu höjer man räntan som planerat 50 punkter och livet rullar vidare precis som vanligt.

Bostadspriserna kommer att falla i paritet med räntehöjningarna. Precis som de ska göra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu talar jag emot mig själv eftersom jag ska sälja en bostadsrätt men det viktiga är att folk vet vad de köper. Eftersom en bostadsförenings skulder också växer fyrdubbelt är det stor sannolikhet att årsavgiften höjs. Det här är självklart för en del och nytt för andra men det har nog aldrig varit viktigare att titta på varje bostadsrättsförenings skuldsättning och se hur stor del av den man själv köper när man köper sin första bostadsrätt. Trots ny lag om att det ska visas verkar det vara lite si och så och man kan fundera över varför.

Mäklare struntar i lagen – skulder skrivs inte ut​

ac0ff893-1dbe-4c58-984d-22b78c9e0e94

Foto: Stina Stjernkvist
Bostadsrättens ”nettoskuld” kan handla om miljonbelopp, och krävs i mäklarnas objektsbeskrivningar sedan årsskiftet. Men ofta saknas uppgiften, och den syns nästan aldrig på Hemnet. ”Det är så nonchalant”, säger ekonomen Henriett Anderson.
under-strecket.svg

Johan Hellekant
Publicerad 05:48
Följ skribent Sluta följa
Stäng
Dela artikeln:

Mäklare struntar i lagen – skulder skrivs inte ut​

När Henriett Anderson upptäckte att många mäklare struntar i den nya lagen om att bostadsrätter inte får bjudas ut utan uppgift om nettoskuld, slog hon larm till både Fastighetsinspektionen och SvD.
Lagen skärptes den 1 januari, och hon vill nu varna för att många visningar fortsätter utan information om bostadsrättens nettoskuld i ett läge där även föreningsräntorna är brant stigande.
– Jag går på visningar i Stockholm. Senast igår frågade jag en mäklare om bostadsrättens nettoskuldsättning men han tittade på mig som om jag vore från månen. Det är så nonchalant, man struntar i lagen.
Det nya kravet att nettoskuld måste redovisas i objektsbeskrivningen råkar sammanfalla med ökat behov av transparens kring föreningarnas ekonomi på grund av ränteförändringarna. Som SvD berättat, håller många gamla föreningslån på att bli fyra gånger dyrare än förr, och nyckeltalet om lägenhetens nettoskuld har stor betydelse för framtida avgiftsnivåer.
Vid Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, uppger David Johansson, operativ chef, att myndigheten ”för dialog” med mäklarförbunden. Man överväger att dra igång aktiva kontroller, men har inledningsvis velat ge mäklarna lite extra tid att sätta nya rutiner.
– Men vi räknar med att göra stickprov under våren, säger David Johansson.
Att räkna fram en nettoskuld är egentligen enkel matematik med subtraktion, addition och multiplikation. Men mäklarskrået var redan i remisserna om den nya lagen kritiska till att skuldredovisningen ger merarbete.
”Vi vet att ni kämpar”, skriver Mäklarsamfundet till sina medlemmar på branschsajten. Liksom FMI är Mäklarsamfundet angeläget om att medlemmarna ska ta sig an nya rutiner och följa lagen. Man ger också en tydlig instruktion.
e0e15de2-8d51-42ec-80f4-bc5a33396d21

Foto: Janerik Henriksson/TT
Stäng
Janerik Henriksson/TT

Foto: Janerik Henriksson/TT


SvD har gjort stickprov på mäklarnas sajter som styrker bilden att nettoskulden ofta inte syns. Var och varannan objektsbeskrivning utelämnar ”nettoskuld” fortfarande tio veckor efter lagändringen – precis så som Henriett Anderson konstaterat.
Det finns också gråzoner om vad som är en objektsbeskrivning. Vid underhandsförsäljning av typen ”På gång” eller ”Kommande” finns objekt där nettoskulden vore närmare två miljoner kronor om den hade angetts.
En klar indikation på att lagkravet om ”nettoskuld” inte fått fullt genomslag bland mäklare är också att bara ett dussintal av totalt 14 000 bostadsrättsannonser på Hemnet nämner ”nettoskuld” eller ”nettoskuldsättning” i SvD:s sökning.
Niklas Rollgard, chefsjurist vid Mäklarsamfundet, berättar att den nya lagen har väckt frågor bland mäklare. Till exempel kan en lägenhet ibland ha två eller flera andelstal, men då ska bara det andelstal som avser årsavgiften till bostadsrättsföreningen användas för att multiplicera fram bostadsrättens indirekta nettoskuld.
– Det har också uppstått frågor kring vilka tillgångar och skulder som ska finnas med i underlaget för beräkningen av nettoskulden, till exempel vad som utgör räntebärande skulder och likvida tillgångar.
– Lagstiftaren har gjort det lite lätt för sig, fortsätter Niklas Rollgard.
David Johansson vid FMI hävdar dock att i de flesta fall går det att ta reda på allt som krävs för att räkna ut en nettoskuld och då måste konsumenten få detta viktiga nyckeltal i objektsbeskrivningen.
Joe Maatouk, vd vid Bronze fastighetsförmedling i Stockholm är en av få mäklare som skriver ut nettoskulden inte bara på sin egen sajt, utan även i Hemnet-annonseringen.
428515ec-a1be-49f6-b909-17025467d3ff

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Stäng
Carl-Olof Zimmerman/TT

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT


– Jag tar gärna med det även på Hemnet. I det ränteläge som råder så säger nettoskuldsättning väldigt mycket och det är väldigt bra information till köpare, säger Joe Maatouk som berättar att han redan vid nyår såg över objektsbeskrivningarna på den egna sajten.
Hemnet har ingen formell plikt att ge kompletta objektsbeskrivningar. Det kan ses som en annons som länkar vidare till mäklarsajterna. Men sedan länge lyfter Hemnet fram andra fakta som till exempel ”pris per kvadratmeter”, ”avgift”, ”antal rum” och ”byggår”, och Staffan Tell, pressansvarig vid Hemnet, säger att en förändring är på gång.
– Vår plan är att även nettoskuldsättningen ska finnas på plats före sommaren.
Henriett Anderson tycker att lagen borde kunna efterlevas bums. Med bakgrund som ekonom, revisor och småföretagare hjälper hon sedan en tid sin son och svärdotter att gå på visningar och granska objektbeskrivningar för att undvika de minfält av skuld som hotar att brisera i vissa föreningar. Det är på så vis som hon noterat att över hälften av de bostadsrätter hon tittar på saknar uppgift om nettoskuld.
– Dessvärre ser jag på visningarna att unga spekulanter inte heller frågar. De verkar tro att det bara är dagens avgiftsnivå som spelar roll.

Nettoskuld: Så räknar man​

Utgå från balansräkningen i den senaste årsredovisningen. Under ”Eget kapital och skulder” hittar du kortfristiga respektive långfristiga skulder. Lägg ihop dessa.
Från den totala skulden drar man sedan bort räntebärande tillgångar och likvida medel – poster som återfinns under balansräkningens ”Tillgångar”.
Resultatet är föreningens nettoskuld. Den multipliceras med det andelstal för lägenheten som bestämmer årsavgiften.

Lagen: Objektsbeskrivning​

Fastighetsmäklaren ska tillhandahålla en skriftlig beskrivning av bostadsrätten med bostadsrättsföreningens namn och uppgifter om (1) pantsättning av bostadsrätten, (2) andelstal, (3) lägenhetens nummer och storlek, (4) mark och utrymmen utanför lägenheten som omfattas av upplåtelsen med bostadsrätt, (5) lägenhetens årsavgift och beslutade ändringar av årsavgiften, (6) bostadsrättens indirekta nettoskuldsättning, och (7) driftskostnader.
Fastighetsmäklaren ska även tillhandahålla den senast tillgängliga årsredovisningen och föreningens registrerade stadgar. Om det inte finns någon årsredovisning, ska mäklaren i stället tillhandahålla föreningens ekonomiska plan.
En framtida köpare som är konsument ska erbjudas skriftlig beräkning av boendekostnaderna.
Johan Hellekant
Följ skribent
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Ingen är väl jätteförvånad. Siffrorna var mer eller mindre väntade. Nu höjer man räntan som planerat 50 punkter och livet rullar vidare precis som vanligt.

Bostadspriserna kommer att falla i paritet med räntehöjningarna. Precis som de ska göra.
Alltså siffrorna var inte väntade. De var över marknadens förväntningar. Uppenbarligen är marknaden förvånad då börsen faller över 3 %.
Men visst, jag hade väl fel den här gången som vanligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alltså siffrorna var inte väntade. De var över marknadens förväntningar. Uppenbarligen är marknaden förvånad då börsen faller över 3 %.
Men visst, jag hade väl fel den här gången som vanligt.
Förväntningarna var 0.2 procentenheter ifrån. Sedan att börsen hoppats på lägre siffror för att slippa kommande räntehöjningar är vad det är.

Att vi kommer att få 50 punkter i april kan inte förvåna någon. Definitivt inte dig.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Förväntningarna var 0.2 procentenheter ifrån. Sedan att börsen hoppats på lägre siffror för att slippa kommande räntehöjningar är vad det är.

Att vi kommer att få 50 punkter i april kan inte förvåna någon. Definitivt inte dig.
Nej, det som skulle förvåna mig är om credit suisse faktiskt brakar ihop.
Det jag varnade för i en annan tråd att USA nog är löst, men att jag tvivlar på att europa kommer vara lika snabba om det blir problem i banksektorn ser ut som det kan vara på gång. Glad att jag sålde av min aktier.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej, det som skulle förvåna mig är om credit suisse faktiskt brakar ihop.
Det jag varnade för i en annan tråd att USA nog är löst, men att jag tvivlar på att europa kommer vara lika snabba om det blir problem i banksektorn ser ut som det kan vara på gång. Glad att jag sålde av min aktier.
Det ”fina” nu är att Riksbanken kommer att kunna vara ett steg före iom Fed måste lugna sig en aning. Förhoppningsvis stärks SEK samtidigt som räntehöjningarna till slut greppar inflationen.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Alltså siffrorna var inte väntade. De var över marknadens förväntningar. Uppenbarligen är marknaden förvånad då börsen faller över 3 %.
Men visst, jag hade väl fel den här gången som vanligt.
Så du menar att börserna är ner 3 % nu pga att svenska inflationen va högre än väntat?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Så du menar att börserna är ner 3 % nu pga att svenska inflationen va högre än väntat?
Jättebra att usa räddar sina bankers kunder. Men frågan är ju om Europa kommer göra samma sak om det blir problem här? Tvek att de kommer kunna agera lika snabbt och effektivt.

Tror denna relief blir kortvarig. Minskat exponering rejält sedan i fredags. Långat satan under detta rally sedan okt, men nu får det räcka. Kan tillägga att jag oftast brukar vara lite tidigt med att sälja av!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fed kommer inte att lugna sig. Inte i Mars iaf.
Vi kan bara fokusera på vårt men kronan kommer att må bra av det som händer i USA. Att Fed erbjuder en obegränsad insättningsgaranti ökar inte direkt förtroendet för dollarn. Och med en starkare krona så dämpas också den importerade inflationen.
 

leicaphile

Panerai
Det är en länk till tråden.
Du kanske kan läsa mitt citat där ändå? Som jag citerade?
Eller?
Är ju exakt detta som händer nu som jag skrev att jag var orolig för och jag "put my money where my mouth is" så att säga.

Du skrev väl "Alltså siffrorna var inte väntade. De var över marknadens förväntningar. Uppenbarligen är marknaden förvånad då börsen faller över 3 %." vilket man kan tolka som att du menar att fallet är pga inflationssiffrorna.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Du skrev väl "Alltså siffrorna var inte väntade. De var över marknadens förväntningar. Uppenbarligen är marknaden förvånad då börsen faller över 3 %." vilket man kan tolka som att du menar att fallet är pga inflationssiffrorna.
Jag tänker att det är en del. Men det är större saker som verkar påverka just nu. Jag håller inte med om att siffrorna var förväntade. Det är min huvudpoäng.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Vi kan bara fokusera på vårt men kronan kommer att må bra av det som händer i USA. Att Fed erbjuder en obegränsad insättningsgaranti ökar inte direkt förtroendet för dollarn. Och med en starkare krona så dämpas också den importerade inflationen.
Helt ärligt har jag ingen aning om hur kronan kommer att gå. Känns som att det är alldeles för komplext för att kunna göra någon vettig prognos. Riksbanken kan höja räntan mer och det blir ändå en försvagad krona. Högst oklart helt enkelt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Helt ärligt har jag ingen aning om hur kronan kommer att gå. Känns som att det är alldeles för komplext för att kunna göra någon vettig prognos. Riksbanken kan höja räntan mer och det blir ändå en försvagad krona. Högst oklart helt enkelt.
Det var mer att förtroendet för dollarn kommer att sjunka. Sedan om förtroendet för sek ändras är svårare att säga. Det borde dock inte bli svagare iom vi kommer att fortsätta höja räntan.

Jag tänker att det är en del. Men det är större saker som verkar påverka just nu. Jag håller inte med om att siffrorna var förväntade. Det är min huvudpoäng.
Marknaden förväntade sig 9.2% och utfallet blev 9.4%.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Det var mer att förtroendet för dollarn kommer att sjunka. Sedan om förtroendet för sek ändras är svårare att säga. Det borde dock inte bli svagare iom vi kommer att fortsätta höja räntan.


Marknaden förväntade sig 9.2% och utfallet blev 9.4%.
Mom blev 0,9 mot 0,5 i forecast.
 

Erdna

Cartier
De kanske ska börja ta tag i problemen där problemet är som störst - matpriserna. Någon jävla höjd ränta kommer ej hjälpa detta.

För övrigt tror jag inte på att höja mer, det kommer bara elda på inflationen. Företag behöver ta ut högre priser och människor kräver högre lön för att täcka just de högre kostnaderna..

Problemet är inte att att folk köper dubbla TV's nu eller tokbudar på lägenheter.

Att vi har någon mille-procent på kläder och restaurang, so what - ska man lägga sig ner och dö eller vad vill Riksbanken...
 
Topp