• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

De kör med egna båtar. Tänkte beställa en gång. Men de var helt oförmögna att ge en tid de skulle leverera "Någon gång under dagen". Är väl förmodligen en av anledningarna till att de kan hålla ner priserna.

Det där är nog det allmänna dilemmat med otillgänglighet på öar. Svårt att se att de har lönsamhet där. Det är nog snarare en tjänst de vill hålla. Läggs på goodwill kontot så länge bolaget är lönsamt i övrigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där är nog det allmänna dilemmat med otillgänglighet på öar. Svårt att se att de har lönsamhet där. Det är nog snarare en tjänst de vill hålla. Läggs på goodwill kontot så länge bolaget är lönsamt i övrigt.
Tur att Mathem är så lönsamt då 😁

(jag håller med, det är i princip en marknadsföringskostnad för att de ska synas de håller på med i skärgården)
1685461365247.png
 

Belfort

Omega
Vad är fördelen med sjöställe egentligen? Detta alltså förutsatt att man kan hitta något vid kusten med samma läge. Åtminstone där jag åker båt skiljer det inte mycket i utseende och känsla av frihet mellan skärgården och kusten. Det är lika mycket skog på öarna och husen ligger tätt.
Det är en väldigt privat och härlig ensamhetskänsla att vara ute på en ö. Som allt annat lockas vissa av det. Typ som att äga båt och leva båtliv. Men är man van vid ett bekvämt Stockholms-innerstadsliv, äter ute några gånger i veckan, har barn och förväntar sig rätten till att ha allt serviceutbud runt hörnet - så är nog ett ö-liv inte särskilt passande. Man får vara beredd på en del uppoffringar, man river inte ut köket och sätter in nytt på två veckor - för man kände för det. Är man den som går ner och handlar frukosten i tofflor på 7-eleven för man inte tänkte på vad man hade i kylskåpet så är man inte i profilen (kanske) för att bo delvis på en ö. Statusfyllt också att kunna slänga i sina kretsar att man har en sommarstuga ute i skäääärgården.
 

zeke_varg

Omega
Stuga på ö:
Hur mycket tid ska läggas på plats/år är gissningen?
Hur långt kan du tänka dig att ha i transport ToR hemmet?
Vilka bekvämligheter är must have/nice to have?
Vilka krav har du på standard på tomt/hus? Dvs kommer du lägga 50% på att laga/fixa/klippa gräs etc? Då dödar du idén med stuga imo. Vissa gillar det…

Är det två v per sommar (2tillfällen) så är det ju skit samma med avstånd, båt, packning. Det blir mysigt.

Är det bra fiber för att jobba hemifrån, besök 20ggr/år, mycket polare och storkalas… då är det lite knepigare.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som en oinvigd till att bo på en ö även om jag är uppväxt på Hisingen :D

Varför vill man bo på en ö kontra någonstans exv i Norrtälje som är nära havet? Vill man ha absolut ensamhet? Det är det kanske inte heller om det är andra människor som bor på ön. När vi är ute på landet(hos svärföräldrarna) som ligger i Norrtälje, avskiljt, visst finns det hus runtomkring. Men man hör inga bilar eller något annat för den delen heller, kanske hör någon granne ibland eller någon som skall ner till skön men annars extremt fridfullt. Att byta ut det sista lilla mot att behöva mecka med båtar och taxin, inget rinnande vatten alltid etc. Men som nämnts inte alla som förstår/kan/vill och absolut respekt till dem som klarar av det och vill ha det så.

Känns som ett evigt meckande och färre spekulanter när det väl är dags att sälja?

hahaha såg nu att @alfgren ställt liknande fråga :D
 
Senast ändrad:
Oavsett var man har sitt sommarställe kräver det en del av sina ägare. Det behöver tillsyn, ett visst grundunderhåll löpande vare sig ägarna är där eller inte. Det kan bli så att det är sommarstället som äger en inte tvärt om.

Ska man leja bort vissa saker gäller det att stället är någorlunda tillgängligt. Där kommer dilemmat med att ha ett ställe på en ö. Allt blir mer komplicerat när något ska transporteras dit. Finns det lokala allkonstnärer kan man med fördel anlita deras tjänster, men de har vett att ta betalt också och materialet ska ut från fastlandet. Alla transporter blir således dyrare. Arbetstimmarna blir färre eftersom folk ska ta sig ut på ön från fastlandet om det nu inte finns en allkonstnär tillgänglig eller att man själv besitter dessa kunskaper.

Det väldigt fridfullt ute på en ö. Avsaknad av bekvämligheter tvingar en att varva ner. Det mesta av service är stängd utom under turistsäsongen. Bästa tiden är nästan under våren innan den sätter igång och sensommaren när folk har börjat arbeta och skolorna startat. Men det gäller även många sommarorter på fastlandet också. Besöker man Torekov är det mesta dött när folk har lämnat sina sommarställen. Likaså Österlen och västkusten norrut. Sommaren är kort i Sverige.

Vill man ha mer puls kan man ju temporärt åka till Marstrand, Tylösand, Båstad, Skanör Falsterbo, Stockholms veckorna i Visby etc eller motsvarande platser utomlands. De som bor där lokalt flyr fältet de populära veckorna. Jag förstår dem.
 

zeke_varg

Omega
Vi har en stuga på en halvö. Ingen dragen el. Inget indraget vatten. 500m till bilparkeringen. 1mil grusväg. 1,5h från hemmet. Gasolspis, gasolkyl/frys.

Den större stugan var jag med och byggde upp för drygt 10 år sedan. Vi byggde tex upp takstolarna hemma först, demonterade, fraktade, bar ut sista 500m. Monterade. Satte upp. Gjöt plintar. En o annan skottkärra har man kört längst stigen.

Att ha en avsides stuga är fantastiskt. Fantastiskt mycket som behöver planeras. Skruv, mat, batterier, kläder, sand… Ge och ta. Man behöver verkligen tänka till 5 gånger innan man köper stuga, om det passar in i livet och livsstilen.

Värdelös mottagning ute där också. Ungarna är inte direkt nöjda med det. De förbereder besök med att ladda ner grejer.

Sån här fin utsikt från muggen har jag dock inte hemma! 👌

IMG_3207.jpeg
IMG_3205.jpeg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Vi har planer på att flytta till nybyggt radhus en bit utanför stan men har ingen erfarenhet av nybyggnation/färsk BRF och tänkte att expertisen på KS kanske har tips om vanliga fallgropar och liknande?

Att ekonomin i föreningen är tvärkass får man ju räkna med men finns det några generella varningstecken kring nettoskuldsättning osv.? Avgifterna höjdes nyligen med 25% men det känns inte heller särskilt uppseendeväckande med tanke på omständigheterna och det rådande ränteläget. Lånen är bundna till slutet av 2023/24/25 till runt 3.5-4% så det känns inte heller som att det kan bli särskilt mycket värre.

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vi har planer på att flytta till nybyggt radhus en bit utanför stan men har ingen erfarenhet av nybyggnation/färsk BRF och tänkte att expertisen på KS kanske har tips om vanliga fallgropar och liknande?

Att ekonomin i föreningen är tvärkass får man ju räkna med men finns det några generella varningstecken kring nettoskuldsättning osv.? Avgifterna höjdes nyligen med 25% men det känns inte heller särskilt uppseendeväckande med tanke på omständigheterna och det rådande ränteläget. Lånen är bundna till slutet av 2023/24/25 till runt 3.5-4% så det känns inte heller som att det kan bli särskilt mycket värre.

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!

BRF-radhus känns som det värsta av det värsta? Generellt små föreningar som ofta är högt skuldsatta. De bekanta jag har som gett sig in i liknande affärer beskriver det som ett helvete. Tänk på att underhållet (förhoppningsvis ett par år fram i tiden) ofta är dyrt och ska delas på ett fåtal medlemmar. Lite tid bör även läggas på analys kring vem det är som byggt givet att de, förhoppningsvis, har ställt garantier till BRFen. Så viktigt att de har muskler att infria dessa garantier när det blir dags.

I dagens marknad skulle jag aldrig ge mig in i något liknande projekt :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
BRF-radhus känns som det värsta av det värsta? Generellt små föreningar som ofta är högt skuldsatta. De bekanta jag har som gett sig in i liknande affärer beskriver det som ett helvete. Tänk på att underhållet (förhoppningsvis ett par år fram i tiden) ofta är dyrt och ska delas på ett fåtal medlemmar. Lite tid bör även läggas på analys kring vem det är som byggt givet att de, förhoppningsvis, har ställt garantier till BRFen. Så viktigt att de har muskler att infria dessa garantier när det blir dags.

I dagens marknad skulle jag aldrig ge mig in i något liknande projekt :)
Ja, rent ekonomiskt känns det så klart som ett dumristigt beslut sett ur ett objektivt perspektiv men alternativen är inte heller jättemånga och jag tänker att det måste vara extremt ovanligt med BRFer som hamnat på ekonomiskt obestånd? Tittar man på en befintlig BRF går det att läsa ut väldigt mycket om föreningens historiska, befintliga och framtida ekonomi genom att titta på årsredovisningarna men den möjligheten saknas ju vid nybyggnation vilket gör det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är helt bananas och vad som är normalt för en nybildad BRF. På papper så känns allt helt uppåt väggarna.

Det finns så klart många äldre BRFer med vanskött ekonomi men med ett blankt papper blir det väldigt svårt att få ett hum om den fortsatta utvecklingen.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Ja, rent ekonomiskt känns det så klart som ett dumdristigt beslut sett ur ett objektivt perspektiv men alternativen är inte heller jättemånga och jag tänker att det måste vara extremt ovanligt med BRFer som hamnat på ekonomiskt obestånd? Tittar man på en befintlig BRF går det att läsa ut väldigt mycket om föreningens historiska, befintliga och framtida ekonomi genom att titta på årsredovisningarna men den möjligheten saknas ju vid nybyggnation vilket gör det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är helt bananas och vad som är normalt för en nybildad BRF. På papper så känns allt helt uppåt väggarna.

Det finns så klart många äldre BRFer med vanskött ekonomi men med ett blankt papper blir det väldigt svårt att få ett hum om den fortsatta utvecklingen.

Klart det varit ovanligt med BRF på obestånd men, å andra sidan har det varit högkonja med nollränta sista åren (och det är väl framförallt då BRF-radhusen poppat upp som svampar i jorden?). I min värld är BRF-radhus en produkt av noll-/lågräntemiljön.
 
  • Like
Reactions: HSK

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, rent ekonomiskt känns det så klart som ett dumristigt beslut sett ur ett objektivt perspektiv men alternativen är inte heller jättemånga och jag tänker att det måste vara extremt ovanligt med BRFer som hamnat på ekonomiskt obestånd? Tittar man på en befintlig BRF går det att läsa ut väldigt mycket om föreningens historiska, befintliga och framtida ekonomi genom att titta på årsredovisningarna men den möjligheten saknas ju vid nybyggnation vilket gör det väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om vad som är helt bananas och vad som är normalt för en nybildad BRF. På papper så känns allt helt uppåt väggarna.

Det finns så klart många äldre BRFer med vanskött ekonomi men med ett blankt papper blir det väldigt svårt att få ett hum om den fortsatta utvecklingen.
Vad är egentligen fördelen med BRF radhus? I min värld är ett parhus, radhus med äganderätt eller tillochmed en större lägenhet betydligt "säkrare" rent ekonomiskt.

Edit: rent generellt alltså, sen finns det givetvis BRF radhus med i nästan obelånade föreningar också. Men jag gissar man får betala utefter det också isåfall.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Klart det varit ovanligt med BRF på obestånd men, å andra sidan har det varit högkonja med nollränta sista åren (och det är väl framförallt då BRF-radhusen poppat upp som svampar i jorden?). I min värld är BRF-radhus en produkt av noll-/lågräntemiljön.
Jag förstår hur du menar men tänker samtidigt att man kanske har ett bättre utgångsläge idag än för några år sedan? Man kan ha olika åsikter om ekonomisk framförhållning, belåningsgrad, räntornas förväntade utveckling osv. men det måste vara hemskt att ha belånat sig dyrt, köpt på peaken och sedan se räntorna öka i den takt de gjort men med lån bundna på runt 4% känns det som ett mer rimligt utgångsläge där det mest går i sidled eller blir aningen billigare och att man inte är lika påverkad av ränteläget. Tänker jag helt galet? Man ser kanske på saker med rose-tinted glasses så en objektiv åsikt från utomstående kan ibland behövas för att se saker ur ett nyktert perspektiv. 😊
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag förstår hur du menar men tänker samtidigt att man kanske har ett bättre utgångsläge idag än för några år sedan? Man kan ha olika åsikter om ekonomisk framförhållning, belåningsgrad, räntornas förväntade utveckling osv. men det måste vara hemskt att ha belånat sig dyrt, köpt på peaken och sedan se räntorna öka i den takt de gjort men med lån bundna på runt 4% känns det som ett mer rimligt utgångsläge där det mest går i sidled eller blir aningen billigare och att man inte är lika påverkad av ränteläget. Tänker jag helt galet? Man ser kanske på saker med rose-tinted glasses så en objektiv åsikt från utomstående kan ibland behövas för att se saker ur ett nyktert perspektiv. 😊

Kolla i föreningens ekonomiska plan och de antaganden som använts, sen bara att benchmarka mot dagens läge (plus försämring). Min lilla erfarenhet säger att det oftast är rena glädjekalkyler i dessa. Som nämndes ovan, inget jag skulle ge mig in på. Men alla har vi olika förutsättningar och olika behov!
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Vad är egentligen fördelen med BRF radhus? I min värld är ett parhus, radhus med äganderätt eller tillochmed en större lägenhet betydligt "säkrare" rent ekonomiskt.
Fördel och fördel, för vår del handlar det mest om vad som är möjligt utifrån våra begränsade ekonomiska förutsättningar i kombination med önskemål kring boendet och jag antar att detsamma gäller de flesta spekulanter för liknande boenden. Man vill inte bo i lägenhet, villa är utom räckhåll och radhus med äganderätt (som uppfyller kravspecen) relativt ovanliga i området samt högre prissatta så alternativen är inte särskilt många. 🤷‍♂️
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fördel och fördel, för vår del handlar det mest om vad som är möjligt utifrån våra begränsade ekonomiska förutsättningar i kombination med önskemål kring boendet och jag antar att detsamma gäller de flesta spekulanter för liknande boenden. Man vill inte bo i lägenhet, villa är utom räckhåll och radhus med äganderätt (som uppfyller kravspecen) relativt ovanliga i området samt högre prissatta så alternativen är inte särskilt många. 🤷‍♂️
Det är väl just detta som gjort att dessa kommit till, man kan gömma skulder i föreningen istället så hushåll som egentligen inte får låna så mycket kan köpa dem.
Tex så kan man sälja ett BRF radhus för 4mkr och med 2mkr i nettoskuld i föreningen till ett hushåll som bara får köpa för max 5mkr istället för 6mkr utan nettoskuld i brfen.

Men som sagt är dessa bara generellt och en äldre brf eller äganderätt behöver inte bli billigare ekonomiskt heller. Jag hade dock hellre köpt en större lägenhet med "radhuskänsla" i en större BRF tex eller sänkt kraven/ tummat på område och köpt ett hus eller radhus med äganderätt, men det är ju bara jag :)
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Det är väl just detta som gjort att dessa kommit till, man kan gömma skulder i föreningen istället så hushåll som egentligen inte får låna så mycket kan köpa dem.
Tex så kan man sälja ett BRF radhus för 4mkr och med 2mkr i nettoskuld i föreningen till ett hushåll som bara får köpa för max 5mkr istället för 6mkr utan nettoskuld i brfen.

Men som sagt är dessa bara generellt och en äldre brf eller äganderätt behöver inte bli billigare ekonomiskt heller. Jag hade dock hellre köpt en större lägenhet med "radhuskänsla" i en större BRF tex eller sänkt kraven/ tummat på område och köpt ett hus eller radhus med äganderätt, men det är ju bara jag :)
Ja, det fungerar givetvis som ett indirekt finansieringsalternativ och förhoppningsvis är de flesta köpare införstådda med det. Ur ett längre perspektiv är det väl egentligen aldrig särskilt ekonomiskt fördelaktigt att äga andel i BRF jämfört med att äga sitt boende och så länge den totala kostnaden inte är helt orimlig ser jag egentligen inga fel med upplägget jämfört med övriga boendeformer men har som sagt ingen erfarenhet av nybyggnation och saknar därmed referensramar för vad som är brukligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, det fungerar givetvis som ett indirekt finansieringsalternativ och förhoppningsvis är de flesta köpare införstådda med det. Ur ett längre perspektiv är det väl egentligen aldrig särskilt ekonomiskt fördelaktigt att äga andel i BRF jämfört med att äga sitt boende och så länge den totala kostnaden inte är helt orimlig ser jag egentligen inga fel med upplägget jämfört med övriga boendeformer men har som sagt ingen erfarenhet av nybyggnation och saknar därmed referensramar för vad som är brukligt.
Fördel är ju att pantbrev och lagfartskostnaderna försvinner. Det är inga småpengar i dagens läge.

Annars är väl ingen av kritiken egentligen något som har med "radhus" att göra utan är lika för alla BRFer? Underhåll på en någorlunda nybyggd radhuslänga bör vara hanterbart och inte dyrare än ett hyreshus, snarare tvärtom. Men förstås....man är ju inte lika många som ska dela på det.
 

ozzyozzy

Cartier
Det är väl just detta som gjort att dessa kommit till, man kan gömma skulder i föreningen istället så hushåll som egentligen inte får låna så mycket kan köpa dem.
Tex så kan man sälja ett BRF radhus för 4mkr och med 2mkr i nettoskuld i föreningen till ett hushåll som bara får köpa för max 5mkr istället för 6mkr utan nettoskuld i brfen.

Men som sagt är dessa bara generellt och en äldre brf eller äganderätt behöver inte bli billigare ekonomiskt heller. Jag hade dock hellre köpt en större lägenhet med "radhuskänsla" i en större BRF tex eller sänkt kraven/ tummat på område och köpt ett hus eller radhus med äganderätt, men det är ju bara jag :)
Dessutom långt ifrån säkert att din bank godkänner detta, de räknar ju också på föreningen. Jag hade gjort som @hejsam eller helt enkelt sparat ytterligare en tid för att ha råd med ett bättre alternativ.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det är klart att friköpt är att föredra men som det även sägs ovan så är det en prisfråga och köparen slipper pantbrev och lagfartskostnader. Det finns ju relativt stora brf föreningar med radhus och de behöver inte vara högt belånade. Ofta så kan de ha billig fjärrvärme och yttre underhåll upphandlas och bör vara mer prisvärt, osv. Som alltid gäller det att kolla årsredovisningen.
 

spruff

Omega
Det är klart att friköpt är att föredra men som det även sägs ovan så är det en prisfråga och köparen slipper pantbrev och lagfartskostnader. Det finns ju relativt stora brf föreningar med radhus och de behöver inte vara högt belånade. Ofta så kan de ha billig fjärrvärme och yttre underhåll upphandlas och bör vara mer prisvärt, osv. Som alltid gäller det att kolla årsredovisningen.
Är fjärrvärme verkligen något positivt? Din värmeleverantör har ju monopol och kan sätta vilket pris dom vill. Skulle ALDRIG sätta mig i en sådan beroendeställning.
Kanske var nåt positivt back in the days när kommunala fjärrvärmebolag sålde till självkostnadspris. Då blev du som fjärrvärmekund subventionerad av kommunens övriga invånare via kommunalskatten. 😄
 
Är fjärrvärme verkligen något positivt? Din värmeleverantör har ju monopol och kan sätta vilket pris dom vill. Skulle ALDRIG sätta mig i en sådan beroendeställning.
Kanske var nåt positivt back in the days när kommunala fjärrvärmebolag sålde till självkostnadspris. Då blev du som fjärrvärmekund subventionerad av kommunens övriga invånare via kommunalskatten. 😄
Är väl samma monopol på elnätet?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Är fjärrvärme verkligen något positivt? Din värmeleverantör har ju monopol och kan sätta vilket pris dom vill. Skulle ALDRIG sätta mig i en sådan beroendeställning.
Kanske var nåt positivt back in the days när kommunala fjärrvärmebolag sålde till självkostnadspris. Då blev du som fjärrvärmekund subventionerad av kommunens övriga invånare via kommunalskatten. 😄
Bergvärme är bättre men annars så anses fjärrvärme vara det näst bästa. Vad jag har hört. Prisökningen i Stockholm var ca 13 % till 2023.
 
Hade valt fjärrvärme om man bor där det finns tillgänglig. I städer och omnejd. Att sedan vissa kommuner och regioner har valt att sälja ut till privata intressen är olyckligt. Även den kommunen jag bor i hade dessa planer, men det stoppades av folkviljan som tur var. Tror inte den frågan kommer dyka upp igen på agendan på väldigt många årtionden bland politikerna. Väljarna har ju sett facit i de kommuner och regioner som sålde. Senaste energikrisen med elen var fått upp ögonen för hur viktigt det är med kontroll och förutsägbarhet. Förutsägbar el kommer knappast från sol och vind.

Sedan är det väl så att staten knappast kommer att tillåta att de inte får in pengar från el och värme oavsett hur den produceras. De kan subventionera för att locka folk att välja en viss teknik för att sedan gradvis ta bort den igen och beskatta det neutralt.
 

spruff

Omega
Hade valt fjärrvärme om man bor där det finns tillgänglig. I städer och omnejd. Att sedan vissa kommuner och regioner har valt att sälja ut till privata intressen är olyckligt. Även den kommunen jag bor i hade dessa planer, men det stoppades av folkviljan som tur var. Tror inte den frågan kommer dyka upp igen på agendan på väldigt många årtionden bland politikerna. Väljarna har ju sett facit i de kommuner och regioner som sålde. Senaste energikrisen med elen var fått upp ögonen för hur viktigt det är med kontroll och förutsägbarhet. Förutsägbar el kommer knappast från sol och vind.

Sedan är det väl så att staten knappast kommer att tillåta att de inte får in pengar från el och värme oavsett hur den produceras. De kan subventionera för att locka folk att välja en viss teknik för att sedan gradvis ta bort den igen och beskatta det neutralt.
Många kommuner har som sagt redan sålt sina elbolag och ju fler fjärrvärmekunder dom har, ju mer är dom privata vinstmaximerande aktörerna ,som tex e-on, (f.d. kommunala Sydkraft) villiga att betala för bolaget. Tror fler kommuner kommer att lockas att sälja och då sitter kunderna helt plötsligt i en rävsax med en vinstmaximerande monopolist som fjärrvärmeleverantör. 🤥
 
Många kommuner har som sagt redan sålt sina elbolag och ju fler fjärrvärmekunder dom har, ju mer är dom privata vinstmaximerande aktörerna ,som tex e-on, (f.d. kommunala Sydkraft) villiga att betala för bolaget. Tror fler kommuner kommer att lockas att sälja och då sitter kunderna helt plötsligt i en rävsax med en vinstmaximerande monopolist som fjärrvärmeleverantör. 🤥

Som sagt vår kommun försökte smyga in en försäljning inför ett val där inget sades om en utförsäljning, men det blev ramaskri direkt när det blev känt. Invånare engagerade sig och tvingade fram en omröstning där över 96% röstade nej.

Tror faktiskt att många har fått nog av utförsäljningar av samhällsviktig infrastruktur som energi och fastigheter. SBB härvan är ju ytterligare en spik i kistan där och utförsäljningen av energibolag.

Det sitter ju gamla politiker och tjänstemän i de flesta av dessa bolag som övergått i privat ägo. Det är nästan sovjet fasoner vi sett.
 
Topp