• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Näe, alltså det var samma produktionslinje.

Skoda, Audi, Vw, Seat (även porsche) har väldigt många gemensamma komponenter. Speciellt motorerna, men bilarna görs i helt olika fabriker. Även komponenterna görs i olika fabriker men på licens.

I fabriken som låg i Jämtland producerade man stommarna för minst två, kanske fler av de svenska köksproducenterna. Med samma standard och material.
När det kommer på plats i en byggnad så ser man det inte, för man ser bara luckorna och beslagen + bänkytorna.

De producerade även garderoberna osv.

Det är absolut inget dåligt med det, det var egentligen väldigt bra för man kunde köpa stommarna direkt på ikea och luckorna från de dyra leverantörerna och spara några tusen på samma kök. Jag köpte själv flera köksstommar direkt från fabriken och pyntade med IKEAS skåpluckor, fick nog hela köket för två dryga månadslöner, med vitvaror och allt.


Länk med byggkostnader för den som tycker såntdär är intressant, man förstår fort avståndet mellan vad man betalar och vad det kostar att producera:
Priser för olika steg i entrepenaden, och kvadratmeterpriser.
Känns väldigt prisvärt att bygga nytt om man är på en dyr ort. Men såklart svårt att hitta tomt till ok pris… :) Det konkreta exemplet lät sjukt billigt, men även om det kostar närmare 30k/kvm är det ju prisvärt.

Ang köken var det iaf Ballingslöv. En kompis pappa som var en snåljåp av rang lät en av Ballingslövs köksritare ge honom en fin ritning på ett Ballingslövkök som han köpte. Men bara luckorna för resten var Ikea.. 😅
 
Känns väldigt prisvärt att bygga nytt om man är på en dyr ort. Men såklart svårt att hitta tomt till ok pris… :) Det konkreta exemplet lät sjukt billigt, men även om det kostar närmare 30k/kvm är det ju prisvärt.

Ang köken var det iaf Ballingslöv. En kompis pappa som var en snåljåp av rang lät en av Ballingslövs köksritare ge honom en fin ritning på ett Ballingslövkök som han köpte. Men bara luckorna för resten var Ikea.. 😅

Stämmer säkert :)

Gällande nybyggnad så får du ett fint hus för 30.000:-/m2. Men om de generella priserna i området är runt 70.000:-/m2 så kommer tomten att kosta dig så mycket att nybygget landar över 80kkr, det kan jag nästan lova dig.

Vidare så ökar byggfirmorna ofta priset beroende på vart du bygger, det är helt sjukt men de tar olika timpris på gubbarna beroende på kvadratmeterpriset på adressen. Såklart inte alla, men många.

Har haft en kamrat som är skickare - och våldsamt noggrann och perfektionistisk - han fick mängder av jobb i Stockholm fast han bor nästan60mil bort. De gav honom mer betalt än han bad om.

Bra hantverkare och sunda priser var det långt mellan i huvudstaden.

Gällande svenska byggpriser så är det dyrare i Sverige än i Norge, som har både dyrare material och personell. Jag har inte förstått hur det blev så, men det har visat sig stämma i många städer.

Om det är på grund av vinster eller ineffektivitet vet jag inte.
 
sorry för OT men vad ni än gör undvik Vedum :p

Men ja timpriser i Stockholm för tjänster är riktigt höga. Skulle struntat i högskola och allt vad det inneburit och riktat in mig på att starta röris/elektriker/entrepandfirma :D
 
Stämmer säkert :)

Gällande nybyggnad så får du ett fint hus för 30.000:-/m2. Men om de generella priserna i området är runt 70.000:-/m2 så kommer tomten att kosta dig så mycket att nybygget landar över 80kkr, det kan jag nästan lova dig.
har priserna gått upp så mycket? Vi fick ett väldigt fint hus där baspriset(standardhuset) var på 15-17k/kvm(ex tomt). Kanske är så att byggpriser dubblats på 6-7 år?
 
Stämmer säkert :)

Gällande nybyggnad så får du ett fint hus för 30.000:-/m2. Men om de generella priserna i området är runt 70.000:-/m2 så kommer tomten att kosta dig så mycket att nybygget landar över 80kkr, det kan jag nästan lova dig.

Vidare så ökar byggfirmorna ofta priset beroende på vart du bygger, det är helt sjukt men de tar olika timpris på gubbarna beroende på kvadratmeterpriset på adressen. Såklart inte alla, men många.

Har haft en kamrat som är skickare - och våldsamt noggrann och perfektionistisk - han fick mängder av jobb i Stockholm fast han bor nästan60mil bort. De gav honom mer betalt än han bad om.

Bra hantverkare och sunda priser var det långt mellan i huvudstaden.

Gällande svenska byggpriser så är det dyrare i Sverige än i Norge, som har både dyrare material och personell. Jag har inte förstått hur det blev så, men det har visat sig stämma i många städer.

Om det är på grund av vinster eller ineffektivitet vet jag inte.

Visst går det att få hyfsat fint billigt hus, men ni glömmer bort alla kringkostnader till kommun osv. När vi byggde gick 10% av totalsumman till kommun (koppla vatten, bygglov, diverse kontrollfunktioner osv osv) och 10% gick till förberedande av tomt.
 
Visst går det att få hyfsat fint billigt hus, men ni glömmer bort alla kringkostnader till kommun osv. När vi byggde gick 10% av totalsumman till kommun (koppla vatten, bygglov, diverse kontrollfunktioner osv osv) och 10% gick till förberedande av tomt.
Det lät som väldigt mycket! Är väl beroende kommun till kommun och förutsättningar. Kostnader för det som hade med kommun att göra, bygglov, vatten, fiber, geoteknisk, utmätning etc låg på strax över 2 % av totalen när vi byggde. Givetvis om totalkostnaden är lägre så blir den delen högre relativt sett.

Vad gäller markarbete så skiljer det extremt mycket och är olika fall till fall bereoende på förutsättningar samt vad man skall bygga så den posten är svår att jämföra.
 
Senast ändrad:
vad är hög standard bara så jag är med :D

Det är när man lägger 7500:-/m2 än basstandard :)

Då snackar vi 750.000:- till på kök, badrum och material på ett litet hus 100m2. Kan ju vara annan fasad/tak/utformning på byggnadskroppen också, eller pool och garage osv.

Det finns inget tak uppåt men för 30.000:-/m2 hade jag inte haft problem att vara riktigt nöjd.
 
Det är när man lägger 7500:-/m2 än basstandard :)

Då snackar vi 750.000:- till på kök, badrum och material på ett litet hus 100m2. Kan ju vara annan fasad/tak/utformning på byggnadskroppen också, eller pool och garage osv.

Det finns inget tak uppåt men för 30.000:-/m2 hade jag inte haft problem att vara riktigt nöjd.
ok trodde vi menade bara själva huset.
Men det finns ingen övre gräns när det gäller tillval.

750k till på det hus vi byggde i tillval på kök och badrum så hade det varit platsbyggda snickerier etc och lite flashigare vitvaror. Det är som Hi-fi vid en viss punkt så är det man får för pengarna väldigt lite för mycket dyrare kostnad :p
 
Uppe hos mig ser jag (hemnet-torsk) att bra fastigheter fortfarande säljs på en hög nivå.
Då har jag mest koll på gårdar och hus.
Oavsett renoveringsbehöv och sådant.
Det som verkligen rasat är ”halvbra” grejer.

Lite halvt OT, eftersom jag inte bor i Stockholm. 😘
saken är ju den att halvbra, helbra etc i Sthlm är fortfarande många gånger sjukt dyrt.
Även om det gått ner 20% så är det fortfarande många många miljoner för ett hus i många orter
 
Det lät som väldigt mycket! Är väl beroende kommun till kommun och förutsättningar. Kostander för det som hade med kommun att göra, bygglov, vatten, fiber, geoteknisk, utmätning etc låg på strax över 2 % av totalen när vi byggde. Givetvis om totalkostnaden är lägre så blir den delen högre relativt sett.

Vad gäller markarbete så skiljer det extremt mycket och är olika fall till fall bereoende på förutsättningar samt vad man skall bygga så den posten är svår att jämföra.

Låter superlågt! Bara inkoppling av vatten kostade norr om 200k.
 
ok trodde vi menade bara själva huset.
Men det finns ingen övre gräns när det gäller tillval.

750k till på det hus vi byggde i tillval på kök och badrum så hade det varit platsbyggda snickerier etc och lite flashigare vitvaror. Det är som Hi-fi vid en viss punkt så är det man får för pengarna väldigt lite för mycket dyrare kostnad :p

Ja man menar såklart huset, men 750.000:- är en del pengar om man bygger litet och inte är ute efter lyx. Det hade fint täckt ett garage och en pool om man så vill.
 
Låter superlågt! Bara inkoppling av vatten kostade norr om 200k.

Det skiljer väldigt mycket från kommun till kommun tror jag.
Ibland köper man tomter med vatten och avlopp + ström och fiber vid tomtgräns, andra gånger inkluderat i tomtpris, och ibland är det väldigt dyrt att gräva för man måste dra långa ledningar till nästa kopplingspunkt eller göra egen brunn.

Det var snack ett tag om varför vissa kommuner var så dyra och andra billiga, även på bygglov. Det talades då om att tvinga fram liknande priser i alla kommuner eller att man skulle kunna vända sig til en handläggare i en annan kommun för att lagarna ändå är lika. Jag kan inte gången nog bra för att avgöra, men det är ganska sjukt att det kan kosta över 100kkr med bygglov i vissa kommuner (vad jag hört, men inte sett själv).
 
Uppe hos mig ser jag (hemnet-torsk) att bra fastigheter fortfarande säljs på en hög nivå.
Då har jag mest koll på gårdar och hus.
Oavsett renoveringsbehöv och sådant.
Det som verkligen rasat är ”halvbra” grejer.

Lite halvt OT, eftersom jag inte bor i Stockholm. 😘

Det är verkligen variation på objekten. Jag kollade lägenheter i ett specifikt område, där en 5-rummare med uthyrningsrum bara är 50% dyrare än en tvåa på 60m2.

Tvåan är det budgivning på men femman har legat helt torr i månad.

Verkar vara så att det finns en gräns för vad folk kan låna, och ligger det över den så är objekten stendöd.

Gränsen är förstås kopplad till området och inkomsten till de som önskar bo där

Men så stor skillnad på kvadratmeterpris i samma förening har jag inte sett tidigare, speciellt inte då femman ligger på högsta våningen och är ”normalt” renoverad

Absolut inget lyx, bara helt vanlig Svensson /knegar område.

Svårt annars att skapa sig en bild för allt blir ju bara anekdotiskt.
 
Låter superlågt! Bara inkoppling av vatten kostade norr om 200k.
350.000kr i "vägavgift" var väl den som jag blev mest förbannad på. Detta är alltså i Stockholm så det var inte så att det inte fanns väg innan, den breddades nån meter och man bytte ytskikt på en 750m vägsnutt bara.

Angående totalkostnader stod själva huset och dess tillval för vår del bara för 40% av totalkostnaden. Resten var tomt och markarbete. Det är dyrt när det lutar ;)
 
saken är ju den att halvbra, helbra etc i Sthlm är fortfarande många gånger sjukt dyrt.
Även om det gått ner 20% så är det fortfarande många många miljoner för ett hus i många orter

Alltså, jag bor ju i Hälsingland, inte under en sten. 🤪
Jag fattar såklart att man kan slå i ”lånetaket” på ett annat sätt där nere.
Min spaning är snarare att pengar finns, för de bra objekten, men att målgruppen för de halvbra objekten verkar vara väldigt försiktiga.
 
Alltså, jag bor ju i Hälsingland, inte under en sten. 🤪
Jag fattar såklart att man kan slå i ”lånetaket” på ett annat sätt där nere.
Min spaning är snarare att pengar finns, för de bra objekten, men att målgruppen för de halvbra objekten verkar vara väldigt försiktiga.

Min spaning är densamma. De som går trögt är halvbra objekt på typ nedre botten eller lägenheter som ej har något som utmärkar sig något extra. Folk kräver mer idag. Jag menar nedan ser vi en lägenhet på 55kvm i Hammarby sjöstad för 4 milj - då får man ett kök anno 2004 a la Hyresrätts-touch med plats för en köp-mikro. Härligt.


s4XvoSf.png
 
Min spaning är densamma. De som går trögt är halvbra objekt på typ nedre botten eller lägenheter som ej har något som utmärkar sig något extra. Folk kräver mer idag. Jag menar nedan ser vi en lägenhet på 55kvm i Hammarby sjöstad för 4 milj - då får man ett kök anno 2004 a la Hyresrätts-touch med plats för en köp-mikro. Härligt.


s4XvoSf.png

Vet inte varför du fastnat vid Hammarby sjöstad? Den är ju ökänd för sina fuskbyggen.
 
Du förespråka väl nyprod med 100+ lägenheter i föreningen? Det om något är själlöst.

Vad har antal lägenheter med om bostaden (inredningsmässigt) är själlös eller inte? En stor förening är positivt, inte minst i dessa tider då eventuell höjning av ränta eller oförberedda utgifter för föreningen inte slår lika hårt för den enskilde bostadsrättsinnehavaren som om det hade varit en 20-30 lgh-förening exempelvis.

Försök håll er till sak om ni ska spela smarta..
 
Vet inte varför du fastnat vid Hammarby sjöstad? Den är ju ökänd för sina fuskbyggen.

Det är just något med det, köket rimmar ju ganska gott med det vi nämnt tidigare i tråden. Hur byggentrpenörerna sparar på precis allt och ibland inte ens gör den bygningsfysiska projekteringen riktigt.

Jag är böjd att hålla med, för 4 mille hade jag varit lite besviken med det där köket. Speciellt med tanke på att nybyggnadskostnaden idag för den där lägenheten är under en mille.. Men den biten är en annan diskussion. Man betalar för Koenigsegg men får en T-ford.. När de byggde hammarby sjöstad så var dock projektet så stort, så genom att snåla in på precis varenda detalj kunde man göra säkert tiotals miljoner extra.

Vad jag hört har det varit många dyra renoveringar / reparationer där i efterhand? Vatten/fuktskador osv?

Det där med att man är kräsen stämmer nog också, jag har kikat en del på objekt i den där storleken men borta i Johanneberg och områden där på kungsholmen. Allt som ligger mindre än 5 meter över mark är helt ointressant för mig, och jag är absolut ingen finsmakare. Men man vill ju kunna ställa en cykel på balkongen utan att den är borta dagen efter.

Beroende på vad man eftersträvar så är inte alltid översta våningen det bästa. Ibland finns tekniska installationer högst upp, som frånluftfläktar och hissrum, som utgör ett störande moment om man stör sig på den typen av ljud.

I närheten av stora motortrafikleder så kan också de översta våningarna ligga mer exponerade för direkta ljud från motorvägar osv än lägenheter som ligger mitt i huset.

Allt beror såklart på vad man pridoriterar, insyn, utsikt, buller osv. Bottenvåningen är sällan bra för något utom för rullstolsbundna eller gamla. osv.
 
Tillbaka
Topp