• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Vesper

Rolex
För den som undrar mer om bostadsbubblor så är denna grafen väldigt intressant:

Bostadsbyggandet_i_Sverige_1954_till_2008b.jpg


BoprisKraschen sist var runt 1990, och man vara då ett par miljoner färre människor än idag.
Mest spännande är att byggandet var så tiltaget på 60/70 talet, men att man var flera Miljoner färre människor i landet.
Bostadspriserna lär inte sjunka i första taget! Kortsiktiga korrigeringar som nu kommer vi att se men inte på några års sikt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Lite intressant statistik.
35 procent av spekulanterna är nu mindre motiverade att byta bostad.
[…]
I den grupp där man blivit mer tveksamma var den vanligaste angivna orsaken att man inte kan eller vill flytta när kostnaderna ökat. Detta följts av att man inte vill sälja när bostadsmarknaden är trög och det verkar svårsålt.
Under de fem första månaderna i år har antalet sålda lägenheter och villor minskat med 24 respektive 22 procent, jämfört med samma period i fjol. Antalet publicerade bostäder har under samma period minskat med 22 procent på lägenhetsmarknaden och 17 procent på villamarknaden.
 

Ccris

Omega
Kanske något fel forum att fråga i…men vilken flyttfirma är bäst om man ska flytta från storstaden till västkusten? Fått väldigt varierande offerter.
 

leicaphile

Panerai
Inflationen stretar emot, och i Norge har den börjat öka igen! Vår svaga SEK gör nog inflationen mer sticky än vad marknaden tror, precis som i Norge. Garanterat höjning nu i september. Svårt se hur marknaden ska kunna fortsätta upp i höst

Undrar om kronkursen senaste dagarna är pga förväntingen att vi måste höja en hel del mer medan USA verkar kunna lugna ner sig. Blir det några höjningar till här lär det bli en tuff vinter för många.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Kanske något fel forum att fråga i…men vilken flyttfirma är bäst om man ska flytta från storstaden till västkusten? Fått väldigt varierande offerter.
Vi valde Grabbarna Flytt tillslut. Kan återkomma med betyg efter onsdag. Blå Express var och tittade, fick ett väldigt bra intryck men priset var 10k plus jämfört med Grabbarna.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vi valde Grabbarna Flytt tillslut. Kan återkomma med betyg efter onsdag. Blå Express var och tittade, fick ett väldigt bra intryck men priset var 10k plus jämfört med Grabbarna.

Använde Grabbarna för ihoppack, flytt och lager samt därefter inflytt. De är duktiga, men håll lite koll på offert kontra faktura. Jag tog en diskussion med dem när det var lite mismatch och det löste sig bra.
 
Undrar om kronkursen senaste dagarna är pga förväntingen att vi måste höja en hel del mer medan USA verkar kunna lugna ner sig. Blir det några höjningar till här lär det bli en tuff vinter för många.

Ja många trodde nog på en överraskning på nedsidan! Blir nog 2 höjningar till och boräntor (inte list) på runt 5 %. Tror många klarar det rätt bra men ekonomin lär ta stryk när folk tappar 10-30k i månaden i köpkraft mot fg år
 

aadde81

Cartier
Bostadspriserna lär inte sjunka i första taget! Kortsiktiga korrigeringar som nu kommer vi att se men inte på några års sikt.

Nominellt eller realt? Stor skillnad i dessa inflationstider.

Att inte bostadspriserna har sjunkit mer än vad de har gjort tror jag beror på att många nog bedömer att den höga inflationen/räntorna är tillfällig. Hör det mycket från min bekantskapskrets att "man behöver härda ut ett tag". Jag är inte lika övertygad. Mitt scenario är svagt sjunkande nominella priser men mer realt under minst några år framöver. Ny ATH ligger nog långt borta.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nominellt eller realt? Stor skillnad i dessa inflationstider.

Att inte bostadspriserna har sjunkit mer än vad de har gjort tror jag beror på att många nog bedömer att den höga inflationen/räntorna är tillfällig. Hör det mycket från min bekantskapskrets att "man behöver härda ut ett tag". Jag är inte lika övertygad. Mitt scenario är svagt sjunkande nominella priser men mer realt under minst några år framöver. Ny ATH ligger nog långt borta.
Blir spännande att följa helt klart. Personligen rätt kluven. Den våg av kpi-inflation världen sett verkar huvudsakligen varit driven av utbudsproblem och flaskhalsar som dessutom kom vid en tid när efterfrågan var hög. Det infann sig en acceptans för prishöjningar (pga flaskhalsar och krig etc), som dessutom bolagen nyttjade till fullo och vi fick en ”sellers inflation”. VDar har t.o.m. vittnat om att det aldrig tidigare varit så lätt att höja priser.

Nu är det dock ren deflation i producentpriser och i flera länder som ligger före oss är kpi redan nere nära målet. Jag tror att eu snart är at target, och med tanke på att svenska producentpriser är i deflation (på årsbasis) och att retail sales är ner 4-ish % (nominellt - alltså väldigt mkt mer i varor) borde rimligen svensk kpi falla snabbt i höst. Skulle inte förvåna mig om vi inom 12 månader har kpi rejält under målet i eu och Sverige.

Däremot tror jag tyvärr att råvarupriserna kommer stiga långsiktigt, mkt pga energiomställningen, vilket såklart kommer pressa upp inflationen. Det verkar också bli mycket fiscal stim runtom i världen, och det blir väl lite som med centralbanken. Om USA stimulerar måste EU göra dito. Det kommer också dra upp. Frågan är väl om AI kommer väga över detta när man eventuellt kan sparka 20% av dyra kontorsgubbar, vilket kommer vara en deflationistisk kraft.

Förhoppningen personligen är att jag får rätt i snabbt fallande kpi och att en riktigt svag ekonomi får Rix/ECB att sänka snabbt i H1—24, så jag kan binda bolånen… För frågan är ju om det inte blir en långsiktig period av högre inflation… Bara en sådan sak att shipping ska in i EU ETS kommer göra att deras bränslekostnad stiger 20%+ och bränslet är den största delen av fraktkostnader… Om vi har en långsiktigt förhöjd inflation kommer löner följa med och med tanke på att det inte ens kommer färdigställas 50% av nybostadsbehovet de kommande 3 åren kommer bristen bli ännu större… Så även om jag tror det är rätt sannolikt med fallande priser i det korta perspektivet så har jag lite svårt att se en långsiktigt negativ utveckling framför mig. Om inflationen faller och stannar lågt lär det ju bli tillgångsinflation igen och om den består länge kommer löner följa. Men först ska vi ju ta oss igenom lågkonjunkturen, och den kan såklart bli blodig…
 

Erdna

Cartier
Nominellt eller realt? Stor skillnad i dessa inflationstider.

Att inte bostadspriserna har sjunkit mer än vad de har gjort tror jag beror på att många nog bedömer att den höga inflationen/räntorna är tillfällig. Hör det mycket från min bekantskapskrets att "man behöver härda ut ett tag". Jag är inte lika övertygad. Mitt scenario är svagt sjunkande nominella priser men mer realt under minst några år framöver. Ny ATH ligger nog långt borta.

Långt ifrån ATH säger du?

Nedan visar två grafer, den översta från Nacka Kommun och den understa från ex. Vasastan i Stockholm som verkar satt en tydlig botten och klättrar uppåt. Ser snarlikt ut för Södermalm och Kungsholmen med. Stabila siffror för många orter precis utanför tullarna och en ATH i Haninge kommun finns. o_O

I slutändan handlar allt bara om tre saker - läget, läget och läget. Attraktiva områden kommer fortsatt gå starkt. Och ärligt talat, det är snarare brist på bra objekt - aldrig sett så mycket nedre botten lägenheter till salu samtidigt som nu eller lägenheter med "oattraktiva" kök m.m

Det kommer ej bli någon krasch denna gången heller, svenne-banan kommer stå med långnäsa om 1 år och fortfarande undra när kraschen kommer... och när de väl börjar sänka räntan igen kommer folk få panik och rallyt är igång - igen.


0as25Q2.png


mVXtVoe.png
 

aadde81

Cartier
Långt ifrån ATH säger du?

Nedan visar två grafer, den översta från Nacka Kommun och den understa från ex. Vasastan i Stockholm som verkar satt en tydlig botten och klättrar uppåt. Ser snarlikt ut för Södermalm och Kungsholmen med. Stabila siffror för många orter precis utanför tullarna och en ATH i Haninge kommun finns. o_O

I slutändan handlar allt bara om tre saker - läget, läget och läget. Attraktiva områden kommer fortsatt gå starkt. Och ärligt talat, det är snarare brist på bra objekt - aldrig sett så mycket nedre botten lägenheter till salu samtidigt som nu eller lägenheter med "oattraktiva" kök m.m

Det kommer ej bli någon krasch denna gången heller, svenne-banan kommer stå med långnäsa om 1 år och fortfarande undra när kraschen kommer... och när de väl börjar sänka räntan igen kommer folk få panik och rallyt är igång - igen.


0as25Q2.png


mVXtVoe.png

Tror inte heller på nån krasch, åtminstone inte i nominella priser. Biter sig inflationen kvar tror jag dock att det är en tillfällig vändning där optimisterna blir tvungna att acceptera en ny ekonomisk verklighet som inte visade sig vara tillfällig. Sen över tid blir det ju inte rättvisande att titta på nominella priser, särskilt i tider med hög inflation.

Ska bli spännande att se utvecklingen framöver.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nu är det 10 år sedan tråden drogs igång där det spekulerades i prisras.
Även en trasig klocka visar som bekant rätt två gånger om dygnet. Ord och ordstäv som blodbad, ”gå från hem & hus” har lyfts men vad är egentligen konklusionen nu?
 
Senast ändrad:

aadde81

Cartier
att de som väntar på kraschen fortfarande bor kvar i sina hyresrätter
Säkert korrekt konklusion ifall man bara kan hålla en tanke i huvudet samtidigt. Övriga kan se att det även finns människor som tror på (men inte önskar) en krasch trots att de sitter i ägt boende. Eller t.o.m. önskar det därför att det underlättar deras barns eller barnbarns intåg på bostadsmarknaden.

Lite grann som att alla höginkomsttagare inte önskar lägre inkomstskatter.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
En krasch kanske det inte blir. Men personligen tror inte jag själv att vi sett botten ännu. Vad hörde/läste jag om svenskarnas bolån?! Var det ca 75% av alla bolån som fortfarande är bundna till lågränta där majoriteten löper ut H2-23 eller under 2024. Återigen vet inte jag något som andra inte vet. Men min tro är att det kommer dippa under 2024 och därefter normaliseras på en ny nivå
 

Erdna

Cartier
En krasch kanske det inte blir. Men personligen tror inte jag själv att vi sett botten ännu. Vad hörde/läste jag om svenskarnas bolån?! Var det ca 75% av alla bolån som fortfarande är bundna till lågränta där majoriteten löper ut H2-23 eller under 2024. Återigen vet inte jag något som andra inte vet. Men min tro är att det kommer dippa under 2024 och därefter normaliseras på en ny nivå

Botten är redan satt. Alla som gapar efter att "vi ännu inte sett botten" är de som antingen vill köpa något till ett attraktivare pris eller folk som är bosatta i mindre städer med skadeglädje-behov och hat mot 08or. Typ.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Botten är redan satt. Alla som gapar efter att "vi ännu inte sett botten" är de som antingen vill köpa något till ett attraktivare pris eller folk som är bosatta i mindre städer med skadeglädje-behov och hat mot 08or. Typ.
Ok. Du låter säker på din sak. Jag är det inte. Men om 12-18mån vet jag om du hade rätt redan nu. Och bara för att klargöra, jag tillhör inte någon av exemplen ovan. Bor i villa idag som jag absolut inte har några planer på att sälja. Däremot tänkte vi eventuellt göra en ny värdering om ca 1 år så jag personligen tjänar på höga bostadspriser. Men trots detta är jag osäker på hur kommande kalenderår utvecklas. Men jag hoppas du har rätt
 
De verkliga olyckskorparna kan nog vänta eftersom man sannolikt kommer gå in med diverse åtgärder om det verkligen börjar brinna i knutarna.

Våra politiker vill även kunna ha sina karriärer kvar efter den här mandatperioden. Därmed inte sagt att inte många kommer att få det tufft ekonomiskt och få prioritera om sin tillvaro kommande åren innan det vänder mot en ny högkonjukturer.

De kommer och går med jämna mellanrum och de som har tagit höjd för det kommer klara sig fint även nu.

Man kommer dra in på konsumtionen, vilket kommer drabba vissa verksamheter mer än andra. Vi får helt enkelt se hur det blir när semestrarna är över och verkligheten kommer ifatt.
 

Erdna

Cartier
Ok. Du låter säker på din sak. Jag är det inte. Men om 12-18mån vet jag om du hade rätt redan nu. Och bara för att klargöra, jag tillhör inte någon av exemplen ovan. Bor i villa idag som jag absolut inte har några planer på att sälja. Däremot tänkte vi eventuellt göra en ny värdering om ca 1 år så jag personligen tjänar på höga bostadspriser. Men trots detta är jag osäker på hur kommande kalenderår utvecklas. Men jag hoppas du har rätt
Well, pratar vi just villor så absolut kan det nog svajja en hel del mer där än köp/sälj av lägenhet då folk idag är mycket mer medvetna än innan covid och kriget exempelvis.

Man behöver ta mycket mer hänsyn till i vilket skick bostaden är i, kommande renoveringar, om det är direktverkande el eller bergvärme som körs, har bostaden solceller, om inte och man vill ha solceller (som nu är så poppis) behöver man se över att taket pallar det annars tillkommer kostnad för att lägga om taket et.c et.c

För att bara ge några exempel......

Att köpa en villa är en större sak och en större utsatthet generellt än att köpa lägenhet. Så ja - villaägarna i stort får nog vänta på en rejälare uppgång igen. Det tror jag.
 
Senast ändrad:
Men nog sitter de där hemma i soffan och gnuggar händerna lite belåtet, "he he, nu är man allt glad att man inte köpte den där villan för 18 år sedan, då hade man suttit illa till nu, att folk inte lyssnade på mig..."

Ett litet tidsdokument från 2005 som säkert skrämde upp en och annan vid tidpunkten. Det kommer alltid att finnas folk som aldrig kommer att slå till oavsett konjunktur. De ser bara risker i allt. Det finns boende alternativ till dessa också.

 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Well, pratar vi just villor så absolut kan det nog svajja en hel del mer där än köp/sälj av lägenhet då folk idag är mycket mer medvetna än innan covid och kriget exempelvis.

Man behöver ta mycket mer hänsyn till i vilket skick bostaden är i, kommande renoveringar, om det är direktverkande el eller bergvärme som körs, har bostaden solceller, om inte och man vill ha solceller (som nu är så poppis) behöver man se över att taket pallar det annars tillkommer kostnad för att lägga om tack et.c et.c

För att bara ge några exempel......

Att köpa en villa är en större sak och en större utsatthet generellt än att köpa lägenhet. Så ja - villaägarna i stort får nog vänta på en rejälare uppgång igen. Det tror jag.
Kanske, men tycker personligen att ”rätt” villor vid ”rätt” skola går nästan lika dyrt nu igen där vi bor. De säljs supersnabbt med mängder av budgivare. Däremot de sämre villorna är sjukt svårsålda. De stora/dyra också rätt svåra. Risiga hus med tomträtt nära motorvägen ska vara billiga. Det var fel att de var dyra ett tag.
 

Erdna

Cartier
Kanske, men tycker personligen att ”rätt” villor vid ”rätt” skola går nästan lika dyrt nu igen där vi bor. De säljs supersnabbt med mängder av budgivare. Däremot de sämre villorna är sjukt svårsålda. De stora/dyra också rätt svåra. Risiga hus med tomträtt nära motorvägen ska vara billiga. Det var fel att de var dyra ett tag.

Så kan det mycket väl vara. Det är snarare brist på "bra" objekt på marknaden då personerna i de "bra" objekten inte vågar köpa nytt nu i samma utsträckning. Man vill definitivt sälja först för att ej riskera och hamna snett. Förr kom man ju knappt in i villan för de va sånt tryck vid försäljningarna, man vände i entrén.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske, men tycker personligen att ”rätt” villor vid ”rätt” skola går nästan lika dyrt nu igen där vi bor. De säljs supersnabbt med mängder av budgivare. Däremot de sämre villorna är sjukt svårsålda. De stora/dyra också rätt svåra. Risiga hus med tomträtt nära motorvägen ska vara billiga. Det var fel att de var dyra ett tag.
Det där är väl ganska mycket som på samlarklocke-marknaden. Skillnaden i pris har inte speglat skillnader i skick.
Allt har varit dyrt.
Det är absolut bättre med en marknad med variationer.

En spaning jag just kom på, det borde öka rörligheten på marknaden , när man faktiskt kan känna att man ”byter upp” sig genom att vara beredd att lägga upp mer pengar? Nu förklarar jag lite dåligt, men ni är ju smarta.
 

aadde81

Cartier
De verkliga olyckskorparna kan nog vänta eftersom man sannolikt kommer gå in med diverse åtgärder om det verkligen börjar brinna i knutarna.

Våra politiker vill även kunna ha sina karriärer kvar efter den här mandatperioden. Därmed inte sagt att inte många kommer att få det tufft ekonomiskt och få prioritera om sin tillvaro kommande åren innan det vänder mot en ny högkonjukturer.

De kommer och går med jämna mellanrum och de som har tagit höjd för det kommer klara sig fint även nu.

Man kommer dra in på konsumtionen, vilket kommer drabba vissa verksamheter mer än andra. Vi får helt enkelt se hur det blir när semestrarna är över och verkligheten kommer ifatt.

Men frågan är vilka åtgärder de skulle kunna ta till som inte riskerar att elda på inflationen? Jag kan inte komma på några. Exempelvis var ju Moderaterna emot pausat amorteringskrav av den anledningen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Men frågan är vilka åtgärder de skulle kunna ta till som inte riskerar att elda på inflationen? Jag kan inte komma på några. Exempelvis var ju Moderaterna emot pausat amorteringskrav av den anledningen.
Säger inte att de varken kommer eller inte kommer gå in, men om vi får en riktig fastighetskris är inflationen troligen snabbt ett minne blott. Det verkar ju inte räcka med nuvarande ränta för att få en kris, och om vi får massuppsägningar så bostadsmarknaden knäcks kommer också efterfrågan knäckas snabbt, och då även inflationen, (som ju redan faller snabbt och vi snart får ännu större baseffekter).

Scenariot med hög inflation och hög arbetslöshet kan såklart ske men det är inte så värst sannolikt, även om jag är pessimist.

Ps. Jag hoppas absolut att man inte stöttar fastighetsmarknaden (oavsett inflation/ekonomi) … Ds
 
Topp