Jag har själv inte heller svenska namn, men när jag kollar efter lägenheter så är det en av de första sakerna jag kollar i området / huset.
Det som egentligen är intressant är den socioekonomiska omgivningen, men också den kulturella. Och alla gånger jag reagerat på att något är märkligt i en omgivning/bostadsområde så stämmer det överens med mina erfarenheter. Jag har besökt utanförskapsområden i de flesta stora svenska städer.
Eftersom jag haft barndom och uppväxt i sverige så identifierar jag mig starkt med det svenska, och får jag välja grannar så väljer jag surströmming och snapsgrannen före folk från andra kulturer, även om jag inte dricker snaps eller käkar surströmming själv. Kalla det gärna rasistiskt, men det är så jag vill bo. Jag har familj som bor i en helt annan kultur, och det är givetvis exotiskt och spännande med den kulturen också, men jag skulle aldrig bosätta mig i den omgivningen. Jag har flera kamrater med invandrarbakgrund som resonerar precis likadant.. Man vill bo där det är lugnt, tråkigt och svenskt, där man lämnar nyckeln till grannen så att de kan vattna blommorna när man är borta. Där man skickar iväg ungarna med grannen till fjällen på sportlovet.
Man har i olika kulturer helt olika uppfattning om gränsen mellan mitt och ditt, sent och tidigt, barnuppfostran, konflikter, oljud, regler.. Jag föredrar att bo där grannarna har en uppfattning som är ganska nära min egen. Något som absolut inte alla ursvenska svenskar har, men de flesta som är i min socioekonomiska situation. Jag är knäpptyst efter 22:00, grillar/röker inte på balkongen och ställer inte ut sopor i trapphuset, parkerar på min egen parkering och städar efter mig i tvättstugan som jag givetvis har bokat innan jag börjat tvätta. (detta om jag bor i lägenhet, vilket jag inte gjort på 13år). Tänk lite "En man som heter Ove". Sånna grannar gillar jag.
Det hade varit riktigt spännande att lansera en tjänst som heat-mappar bostadsområden efter namn, inkomst, kriminalitet, kvadratmeterpriser, politisk hemvist, bilägande, motorcykelägande och alla andra faktorer som man kan hämta ut från vanliga svenska register. Då kunde man ju söka sig till områden där folk är mest som man vill ha det runt sig. Kanske redan finns?
Förstår att det uppfattas som kontroversiellt, men jag tror att alla människor fungerar såhär. Men många är så politiskt korrekta att de inte kan påtala det, eller så är de så dålig kontakt med sina egna uppfattningar att de inte förstått det. De absolut värsta rasisterna jag träffat på i hela mitt liv kommer från arabländer, kurdistan, indien och afrika. Dessa individer har uttryckt sig nedsättande om andra kulturer på sätt som man aldrig accepterat i sverige, men som är helt Ok där de kommer ifrån. Jag tycker inte det är något fel med det, folk får göra som de själva vill bara de är nöjda. Själv har jag knappt upplevt rasism eftersom jag talar närmast perfekt svenska, men man har ju fått utstå en del fördomar på grund av politiska eller socioekonomiska tillöhörigheter
man får bara skaka av sig och röra sig i den riktningen man önskar vara.
Min granne där jag bor nu kommer ofta och uttalar sig väldigt negativt om människor från andra kulturer, han kan mala på i några minuter. Jag bara nickar och håller med. Han har inte förstått vart jag kommer ifrån, och det är helt ok för mig. Jag gillar honom, han gillar mig. En dag för inte länge sedan knallade han rakt in i mitt hus för han behövde hjälp med swischappen på telefonen. Själv låg man i kallingarna på soffan. Ringklockan var inte ett tema, men jag överlever, han är lite som Ove. Hans trädgård är som en sagolund av blomster, fruktträd och buskar. Han klipper nästan gräsmattan med sax. Jag skulle inte byta bort honom för något i världen. Han håller nog huspriserna upp lokalt genom ordning och trivsel