Erdna
Silver
Min förering gick från ganska grymt ekonomisk stabil med vision om balkongbyte,fönsterbyte samt fasadrenovering vilket inte skulle påverka avgiften alls..
Tills att gått från 2600 i avgift till 3600, det skyller första 15% ökningen på elkostnaderna, trots att de efter höjningen gjorde en rad förbättringar för att göra uppvärmingen av huset mer effektiv, vi har sparat 40% förbrukning på bara 6 månader, och nu omläggning av lånen som de höjer 15% till.. känns mindre kul att bo kvar faktiskt, fine att både balkonger,fönster och fasad nu äntligen blir klara på Fredag med ställningarna rivna.
Blir också svårare att sälja en 50kvm som kostar 3600 i avgift kontra 2600.. tycker hela föreningen är av pajaskaraktär som höjer först och agerar sen.
Har jag fel syn på det hela? (jag är medveten om att fler föreningar sitter i samma sits)
Köp nyproduktion som är klara nu allt nytt, fräscht, bra ventilation, tjocka isolerade väggar, fönster som stänger ute i princip ALLT ljud numera. Et.c et.c
Bara se över att de har räntegaranti / lånet för föreningen redan klart kommande 3-5 år så är det rätt lugnt. Gärna stor förening 100+ lägenheter med någon lokal också.
Efterfrågan på "nytt" kommer vara stort nu när de bromsar in..
Man kliver ju in på en hög nivå så kan ju nästan bara bli bättre eller lika "dålig" ränta om vi säger att en del av lånet ska omförhandlas 2026 exempelvis.
Folk förespråkar "äldre föreningar med bra ekonomi" men allt man hör om är renoveringar på G och ett lån som ska gå från 0.80% till 4% nu - låter inte skitsexigt ärligt talat.