• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Erdna

Cartier
Nu har vi sålt vår bostadsrätt och också fått en indikation av hur marknaden påverkats av bland annat ränteläget.
Vi köpte lägenheten december 2021 för 7 300 000 kr.
Sedan renoverade vi i 9 månader för strax över en miljon kronor. Men då blev lägenheten totalrenoverad och i toppskick.
Det var 28 sällskap som var på visning men endast 3 som lämnade bud. De flesta andra ville bevaka budgivningen.
Utgångspriset var 7 595 000 kr. Vi fick in bud på 6 700 000 kr men som vi tackade nej till såklart. Första budet som vi godtog var 7 200 000 kr. Sedan blev det budgivning som slutade på 7 620 000 kr.
Lägenheten är en fyra på 123 kvadrat i centrala Sundbyberg. Ett stort minus som gjorde att många inte var intresserade av att lämna bud var att det inte finns någon balkong.

En förlust på cirka 700 000 kr för oss. Men det är inte läge att vara girig. Hade vi väntat hade det nog blivit ännu sämre i och med att räntorna kommer fortsätta stiga. Man får helt enkelt kvitta det mot att man gjort större vinster vid tidigare försäljningar.

Anledningen till att vi sålde var för att vi sedan tidigare hade skrivit upp oss på en nyproduktion som nu börjar bli klar. Så våra alternativ var antingen att sälja nyproduktionen eller den befintliga lägenheten. Efter att ha avvägt för- och nackdelar valde vi att sälja den befintliga bostaden och flytta till nyproduktionen (som har två balkonger) 😁

jag svarar gärna på eventuella frågor.

Ps. en rolig kuriosa i det hela är att en känd TV-personlighet/influencer var med och la bud. Enligt hennes instagramstories ville hon verkligen ha lägenheten som hon "bara älskade, oh my god den var perfekt!" men tyvärr verkade inte pengarna räcka till 😉 Ds.

Känns ändå som en klart godkänd affär? Det är väldigt svårt att bara på 2 år isch räkna hem denna typen av renoveringar när de går upp mot millen i kostnader..

Grattis till nya bostaden, blir nog grymt!
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Känns ändå som en klart godkänd affär? Det är väldigt svårt att bara på 2 år isch räkna hem denna typen av renoveringar när de går upp mot millen i kostnader..

Grattis till nya bostaden, blir nog grymt!
Absolut. Jag trodde inte vi skulle komma upp i den summan. Hade tippat max 7,4. Så jag är glad. Dessutom hade vi amorterat rätt hårt så vi behöver inte lägga något ”ur fickan” i handpenning till nästa lägenhet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Absolut. Jag trodde inte vi skulle komma upp i den summan. Hade tippat max 7,4. Så jag är glad. Dessutom hade vi amorterat rätt hårt så vi behöver inte lägga något ”ur fickan” i handpenning till nästa lägenhet.
Känns som du har en realistisk inställning till det hela och kan fokusera på viktigare saker framöver än lägenheter och budgivningar. Skönt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Utbudet i min by (7k invånare utanför större stad) är rätt skralt.
Och det som finns ute blir inte sålt.
Om vi bortser från en löjligt överprisad sommarstuga så har i princip alla vettiga fastigheter legat osålda.
Men i staden 15 minuter bort säljs det som smör.

Märkligt…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Utbudet i min by (7k invånare utanför större stad) är rätt skralt.
Och det som finns ute blir inte sålt.
Om vi bortser från en löjligt överprisad sommarstuga så har i princip alla vettiga fastigheter legat osålda.
Men i staden 15 minuter bort säljs det som smör.

Märkligt…
På landet kan ju 15 minuter betyda ganska stor socialt avstånd. Ingen aning om var du bor och du behöver inte berätta - men jag kommer själv från mindre ort. 15 minuter buss var delvis som att åka 20 år bakåt i tiden...
 
  • Like
Reactions: S.L

BadkarsPiraten

Vacheron
På landet kan ju 15 minuter betyda ganska stor socialt avstånd. Ingen aning om var du bor och du behöver inte berätta - men jag kommer själv från mindre ort. 15 minuter buss var delvis som att åka 20 år bakåt i tiden...
Jo denna bygd är en bruksort och synonym med finnpajsare men det är fint och trevligt tycker jag. Jämfört med dödsskjutningar, knarklangning och bomber som sker i staden 15 minuter bort.
Förstår faktiskt helt ärligt inte logiken men det är väl bara jag.
 

nobblan

Omega
Jag tror fortfarande på en nedgång senare i år. Tycker det börjar knorras rätt mycket i bekantskapskretsen. Sen tror jag inte att det blir en "smäll" direkt utan snarare i linje med dom prognoserna man sett här och där, det vill säga -20% från toppen ish?
 

Belfort

Omega
Har ett exempel på en förändrad situation där man har valt att sälja sin bostad redan efter 3 år. Priset är dock 25% högre än vad man köpte den för, vilket är också intressant!

Månadskostnaden har ökat från 25 000 kr/månad, där man tidigare har betalat lika mycket i ränta som man har behövt amortera, till nu 41 000 kr/månad på grund av högre ränta och ökade driftkostnader med 36 000 kr per år. Det finns helt enkelt en stor skillnad i ekonomin, där boendekostnaden har ökat från 29% av den gemensamma månadslönen efter skatt till nu 48%. Det finns inte mycket utrymme kvar för andra utgifter, och ytterligare amortering på 10 000-20 000 kr/månad i en så ansträngd ekonomisk situation gör nästan ingen skillnad på lånet (22 000kr/mån i amortering och det tar ändå 27 år att amortera av sitt lån). Plötsligt har det blivit mycket dyrt att ha ett lån på 7 miljoner, och man känner sig inte särskilt "rik", även om den gemensamma årsinkomsten för hushållet överstiger 1,5 miljoner per år före skatt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har ett exempel på en förändrad situation där man har valt att sälja sin bostad redan efter 3 år. Priset är dock 25% högre än vad man köpte den för, vilket är också intressant!

Månadskostnaden har ökat från 25 000 kr/månad, där man tidigare har betalat lika mycket i ränta som man har behövt amortera, till nu 41 000 kr/månad på grund av högre ränta och ökade driftkostnader med 36 000 kr per år. Det finns helt enkelt en stor skillnad i ekonomin, där boendekostnaden har ökat från 29% av den gemensamma månadslönen efter skatt till nu 48%. Det finns inte mycket utrymme kvar för andra utgifter, och ytterligare amortering på 10 000-20 000 kr/månad i en så ansträngd ekonomisk situation gör nästan ingen skillnad på lånet (22 000kr/mån i amortering och det tar ändå 27 år att amortera av sitt lån). Plötsligt har det blivit mycket dyrt att ha ett lån på 7 miljoner, och man känner sig inte särskilt "rik", även om den gemensamma årsinkomsten för hushållet överstiger 1,5 miljoner per år före skatt.
Håll ut! Plus och minus i bostadskarriären är sannerligen inget rät linje.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har ett exempel på en förändrad situation där man har valt att sälja sin bostad redan efter 3 år. Priset är dock 25% högre än vad man köpte den för, vilket är också intressant!

Månadskostnaden har ökat från 25 000 kr/månad, där man tidigare har betalat lika mycket i ränta som man har behövt amortera, till nu 41 000 kr/månad på grund av högre ränta och ökade driftkostnader med 36 000 kr per år. Det finns helt enkelt en stor skillnad i ekonomin, där boendekostnaden har ökat från 29% av den gemensamma månadslönen efter skatt till nu 48%. Det finns inte mycket utrymme kvar för andra utgifter, och ytterligare amortering på 10 000-20 000 kr/månad i en så ansträngd ekonomisk situation gör nästan ingen skillnad på lånet (22 000kr/mån i amortering och det tar ändå 27 år att amortera av sitt lån). Plötsligt har det blivit mycket dyrt att ha ett lån på 7 miljoner, och man känner sig inte särskilt "rik", även om den gemensamma årsinkomsten för hushållet överstiger 1,5 miljoner per år före skatt.
Räcker inte 44k/mån att leva på efter bostadsutgifter?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tror fortfarande på en nedgång senare i år. Tycker det börjar knorras rätt mycket i bekantskapskretsen. Sen tror jag inte att det blir en "smäll" direkt utan snarare i linje med dom prognoserna man sett här och där, det vill säga -20% från toppen ish?
En fråga, dömer ingen, men vad gäller knorrandet? Handlar det om att se en minskning av sin förmögenhet eller minskade möjligheter att typ låna pengar på fastigheten?
 

Kamp

Omega
Har ett exempel på en förändrad situation där man har valt att sälja sin bostad redan efter 3 år. Priset är dock 25% högre än vad man köpte den för, vilket är också intressant!

Månadskostnaden har ökat från 25 000 kr/månad, där man tidigare har betalat lika mycket i ränta som man har behövt amortera, till nu 41 000 kr/månad på grund av högre ränta och ökade driftkostnader med 36 000 kr per år. Det finns helt enkelt en stor skillnad i ekonomin, där boendekostnaden har ökat från 29% av den gemensamma månadslönen efter skatt till nu 48%. Det finns inte mycket utrymme kvar för andra utgifter, och ytterligare amortering på 10 000-20 000 kr/månad i en så ansträngd ekonomisk situation gör nästan ingen skillnad på lånet (22 000kr/mån i amortering och det tar ändå 27 år att amortera av sitt lån). Plötsligt har det blivit mycket dyrt att ha ett lån på 7 miljoner, och man känner sig inte särskilt "rik", även om den gemensamma årsinkomsten för hushållet överstiger 1,5 miljoner per år före skatt.
Allt är väl relativt men att det inte finns mycket utrymme kvar för andra utgifter låter väl hårt?
 

Belfort

Omega
Räcker inte 44k/mån att leva på efter bostadsutgifter?
Absolut, här resonerar vi alla olika.
Om man tänker sig samma amorteringsgrad (2%) så är ju bara 51år kvar tills lånet är klart, eller i andra räkneexemplet (22 000/mån) så är det 27 år kvar, då får man 34 000kr kvar att leva med. Sen ska man tänka in hushållskostnaderna för 2 barn och 2 vuxna, och det är riktigt dyrt enligt konsumentverket. En medelklass familj bör även ha sin medelklassbil från Volvo eller BMW samt årliga resor till både fjällen och solsemester till Marbella? Förhoppningsvis ska man väl kunna spara lite till pensionen också. Här får ni gärna komma med lite spaningar vad övriga kostnader blir totalt. 20 000kr/mån för mat, individuella kostnader och hushållskostnader?
En fråga, dömer ingen, men vad gäller knorrandet? Handlar det om att se en minskning av sin förmögenhet eller minskade möjligheter att typ låna pengar på fastigheten?
Tror knorrandet kanske har med att man inte längre har den levnadsstandard som man förväntar sig. Att ens "förmögenhet/levnadstandard" egentligen enbart skapades av en bostadskarriär i kombination av låga räntor som gjorde att de extremt höga bostadspriserna inte kändes av utan man kunde köra på och slänga ur sig hundratusentals kronor på både renoveringar eller budgivningar, medans i realiteten så medger inte akademikerlönerna några större "utsvävningar" då lönerna är så hårt eftersatta och när man väl ska betala av något med sin lön så tar det faktiskt lång tid.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Absolut, här resonerar vi alla olika.
Om man tänker sig samma amorteringsgrad (2%) så är ju bara 51år kvar tills lånet är klart, eller i andra räkneexemplet (22 000/mån) så är det 27 år kvar, då får man 34 000kr kvar att leva med. Sen ska man tänka in hushållskostnaderna för 2 barn och 2 vuxna, och det är riktigt dyrt enligt konsumentverket. En medelklass familj bör även ha sin medelklassbil från Volvo eller BMW samt årliga resor till både fjällen och solsemester till Marbella? Förhoppningsvis ska man väl kunna spara lite till pensionen också. Här får ni gärna komma med lite spaningar vad övriga kostnader blir totalt. 20 000kr/mån för mat, individuella kostnader och hushållskostnader?
Du verkar inte räkna med löneökningar eller minskade ränteutgifter desto mer du amorterar. Om du nu tittar på så långa perioder som 51 och 27 år.
 

Belfort

Omega
Du verkar inte räkna med löneökningar eller minskade ränteutgifter desto mer du amorterar. Om du nu tittar på så långa perioder som 51 och 27 år.
Givetvis, det får man tänka på, men löneökningarna medger inga direkta större utveckling om man nått 90% av karriärstegen samt löneökningarna i det spannet ändå äts upp av skatten. Dra ner på arbetstiden är också rimligt som många gör vilket gör att man får minskad inkomst, det finns oändligt många parametrar. Se det som förenklad räkning och givetvis ger en minskad ränta mer utrymme för amortering. Se exemplet som en diskussionspunkt om verkligheten för människor just nu i "bostadsbubblan".
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Givetvis, det får man tänka på, men löneökningarna medger inga direkta större utveckling om man nått 90% av karriärstegen samt löneökningarna i det spannet ändå äts upp av skatten. Dra ner på arbetstiden är också rimligt som många gör vilket gör att man får minskad inkomst, det finns oändligt många parametrar. Se det som förenklad räkning och givetvis ger en minskad ränta mer utrymme för amortering. Se exemplet som en diskussionspunkt om verkligheten för människor just nu i "bostadsbubblan".
Jag saknar studieskulderna. Ligger hushållet på 1,5 miljoner kronor före skatt borde amortering till CSN vara betydande i kalkylen, men de räknas kanske inte då det mest är amortering men pengarna ska ut varje månad.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är typ 2000kr i kvartalet man betalar så det är inte en så stor del
Snart så :D
Screenshot_20230825_133658_Samsung Internet.jpg
 

nobblan

Omega
En fråga, dömer ingen, men vad gäller knorrandet? Handlar det om att se en minskning av sin förmögenhet eller minskade möjligheter att typ låna pengar på fastigheten?

Nej, det gäller i huvudsak ökade kostnader (på lån i storleken 7-12MSEK). Det är dyrt nu och folk börjar väl dels känna av det rätt rejält och dels börja oroa sig mer för framtiden. Ett par har till och med börjat prata om att size:a ner. Sammanfattades bra av @Belfort ovan.
 

chtfse

Cartier
Tråkigt i dessa tider när räntorna går upp och det blir mindre stålar kvar i plånboken efter lön och minskad sparkvot. Min månatliga utgift har dubblerats på lite drygt ett år, så överväger att amortera ner till 50% för att komma tillbaka till samma månadskostnad som före räntorna gick upp. Visserligen trist att binda upp en rätt stor summa pengar i bostaden som annars hade kunnat investeras på börsen. Är jag helt ute och cyklar eller är det en någorlunda vettig idé?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tråkigt i dessa tider när räntorna går upp och det blir mindre stålar kvar i plånboken efter lön och minskad sparkvot. Min månatliga utgift har dubblerats på lite drygt ett år, så överväger att amortera ner till 50% för att komma tillbaka till samma månadskostnad som före räntorna gick upp. Visserligen trist att binda upp en rätt stor summa pengar i bostaden som annars hade kunnat investeras på börsen. Är jag helt ute och cyklar eller är det en någorlunda vettig idé?
Om du kan vara säker på att börsen avkastar mer än låneräntan så är det en dålig idé
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Tråkigt i dessa tider när räntorna går upp och det blir mindre stålar kvar i plånboken efter lön och minskad sparkvot. Min månatliga utgift har dubblerats på lite drygt ett år, så överväger att amortera ner till 50% för att komma tillbaka till samma månadskostnad som före räntorna gick upp. Visserligen trist att binda upp en rätt stor summa pengar i bostaden som annars hade kunnat investeras på börsen. Är jag helt ute och cyklar eller är det en någorlunda vettig idé?
Jag tänker likadant, har sålt av allt på börsen nyligen för att gå från 65% till 35%. Det är ju en riskfri investering även om börsen kan vara rolig ibland.
 

zeke_varg

Omega
Vi diskuterade vid frukostbordet om att säkra upp ekonomin med en attefallare på tomten att hyra ut. Flera grannar hyr ut boende med egen ingång till källare el hus på tomten.

Folk som vill hyra tar nog inte slut. Sen tänker jag på barnen som kan få eget boende om de vill bo kvar i samma stad men vill ha eget. Jag tror nämligen inte på en bostadsbubbla så det blir enkelt att barnen kan köpa bostad om 10år.

Blir nog något att reflektera över i vinter innan beslut. Finns som alltid + & -.
 

leicaphile

Panerai
Handelsbankens utskick nu på morgonen hade en sektion om hur de tror att det kommer att dröja ett antal år innan bostadsbyggandet tar fart igen så lär finnas potentialla hyresgästar i alla fall.
 

Erdna

Cartier
Handelsbankens utskick nu på morgonen hade en sektion om hur de tror att det kommer att dröja ett antal år innan bostadsbyggandet tar fart igen så lär finnas potentialla hyresgästar i alla fall.
Just det som gör att bostadspriserna kommer ta fart uppåt snart igen. Vänta bara till första sänkningarna kommer nästa sommar/höst.... sikket rally det kommer bli när "alla ska in igen".
 

leicaphile

Panerai
Kan man läsa det utskicket någonstans?

 
Topp