• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi diskuterade vid frukostbordet om att säkra upp ekonomin med en attefallare på tomten att hyra ut. Flera grannar hyr ut boende med egen ingång till källare el hus på tomten.

Folk som vill hyra tar nog inte slut. Sen tänker jag på barnen som kan få eget boende om de vill bo kvar i samma stad men vill ha eget. Jag tror nämligen inte på en bostadsbubbla så det blir enkelt att barnen kan köpa bostad om 10år.

Blir nog något att reflektera över i vinter innan beslut. Finns som alltid + & -.
Det kommer bli dyrt även om du gör det mesta själv och beroende på var du bor så kan det ta väldigt lång tid att betala tillbaka.

Jag räknade även om jag gör det mesta själv(förutom grund, el/avlopp, badrum) så är det 5+ år innan break even detta exkluderat egentiden...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Just det som gör att bostadspriserna kommer ta fart uppåt snart igen. Vänta bara till första sänkningarna kommer nästa sommar/höst.... sikket rally det kommer bli när "alla ska in igen".
Bygger på att det finns en köpkraft att köpa på högre nivåer och en förmåga att bära nuvarande lån och räntenivåer över längre tid. Tvek på den. Jag tror att människor kommer att nöja sig med att bo mindre i nuvarande boende istället för att lvla upp trots att behov finns. Sen kommer det självklart alltid att finnas köpare som måste köpa, givetvis, men det kommer nog inte vara en lika stor massa av intressenter.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Det kommer bli dyrt även om du gör det mesta själv och beroende på var du bor så kan det ta väldigt lång tid att betala tillbaka.

Jag räknade även om jag gör det mesta själv(förutom grund, el/avlopp, badrum) så är det 5+ år innan break even detta exkluderat egentiden...
Vad kostar ett standard attefallshus inklusive grund, el och avlopp om man inte gör något själv?
 

zeke_varg

Omega
Det kommer bli dyrt även om du gör det mesta själv och beroende på var du bor så kan det ta väldigt lång tid att betala tillbaka.

Jag räknade även om jag gör det mesta själv(förutom grund, el/avlopp, badrum) så är det 5+ år innan break even detta exkluderat egentiden...

Absolut. Det kommer ta tid. Men vår plan är att det skulle sakta betala tillbaka en del till ungarna villhöver den. Jag tänker också att det ska passa in så den kommer förmodligen ge en liten kick i värderingen på vår fastighet.

Men det tål att tänkas på. Det jag vet är att jag inte ska bygga den. Jag behöver hänga med familjen efter jobbet, inte byta om till byggkeps med ett nytt projekt. Räcker med skiten vi står i. 🏋️‍♀️
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja verkar som det snarare landar närmare 1mkr inklusive allt för de lite finare attefallshusen.

Återbetalningstiden blir lång om man räknar på cirka 4,5% ränta + 1% amortering på den miljonen och att man kanske kan ta 8-10.000kr i hyra i en större stad.

@MaziK hamnar man dock närmare 5år som din kalkyl är det ju en väldigt bra reducering av boendekostnad när det är återbetalt, 100.000kr per år in och dessutom lär värdet på huset vara något högre.
Har man någonstans att ställa det och det inte stör sitt övriga boende särskilt mycket hade jag gjort det alla gånger.
 

Erdna

Cartier
Bygger på att det finns en köpkraft att köpa på högre nivåer och en förmåga att bära nuvarande lån och räntenivåer över längre tid. Tvek på den. Jag tror att människor kommer att nöja sig med att bo mindre i nuvarande boende istället för att lvla upp trots att behov finns. Sen kommer det självklart alltid att finnas köpare som måste köpa, givetvis, men det kommer nog inte vara en lika stor massa av intressenter.

Ja, och det är det som det kommer finnas iom att räntan sakteligen kommer börja falla tillbaka något och lönen stiga något samtidigt som flera amorterar eller t.o.m amorterar mer* nu.

Som vanligt är vi svenskar sjukt bra på att ställa om oss vilket vi redan gjort med den nya räntenivån. Att räntan ev. kan stå i 5-6% är redan duktigt inprisat. Det måste till något brutalt överraskande för att marknaden ska klappa ihop på nytt. Vi fick ett hack i kurvan, den började resa sig något under vår/sommaren > nu konsolidering > sen vidare upp framåt sänkningen.

Har ingen spåkula men det är Min take på det hela. Sen kan det såklart skilja sig om vi snackar en bostad i Mjölby eller Nedre botten i Haninge..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja verkar som det snarare landar närmare 1mkr inklusive allt för de lite finare attefallshusen.

Återbetalningstiden blir lång om man räknar på cirka 4,5% ränta + 1% amortering på den miljonen och att man kanske kan ta 8-10.000kr i hyra i en större stad.

@MaziK hamnar man dock närmare 5år som din kalkyl är det ju en väldigt bra reducering av boendekostnad när det är återbetalt, 100.000kr per år in och dessutom lär värdet på huset vara något högre.
Har man någonstans att ställa det och det inte stör sitt övriga boende särskilt mycket hade jag gjort det alla gånger.
Det tråkiga är att bankerna tar inte hänsyn till hyresintäkten när de lånar ut så någon betydande värdeökning är inte säkert det blir. Dock ett trevligt kassaflöde när det är amorterat :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja verkar som det snarare landar närmare 1mkr inklusive allt för de lite finare attefallshusen.

Återbetalningstiden blir lång om man räknar på cirka 4,5% ränta + 1% amortering på den miljonen och att man kanske kan ta 8-10.000kr i hyra i en större stad.

@MaziK hamnar man dock närmare 5år som din kalkyl är det ju en väldigt bra reducering av boendekostnad när det är återbetalt, 100.000kr per år in och dessutom lär värdet på huset vara något högre.
Har man någonstans att ställa det och det inte stör sitt övriga boende särskilt mycket hade jag gjort det alla gånger.
yes tanken var att bygga det utan lån till den mån det går. Men jag "får" inte bygga, utan vi skall uppleva saker sägs det ....
Jag tänker mer framåt om man nu mot förmodan sitter lite kläm etc x-antal år framåt peppar peppar så finns alltid en möjlighet att få lite sidoinkomst.
Vi har redan service (el/vatten/avlopp) framdraget där det eventuellt skulle vara.

Men jag räknar med minst 500k även om jag gör det mesta själv och i tider som nu så är det kanske bättre att vara lite mer sparsam.
 

Erdna

Cartier
yes tanken var att bygga det utan lån till den mån det går. Men jag "får" inte bygga, utan vi skall uppleva saker sägs det ....
Jag tänker mer framåt om man nu mot förmodan sitter lite kläm etc x-antal år framåt peppar peppar så finns alltid en möjlighet att få lite sidoinkomst.
Vi har redan service (el/vatten/avlopp) framdraget där det eventuellt skulle vara.

Men jag räknar med minst 500k även om jag gör det mesta själv och i tider som nu så är det kanske bättre att vara lite mer sparsam.
Är det inte mer värt då att ex. köpa XACT Nordenhögutdelande som delar ut 5-6% varje år samt kanske placera ut 100-150k av pengarna i sargade "fina bolag" och titta bort i 5 år typ..

Annars ska du ju in med pengarna > bygga och rodda > vänta flera år > för att sen Eventuellt få någon avkastning..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är det inte mer värt då att ex. köpa XACT Nordenhögutdelande som delar ut 5-6% varje år samt kanske placera ut 100-150k av pengarna i sargade "fina bolag" och titta bort i 5 år typ..

Annars ska du ju in med pengarna > bygga och rodda > vänta flera år > för att sen Eventuellt få någon avkastning..
Vad är det som säger att jag inte redan har XACT :p fast kanske inte 500k instoppat i den... Den går dessutom bra mycket sämre än index just nu
 

leicaphile

Panerai

När vi grävde för nytt avlopp+vatten (för att ersätta 60-tals som var i dåligt skick) så passade jag på att lägga ner två gula rör, ett vattenrör, och ett stick till avloppet fråm vårt hus till ungefär där vi skulle kunna tänka oss ha en byggnad till framöver. Tänkte att det minskar ju kostnaderna en del i alla fall om jag kan få el/nätverk/vatten/avlopp enkelt. Men just nu lutar det mer mot garage än attefalls hus, kan dock vara skönt att ha möjlighet till handfat och toa där naturligtvis.
 

Erdna

Cartier
Vad är det som säger att jag inte redan har XACT :p fast kanske inte 500k instoppat i den... Den går dessutom bra mycket sämre än index just nu
Var ett exempel, köp en fond vadsom... fortfarande vettigare IMO.

Fine att hyra ut attefallaren - om man redan har en/fick med när man köpte huset. Men att Lägga ut, bygga, vänta flera år för att sedan kanske börja få avkastning om 5 år isch... pass
 

leicaphile

Panerai
Vad är det som säger att jag inte redan har XACT :p fast kanske inte 500k instoppat i den... Den går dessutom bra mycket sämre än index just nu

Mmm, men du får ju 5,3% direktavkastning på den så bidrar med lite cash flow om inget annat. Just nu går väl värdeaktier och utdelare lite knackigt men det är cykliskt som allt annat. Tryggaste är väl global indexfond dock.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Avkastningen efter "avbetalat" är ju rätt hög och tämligen riskfritt då hyresgäster lär vara relativt enkelt att hitta.
I många fall lär det även öka värdet på befintlig fastighet.

Men allt detta är irrelevant så länge man inte har byggt eller för den delen vill ha någon "främling" boende på tomten.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja, och det är det som det kommer finnas iom att räntan sakteligen kommer börja falla tillbaka något och lönen stiga något samtidigt som flera amorterar eller t.o.m amorterar mer* nu.

Som vanligt är vi svenskar sjukt bra på att ställa om oss vilket vi redan gjort med den nya räntenivån. Att räntan ev. kan stå i 5-6% är redan duktigt inprisat. Det måste till något brutalt överraskande för att marknaden ska klappa ihop på nytt. Vi fick ett hack i kurvan, den började resa sig något under vår/sommaren > nu konsolidering > sen vidare upp framåt sänkningen.

Har ingen spåkula men det är Min take på det hela. Sen kan det såklart skilja sig om vi snackar en bostad i Mjölby eller Nedre botten i Haninge..
Inget talar dock för att räntan kommer falla i närtid. Riksbankens besked idag talade ju dessutom ganska tydligt för att det inte kommer att hända. Det finns ju någon idé om att vi ska tillbaka till tidigare nivåer av ränta, det känns ganska osannolikt.
 

Erdna

Cartier
Inget talar dock för att räntan kommer falla i närtid. Riksbankens besked idag talade ju dessutom ganska tydligt för att det inte kommer att hända. Det finns ju någon idé om att vi ska tillbaka till tidigare nivåer av ränta, det känns ganska osannolikt.
Precis och jag skrev ev. sänkning sommar/hösten nästa år. Ränta kring 5-6% är inprisat IMO.

Ingen har räknat med sänkning inom närtid sept-april. Ev. kanske kanske då april-maj men tror ändå det är lite önsketänkande, ligger snarare i så fall oförändrad över sommaren också.

JAG tror fortsatt på att vi alla kommer bli lite tagna på sängen framåt hösten/vintern när de kommer 2-3 sänkningar på raken... För det kommer att komma förr eller senare.

Oavsett hur det blir kommer någon s.k. bostadskrasch ej att ske OM det inte händer något förjävla dramatiskt i världen igen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Precis och jag skrev ev. sänkning sommar/hösten nästa år. Ränta kring 5-6% är inprisat IMO.

Ingen har räknat med sänkning inom närtid sept-april. Ev. kanske kanske då april-maj men tror ändå det är lite önsketänkande, ligger snarare i så fall oförändrad över sommaren också.

JAG tror fortsatt på att vi alla kommer bli lite tagna på sängen framåt hösten/vintern när de kommer 2-3 sänkningar på raken... För det kommer att komma förr eller senare.

Oavsett hur det blir kommer någon s.k. bostadskrasch ej att ske OM det inte händer något förjävla dramatiskt i världen igen.
Tjaaa, signaler på att livsmedelspriser etc. fortsatt kommer att höjas, kraschad valuta, Riskbanken är tvingad att höja räntan betydligt mer än den har men har å andra sidan en extremt skuldsatt fastighetssektor som kan komma att tippa av räntehöjningarna etc. etc., så jäkla bright ser det inte ut tycker jag, men lite olycksfågel är man kanske. Håller med om att svensken är stryktålig finansiellt, vi har ju haft en covidperiod här där folk dessutom hamstrat pengar i brist på annat att lägga dem på, vilket inte minst syns på att resandet sköt på bra under sommaren trots dålig växelkurs. Däremot är det absolut ett faktum att många gröper hål i sparbössan nu för att klara räntenivåerna på bostadslånet. Jag har själv flera vänner som har gått från regelbundna restaurangbesök till att plötsligt säga nej för att de inte får ihop ekonomin till det.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Givetvis, det får man tänka på, men löneökningarna medger inga direkta större utveckling om man nått 90% av karriärstegen samt löneökningarna i det spannet ändå äts upp av skatten. Dra ner på arbetstiden är också rimligt som många gör vilket gör att man får minskad inkomst, det finns oändligt många parametrar. Se det som förenklad räkning och givetvis ger en minskad ränta mer utrymme för amortering. Se exemplet som en diskussionspunkt om verkligheten för människor just nu i "bostadsbubblan".
Jag tror verkligen att många har det väldigt tufft, och tror hösten/vintern kommer bli riktigt svettig för många. Jag är som många här vet kortsiktigt bäsig på både bostäder och börs. Men jag måste invända lite, för det är ju hos de med högst löner som löneökningarna sker. Mycket skatt ja (för mkt) men brytgränsen stiger brant nu då den inflationsjusteras så nettolönen ökar även utan bruttoökning. Sedan räcker 40k med råge att leva på för en familj. Jag hoppas denna kris får folk att inse att de faktiskt inte måste leva som överklass för att må bra. Man måste inte åka utomlands varje år och man måste inte köpa nya saker hela tiden. Om folk inte överkonsumerade så jävla mycket hade vi ju inte ens haft en inflationskris från början, eller en klimatkris för den delen. Att folk nu har dränerat sparpengar för att konsumera är för mig helt obegripligt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är det inte mer värt då att ex. köpa XACT Nordenhögutdelande som delar ut 5-6% varje år samt kanske placera ut 100-150k av pengarna i sargade "fina bolag" och titta bort i 5 år typ..

Annars ska du ju in med pengarna > bygga och rodda > vänta flera år > för att sen Eventuellt få någon avkastning..
Du har helt rätt. Samtidigt är aktier/fonder så jäääkla trist. Tick-tack på en skärm liksom.
Känslan att att bygga och skapa något är värd väldigt mycket.

/Har såklart en del pengar i trista ”papper” också.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
På tal om svenskens betalningsförmåga just nu, artikel i DN idag:

"”Det märks tydligt att många har svårt att få pengarna att räcka. Vi har fått in fler krav och betydligt högre skuldbelopp jämfört med tidigare år. Det handlar om räkningar till inkassobolag och banker, men också kostnader för boende och el. Det är en oroande utveckling”, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden, i ett pressmeddelande.

Under första halvåret 2023 fick Kronofogden in 609 000 krav på obetalda skulder, så kallade ansökningar om betalningsföreläggande. Det är en ökning med drygt tolv procent jämfört med samma period i fjol.

Skuldbeloppen i kraven har blivit allt högre under flera års tid och nu accelererar utvecklingen.

Under första halvåret 2023 uppgick det totala skuldbeloppet till 14,6 miljarder kronor. Det är den högsta siffran någonsin och en ökning med 3,8 miljarder, eller 35 procent, jämfört med samma period 2022.

Även antalet personer som hamnar hos Kronofogden har ökat, med omkring sex procent."

Svårt att skoja bort en skuldökning hos KFM med 35 % på årsbasis.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har inte läst igenom rapporten än men....
IMG-20230830-WA0009.jpg


 

leicaphile

Panerai
Lite svårt att säga hur "dåliga" de där siffrorna är utan att se tidigare år. Kan ju vara så att Sverige steg mest 2021.

edit: hittade förra rapporten
1693404172322.png


och förrförra:
1693404218237.png



Så det är väl så att Sverige går lite bättre än de flesta under bra tider, och sämre under de dåliga. Det återspeglas ju i valutan och aktiemarknaden.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lite svårt att säga hur "dåliga" de där siffrorna är utan att se tidigare år. Kan ju vara så att Sverige steg mest 2021.

edit: hittade förra rapporten
1693404172322.png


och förrförra:
1693404218237.png



Så det är väl så att Sverige går lite bättre än de flesta under bra tider, och sämre under de dåliga. Det återspeglas ju i valutan och aktiemarknaden.
Den där siffran måste ju bestå till >90% av fastighetsvärden. Så frågan är om det är "riktiga" pengar som försvunnit egentligen.
 
Topp