• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Erdna

Cartier
Inte kul att varas köpare heller. Det kräver ett par extra semesterveckor för att få koll. Nu vet jag inte vilken filtrering du använt? Hur många bostäder finns det på den ytan totalt? Är det ett gammalt villaområde med stora tomter ser det ut som det är allmän utflyttning.
Nytt område där de pumpat upp en hel del lägenheter, några radhus/parhus längder också.

Det som blir lite farligt när de bygger föööör mycket, och lite i utkanten också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nytt område där de pumpat upp en hel del lägenheter, några radhus/parhus längder också.

Det som blir lite farligt när de bygger föööör mycket, och lite i utkanten också.
Aha, då är det troligen de som skrivit upp sig för flera år sedan och hoppats på att kunna casha in. En del sitter nog i klistret. Stackars dem. Hemskt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
"Antalet bostäder som ligger ute på Hemnet har aldrig varit så stort. 45.677, varav 21.671 lägenheter och 14.433 villor noterades under förra veckan, vecka 33, vilket är 25 procent fler jämfört med samma period i fjol och 14 procent fler jämfört med bara två veckor tillbaka.

De stora visningshelgerna som nu drar igång är en av förklaringarna, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet. Den som gått i säljtankar vill passa på när folk är tillbaka från semestern.

”Vi ser en säsongsuppgång, utbudet ökar alltid på den här tiden på året. Men tittar man en tid tillbaka på den generella ökningen så handlar det främst om att det tar längre tid att sälja, det är fortsatt svårt för köpare och säljare att komma överens på dagens marknad”, säger Erik Holmberg.

Sedan i våras har utbudet av bostäder på Hemnet legat på omkring 40.000, så stort har det aldrig varit tidigare. Trots det är de nytillkomna annonserna lägre än för ett år sedan, vilket har hållit uppe priserna. Säljarna har hellre avvaktat än sålt för ett lägre pris.

En ytterligare förklaring till rekordutbudet är att fler än tidigare säljer först och köper sen. Det bidrar till fler stressade köpare men också till en trögare marknad, säger Erik Holmberg:

”Många banker kräver att du ska ha sålt före du får lånelöfte. Så såg det inte ut för ett och ett halvt, två år sedan. I en normal marknad har de flesta köpt före man har sålt för man har varit bekväm i att man få det man har förväntat sig. Så försiktigheten gör att trögheten och utbudet växer.”"

 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Angående brf-styrelse. De är också människor och vill nog helst inte att deras egna lägenheter viktas ner i värde för framtida försäljning pga att andra säljer ut lägre än marknadspriset. En killgissning bara. Därmed kanske det skulle finnas mer incitament till att tillåta uthyrning isf att gå med på tydlig värdenedgång i fastigheten.
Apropå andrahandsuthyrning av BRF så skulle det personligen vara ett viktigt nyckeltal om jag skulle köpa BRF igen. Ser det som en starkt negativ faktor och skulle sky föreningar som inte aktivt minimerar omfattningen av detta. Hyresgäster (privata) i en BRF har jag aldrig sett någon uppsida av annat än i teorin och då endast för den enskilda medlemmen som hyr ut och aldrig för föreningen.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Mixar upp de globala spaningarna med en anekdotisk observation.
När jag sålde min senaste BR i Stockholm innerstad i Feb 2022 så fick jag nästan exakt vad Boolis värdeindikator påstod att den var värd (skiljde 20KSEK).
Såhär har värdeindikationen rört sig under året som gått sedan jag sålde:
Mar: +2,7%
Apr: +3,8%
Maj: +3,1%
Jun: +0,5%
Jul: -3,8%
Aug: -8,7%
Sep: -6,7%
Okt: -7,1%
Nov: -8,3%
Dec: -9,3%
Jan: -10,2%
Feb: -7,5%
Mar: -5,4%
(alla månader ovan är Booli värdeindikation relativt faktiskt försäljningspris Februari 2022)
Uppdaterar med Booli senaste värdeindikation på den BR jag sålde i Februari 2022, nu i augusti 2023 är deltat ca -7%.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Apropå andrahandsuthyrning av BRF så skulle det personligen vara ett viktigt nyckeltal om jag skulle köpa BRF igen. Ser det som en starkt negativ faktor och skulle sky föreningar som inte aktivt minimerar omfattningen av detta. Hyresgäster (privata) i en BRF har jag aldrig sett någon uppsida av annat än i teorin och då endast för den enskilda medlemmen som hyr ut och aldrig för föreningen.
Jag håller helt med om det, speciellt som hur det det var tänkt att vara, att de boende hjälps åt med att skapa ett trivsamt boende åt sig själv och sina grannar. De som bor i andra hand bryr sig inte om sånt. Tyvärr ser jag att de som köper en bostadsrätt idag inte drivs av av samma iver att skapa trivsamhet för sina grannar.
 
Senast ändrad:

Erdna

Cartier
Det skulle det kunna vara. Det vet @Erdna mer om.

Det är mest nyproduktion. Men de flesta kom upp 2016-2020 så det är nog lugnt så, problemet är dock att det byggts så otrooooligt mycket just i det området som ligger lite off även om det är vackert i området. Men som jag skrivit tidigare, allt handlar bara om tre saker - läget, läget, läget.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är mest nyproduktion. Men de flesta kom upp 2016-2020 så det är nog lugnt så, problemet är dock att det byggts så otrooooligt mycket just i det området som ligger lite off även om det är vackert i området. Men som jag skrivit tidigare, allt handlar bara om tre saker - läget, läget, läget.
En annan sak, varför står det att "du ignorerar innehållet av den här medlemmen"? Jag ignorerar ingen och jag tror inte du ignorerar mig heller får du skulle jag Inter se dina inlägg. Jag förstår inte varför det stå så.
 
Vet inte riktigt vad du kollar. Men den typ av objekt jag kolla på när jag letade lägenhet i somras verkar fortfarande gå bra.

Nu är väl dom tre finaste objekten, på Vasastans dyrast gator, inte direkt representativa för hela marknaden? Och dom är väl långt ifrån vad liknande objekt gick för vid toppen? Men absolut, det finns folk med mycket pengar fortfarande och bra objekt kommer nog fortsätta attrahera köpare.
 
  • Like
Reactions: JSP

leicaphile

Panerai
Nu är väl dom tre finaste objekten, på Vasastans dyrast gator, inte direkt representativa för hela marknaden? Och dom är väl långt ifrån vad liknande objekt gick för vid toppen? Men absolut, det finns folk med mycket pengar fortfarande och bra objekt kommer nog fortsätta attrahera köpare.

Det finns väl en viss prisnivå där om man väl överskrider den så brukar det inte vara så relevant med lån eller inkomster när det kommer till många av de potentiella köparna. Mäklarna häromkring (långt ifrån Stockholm) sade att de "vanliga" villorna säljer ok, de riktigt dyra med (för rika har alltid pengar), men segmentet där medel-Svensson med nöd och näppe kunde köpa tidigare (I detta fallet runt 5-6M) är stendött.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
En annan sak, varför står det att "du ignorerar innehållet av den här medlemmen"? Jag ignorerar ingen och jag tror inte du ignorerar mig heller får du skulle jag Inter se dina inlägg. Jag förstår inte varför det stå så.
Bugg skulle jag tro, likadant för mig. Ser ut som att den hämtat in ett annat inlägg i länkpreviewn.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu är väl dom tre finaste objekten, på Vasastans dyrast gator, inte direkt representativa för hela marknaden? Och dom är väl långt ifrån vad liknande objekt gick för vid toppen? Men absolut, det finns folk med mycket pengar fortfarande och bra objekt kommer nog fortsätta attrahera köpare.
Tog de objekt som attraherar flest. Objekt med sämre förening, 40-90-talshus etc har gått dåligt ett bra tag nu. Men de tenderar också att vara prissatta till runt vad marknaden faktiskt värderar dem till. Och inte under. Så inte konstigt att budgivning drar iväg på vissa men inte på andra. Joakim på Skandiamäklarna är känd för att gå ut ganska mycket för lågt. Och det känns snarare som en regel än undantag på mer attraktiva objekt.
 
Senast ändrad:
Det finns väl en viss prisnivå där om man väl överskrider den så brukar det inte vara så relevant med lån eller inkomster när det kommer till många av de potentiella köparna. Mäklarna häromkring (långt ifrån Stockholm) sade att de "vanliga" villorna säljer ok, de riktigt dyra med (för rika har alltid pengar), men segmentet där medel-Svensson med nöd och näppe kunde köpa tidigare (I detta fallet runt 5-6M) är stendött.

Det kan säkert stämma, men även de som har möjlighet att köpa utan lån kommer vara avvaktande och se vad som händer om inget exceptionellt dyker upp. Objekt som så gott som aldrig kommer ut på marknaden på årtionden eller generationer. Så många sådana objekt existerar inte i Sverige. Vi har heller inte internationella köpare på bostäder i samma utsträckning.

Kollade på Hemnet igår för att få en uppfattning vad som låg ute och såg att det var väldigt mycket hus och lägenheter till salu i samtliga segment nu efter sommaren.

Om det blir transaktioner får visa sig. Många ska säkert sälja sitt egna boende också som förbehåll om säljare och köpte lyckas komma överens om pris. Räntorna har ju som bekant gått upp sedan många köpte sina bostäder senaste 15 åren. Bankerna är säkert mer restriktiva nu med högre krav än bara för två- tre år sedan.
 

Erdna

Cartier
Det kan säkert stämma, men även de som har möjlighet att köpa utan lån kommer vara avvaktande och se vad som händer om inget exceptionellt dyker upp. Objekt som så gott som aldrig kommer ut på marknaden på årtionden eller generationer. Så många sådana objekt existerar inte i Sverige. Vi har heller inte internationella köpare på bostäder i samma utsträckning.

Kollade på Hemnet igår för att få en uppfattning vad som låg ute och såg att det var väldigt mycket hus och lägenheter till salu i samtliga segment nu efter sommaren.

Om det blir transaktioner får visa sig. Många ska säkert sälja sitt egna boende också som förbehåll om säljare och köpte lyckas komma överens om pris. Räntorna har ju som bekant gått upp sedan många köpte sina bostäder senaste 15 åren. Bankerna är säkert mer restriktiva nu med högre krav än bara för två- tre år sedan.
Jag tror botten är satt men att det kommer gå lite av en sidledes rörelse fram till de första räntesänkningar kommer... när de kommer.

Det behöver ske något ordenligt och oväntat för att det ska falla mer eller krascha som så många önskar.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Swedbank spår att Riksbanken höjer med 0.25 både i september och november, för att toppa på 4.25%. Första höjningen är nog redan inprisad, frågan är om andra är det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Den här nya lagen att mäklare måste ange en bostadsrätts indirekta nettoskuldsättning verkar inte ha haft något genomslag, majoriteten av alla annonser visar fortfarande inte detta?

Och när de redovisar driftkostnader verkar det inte finnas några regler som följs heller om de ens visar den, de verkar dra till med vilka kostnader de vill?
Standard är att de anger typ försäkring 100kr, el 200kr på 2or, finns det ens hemförsäkringar för 100kr? Och finns det hushåll som bara gör av med 100kwh / månad?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Nu har vi sålt vår bostadsrätt och också fått en indikation av hur marknaden påverkats av bland annat ränteläget.
Vi köpte lägenheten december 2021 för 7 300 000 kr.
Sedan renoverade vi i 9 månader för strax över en miljon kronor. Men då blev lägenheten totalrenoverad och i toppskick.
Det var 28 sällskap som var på visning men endast 3 som lämnade bud. De flesta andra ville bevaka budgivningen.
Utgångspriset var 7 595 000 kr. Vi fick in bud på 6 700 000 kr men som vi tackade nej till såklart. Första budet som vi godtog var 7 200 000 kr. Sedan blev det budgivning som slutade på 7 620 000 kr.
Lägenheten är en fyra på 123 kvadrat i centrala Sundbyberg. Ett stort minus som gjorde att många inte var intresserade av att lämna bud var att det inte finns någon balkong.

En förlust på cirka 700 000 kr för oss. Men det är inte läge att vara girig. Hade vi väntat hade det nog blivit ännu sämre i och med att räntorna kommer fortsätta stiga. Man får helt enkelt kvitta det mot att man gjort större vinster vid tidigare försäljningar.

Anledningen till att vi sålde var för att vi sedan tidigare hade skrivit upp oss på en nyproduktion som nu börjar bli klar. Så våra alternativ var antingen att sälja nyproduktionen eller den befintliga lägenheten. Efter att ha avvägt för- och nackdelar valde vi att sälja den befintliga bostaden och flytta till nyproduktionen (som har två balkonger) 😁

jag svarar gärna på eventuella frågor.

Ps. en rolig kuriosa i det hela är att en känd TV-personlighet/influencer var med och la bud. Enligt hennes instagramstories ville hon verkligen ha lägenheten som hon "bara älskade, oh my god den var perfekt!" men tyvärr verkade inte pengarna räcka till 😉 Ds.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu har vi sålt vår bostadsrätt och också fått en indikation av hur marknaden påverkats av bland annat ränteläget.
Vi köpte lägenheten december 2021 för 7 300 000 kr.
Sedan renoverade vi i 9 månader för strax över en miljon kronor. Men då blev lägenheten totalrenoverad och i toppskick.
Det var 28 sällskap som var på visning men endast 3 som lämnade bud. De flesta andra ville bevaka budgivningen.
Utgångspriset var 7 595 000 kr. Vi fick in bud på 6 700 000 kr men som vi tackade nej till såklart. Första budet som vi godtog var 7 200 000 kr. Sedan blev det budgivning som slutade på 7 620 000 kr.
Lägenheten är en fyra på 123 kvadrat i centrala Sundbyberg. Ett stort minus som gjorde att många inte var intresserade av att lämna bud var att det inte finns någon balkong.

En förlust på cirka 700 000 kr för oss. Men det är inte läge att vara girig. Hade vi väntat hade det nog blivit ännu sämre i och med att räntorna kommer fortsätta stiga. Man får helt enkelt kvitta det mot att man gjort större vinster vid tidigare försäljningar.

Anledningen till att vi sålde var för att vi sedan tidigare hade skrivit upp oss på en nyproduktion som nu börjar bli klar. Så våra alternativ var antingen att sälja nyproduktionen eller den befintliga lägenheten. Efter att ha avvägt för- och nackdelar valde vi att sälja den befintliga bostaden och flytta till nyproduktionen (som har två balkonger) 😁

jag svarar gärna på eventuella frågor.

Ps. en rolig kuriosa i det hela är att en känd TV-personlighet/influencer var med och la bud. Enligt hennes instagramstories ville hon verkligen ha lägenheten som hon "bara älskade, oh my god den var perfekt!" men tyvärr verkade inte pengarna räcka till 😉 Ds.
Realistiskt och rimligt agerat. Skönt att komma vidare.

Men om du inte hade haft en nyprod som väntat - visst hade du väntat och sett hur marknaden utvecklats? Jag tänker på den tidigare diskussionen om att marknaden stannar i nedgång istället för sjunker.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Realistiskt och rimligt agerat. Skönt att komma vidare.

Men om du inte hade haft en nyprod som väntat - visst hade du väntat och sett hur marknaden utvecklats? Jag tänker på den tidigare diskussionen om att marknaden stannar i nedgång istället för sjunker.
Ja, hade vi inte haft nyprodden så hade vi inte alls gått i säljtankar. Men stigande räntor slår dubbelt mot bostadsrättsinnehavaren. Dels för att räntorna på bostadslånet går upp men också för att bostadsrättsföreningens räntor går upp vilket medför att föreningen med stor sannolikhet måste höja avgiften. Huset är byggt -98, så relativt nytt. Föreningen har ett stort lån med 0,8% i fast ränta som går ut 2025. Hade vår förening höjt avgiften med 40-50% så är jag inte säker på om vi skulle bo kvar. Se nedan artikel...


En avgiftshöjning med 40-50% kan nog tvinga en del att behöva sälja och flytta till billigare alternativ.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Vet inte riktigt vad du kollar. Men den typ av objekt jag kolla på när jag letade lägenhet i somras verkar fortfarande gå bra.

Om man inte nödvändigtvis behöver bo centralt så kan man för motsvarande summor få en rejäl bostad på landet. Grannar på behörigt avstånd och garanterad sysselsättning med underhåll av hus och tomt. :)
 

leicaphile

Panerai
Om man inte nödvändigtvis behöver bo centralt så kan man för motsvarande summor få en rejäl bostad på landet. Grannar på behörigt avstånd och garanterad sysselsättning med underhåll av hus och tomt. :)

Fast den där hade väl inget pris?

Denna herrgården är ju inte fel heller för vad man tydligen får en central lägenhet för:
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Fast den där hade väl inget pris?

Denna herrgården är ju inte fel heller för vad man tydligen får en central lägenhet för:
I lokaltidningen så hade mäklaren tippat på ett pris kring 10 miljoner.

Vad kul att du hittade det objekt. Jag har en kusin som äger ett jordbruk i området och som arrangerade en rejäl fest där.
 
Topp