• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Bokslutet för 2022 hade väl inte kommit än bara. Överlag känns det bra nära meningslöst att driva en verksamhet som har en rörelsemarginal i en högkonjunktur på 0,7% ;)

Jag tror de gjorde ett riktigt skitår 2022/2023 och ingen såg hur det skulle kunna bli bättre.

Jag var också inne och tittade på deras siffror och man kan väl konstatera att det är/var ett bolag som inte lyckats tjäna pengar på att sälja hus under så otroligt gynnsamma förhållanden som rådde fram till 2021 (princip nollränta och ingen inflation) knappast har någon existensberättigande då de aldrig skulle kunna överleva en lågkonjunktur (vilket de inte heller gjorde).
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lyssna!
Nu är nog en av mina värsta mardrömmar att folkvalda skulle driva penningpolitiken, men det är hög tid att våga ifrågasätta penningpolitiken generellt (globalt) och fundera på alternativ. De har misslyckats kapitalt i över 10 år, med enorma negativa konsekvenser, men ändå verkar alla tro att centralbankirer sitter på en magisk formel som ingen annan förstår, trots att centralbankerna själva i princip medger att de inte förstår vad de pysslar med…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lyssna!
Nu är nog en av mina värsta mardrömmar att folkvalda skulle driva penningpolitiken, men det är hög tid att våga ifrågasätta penningpolitiken generellt (globalt) och fundera på alternativ. De har misslyckats kapitalt i över 10 år, med enorma negativa konsekvenser, men ändå verkar alla tro att centralbankirer sitter på en magisk formel som ingen annan förstår, trots att centralbankerna själva i princip medger att de inte förstår vad de pysslar med…
Jag har lite svårt med det här att alla som inte någonsin har varit närheten av en bank, än mindre en centralbank, minsann vet att de skulle göra jobbet mycket bättre.

"Bo Rothsteins forskning berör en många olika områden bland vilka kan nämnas de politiska institutionernas kvalitet, välfärdspolitik, social tillit, korruption" Notera den rätt uppenbara bristen på nationalekonomisk forskning.
 
1996 var det tydligen 10% av bolånen som var obundna och 2015 var det 60%. Hur det sett ut sedan 2020 skulle vara intressant att veta. En stor del av de bundna bolånen skulle ju enligt uppgift gå ut nu under hösten och början på nästa år och med tanke på att allt färre har bundit sina lån borde rätt många drabbas direkt av de allt högre räntorna.

Här är i alla fall någon som ser positivt på att svenskarna inte har bundit sina lån. Någon som sitter i ett annat land med en bunden ränta på 1%.

 

Derix

Patek
2-Faktor
Gissar att ingen tror på stigande priser efter beskedet igår? "Det är en ganska hög sannolikhet för ytterligare en höjning. Men det kan förstås bli fler också beroende på utvecklingen, säger Erik Thedéen."

Swedbank höjer idag sin tremånaders listränta till 5,94%.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Korrekt, de vill såklart skrämma upp oss så vi ej ska ta ned garden under hösten.. läser Erik & co. som en öppen bok
Utifrån gårdagens inslag i Aktuellt förstod det jag som att sannolikheten är större att de höjer med ,25 än att inte göra det. Sen är tanken att ränta ska stanna kvar ett bra tag.
 
Hetsen fortsätter!

IMG_2853.png
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Nja, den typiske spekulanten på den kåken är kanske inte så värst konjunkturkänslig 😉
Huset är ju verkligen rätt risigt med, så kan bara hålla med. Kollade annonsen när den kom ut och är själv ganska förvånad över nuvarande bud, särskilt om man läser besiktningsprotokollet. Men kommer att bli fint för 20+ miljoner.
Hade hellre köpt ngt strandnära i bättre skick i Bjärred för det priset
 

Erdna

Cartier
Bra rabatt hos en storspelare som Skanska. Blir nog en slakt inom byggbranschen framöver

Edit: brf i Malmö


IMG_0987.jpeg

haha well, kan inget om Malmö så vet inte hur populärt just detta område kan tänkas vara, men det ser för jävla trist ut när man kikar på bilderna på omgivningen. Känns lite som charter-hotellen i Spanien i no-where-land.

I övrigt tror jag just bostäder i utkanten / något mindre attraktiva områden är de som kommer få det tuffast. Allt handlar i slutändan bara om tre saker - läget, läget, läget.
 
Huset är ju verkligen rätt risigt med, så kan bara hålla med. Kollade annonsen när den kom ut och är själv ganska förvånad över nuvarande bud, särskilt om man läser besiktningsprotokollet. Men kommer att bli fint för 20+ miljoner.
Hade hellre köpt ngt strandnära i bättre skick i Bjärred för det priset

Håller med. Dock kan man ju inte över ett visst antal högskolepoäng sätta sig i Bjärred… ;)
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
haha well, kan inget om Malmö så vet inte hur populärt just detta område kan tänkas vara, men det ser för jävla trist ut när man kikar på bilderna på omgivningen. Känns lite som charter-hotellen i Spanien i no-where-land.

I övrigt tror jag just bostäder i utkanten / något mindre attraktiva områden är de som kommer få det tuffast. Allt handlar i slutändan bara om tre saker - läget, läget, läget.
Det mesta nybyggena i Malmö är tyvärr väldigt trista. S och Mp vill förtäta staden och bygger väldigt tätt och pressar in hyreshus från kommunala MKB i tidigare villaidyller för att ’spara värdefull åkermark’ och ’bygga staden hel’.
Området där dessa ligger var för några år sedan ett strövområde kring det gamla kalkbrottet.
det är väl en 25-30 minuter från Malmö centrum på cykel, men 10 minuter till Limhamn centrum och havet.
 

Marli

Cartier
haha well, kan inget om Malmö så vet inte hur populärt just detta område kan tänkas vara, men det ser för jävla trist ut när man kikar på bilderna på omgivningen. Känns lite som charter-hotellen i Spanien i no-where-land.

I övrigt tror jag just bostäder i utkanten / något mindre attraktiva områden är de som kommer få det tuffast. Allt handlar i slutändan bara om tre saker - läget, läget, läget.
No-where land i detta fallet är ett nedlagt kalkbrott och tillika naturreservat. Tycker nog att det är lite trivsammare än spansk halvöken.
 

Erdna

Cartier
No-where land i detta fallet är ett nedlagt kalkbrott och tillika naturreservat. Tycker nog att det är lite trivsammare än spansk halvöken.

Tvek på den ändå. I Spanien har du åtminstone havet som räddar upp det hela. 🤣

Nåväl, inte direkt chockerande att de erbjuder fria avgifter på dessa adresser och orter.
 
Topp