• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Skulle tro att det i alla tider har varit dyrt att bygga ett hus och att det inte alltid har gått att sälja och få igen det man investerat på kort tid. Äldre generationen var inställd på det och såg det långsiktigt. Att de kunde bo där och se sin familj växa upp och kanske på ålderns höst avyttra ett i princip obelånat hus.

Så har inte inställningen varit på många år. Varje led från producent till köpare i olika led har räknat med vinst på kort sikt. Man har inte räknat med att amortera av bostäderna på grund av en tilltro på evigt billiga räntor och ständigt ökade priser.

Tycker att man märker en mer ödmjuk inställning hos folk numera när de har fått känna på motgångarna med ökad inflation, ökade generella levnadskostnader och markant högre räntor på kort tid som är på mer normal historisk nivå.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Jag har fått för mig att det ”historiskt” alltid varit en förlustaffär att bygga nya villor? Vad är eran bild av det? Därför det var vanligt att när man byggde så gjorde man det för att man skulle bo där hela livet och därför planerade boendet därefter. Nu känns det som att folk bara slänger upp trötta fyrkantiga villor som är trånga och familjen växer ur redan efter några år, eller har som målsättning att sälja omgående eftersom man gör sådan bra vinst.

Personligen så tycker jag mig skönja någon slags tävling i att få in så många rum som möjligt på så få kvadratmeter som möjligt. Sovrum på 8m2 och annat trams.
 
Personligen så tycker jag mig skönja någon slags tävling i att få in så många rum som möjligt på så få kvadratmeter som möjligt. Sovrum på 8m2 och annat trams.

I huvudtaget är det så man har byggt oavsett om det är radhus, villor eller bostads/hyresrätter. Vidare har man väldigt dåligt med förvaringsutrymmen. Så bostäderna blir inte så rena i slutändan som på visningsbilderna om man ska ha ett normalt hem.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
I huvudtaget är det så man har byggt oavsett om det är radhus, villor eller bostads/hyresrätter. Vidare har man väldigt dåligt med förvaringsutrymmen. Så bostäderna blir inte så rena i slutändan som på visningsbilderna om man ska ha ett normalt hem.

Det är många saker jag inte gillar med arkitekternas jobb. Det verkar som att man skapar hus för kameran och inte hus att bo i.
Personligen gillar jag inte att kök, matplats och vardagsrum är i ett enda stort rum. Man får liksom ingen avskildhet, ingen vägg att placera TV eller högtalare mot. Alldeles för mycket fönster för ”magiskt bra ljusinsläpp” i kombination av ett ”all in one room” och enorm takhöjd skapar mest eko a’la kyrkbyggnad.
Och förvaringsutrymmen har du rätt i. Tanken är väl att man ska förvara allt i ”all in one-rummet”….i banankartonger.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det är många saker jag inte gillar med arkitekternas jobb. Det verkar som att man skapar hus för kameran och inte hus att bo i.
Personligen gillar jag inte att kök, matplats och vardagsrum är i ett enda stort rum. Man får liksom ingen avskildhet, ingen vägg att placera TV eller högtalare mot. Alldeles för mycket fönster för ”magiskt bra ljusinsläpp” i kombination av ett ”all in one room” och enorm takhöjd skapar mest eko a’la kyrkbyggnad.
Och förvaringsutrymmen har du rätt i. Tanken är väl att man ska förvara allt i ”all in one-rummet”….i banankartonger.
Min tes är att det anses inte vara så fint att sitta hemma och se på TV. Däremot så vill man gärna (åtminstone i tanken) ha stora bjudningar varje dag, laga mat och lägga upp bilder från sitt hem på Instagram. Och förvaringen som du nämner är det få som tänker på, särskilt av förstagångsköparna som kommer från en lägenhet. Det är något man upptäcker ganska snabbt dock.
 

leicaphile

Panerai
Det är många saker jag inte gillar med arkitekternas jobb. Det verkar som att man skapar hus för kameran och inte hus att bo i.
Personligen gillar jag inte att kök, matplats och vardagsrum är i ett enda stort rum. Man får liksom ingen avskildhet, ingen vägg att placera TV eller högtalare mot. Alldeles för mycket fönster för ”magiskt bra ljusinsläpp” i kombination av ett ”all in one room” och enorm takhöjd skapar mest eko a’la kyrkbyggnad.
Och förvaringsutrymmen har du rätt i. Tanken är väl att man ska förvara allt i ”all in one-rummet”….i banankartonger.

Detta är ju dock ingen nytt i sig; förvisso mer vanligt än tidigare men jag bor i ett hus (funkis) från 1937 med ganska öppen planlösning. Halva nedervåningen är vardagsrummet sen öppet in i vad som var matsalen (numera kök) och öppet in till entre. Fönster överallt med. Gissar att Instagram inte var en drivande faktor på 30-talet dock. ;)

Förvaring har vi gott om i alla fall, tre stora förråd i källaren.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Jag har fått för mig att det ”historiskt” alltid varit en förlustaffär att bygga nya villor? Vad är eran bild av det? Därför det var vanligt att när man byggde så gjorde man det för att man skulle bo där hela livet och därför planerade boendet därefter. Nu känns det som att folk bara slänger upp trötta fyrkantiga villor som är trånga och familjen växer ur redan efter några år, eller har som målsättning att sälja omgående eftersom man gör sådan bra vinst.
Senare åren så har det varit vanligt där jag bor att köpa tomter, stycka dessa och bygga så mycket boyta som det bara går och sälja för 10+miljoner. De som var tidigt ute sålde nog med god vinst under covid. Men vanligtvis är detta förfarande något som mindre byggherrar ägnat sig åt som Alfgren skrev.
 
Öppen planlösning är inget nytt i sig. Inredda vindsvåningar har ofta öppen planlösning med kök, men det är ju ofta en kompromiss som uppstått när vindarna inreddes och allt begränsas av murstockar, bärande konstruktioner och takkupor. Bor man så bör man ha en minimalistisk livsstil.

I en gammal sekelskiftesvåning hade jag personligen aldrig byggt ett modernt kök i blickfånget i någon av de pampiga salarna. Har väldigt svårt att tänka mig att det kommer åldras med värdighet. Man ser att det är ett stilbrott och åren kommer inte vara nådig mot billiga materialen som utgör moderna kök i dessa gamla våningar. En exklusiv marmorskiva kommer inte väga upp det faktumet.

Över till de nybyggda bostäderna. Där har man maximalt den ytan man kan ta betalt för och det innebär att man har köket mot en vägg i allrummet. Bostäderna är monterade och det syns i allt från golv, lister till övrigt. Åtminstone är det konsekvent rakt igenom.

Man är inte förvånad över att många om de får välja bosätter sig i ett äldre bestånd där man fortfarande byggde med riktiga material och av hantverkare med snickerier. Man kan bara hoppas att de som bor i dessa bostäder vårdar dem till framtida generationer. Man bor där till låns.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Detta är ju dock ingen nytt i sig; förvisso mer vanligt än tidigare men jag bor i ett hus (funkis) från 1937 med ganska öppen planlösning. Halva nedervåningen är vardagsrummet sen öppet in i vad som var matsalen (numera kök) och öppet in till entre. Fönster överallt med. Gissar att Instagram inte var en drivande faktor på 30-talet dock. ;)

Förvaring har vi gott om i alla fall, tre stora förråd i källaren.

Källare är bra.
Jag har sett att man har börjat tillämpa ”allrum”, eller med andra ord, ett mindre ”vardagsrum” för att kompensera för enormt öppen planlösning som enbart är till glädje de dagar man har storbjudningar.
För ni det så gillar jag kök och matrum i samma rum. Det är de enda rummen jag gillar att slå ihop.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Öppen planlösning är inget nytt i sig. Inredda vindsvåningar har ofta öppen planlösning med kök, men det är ju ofta en kompromiss som uppstått när vindarna inreddes och allt begränsas av murstockar, bärande konstruktioner och takkupor. Bor man så bör man ha en minimalistisk livsstil.

I en gammal sekelskiftesvåning hade jag personligen aldrig byggt ett modernt kök i blickfånget i någon av de pampiga salarna. Har väldigt svårt att tänka mig att det kommer åldras med värdighet. Man ser att det är ett stilbrott och åren kommer inte vara nådig mot billiga materialen som utgör moderna kök i dessa gamla våningar. En exklusiv marmorskiva kommer inte väga upp det faktumet.

Över till de nybyggda bostäderna. Där har man maximalt den ytan man kan ta betalt för och det innebär att man har köket mot en vägg i allrummet. Bostäderna är monterade och det syns i allt från golv, lister till övrigt. Åtminstone är det konsekvent rakt igenom.

Man är inte förvånad över att många om de får välja bosätter sig i ett äldre bestånd där man fortfarande byggde med riktiga material och av hantverkare med snickerier. Man kan bara hoppas att de som bor i dessa bostäder vårdar dem till framtida generationer. Man bor där till låns.

Ja, nybyggen kanske inte är så charmiga. Äldre hus är däremot inte direkt energisnåla.
 
Ja, nybyggen kanske inte är så charmiga. Äldre hus är däremot inte direkt energisnåla.

Det stämmer att gamla hus inte är så energisnåla jämfört med hus som byggts på senare år, men de är rätt uppgraderade vad gäller uppvärmning och isolering många gånger jämfört med hur de värmdes upp på 70- talet. Flertalet är kopplade till fjärrvärme istället för olja, direktverkande el eller vad man nu hade för uppvärmning när husen byggdes.

Det finns läckta nybyggda hus också där man inte har sparat in, men det är inte så vanligt överlag. De som bygger på den nivån idag kan inte räkna hem det vid en försäljning. Men det hindrar ändå inte folk att göra den typen av nybyggen.
 
Nu kommer det artiklar där folk får problem, vilket jag minns från tidigare ekonomiska svackor i konjunkturen. Man gjorde inget åt saken då heller för att skydda den svagare parten eller motverka spekulationsköp på ritning som säljs innan tillträdet.


 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tycker vi har fått bra mix med öppen lösning och separata delar trots nybyggt(relativt nyggt numer).

Sovrummen är inte stora (~12-17kvm) + separat klädkammare för varje rum (förutom gästrummet). Var ett medvetet val att inte göra sovrummen eller badrummen större(visst så är större alltid trevligt). Men med de kvadrat vi hade att jobba med så funkar det bra. Barnen kan hänga på rummen, med tv, dator, skrivbord etc och ha kompisar över.
Byggde förråd under trappen, byggde separat skafferi, gjorde om planlösning, flyttade väggar etc för att försöka få till det så bra som möjligt. Men visst går det alltid att göra saker annorlunda i efterhand.

Vi kan även ha lite bös på vinden, vi byggde ett garage med loft(för att kunna förvara sådant som inte skadas av kyla där), samt har oisolerat förråd på tomten.

Så lite beroende på vem som byggt och varför man byggt så går det att få till även med nyggyge ute att det ser ut som ett IG-hus
 

Erdna

Cartier
Det stämmer att gamla hus inte är så energisnåla jämfört med hus som byggts på senare år, men de är rätt uppgraderade vad gäller uppvärmning och isolering många gånger jämfört med hur de värmdes upp på 70- talet. Flertalet är kopplade till fjärrvärme istället för olja, direktverkande el eller vad man nu hade för uppvärmning när husen byggdes.

Det finns läckta nybyggda hus också där man inte har sparat in, men det är inte så vanligt överlag. De som bygger på den nivån idag kan inte räkna hem det vid en försäljning. Men det hindrar ändå inte folk att göra den typen av nybyggen.

Möjligt att de är något uppgraderade från kyla/värme (isoleringen) Men knappast i väggarna mot grannen gällande ljud. Man kan för fan höra grannen hosta eller snarka i de här 1920-tal husen i Stockholm city.

Nu kommer det artiklar där folk får problem, vilket jag minns från tidigare ekonomiska svackor i konjunkturen. Man gjorde inget åt saken då heller för att skydda den svagare parten eller motverka spekulationsköp på ritning som säljs innan tillträdet.



Yes, därför man ska ha kritat på nyproduktion med räntegaranti, byggeherre som köper upp ev. osålda lägenheter (så föreningen ej tar skada) samt täcker ev. lokalkostnader under en tid framåt. Samt köpa i en större förening 100+ lgh.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu kommer det artiklar där folk får problem, vilket jag minns från tidigare ekonomiska svackor i konjunkturen. Man gjorde inget åt saken då heller för att skydda den svagare parten eller motverka spekulationsköp på ritning som säljs innan tillträdet.


Har väl kommit en hel del liknande artiklar senaste året?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tycker vi har fått bra mix med öppen lösning och separata delar trots nybyggt(relativt nyggt numer).

Sovrummen är inte stora (~12-17kvm) + separat klädkammare för varje rum (förutom gästrummet). Var ett medvetet val att inte göra sovrummen eller badrummen större(visst så är större alltid trevligt). Men med de kvadrat vi hade att jobba med så funkar det bra. Barnen kan hänga på rummen, med tv, dator, skrivbord etc och ha kompisar över.
Byggde förråd under trappen, byggde separat skafferi, gjorde om planlösning, flyttade väggar etc för att försöka få till det så bra som möjligt. Men visst går det alltid att göra saker annorlunda i efterhand.

Vi kan även ha lite bös på vinden, vi byggde ett garage med loft(för att kunna förvara sådant som inte skadas av kyla där), samt har oisolerat förråd på tomten.

Så lite beroende på vem som byggt och varför man byggt så går det att få till även med nyggyge ute att det ser ut som ett IG-hus
Rätt beslut. Vi byggde för stora sovrum och det blir en massa dödyta bara. I efterhand skulle vi gjort dem mindre och byggt klädkammare istället.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu kommer det artiklar där folk får problem, vilket jag minns från tidigare ekonomiska svackor i konjunkturen. Man gjorde inget åt saken då heller för att skydda den svagare parten eller motverka spekulationsköp på ritning som säljs innan tillträdet.


"Svagare parten", man får ju kanske tänka till när man ingår avtal också och läsa det finstilta. Tycker inte att staten ska gå in och subventionera så fort som någon gjort ett dumt beslut, det blir ju surrealistiskt. Gör dåliga affärer och så tar staten (dvs vi andra) smällen om det inte blir succé.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Rätt beslut. Vi byggde för stora sovrum och det blir en massa dödyta bara. I efterhand skulle vi gjort dem mindre och byggt klädkammare istället.
vi har ett grannhus(byggdes 6 mån efter vårat) de har 22-26kvm/sovrum, det stora badrummet är på 25kvm etc. Det är ett stort hus så det spelar inte så stor roll att de rummen tar mycket yta, men det blir ju mycket döyta som ej används.

I alla fall jag/vi är inte i badrummen så mycket och inte heller i sovrummen. Barnen har börjat hänga mer i sina rum med åldern men de klarar sig fint.
Ja klk i rummen är riktigt skönt och ger även en trevligare upplevelse av rummen(i min mening).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Svagare parten", man får ju kanske tänka till när man ingår avtal också och läsa det finstilta. Tycker inte att staten ska gå in och subventionera så fort som någon gjort ett dumt beslut, det blir ju surrealistiskt. Gör dåliga affärer och så tar staten (dvs vi andra) smällen om det inte blir succé.
Är ju inget konstigt i sig att ett avtal ogiltigförklaras om förutsättningarna väsentligt ändras. Det är ju som att köpa en helt annan produkt. Handlar inte om att staten ska ta någon smäll.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är ju inget konstigt i sig att ett avtal ogiltigförklaras om förutsättningarna väsentligt ändras. Det är ju som att köpa en helt annan produkt. Handlar inte om att staten ska ta någon smäll.
Syftade på kommentaren i Harmon Rabbs inlägg. Just specifikt frågan om avgiftshöjning och rätt att häva så tycker jag nog själv att en höjning om 40 % borde bedömas som väsentligt, men jag kan inte vad praxis säger i frågan.
 

Tapiren

Cartier
Är ju inget konstigt i sig att ett avtal ogiltigförklaras om förutsättningarna väsentligt ändras. Det är ju som att köpa en helt annan produkt. Handlar inte om att staten ska ta någon smäll.
Förvisso sant, men jag tänker också att räntan rimligen var känd för den som var intresserad av att analysera föreningens ekonomi?

Åker avgiften upp på grund av att byggherren / föreningen inte gjort sin hemläxa är det väl en sak men rörlig ränta och de risker detta medför känns som känd faktor för kunderna?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Förvisso sant, men jag tänker också att räntan rimligen var känd för den som var intresserad av att analysera föreningens ekonomi?

Åker avgiften upp på grund av att byggherren / föreningen inte gjort sin hemläxa är det väl en sak men rörlig ränta och de risker detta medför känns som känd faktor för kunderna?
Eller så är det dags att byggherrarna får ta lite ansvar själv och sluta lämnar föreningar överdrivet skuldsatta.
 

Tapiren

Cartier
Eller så är det dags att byggherrarna får ta lite ansvar själv och sluta lämnar föreningar överdrivet skuldsatta.
Mmm, jo så är det nog, ingen är helt utan skuld. Men det var ju helt klart varit en symbios med köparna, det är ju den produkt de har efterfrågat. Ljust och fräscht, rörig ränta och inget underhåll.
 
"Svagare parten", man får ju kanske tänka till när man ingår avtal också och läsa det finstilta. Tycker inte att staten ska gå in och subventionera så fort som någon gjort ett dumt beslut, det blir ju surrealistiskt. Gör dåliga affärer och så tar staten (dvs vi andra) smällen om det inte blir succé.

Tänker inte på något sätt att staten ska gå in så fort något händer och rädda folk från dåliga beslut.

Det står fritt att avtala om villkoren, men man kan nog ändå säga att privatpersoner som kanske bara ingår ett fåtal ett bostadsköp i sitt liv kanske inte har samma kunskaper som en byggherre som sålt tusentals bostäder genom åren och har stött på alla möjliga scenarion som de sedan friskriver sig från.

Så man kan man nog säga att det finns en obalans som inte är okänd vid det här laget efter ett antal större och mindre konjunktursvängningar. Oftast visar sig problem när saker och ting pekar åt fel håll och det skulle man kunna styra upp bättre, vilket jag uppfattar att man är inne på.

Vi har människor som närmar sig medelåldern som bara har sett priserna stiga och levt i en miljö med låga räntor och billiga flyg tvärs över världen. Om någon påpekat risker för dessa har de nog tänkt att det är otänkbart. Det är nya tider nu.

Eller så är det dags att byggherrarna får ta lite ansvar själv och sluta lämnar föreningar överdrivet skuldsatta.

Lite så är det nog. Därmed inte sagt att köparna får ta ansvar för sitt också.

Man läser sällan hur det går i dessa fallen. Möjlig att man hittar en lösning i det fördolda. Byggbolagen vill nog inte ha allt för dålig publicitet. De måste tänka på framtiden.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tänker inte på något sätt att staten ska gå in så fort något händer och rädda folk från dåliga beslut.

Det står fritt att avtala om villkoren, men man kan nog ändå säga att privatpersoner som kanske bara ingår ett fåtal ett bostadsköp i sitt liv kanske inte har samma kunskaper som en byggherre som sålt tusentals bostäder genom åren och har stött på alla möjliga scenarion som de sedan friskriver sig från.

Så man kan man nog säga att det finns en obalans som inte är okänd vid det här laget efter ett antal större och mindre konjunktursvängningar. Oftast visar sig problem när saker och ting pekar åt fel håll och det skulle man kunna styra upp bättre, vilket jag uppfattar att man är inne på.

Vi har människor som närmar sig medelåldern som bara har sett priserna stiga och levt i en miljö med låga räntor och billiga flyg tvärs över världen. Om någon påpekat risker för dessa har de nog tänkt att det är otänkbart. Det är nya tider nu.



Lite så är det nog. Därmed inte sagt att köparna får ta ansvar för sitt också.

Man läser sällan hur det går i dessa fallen. Möjlig att man hittar en lösning i det fördolda. Byggbolagen vill nog inte ha allt för dålig publicitet. De måste tänka på framtiden.
Samma kunskap om vadå, att förstå att högt belånade föreningar får ökade kostnader för lånen om räntan går upp? Så dum är ju ingen att den inte fattar det. Men man väljer att bortse från den risken för att man tänker att man gör en bra affär. Om jag spekulerar i Gamestonk ska staten gå in och täcka när aktierna tappar i värde och jag gör en stor förlust också eller var ska man dra gränsen?

Alla domar i svenska domstolar är offentliga.
 
Samma kunskap om vadå, att förstå att högt belånade föreningar får ökade kostnader för lånen om räntan går upp? Så dum är ju ingen att den inte fattar det. Men man väljer att bortse från den risken för att man tänker att man gör en bra affär. Om jag spekulerar i Gamestonk ska staten gå in och täcka när aktierna tappar i värde och jag gör en stor förlust också eller var ska man dra gränsen?

Alla domar i svenska domstolar är offentliga.

Den allra största majoriteten av privatpersoner är amatörer trots intelligens och utbildningar och historisk tillbakablick att förutsättningarna kan ändras hastigt. Det finns många saker som kan gå fel. Man kan inte täcka alla risker. Det hör livet till.

Många nybildade bostadsrättsföreningar från hyresrätt har blivit högt belånade för att hålla nere på första köparens insats. En förutsättning att få med så många som möjligt i ombildningen. Kan säga att jag blev mörkrädd när jag såg kalkylerna en konsult tog fram för en rad år sedan på en ombildning som inte blev av eftersom fastighetsägaren inte hade någon avsikt att sälja. Konsultens intresse var att få fastigheten ombildad, inte se till att det finns en långsiktighet. Det får föreningen lösa i ett senare skede om fastigheten ombildats. Har sett det mer än en gång. Ovan nämnda konsult och andra var inblandade i ett par andra ombildningar och jag vet att man än idag är inne och försöker rätta till ett och annat vilket inte är enkelt på något vis eftersom det sitter nya medlemmar där som inte har varit med från början och kan historiken.

I andra fall har styrelserna och föreningarna valt att hålla nere avgifterna för att maximera sina egna värden på bostäder trots att de vet ett det kommer saker som höjer kostnaderna må vara att ta höjd för att räntor var på väg upp, underhåll och renoveringar etc. En som jag hört talas om för en tid sedan köpte en lägenhet och där har man bestämt att innehavarna själva ska ta upp ytterligare lån på sina bostäder för att bekosta en dyrbar fasadrenovering med fönsterbyten. Det informerades om det först efter köpet genomfördes. Orsaken till det är att föreningen vill hålla nere avgifterna vilket ökar värdet på bostaden. Kan alla innehavarna ta upp dessa lånen? Jag vet inte faktiskt. Många föreningar tvingas nu höja avgifterna på grund av ökade räntekostnader som ökat kraftigt och snabbt eftersom man inte har skött sina åtaganden rätt. Föreningarna kanske skulle kunnat ha valt att ha olika löptider på lån, men valt ett ha helt rörliga lån och blivit väldigt räntekänsliga. Lägg till att innehavarna har haft samma tankegångar och blivit tagna på sängen.

Jag kan tänka mig att det finns en del nyproducerade bostadsrättsföreningar som har skelett begravda i sina upplägg. Något som en interimsstyrelse från representanter från de som uppfört fastigheten har satt upp innan det rent formellt är en färdig bostadsrättsförening i dess rätta bemärkelse.

Förstår inte var du får för dig att jag tänker att staten ska gå in och rädda folk från att göra förluster. Det faller helt i sin orimlighet att skydda människor från dåliga beslut där man låtit dem ta vinsterna när allt går vägen.

Kan tänka mig att de allra flesta tvister inte hamnar i domstol utan löses i någon form av jämkning där parterna håller tyst utåt vad som överenskommits. Det ligger inte i bostadsbolagens intresse att hamna i domstol och kanske förlora och få dålig publicitet. Det får de ju även om de vinner en process. Vad som står i lagtext och vad som rent moralist och etiskt är rätt är två skilda saker.

Har haft en del att göra med byggentreprenader och ofta brukar de köra fram ett standardavtal där tvister löses i en skiljedomstol. Läser du på om det förfarandet kommer du inse att det kostar väldigt mycket att driva en sån process. Domen där är ingen offentlig handling.

Uppstår en tvist ska det gälla betydande summor. Annars är det inte värt det. I ett sånt fall kan man nog som entreprenad många gånger kallt räkna med att det inte finns någon större risk att någon går vidare och driver en process. Det kostar för mycket och det är ovisst om utgången.

Gemene man har ingen större kunskap om rätt många frågor gällande fastigheter. Det är deras livs största investering. Oftast är det tajming som avgör om det är en bra eller dålig affär och om man har marginaler att ta sig igenom konjunktursvackor.

Att döma av det stora utbudet bostäder som ligger ute för tillfället när det gäller nyproducerade bostäder och äldre bostäder kan man inte dra någon annan slutsats än att det är många som nu har fått det tufft och hoppas att de kan kliva av och få tag i en hyresrätt att övervintra i. Den tanken fnyste de åt bara för några år sedan. Tiderna ändras och många har fått inta en ödmjukare inställning till livet.

Aktier är ren spekulation. Bostäder är någonstans människor bor i som ibland används som spekulation. De allra flesta bor i sina bostäder och använder inte dem som spekulation. Givetvis är det många som har kastat sig in och blivit experter åren som var i allt från renoveringar till homestyling och lyckats göra ett par bra bostadsaffärer. De har haft en bra tajming bara. Haft en medvind av konjunkturen. Några av dessa kanske har fått otur på sistone eller bara dålig tajming. De har ju gjort allt rätt enligt samma modell som tidigare då de var experter. Vi talar om intelligenta och väl utbildade människor som tagit risker.
 
Senast ändrad:
Finns mycket intressant här i rapporten kopplat till rekonstruktionen. Allt är inte kopplat till dålig försäljning.


Ja den luktar skumt den här. Siffrorna ser dessutom OK ut, 300 miljoner i kassan. Nog hade de kunnat härda ut.

1694844269192.png


Är det rekonstruktion som gör att 2022 saknas?
 

aadde81

Cartier
Syftade på kommentaren i Harmon Rabbs inlägg. Just specifikt frågan om avgiftshöjning och rätt att häva så tycker jag nog själv att en höjning om 40 % borde bedömas som väsentligt, men jag kan inte vad praxis säger i frågan.

Problemet är att det inte finns någon praxis. Hittills har byggbolagen gjort allt för att sådan inte ska bildas (gissningsvis därför att de förstår att det blir till deras nackdel). I stället försöker de trötta ut den svagare motparten genom fördröjningar och som sista utväg erbjuda förlikning som den desperata motparten accepterar.
 

ante_77

Panerai
2-Faktor
Tycker vi har fått bra mix med öppen lösning och separata delar trots nybyggt(relativt nyggt numer).

Sovrummen är inte stora (~12-17kvm) + separat klädkammare för varje rum (förutom gästrummet). Var ett medvetet val att inte göra sovrummen eller badrummen större(visst så är större alltid trevligt). Men med de kvadrat vi hade att jobba med så funkar det bra. Barnen kan hänga på rummen, med tv, dator, skrivbord etc och ha kompisar över.
Byggde förråd under trappen, byggde separat skafferi, gjorde om planlösning, flyttade väggar etc för att försöka få till det så bra som möjligt. Men visst går det alltid att göra saker annorlunda i efterhand.

Vi kan även ha lite bös på vinden, vi byggde ett garage med loft(för att kunna förvara sådant som inte skadas av kyla där), samt har oisolerat förråd på tomten.

Så lite beroende på vem som byggt och varför man byggt så går det att få till även med nyggyge ute att det ser ut som ett IG-hus

12-17m2 är ”stort” om man ser på planritningarna hos husfirmorna.
12-17m2 hade nog fungerat för mig.

När man ser sovrum på 8-9m2 så undrar man om barnen kan ta hem några kompisar utan att alla ska sitta i det katedralliknande köket/vardagsrummet.

Noll privacy för varken barn eller vuxna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja den luktar skumt den här. Siffrorna ser dessutom OK ut, 300 miljoner i kassan. Nog hade de kunnat härda ut.

1694844269192.png


Är det rekonstruktion som gör att 2022 saknas?
Bokslutet för 2022 hade väl inte kommit än bara. Överlag känns det bra nära meningslöst att driva en verksamhet som har en rörelsemarginal i en högkonjunktur på 0,7% ;)

Jag tror de gjorde ett riktigt skitår 2022/2023 och ingen såg hur det skulle kunna bli bättre.
 
Topp