• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Erdna

Cartier
Tycker inte alls synd om dem :p
Well, om mäklarna började samarbeta en aning samt vägleda säljarna till att inte fullständigt bomba ut sina bostäder samtidigt som grannen så tror jag nog de skulle få bättre bud/slutpris.

Det är ett totalt haveri när man ser som nedan:

Visst, nu ser inte alla bostäderna likadana ut men ändå.. Stryp tillgången för helvete.

m1fpf6z.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Well, om mäklarna började samarbeta en aning samt vägleda säljarna till att inte fullständigt bomba ut sina bostäder samtidigt som grannen så tror jag nog de skulle få bättre bud/slutpris.

Det är ett totalt haveri när man ser som nedan:

Visst, nu ser inte alla bostäderna likadana ut men ändå.. Stryp tillgången för helvete.

m1fpf6z.png
Min mäklare följer noggrant utbudet som konkurrerar med mitt. När han anser att det är lite mindre konkurrens kör han. Vad mer kan de göra?
 

Erdna

Cartier
Min mäklare följer noggrant utbudet som konkurrerar med mitt. När han anser att det är lite mindre konkurrens kör han. Vad mer kan de göra?
Jo, så långt är jag med. Allt beror på vart man kollar. Tittar man på lite större föreningar så kan man hitta snarlika 1or där det är 3-4 st ute samtidigt (med samma mäklarhus dessutom) Det är inte bra för någon av säljarna. Fattar att det är svårt läge nu och kanske långsökt att få grannarna att synka lite bättre men det hade kunnat gå. Sen är ju Mäklare också de slappaste säljarna som existerar. De har haft de för bra och ingen verkar fyndig nog att hitta nya vägar till affärerna eller skriva om texterna i annonserna m.m De sitter bara och laborerar med 200k upp/ner i en hemnet annons.
 

aadde81

Cartier
De kan i princip inte göra ett dugg förutom att lägga ut annonsen på Hemnet. Sen är resten tur och tillfälligheter.

De kanske redan försöker göra det men de bör nog vara lite psykolog också för att få säljarna att acceptera lägre priser så att det blir affär. Typ att förklara att ja vinsten kommer då bli 200K lägre men sannolikt har er nästa bostad tappat minst lika mycket. För alla säljare kan väl inte ligga och balansera på break even?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
De kanske redan försöker göra det men de bör nog vara lite psykolog också för att få säljarna att acceptera lägre priser så att det blir affär. Typ att förklara att ja vinsten kommer då bli 200K lägre men sannolikt har er nästa bostad tappat minst lika mycket. För alla säljare kan väl inte ligga och balansera på break even?
Tror tyvärr att jäkligt många säljare i dagsläget ligger på break even, iallafall de som faktiskt måste sälja. Jag gissar på att mäklaren ofta får försöka övertala dem att sälja med förlust och undvika en större katastrof. Självfallet gäller det inte alla objekt, men min analys säger att det är bra många objekt som man ser ligger ute som bytt ägare nånstans senaste 1-2 åren och gissningsvis köpts för dyrt sett till dagens läge.
 
För att hela processen är ju helt styrd av tillfälligheter och brist på utbud. Att "sälja" i en dopad marknad är ju inte särskilt krävande. De tjänar/har tjänat enorma summor genom att lägga ut bilder (någon annan tar) på hemnet/Booli och sedan stå och dela ut broschyrer vid en visning. Att tjäna flera hundratusen per objekt på det är sett till många yrkesgrupper ganska skrattretande.
 

Erdna

Cartier
För att hela processen är ju helt styrd av tillfälligheter och brist på utbud. Att "sälja" i en dopad marknad är ju inte särskilt krävande. De tjänar/har tjänat enorma summor genom att lägga ut bilder (någon annan tar) på hemnet/Booli och sedan stå och dela ut broschyrer vid en visning. Att tjäna flera hundratusen per objekt på det är sett till många yrkesgrupper ganska skrattretande.
Precis så, och det är vad jag menar också.. att det är nu den riktiga färgen bekänns hur kreativa varje mäklare är. Är man mer över medel eller har drivet så försöker man hitta nya vägar till affären. Detta har jag ännu inte sett någonstans.

Bara en sån sak som att det var visningar för ett par veckor sedan i min BRF och mäklaren inte ens kunde svara på hur många parkeringsplatser det fanns eller var lediga.. alltså kom igen?

Sen återigen förstår jag att klimatet är tufft, men att inte göra det lilla extra eller ens vara tillräckligt påläst om sitt objekt. Underkänt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För att hela processen är ju helt styrd av tillfälligheter och brist på utbud. Att "sälja" i en dopad marknad är ju inte särskilt krävande. De tjänar/har tjänat enorma summor genom att lägga ut bilder (någon annan tar) på hemnet/Booli och sedan stå och dela ut broschyrer vid en visning. Att tjäna flera hundratusen per objekt på det är sett till många yrkesgrupper ganska skrattretande.
Men flera hundra tusen per objekt hör inte till vanligheten och det är ju inte så att det hamnar som lön till mäklaren. Medellönen för en mäklare verkar vara ca 40.000 kr månaden. Men rent krasst så borde branschen se över affärsmodellen. Kanske konsolideras så alla var anställda av moderbolaget istället för franschise?

Vissa kostnader skeppas nu över direkt på säljaren, typ Hemnet och annan annonsering. Kanske köra med timdebitering istället?
"Idag har jag ringt 20 spekulanter men ingen är intresserad"
"I onsdags visade jag lägenheten två gånger"
"Ja det stämmer att jag tar 100 kr i milersättning"
"För visning och kontraktsskrivning efter 18 samt lördagar och söndagar fakturerar jag 3.000 kr/timme"

Jag tror ändå att de flesta säljarna föredrar dagens debiteringsmodell.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
För att hela processen är ju helt styrd av tillfälligheter och brist på utbud. Att "sälja" i en dopad marknad är ju inte särskilt krävande. De tjänar/har tjänat enorma summor genom att lägga ut bilder (någon annan tar) på hemnet/Booli och sedan stå och dela ut broschyrer vid en visning. Att tjäna flera hundratusen per objekt på det är sett till många yrkesgrupper ganska skrattretande.
Du ska kränga bra dyra villor om du tjänar "flera hundratusen" per objekt.

Men jag håller med om att det är många inom mäklaryrket som inte håller måttet..
 

Belfort

Omega
Du ska kränga bra dyra villor om du tjänar "flera hundratusen" per objekt.

Men jag håller med om att det är många inom mäklaryrket som inte håller måttet..
Genomsnittsarvodet är 64 000kr, median 60 000kr. Det är bra timlön, både i förhållande till en mäklares utbildning som inte kostar staten särskilt mycket och är en kort utbildning. Sen har mäklaren inte särskilt dyra utgifter. Lite sämre arbetstider dock som kräver ”ob”. Dock har de ju en förmåga att sitta inne på feta kontor och outsourca fotograferingen.
 

Dman

Omega
Genomsnittsarvodet är 64 000kr, median 60 000kr. Det är bra timlön, både i förhållande till en mäklares utbildning som inte kostar staten särskilt mycket och är en kort utbildning. Sen har mäklaren inte särskilt dyra utgifter. Lite sämre arbetstider dock som kräver ”ob”. Dock har de ju en förmåga att sitta inne på feta kontor och outsourca fotograferingen.


Visst, men 25% går till moms och mäklaren får normalt ca 25% av det som är kvar. Dvs ca 12000 om arvodet varit 60000. Ingen fantasisumma sett till insatsen men visst om du är duktig och kan sälja många objekt blir det bra lön.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Genomsnittsarvodet är 64 000kr, median 60 000kr. Det är bra timlön, både i förhållande till en mäklares utbildning som inte kostar staten särskilt mycket och är en kort utbildning. Sen har mäklaren inte särskilt dyra utgifter. Lite sämre arbetstider dock som kräver ”ob”. Dock har de ju en förmåga att sitta inne på feta kontor och outsourca fotograferingen.
Hur många tror du kan stoppa ned 64 papp i egna fickan? 40-62k verkar vara marknadsgenomsnittet för mäklare.
 

Erdna

Cartier
Genomsnittsarvodet är 64 000kr, median 60 000kr. Det är bra timlön, både i förhållande till en mäklares utbildning som inte kostar staten särskilt mycket och är en kort utbildning. Sen har mäklaren inte särskilt dyra utgifter. Lite sämre arbetstider dock som kräver ”ob”. Dock har de ju en förmåga att sitta inne på feta kontor och outsourca fotograferingen.
haha men nu får du vakna till lite.
Av de där 60k säger vi kanske mäklaren själv får 5-10k eller nått. Resten går till Mäklarhuset och omkostnader såsom fotografering, hemnet-annons m.m
 

Scipio

Patek
2-Faktor
haha men nu får du vakna till lite.
Av de där 60k säger vi kanske mäklaren själv får 5-10k eller nått. Resten går till Mäklarhuset och omkostnader såsom fotografering, hemnet-annons m.m
Jag tror det står längre upp i tråden att säljaren betalar annonsen på hemnet och att hemnet betalar ut en del av de pengarna till mäklarhuset. Sannolikt får inte mäklaren del av de pengarna.
 
Så som marknaden ser ut nu är det nog bara en tidsfråga innan vi ser en konsolidering bland mäklarefirmor. Det är en överetablerad bransch med många lyckosökare som fått en ny realitet att anpassa sig till. Ett marknadsklimat som bara väldigt seniora mäklare har erfarenhet av men knappast de som sökt sig till branschen senaste 15 åren eller mer.

Lönerna är provisionsbaserad för anställda mäklare som inte är partners på något vis. Man har en relativt låg grundlön och resten är provision som sannolikt nu uteblir när transaktionerna inte blir av. Många mäklare kommer se sig om efter ett annat yrke.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Så som marknaden ser ut nu är det nog bara en tidsfråga innan vi ser en konsolidering bland mäklarefirmor. Det är en överetablerad bransch med många lyckosökare som fått en ny realitet att anpassa sig till. Ett marknadsklimat som bara väldigt seniora mäklare har erfarenhet av men knappast de som sökt sig till branschen senaste 15 åren eller mer.

Lönerna är provisionsbaserad för anställda mäklare som inte är partners på något vis. Man har en relativt låg grundlön och resten är provision som sannolikt nu uteblir när transaktionerna inte blir av. Många mäklare kommer se sig om efter ett annat yrke.
Jag skulle säga 0 kr grundlön i 95% av fallen. Har bara hört om nyexaminerad mäklare som fått en garantilön under några månader. Kanske 15.000kr.
 

Belfort

Omega
haha men nu får du vakna till lite.
Av de där 60k säger vi kanske mäklaren själv får 5-10k eller nått. Resten går till Mäklarhuset och omkostnader såsom fotografering, hemnet-annons m.m
Låter ju bra att få en sådan stor del av kakan. Allt avgörs på antalet timmar som behövs för varje objekt. Som sagt, kort utbildning för att bli mäklare med låga intagningspoäng. Fotografering hade de själva gjort om det inte vore för att de hade tillräckligt hög timlön för att det skulle vara värt det? Vad kostar en fotograf i timmen, 800kr/h?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Eftersom a-kasse-ersättningen är baserad på hur mycket man tjänar antar jag att det blir mer bråttom att anmäla sig som arbetslös? Det finns inga incitament för att jobba för 0 kronor/månad och riskera minimibelopp hos a-kassan. Tufft läge för många men jag tror de bästa mäklarpsykologerna kan överleva om de dessutom lägger all tid på kundkontakt. Jag vet inte hur det är i mäklarbranschen men jag antar att det är som vanligt inom försäljning, att det förekommer en orättvis tilldelning av säljbara objekt inom respektive mäklarbyrå? Bästa säljaren roffar åt sig på den lite svagares bekostnad eller chefen som delar ut tips till de de gillar? Sånt brukar leda till helvetiska arbetsmiljöer som inte alla klarar.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Eftersom a-kasse-ersättningen är baserad på hur mycket man tjänar antar jag att det blir mer bråttom att anmäla sig som arbetslös? Det finns inga incitament för att jobba för 0 kronor/månad och riskera minimibelopp hos a-kassan. Tufft läge för många men jag tror de bästa mäklarpsykologerna kan överleva om de dessutom lägger all tid på kundkontakt. Jag vet inte hur det är i mäklarbranschen men jag antar att det är som vanligt inom försäljning, att det förekommer en orättvis tilldelning av säljbara objekt inom respektive mäklarbyrå? Bästa säljaren roffar åt sig på den lite svagares bekostnad eller chefen som delar ut tips till de de gillar? Sånt brukar leda till helvetiska arbetsmiljöer som inte alla klarar.
Det är nog inte så mycket tilldelning numera utan långvarigt prospekterande av visningslistor och kundkontakter. Väldigt mycket kallringande och tom dörrknackning! Dela ut reklam i brevlådor. Vissa använder Instagram.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är nog inte så mycket tilldelning numera utan långvarigt prospekterande av visningslistor och kundkontakter. Väldigt mycket kallringande och tom dörrknackning! Dela ut reklam i brevlådor. Vissa använder Instagram.
Finns det inte ens områden som är dedikerade för vissa säljare? Vissa gör lyckan i Tensta, andra i innerstan? Stora dyra objekt ges till speciella säljare och nya mäklare får det de själva hittar, om det inte är för exklusivt? Jag minns bara tillbaka till min egna fd bransch (dyr it mot företag) där det var en väldig orättvisa. Låga grundlöner gjorde den interna konkurrensen till ett h-e om du förlorade både internt och externt. Mäklarbranschen kanske är annorlunda.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Finns det inte ens områden som är dedikerade för vissa säljare? Vissa gör lyckan i Tensta, andra i innerstan? Stora dyra objekt ges till speciella säljare och nya mäklare får det de själva hittar, om det inte är för exklusivt? Jag minns bara tillbaka till min egna fd bransch (dyr it mot företag) där det var en väldig orättvisa. Låga grundlöner gjorde den interna konkurrensen till ett h-e om du förlorade både internt och externt. Mäklarbranschen kanske är annorlunda.
Jo, de större Kedjorna har oftast strikta områden som mäklarna ska hålla sig inom. Andra får sälja över större områden.

Ofta så ringer husägaren in och söker en specifik mäklare. Brukar inte vara så många uppdrag som landar på mäklarbyrån. Om man som säljare inte har några preferenser om vilken mäklare man vill träffa så kanske man bara mailar in till en allmän mailkorg som någon har bevakning på och kanske fördelar ut.
 

aadde81

Cartier
haha men nu får du vakna till lite.
Av de där 60k säger vi kanske mäklaren själv får 5-10k eller nått. Resten går till Mäklarhuset och omkostnader såsom fotografering, hemnet-annons m.m

Jag har läst att mäklaren får 20-30 % av arvodet, så 12-18K av 60K. Hemnet-annonsen faktureras säljaren.
 

ThomasP

Panerai
2-Faktor
Om nu inte folk lägger pengarna på nya bostäder så läggs det istället på shopping. Iaf utifrån min helgspaning. I lördags så åkte jag och sambon ut till Ikano-huset här i Linköping i tron om att det skulle vara lite lugnare helgen före lön. Hell no! Det var fullständigt kaos, som värsta mellandagsrean och kö in till parkeringen, som dessutom var tvärt fullbelamrad. Vi vände och åkte hem och fikade istället.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Om nu inte folk lägger pengarna på nya bostäder så läggs det istället på shopping. Iaf utifrån min helgspaning. I lördags så åkte jag och sambon ut till Ikano-huset här i Linköping i tron om att det skulle vara lite lugnare helgen före lön. Hell no! Det var fullständigt kaos, som värsta mellandagsrean och kö in till parkeringen, som dessutom var tvärt fullbelamrad. Vi vände och åkte hem och fikade istället.
Folk behöver nog kortvariga kickar just nu. Rätt mycket som är rätt trist just nu.
 

leicaphile

Panerai
Folk behöver nog kortvariga kickar just nu. Rätt mycket som är rätt trist just nu.

Så är det nog. Eller så har folk helt enkelt hiskeligt mycket mer pengar än man tror. Ser samma mönster här, vårt större shoppingcenter är helt packat även på vardagar. Skulle bara in lite snabbt för att hämta en sak och det var knappt man kunde parkera.

Men att shoppa loss innan lönehelg i detta ekonomiska klimatet, då luktar det lite som om man köper rätt friskt på kredit.
 
Topp