• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Derix

Patek
2-Faktor
Bostadspriserna tillbaka på 2020-nivåer
1705042646682.png

I centrala Stockholm stod priserna på bostadsrätter stilla i december, liksom i Malmö. Värre var det i centrala Göteborg där de i stället backade med 2 procent. Även sett till de senaste tre månaderna är det bostadsrättspriserna i centrala Göteborg som sticker ut bland storstäderna. Fallet är på 6 procent.

Sett över helåret har dock priserna på bostadsrätter i storstäderna stigit något, undantaget i Stormalmö där de stått still. Jämför man länen är utvecklingen mer spretig. I Värmland har bostadsrättspriserna till exempel ökat med 16 procent, meden de sjunkit 30 procent i Jämtland.

Andreas Moritz, vd för Skandiamäklarna, påpekar i en skriftlig kommentar att december generellt sett är en månad med färre transaktioner, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man tittar på siffrorna.

”Året som gått har varit utmanande för många hushåll i och med betydligt högre omkostnader. Antalet transaktioner på bostadsmarknaden har påverkats mycket av den skakiga ekonomin, samtidigt ser vi att priserna har hållit sig stabila sett över en längre tidshorisont, för bostadsrätter har utvecklingen till och med varit positiv”, konstaterar han.




Villapriserna backade 1 procent i december, både i storstäderna och i riket som helhet. Över helåret har Värmland klarat sig bäst med en prisökning på 4 procent på villor. I Blekinge föll dock småhuspriserna med 9 procent.


”Prisnedgången som startade april 2022 har gjort att priserna på bostäder i riket nu är tillbaka till 2020 års nivåer. Bostadsrätter ligger nu på samma nivå som i augusti 2020 medan villapriserna på de som rådde i november 2020”, skriver Hans Flink, affärsutvecklingschef på Svensk Mäklarstatistik, i ett pressmeddelande.

Som Di tidigare rapporterat är det reala prisfallet, där hänsyn tagits till inflationen, större. Enligt banken SBAB:s senaste beräkningar har lägenhetspriserna inte varit så här låga sedan 2015. För villor är priserna på samma nivå som 2016 realt.

”2023 har varit ett speciellt år som präglats av osäkerhet, avvaktande bostadskonsumenter och ett utbud som varit långt större än någonsin tidigare”, sammanfattar Fastighetsbyråns vd Johan Engström och konstaterar att priserna påverkats förvånansvärt lite.

”Det som sticker ut är egentligen prisnedgången på fritidshus. Den stora majoriteten säljare har inte varit tvungna att flytta och helt enkelt inte accepterat ett lägre pris än förväntat. Nu finns dock ett uppdämt behov av att flytta och det blir väldigt intressant att se hur 2024 startar”, fortsätter han.

Priserna på fritidshus föll enligt Svensk Mäklarstatistik med 6 procent under de senaste 12 månaderna. Medelpriset ligger nu på 2.181.000 kronor.

När Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, tittar i spåkulan inför 2024 ser han fler bostadsaffärer framför sig. Priserna tror han skulle kunna börja vända uppåt efter sommaren.

”När Riksbanken sänker räntan kommer det att få en positiv effekt, med ökad köpkraft och ett större intresse för att byta bostad, kommenterar han i ett pressmeddelande.

Samtidigt tror han att det finns risk att bostadsrättspriserna sjunker något i början av året. Detta på grund av ett stort utbud i kombination med att många föreningar inte har höjt avgiften i paritet med ökade ränteutgifter.
 
"Borttagen före visning" existerar fortfarande - såg det senast idag på ett objekt som vi spanat lite på, med en visning inplanerad nu på lördag. Känns inte helt otroligt att den här hysterin drar igång framåt sommaren igen.
Stod "Borttagen före visning" på en lägenhet som legat hela hösten på hemnet, vet inte om det beror på att ingen ny visning var inplanerad och då blir det så automatiskt? Tycker fortfarande slutpriserna på dom objekt jag sett är låga, men lite FOMO i sommar så kan säkert hösten bli bra!
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
"Borttagen före visning" existerar fortfarande - såg det senast idag på ett objekt som vi spanat lite på, med en visning inplanerad nu på lördag. Känns inte helt otroligt att den här hysterin drar igång framåt sommaren igen.

Det handlar snarare om att objekt drar igång privatavisningar redan som kommande istället och vassa mäklare jobbar för detta. Min lägenhet blev också "Borttagen före visning". Den las aldrig ens ut för offentlig visning utan låg bara som kommande konstant. Det är bara ett annat sätt att jobba på som funkar mycket bättre än att panga ut den till öppen budgivning där folk kan ge skambud och den inte ens kommer upp i utgångspriset. Det finns ingen mening med att ha en budgivning just nu för det innebär tekniskt sett att du låter marknaden värdera bostaden åt dig. Om ni vill ha en lägenhet rekommenderar jag er att höra av er till mäklaren innan visningen, kan garantera att ni inte behöver vänta på att den läggs ut skarpt. Många av de som kommer ut på Hemnet exempelvis och kör frekventa visningar är personer som måste sälja, där kan ni ha en möjlighet att göra ett klipp. Annars kommer inte en säljare utan press att släppa sitt objekt till för låga priser.

@ante_77 Bra exempel! Som du säger köper många saker dom inte har råd med egentligen. Bara kolla instagram och se hur folk verkar leva och alla ser ut att vara så framgångsrika, blir patetiskt när man vet att samma personer är arbetslösa och lånar pengar av vänner och familj. Tror att sociala medier har eldat på konsumtionen något enormt och får folk att känna att dom måste ha saker de inte har råd med. Lyxväskor och lyxklockor på kredit är ett standardförfarande för dessa vilsna själar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det handlar snarare om att objekt drar igång privatavisningar redan som kommande istället och vassa mäklare jobbar för detta. Min lägenhet blev också "Borttagen före visning". Den las aldrig ens ut för offentlig visning utan låg bara som kommande konstant. Det är bara ett annat sätt att jobba på som funkar mycket bättre än att panga ut den till öppen budgivning där folk kan ge skambud och den inte ens kommer upp i utgångspriset. Det finns ingen mening med att ha en budgivning just nu för det innebär tekniskt sett att du låter marknaden värdera bostaden åt dig. Om ni vill ha en lägenhet rekommenderar jag er att höra av er till mäklaren innan visningen, kan garantera att ni inte behöver vänta på att den läggs ut skarpt. Många av de som kommer ut på Hemnet exempelvis och kör frekventa visningar är personer som måste sälja, där kan ni ha en möjlighet att göra ett klipp. Annars kommer inte en säljare utan press att släppa sitt objekt till för låga priser.

@ante_77 Bra exempel! Som du säger köper många saker dom inte har råd med egentligen. Bara kolla instagram och se hur folk verkar leva och alla ser ut att vara så framgångsrika, blir patetiskt när man vet att samma personer är arbetslösa och lånar pengar av vänner och familj. Tror att sociala medier har eldat på konsumtionen något enormt och får folk att känna att dom måste ha saker de inte har råd med. Lyxväskor och lyxklockor på kredit är ett standardförfarande för dessa vilsna själar.
Apropå @ante_77 s exempel. Jag håller helt med om att ”fôlk” verkar ha en orelistisk bild av vad de rimligtvis kan ha råd med. Samtidigt så tänker jag att ett par med exemplets inkomst bör ha råd med en väska eller två?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Apropå @ante_77 s exempel. Jag håller helt med om att ”fôlk” verkar ha en orelistisk bild av vad de rimligtvis kan ha råd med. Samtidigt så tänker jag att ett par med exemplets inkomst bör ha råd med en väska eller två?

Absolut! Och till och med en Rolex eller två utan problem också om man är duktig med sin ekonomi. Det var inte människor med så pass höga inkomster jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Dessa instagramaspiranter jobbar oftast deltidstjänster eller har låtsasjobb men ska ändå unna sig lyxprylar, tagna på avbetalning, allt för att det ska verka som att man han en inkomst minst som i räkneexemplet @ante_77 la upp även om de inte är i närheten av detta. Personer med den inkomsten och fel verklighetsuppfattning är de som unnar sig en sportbil av exklusivt märke trots att de inte har råd.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Apropå @ante_77 s exempel. Jag håller helt med om att ”fôlk” verkar ha en orelistisk bild av vad de rimligtvis kan ha råd med. Samtidigt så tänker jag att ett par med exemplets inkomst bör ha råd med en väska eller två?

Ja, självklart har ett par med två inkomster råd med en väska eller två.
Problemet är att man inte har råd med en väska eller två, samtidigt som man tar sin årliga resa till alperna, som följs upp av en resa till Tokyo och en tripp till Maldiverna. Dessutom så ska den nya finbilen in på lackförsegling och köttfärsåsen görs på trevlig matsusaka.

Sedan klagar man på att bolånen börjar att kosta…
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja, självklart har ett par med två inkomster råd med en väska eller två.
Problemet är att man inte har råd med en väska eller två, samtidigt som man tar sin årliga resa till alperna, som följs upp av en resa till Tokyo och en tripp till Maldiverna. Dessutom så ska den nya finbilen in på lackförsegling och köttfärsåsen görs på trevlig matsusaka.

Sedan klagar man på att bolånen börjar att kosta…
Hold your horses! lackförsegling utför man själv 😁
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Det handlar snarare om att objekt drar igång privatavisningar redan som kommande istället och vassa mäklare jobbar för detta. Min lägenhet blev också "Borttagen före visning". Den las aldrig ens ut för offentlig visning utan låg bara som kommande konstant. Det är bara ett annat sätt att jobba på som funkar mycket bättre än att panga ut den till öppen budgivning där folk kan ge skambud och den inte ens kommer upp i utgångspriset. Det finns ingen mening med att ha en budgivning just nu för det innebär tekniskt sett att du låter marknaden värdera bostaden åt dig. Om ni vill ha en lägenhet rekommenderar jag er att höra av er till mäklaren innan visningen, kan garantera att ni inte behöver vänta på att den läggs ut skarpt. Många av de som kommer ut på Hemnet exempelvis och kör frekventa visningar är personer som måste sälja, där kan ni ha en möjlighet att göra ett klipp. Annars kommer inte en säljare utan press att släppa sitt objekt till för låga priser.

@ante_77 Bra exempel! Som du säger köper många saker dom inte har råd med egentligen. Bara kolla instagram och se hur folk verkar leva och alla ser ut att vara så framgångsrika, blir patetiskt när man vet att samma personer är arbetslösa och lånar pengar av vänner och familj. Tror att sociala medier har eldat på konsumtionen något enormt och får folk att känna att dom måste ha saker de inte har råd med. Lyxväskor och lyxklockor på kredit är ett standardförfarande för dessa vilsna själar.
Du verkar ha väldigt bra koll på dessa människor på Instagram (då du vet deras arbetssituation och att dem lånar pengar av familj och vänner för att finansiera sina liv) så utgår ifrån att det är dina vänner och bekanta. Men jag tror inte den bekantskapskretsen är representativ för den svenska befolkningen. Många har absolut för höga bostadslån/boendekostnader men jag känner inte en enda person som jag vet är arbetslös som köper Rolex klockor och lyxväskor på avbetalning, men det kanske är jag som har en skev bild av hur gemenman lever idag med en uppstyrd bekantskapskrets. Men den bekantskapskretsen du beskriver låter mer som castingen till lyxfällan än medelsvensken om folk inte tappat greppet helt. Känns som hela den här diskussionen har börjat landa i extrem fall som sedan beskrivs som standard i dagens samhälle både vad det gäller radikala förändringar på bostadsmarknaden samt hur en vanlig svensson hanterar sin ekonomi idag.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du verkar ha väldigt bra koll på dessa människor på Instagram (då du vet deras arbetssituation och att dem lånar pengar av familj och vänner för att finansiera sina liv) så utgår ifrån att det är dina vänner och bekanta. Men jag tror inte den bekantskapskretsen är representativ för den svenska befolkningen. Många har absolut för höga bostadslån/boendekostnader men jag känner inte en enda person som jag vet är arbetslös som köper Rolex klockor och lyxväskor på avbetalning, men det kanske är jag som har en skev bild av hur gemenman lever idag med en uppstyrd bekantskapskrets. Men den bekantskapskretsen du beskriver låter mer som castingen till lyxfällan än medelsvensken om folk inte tappat greppet helt. Känns som hela den här diskussionen har börjat landa i extrem fall som sedan beskrivs som standard i dagens samhälle både vad det gäller radikala förändringar på bostadsmarknaden samt hur en vanlig svensson hanterar sin ekonomi idag.

Folk köper fanimig en påse chips på avbetalning.
Den dagen då helt plötsligt ”alla” fick ”råd” med både hus, ny bil och Rolex, så finns det alla möjliga ekonomiska akrobater i samhället.
Lyxfällan är bara toppen av isberget.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ja, självklart har ett par med två inkomster råd med en väska eller två.
Problemet är att man inte har råd med en väska eller två, samtidigt som man tar sin årliga resa till alperna, som följs upp av en resa till Tokyo och en tripp till Maldiverna. Dessutom så ska den nya finbilen in på lackförsegling och köttfärsåsen görs på trevlig matsusaka.

Sedan klagar man på att bolånen börjar att kosta…
Kan säga att bor man i Stockholm och vill fortsätta göra det (obj ej innerstad, 80-talslgh i närförort) så blir det inte några lyxresor. Vi har ungefär inkomsten gemensamt som nämns ovan och kan säga att vi är låååångt ifrån konsumtionsmönstret ovan. Även innan räntorna började klättra.
 

leicaphile

Panerai
Folk köper fanimig en påse chips på avbetalning.
Den dagen då helt plötsligt ”alla” fick ”råd” med både hus, ny bil och Rolex, så finns det alla möjliga ekonomiska akrobater i samhället.
Lyxfällan är bara toppen av isberget.
Jag vet inte vad för ”folk” du känner men av alla mina bekanta är det inte en enda som beter sig på detta vis. Den enda jag vet som utökat sitt bolån gjorde det för att bygga om ett vattenskadat badrum. Känns lite som om ”alla” vet att folk är enormt ekonomiskt oansvariga men förutom Lyxfällan och nån anekdot om nån som hörde nån säga något är det svårt att få fram nåt som stöttar denna tes.

Men sitt ni och lukta på era egna fisar och beklaga er över hur pöbeln beter sig för all del, det är ett fritt land.

(Edit: jag har själv både tänkt och uttryckt samma innan men när jag väl tänkte efter så hade jag inget egentligt underlag som stöttar det utan det var bara något man ”visste” eftersom så många pratade om det som det vore sanning)
 
Senast ändrad:

Vardek

Cartier
2-Faktor
Du verkar ha väldigt bra koll på dessa människor på Instagram (då du vet deras arbetssituation och att dem lånar pengar av familj och vänner för att finansiera sina liv) så utgår ifrån att det är dina vänner och bekanta. Men jag tror inte den bekantskapskretsen är representativ för den svenska befolkningen. Många har absolut för höga bostadslån/boendekostnader men jag känner inte en enda person som jag vet är arbetslös som köper Rolex klockor och lyxväskor på avbetalning, men det kanske är jag som har en skev bild av hur gemenman lever idag med en uppstyrd bekantskapskrets. Men den bekantskapskretsen du beskriver låter mer som castingen till lyxfällan än medelsvensken om folk inte tappat greppet helt. Känns som hela den här diskussionen har börjat landa i extrem fall som sedan beskrivs som standard i dagens samhälle både vad det gäller radikala förändringar på bostadsmarknaden samt hur en vanlig svensson hanterar sin ekonomi idag.

Det är absolut inte mina vänner eller bekanta men jag har stött på den typen av människor då jag utan att vara specifik tidigare haft ett intresse som gjorde att man lätt exponerades för idioter som lever sitt liv på instagram. Vet inte en cirkel som har högre koncentration av idioter varför jag undviker det i allra högsta grad nu. I min vänskaps och bekantskapskrets har alla sitt på det torra. Vissa har såklart lite för höga boendekostnader nu men då är detta personer som drar ned på annat istället. Är man intresserad av ekonomi diskuterar man självklart sånt här med sina vänner och tycker de flesta har något exempel på individer som varit oansvariga och satt sig i kniviga sitsar på lån och krediter.

Dock är det bara kolla kronofogdens siffror och rapporten så förstår man att många har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter för allt möjligt. Hur skulle exempelvis Lendo etc kunna ha TV reklam i bästa sändningstid om det inte gick bra för dessa bolag? Det är väl en solklar indikator tycker jag. Självklart köper folk lyxprodukter på avbetalning, varför skulle dessa kreditbolag samarbeta med handlare av olika slag och så om detta inte var fallet? Om ingen gjorde det hade samarbetet känns ganska fruktlöst?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Här är en studie som visar på att beteendet med bostaden som bankomat är relativt ovanligt.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...aden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.html

För mig blir diskussionen verklighetsfrånvänd när man argumenterar att lån inte ska finnas. Ja bankerna är de stora vinnarna men tror gemene svensson har svårt att casha en bostad, alternativt amortera på 10 år. Även om priserna dalar till 1/5 av vad det kostar idag. Vi skulle då få en skev förskjutning i samhället där endast de mest priviligierade kan äga sin bostad och troligtvis skulle vi se en kraftigt ökad segregation?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Här är en studie som visar på att beteendet med bostaden som bankomat är relativt ovanligt.

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...aden_anvands_inte_som_bankomat_i_sverige.html

För mig blir diskussionen verklighetsfrånvänd när man argumenterar att lån inte ska finnas. Ja bankerna är de stora vinnarna men tror gemene svensson har svårt att casha en bostad, alternativt amortera på 10 år. Även om priserna dalar till 1/5 av vad det kostar idag. Vi skulle då få en skev förskjutning i samhället där endast de mest priviligierade kan äga sin bostad och troligtvis skulle vi se en kraftigt ökad segregation?

1/5 av idag hade man ju kunnat storshoppa flera boenden. Hade blivit både lägenhet, landställe och fjällstuga då. Det är egentligen så det bör vara dock. Hade vart trevligt och bra för alla!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
1/5 av idag hade man ju kunnat storshoppa flera boenden. Hade blivit både lägenhet, landställe och fjällstuga då. Det är egentligen så det bör vara dock. Hade vart trevligt och bra för alla!
Om du har pengar ja. En 100kvm lgh i stockholms innerstad skulle fortsatt kosta 2 500 000 (förenklat räknat). Säg att du ska amortera 2 000 000 på 10 år så är det 17k i månaden i amortering, plus ränta på 5k (3%) samt övriga bostadskostnader på kanske 10k. Totalt dryga 30k/månaden. Det klarar nog många men inte genomsnittliga arbetaren/familjen i Sverige.

Edit: menar inte att sthlms innerstad är representativt för gemene man. Men tror att även på mindre orter så skulle det innebära stora utmaningar för dem som inte är översta kvartilen inkomstmässigt
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Om du har pengar ja. En 100kvm lgh i stockholms innerstad skulle fortsatt kosta 2 500 000 (förenklat räknat). Säg att du ska amortera 2 000 000 på 10 år så är det 17k i månaden i amortering, plus ränta på 5k (3%) samt övriga bostadskostnader på kanske 10k. Totalt dryga 30k/månaden. Det klarar nog många men inte genomsnittliga arbetaren/familjen i Sverige.

Du får inte teasa såhär! Detta är mitt drömscenario! Nu kan jag inte släppa det! 🥺
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Det är absolut inte mina vänner eller bekanta men jag har stött på den typen av människor då jag utan att vara specifik tidigare haft ett intresse som gjorde att man lätt exponerades för idioter som lever sitt liv på instagram. Vet inte en cirkel som har högre koncentration av idioter varför jag undviker det i allra högsta grad nu. I min vänskaps och bekantskapskrets har alla sitt på det torra. Vissa har såklart lite för höga boendekostnader nu men då är detta personer som drar ned på annat istället.

Dock är det bara kolla kronofogdens siffror och rapporten så förstår man att många har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter för allt möjligt. Hur skulle exempelvis Lendo etc kunna ha TV reklam i bästa sändningstid om det inte gick bra för dessa bolag? Det är väl en solklar indikator tycker jag. Självklart köper folk lyxprodukter på avbetalning, varför skulle dessa kreditbolag samarbeta med handlare av olika slag och så om detta inte var fallet? Om ingen gjorde det hade samarbetet känns ganska fruktlöst?
Fattar!

Jag tror Lendo och liknande bolag kan göra bra resultat utan problem även fast inte majoriteten använder dem och självklart finns det människor som finansierar sin lyxkonsumtion genom dessa bolag. Samma med kronofogdens rapporter vi har absolut ökande problem i samhället där fler inte kan hantera sin ekonomi, men jag tror ändå inte att som du skriver "den absoluta majoriteten har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter till allt möjligt" är representativt för en vanlig svensson.
 

leicaphile

Panerai
Fattar!

Jag tror Lendo och liknande bolag kan göra bra resultat utan problem även fast inte majoriteten använder dem och självklart finns det människor som finansierar sin lyxkonsumtion genom dessa bolag. Samma med kronofogdens rapporter vi har absolut ökande problem i samhället där fler inte kan hantera sin ekonomi, men jag tror ändå inte att som du skriver "den absoluta majoriteten har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter till allt möjligt" är representativt för en vanlig svensson.
Det är väl så att en liten skara människor gör sig väldigt synliga som med mycket annat. Visst finns det många som beter sig helt korkat när det kommer till det ekonomiska men att extrapolera det till folk i allmänhet är väl att ta i lite. Man kan ju lika gärna hävda att KS består framför allt av bortklemade Stockholmare som fått pengar eller jobb från pappa och har noll eller liten förståelse för hur medelsvensson har det, men det är väl inte särskilt sant det heller.

Sen med de klyftorna vi faktiskt har i samhället så kan man förstå när vissa fattar beslut som långsiktigt är dåliga rent ekonomiskt men för tillfället ger de lite glädje och en känsla av tillhörighet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Fattar!

Jag tror Lendo och liknande bolag kan göra bra resultat utan problem även fast inte majoriteten använder dem och självklart finns det människor som finansierar sin lyxkonsumtion genom dessa bolag. Samma med kronofogdens rapporter vi har absolut ökande problem i samhället där fler inte kan hantera sin ekonomi, men jag tror ändå inte att som du skriver "den absoluta majoriteten har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter till allt möjligt" är representativt för en vanlig svensson.
Min spaning är att det är ungefär i mitten. De flesta lånar inte på bostaden till Rolex, men många köper grejer på nätet med Klarna och väljer att betala minimibeloppet ”bara den här månaden” typ.
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kan säga att bor man i Stockholm och vill fortsätta göra det (obj ej innerstad, 80-talslgh i närförort) så blir det inte några lyxresor. Vi har ungefär inkomsten gemensamt som nämns ovan och kan säga att vi är låååångt ifrån konsumtionsmönstret ovan. Även innan räntorna började klättra.

Ja, det är dyrt att leva idag.
De flesta håller sig borta från urflippad konsumtion, men jag tror det allt för ofta tas saker på avbetalning bara för att det går.
Jag har både sett och hört galenskaper hur folk tänker och prioriterar.

Litet sidospår.
Nu börjar Sky-Dwellern komma ner i pris och det kanske är ett tecken på att folk har förköpt sig och då blir det prylar ut på marknaden. Det kommer iofs att dra ner priserna till en vettigare nivå i så fall.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte vad för ”folk” du känner men av alla mina bekanta är det inte en enda som beter sig på detta vis. Den enda jag vet som utökat sitt bolån gjorde det för att bygga om ett vattenskadat badrum. Känns lite som om ”alla” vet att folk är enormt ekonomiskt oansvariga men förutom Lyxfällan och nån anekdot om nån som hörde nån säga något är det svårt att få fram nåt som stöttar denna tes.

Men sitt ni och lukta på era egna fisar och beklaga er över hur pöbeln beter sig för all del, det är ett fritt land.

(Edit: jag har själv både tänkt och uttryckt samma innan men när jag väl tänkte efter så hade jag inget egentligt underlag som stöttar det utan det var bara något man ”visste” eftersom så många pratade om det som det vore sanning)

Jag känner folk. En del utökar inte ens bolånet utan tar andra krediter.
Jag beklagar mig egentligen inte för att folk agerar korkat. Jag beklagar mig över att folk agerar korkat och sedan är dom helt plötsligt ”offer” och tycker synd om sig själv.

Man får ställa sig frågan varför bostäder är så dyra som dom är idag. Det är en bra start.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fattar!

Jag tror Lendo och liknande bolag kan göra bra resultat utan problem även fast inte majoriteten använder dem och självklart finns det människor som finansierar sin lyxkonsumtion genom dessa bolag. Samma med kronofogdens rapporter vi har absolut ökande problem i samhället där fler inte kan hantera sin ekonomi, men jag tror ändå inte att som du skriver "den absoluta majoriteten har problem att hålla i pengar och gärna tar lån och krediter till allt möjligt" är representativt för en vanlig svensson.

Ja fel av mig att säga "absoluta majoriteten". Jag drar lätt iväg lite när man sitter som tangentsbordskrigare och jagar upp sig. ;) Men det är klart ett ökande problem och jag tror hypen på Rolex har haft en korrelation med tillgängligheten av krediter.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ja fel av mig att säga "absoluta majoriteten". Jag drar lätt iväg lite när man sitter som tangentsbordskrigare och jagar upp sig. ;) Men det är klart ett ökande problem och jag tror hypen på Rolex har haft en korrelation med tillgängligheten av krediter.

När klockan inte är betald till fullo och helt plötsligt börjar kosta en del pengar, så är det dags att göra sig av med den.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Folk köper fanimig en påse chips på avbetalning.
Den dagen då helt plötsligt ”alla” fick ”råd” med både hus, ny bil och Rolex, så finns det alla möjliga ekonomiska akrobater i samhället.
Lyxfällan är bara toppen av isberget.
Det är ju den här generaliseringen som enligt mig gör diskussionen framstår som frånkopplad från verkligheten. Självklart finns dessa människor men gemene man i Sverige äger inte en Rolex och köper chips på avbetalning även om dessa individer såklart finns men känns rimligare att fokusera på den breda massan.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det är ju den här generaliseringen som enligt mig gör diskussionen framstår som frånkopplad från verkligheten. Självklart finns dessa människor men gemene man i Sverige äger inte en Rolex och köper chips på avbetalning även om dessa individer såklart finns men känns rimligare att fokusera på den breda massan.

Den breda massan bör inte ha några bekymmer.
Så länge man har råd med huset, maten och de vanliga räkningarna så är det inte ett problem. Har man problem så har man antagligen förköpt sig på något och det är i så fall ett för dyrt hus eller lägenhet.

Nu bor jag i en av de billigaste husen i min stad. När elpriset gick upp så blev grannen förskräckt och bekymrad och undrade om dom skulle få det att gå runt.
Vi har fjärrvärme……
 
Topp