• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Köpte villa 1,5år sedan. Enbart bott i den nu 1 år och såld nu ca 2% under utgångspriset vi la ut den för, enbart 4-5 par inbokade på 3 visningar = - ca 3-50 på det hela är jag nöjd med då det kändes svårsålt, bara 4-5 par på 3 visningar.
Gått på en 5+ visningar för lägenhter nu och tittat, alla säljs under utgång eller ligger kvar osålda samt plockas bort och väljer bo kvar istället.
 
Köpte villa 1,5år sedan. Enbart bott i den nu 1 år och såld nu ca 2% under utgångspriset vi la ut den för, enbart 4-5 par inbokade på 3 visningar = - ca 3-50 på det hela är jag nöjd med då det kändes svårsålt, bara 4-5 par på 3 visningar.
Gått på en 5+ visningar för lägenhter nu och tittat, alla säljs under utgång eller ligger kvar osålda samt plockas bort och väljer bo kvar istället.

Det måste ju ha varit ordentligt felplanerat om man säljer efter 1,5år.
Bara själva flyttningen gör ju att man drar sig för att flytta.
Dessutom så kostar nog flyttlasset mer än förlusten.
 
Det måste ju ha varit ordentligt felplanerat om man säljer efter 1,5år.
Bara själva flyttningen gör ju att man drar sig för att flytta.
Dessutom så kostar nog flyttlasset mer än förlusten.

Felplanerat? Ja, kanske lite. Men det är skilsmässa tyvärr.

För mig kostar flytten en dags packande och 1 dags hyra av släp. Ledig gratis från jobbet 1dag. Visst städet kostar, det har jag inte räknat med.Men jag ser försäljningen som helt okej ändå i rådande marknad.

Edit. För lite mer input på lägenheterna i stan. Ligger grovt 30% ner mot 2 år sedan, då pratar vi 3-4ROK.
 
Felplanerat? Ja, kanske lite. Men det är skilsmässa tyvärr.

För mig kostar flytten en dags packande och 1 dags hyra av släp. Ledig gratis från jobbet 1dag. Visst städet kostar, det har jag inte räknat med.Men jag ser försäljningen som helt okej ändå i rådande marknad.

Edit. För lite mer input på lägenheterna i stan. Ligger grovt 30% ner mot 2 år sedan, då pratar vi 3-4ROK.

Ajdå, då är det bara att beklaga.

Oavsett vilket så är det väl så att om man säljer när marknaden är dålig, men samtidigt köper, så är det ingen större förlust då man ändå köper när priserna är låga.

Rent affärsmässigt så är det ju ingen dålig deal.
Själv har jag köpt mitt hus två gånger (om än billigt) på grund av samma anledning som du sålde.
 
Håller inte riktigt med att det gått ned med 30%, möjligtvis nybyggda, 60/70/80/90-tal, bottenvåning , dåligt läge, tomträtt etc. Sådant som inte är så hett. Som ett exempel, i vår förening i Vasastan såldes nyligen en 3a för 117 ksek/kvm så de bra lägenheterna går för ungefär samma peng fortfarande.
 
Håller inte riktigt med att det gått ned med 30%, möjligtvis nybyggda, 60/70/80/90-tal, bottenvåning , dåligt läge, tomträtt etc. Sådant som inte är så hett. Som ett exempel, i vår förening i Vasastan såldes nyligen en 3a för 117 ksek/kvm så de bra lägenheterna går för ungefär samma peng fortfarande.
Så ser det ut här uppe på bonnavishan också. De bra objekten går fortfarande ”dyrt”. Däremot lite sämre objekt, där skulle jag inte vilja sitta på något som måste säljas.
Däremot märker jag att efterfrågan på uthyres ökat markant.

För min del är det gårdar/småhus jag har koll åå.
 
Ajdå, då är det bara att beklaga.

Oavsett vilket så är det väl så att om man säljer när marknaden är dålig, men samtidigt köper, så är det ingen större förlust då man ändå köper när priserna är låga.

Rent affärsmässigt så är det ju ingen dålig deal.
Själv har jag köpt mitt hus två gånger (om än billigt) på grund av samma anledning som du sålde.
Tack.
Lägenheterna jag kollar på är ca 30-40% ner på 3år. Så same same eller t om bra affär känns det som.
 
Håller inte riktigt med att det gått ned med 30%, möjligtvis nybyggda, 60/70/80/90-tal, bottenvåning , dåligt läge, tomträtt etc. Sådant som inte är så hett. Som ett exempel, i vår förening i Vasastan såldes nyligen en 3a för 117 ksek/kvm så de bra lägenheterna går för ungefär samma peng fortfarande.
Detta är inte i någon stor stad, ingen topp 10.
I storstäderna har jag dålig koll då jag försvann därifrån för 10år sedan.
 
Helt rätt så länge hela ens kontantinsats/besparingar inte försvunnit i försäljningen.

Ja, då är det ju lite värre.
Försäljning där man fortfarande har ett lån att betala är riktigt illa. Man kan alltid repa sig från en sådan grej, men det tar nog enormt mycket tid och kraft.
 
Köpte villa till vad jag tycker var ett bra pris i mysig del av Nacka. Inte rört sig så mycket där/husmarknaden. Däremot säger mäklaren att bra lägenheter i stan exploderat och går mycket dyrare än för några månader sen. Brukar börja med det och den hänger resten på. Dock blir det nog lite ketchupeffekt och alla ska plötsligt sälja som nog kan hålla mer lite. Får återkomma och se när vi sålt. 🤷‍♂️
 
Köpte villa till vad jag tycker var ett bra pris i mysig del av Nacka. Inte rört sig så mycket där/husmarknaden. Däremot säger mäklaren att bra lägenheter i stan exploderat och går mycket dyrare än för några månader sen. Brukar börja med det och den hänger resten på. Dock blir det nog lite ketchupeffekt och alla ska plötsligt sälja som nog kan hålla mer lite. Får återkomma och se när vi sålt. 🤷‍♂️
Vad menar han med exploderat?

Jag hjälper en vän hitta lägenhet i innerstan och sprungit på många visningar senaste månaden samt följt budgivningar. Mina observationer är för en specifik prisklass men jag har även försökt följa lägenheter motsvarande min egna och tycker mig se samma där. Here it goes: Rätt objekt säljs men väldigt mycket förbli osålt, säljare och köpare är ofta en bit ifrån varandra. Lockpriser har också blivit norm igen, de flesta är inte intresserade av att sälja till bud på utgångspriset.
 
Vad menar han med exploderat?

Jag hjälper en vän hitta lägenhet i innerstan och sprungit på många visningar senaste månaden samt följt budgivningar. Mina observationer är för en specifik prisklass men jag har även försökt följa lägenheter motsvarande min egna och tycker mig se samma där. Here it goes: Rätt objekt säljs men väldigt mycket förbli osålt, säljare och köpare är ofta en bit ifrån varandra. Lockpriser har också blivit norm igen, de flesta är inte intresserade av att sälja till bud på utgångspriset.
Antar att det är mäklarord för att bra objekt säljs dyrt nu. Precis som du skriver, bottenplan, konstig planlösning, tråkigare hus etc är ff svårt att sälja (ingen chock direkt men i en galen marknad säljs även sånna lgh dyrt).
 
Går rätt trögt i Dalarna om du vill sälja dyrare objekt. De som har renoveringsbehov går också trögt om du inte går ner rejält. Finns mycket objekt ute. Både lägenheter och villor.

Hade en värderare på plats idag. Ska bli spännande o se vad hon hamnar. Vi ska inte sälja utan bara byta bank. Jag kan iaf säga att vår 3-åriga renovering inte har lönat sig, men det visste vi. 😀

Min spåkula säger att det kommer lätta rejält här om räntan kliver ner närmsta året.
 
Köpte villa till vad jag tycker var ett bra pris i mysig del av Nacka. Inte rört sig så mycket där/husmarknaden. Däremot säger mäklaren att bra lägenheter i stan exploderat och går mycket dyrare än för några månader sen. Brukar börja med det och den hänger resten på. Dock blir det nog lite ketchupeffekt och alla ska plötsligt sälja som nog kan hålla mer lite. Får återkomma och se när vi sålt. 🤷‍♂️

Jag tittar i innerstaden och håller med, det har gått fort upp senaste tiden. Vissa lägenheter går för nästan ATH medan andra inte ens får bud. Så spretig marknad helt klart
 
Vi ska bygga nytt i ett kustsamhälle i Bohuslän men mäklarna där är väldigt försiktiga i sina förhandsvärderingar, 15-20% ner från en normal marknad.
 
Köpte villa till vad jag tycker var ett bra pris i mysig del av Nacka. Inte rört sig så mycket där/husmarknaden. Däremot säger mäklaren att bra lägenheter i stan exploderat och går mycket dyrare än för några månader sen. Brukar börja med det och den hänger resten på. Dock blir det nog lite ketchupeffekt och alla ska plötsligt sälja som nog kan hålla mer lite. Får återkomma och se när vi sålt. 🤷‍♂️
Haha "ketchupeffekten" är verkligen ett perfekt ord för det.
En polare som jobbar med mäklare i gbg berättade att problemet inte är antalet köpare/säljare utan snarare att ingen vill sitta med facit i hand och överbetalat om marknaden skulle gå ned men samtidigt vill ingen missa "dippen". Det blir att så fort det börjar gå upp lite så rensas marknaden på alla nice lägenheter för ganska dyra pengar. Resultatet blir en marknad där lägenheter i innerstan iaf fortande går för rekordbelopp men tar betydligt längre att sälja.
 
Hur tänker ni som bor i lägenhet kring stambyte? Tycker att majoriteten av alla föreningar bytte stammar på 80-talet och nu är det ca 40+ år. Många säger 30-50 år vilket gör att det är dags i många föreningar nu. Är det bara bita i och glädjas över ett nytt badrum, eller försöka undvika dessa?
 
Hur tänker ni som bor i lägenhet kring stambyte? Tycker att majoriteten av alla föreningar bytte stammar på 80-talet och nu är det ca 40+ år. Många säger 30-50 år vilket gör att det är dags i många föreningar nu. Är det bara bita i och glädjas över ett nytt badrum, eller försöka undvika dessa?
Jobbiga renoveringar kan man räkna in lite i slutpriset tänker jag, är det stambyte inom 2-5 år kanske det drar ner lite då det är jobbigt och föreningen kanske behöver ta mer lån. Samma med fasadrenovering.
 
Jobbiga renoveringar kan man räkna in lite i slutpriset tänker jag, är det stambyte inom 2-5 år kanske det drar ner lite då det är jobbigt och föreningen kanske behöver ta mer lån. Samma med fasadrenovering.

Precis samma tanke här! Men jag letar efter en lägenhet för att bo i ca 2-3 år och är det då 7-8 år kvar till stambyte. Tänker att det kan bli svårsålt?
 
Precis samma tanke här! Men jag letar efter en lägenhet för att bo i ca 2-3 år och är det då 7-8 år kvar till stambyte. Tänker att det kan bli svårsålt?
Är det högkonjunktur när du säljer kommer ingen fråga om vare sig ekonomi eller stambyten ;)

Motsatsen i lågkonjunktur förstås. Då används allt för att motivera låga bud.

Min poäng? Köp för att du vill bo där. Om man hela tiden strävar efter den optimala affären blir man bara besviken om det inte blir så.
 
Hur tänker ni som bor i lägenhet kring stambyte? Tycker att majoriteten av alla föreningar bytte stammar på 80-talet och nu är det ca 40+ år. Många säger 30-50 år vilket gör att det är dags i många föreningar nu. Är det bara bita i och glädjas över ett nytt badrum, eller försöka undvika dessa?
Med en enklare relining så håller rören upp till 50 år till, detta utan att behöva riva upp ett enda badrum. Populärt alternativ för många föreningar ;)
 
Inte lika vanligt med kompletta stambyten längre tror jag. De stående stammarna håller länge. Större risk med badrummens avlopp och horisontella stammar. Fler renoverar badrummen idag på eget initiativ och då byts brunnen förstås.

Som @Tomas Eriksson säger finns ju även relining som alternativ. I min brf, med hus byggt 1967, planeras varken stambyte eller relining inom 6 år.
 
Vi ska bygga nytt i ett kustsamhälle i Bohuslän men mäklarna där är väldigt försiktiga i sina förhandsvärderingar, 15-20% ner från en normal marknad.
Frågan är väl dock om det är en normal marknad vi haft senaste 5-10 åren med massiva uppgångar och objekt som ständigt säljs till rekordpriser med oceaner av köpare på varje objekt, bra eller dåligt.

Kan tycka det känns som en mer balanserad marknad nu senaste halvåret.
 
Hur tänker ni som bor i lägenhet kring stambyte? Tycker att majoriteten av alla föreningar bytte stammar på 80-talet och nu är det ca 40+ år. Många säger 30-50 år vilket gör att det är dags i många föreningar nu. Är det bara bita i och glädjas över ett nytt badrum, eller försöka undvika dessa?
Nu blir det anekdotiskt men jag har förvaltat några hundra BRF:er och hela stambyten är relativt ovanligt, och jag har också haft svårt att se en röd tråd i vem det drabbar och när, vissa kunder har gamla rör som fungerar hur bra som helst medan yngre föreningar kan få problem med spruckna rör och lite allt möjligt långt innan vad man förutspått.

Ska man oroa sig för något byggnadstekniskt tycker jag att man ska titta på fasaderna, om det är enstegstätade fasader som är väldigt vanligt i många områden, där kan det bli problem långt innan det borde och därmed också långt innan föreningens ekonomi är förberedd på det.
 
Hur tänker ni som bor i lägenhet kring stambyte? Tycker att majoriteten av alla föreningar bytte stammar på 80-talet och nu är det ca 40+ år. Många säger 30-50 år vilket gör att det är dags i många föreningar nu. Är det bara bita i och glädjas över ett nytt badrum, eller försöka undvika dessa?

Tror inte ens det går att tacka nej till /undvika stambyte? Vår förening hade god ekonomi så månadsavgiften påverkades inte alls. Det enda som tillkom var om man ville ha annat kakel i kök och badrum.
 
Stambyte har blivit mer ett samlingsnamn för många underhållsarbeten, byte av kall, varmvatten och avloppsledningar, värmevatten och elledningar samt i våtrum tätskikt.
Just indragning av elledningar är något som jag inte fattar att folk inte gör i större omfattning, relativt lite pengar, minskad risk för brand och nya och fler eluttag där de behövs och nya snygga strömbrytare.
Fasad och takrenoveringar är jobbigt, kostsamt och riskfyllt för en BRF, för en fastighetsägare också.
Tätskikt i gårdsbjälklag är värt att fråga om, det kan bli riktigt dyrt om dessutom hyresgästen i lokalen under behöver sägas upp.
 
Tillbaka
Topp