10 års rak amortering är väldigt kort tid för att betala av en bostad varför ska vi vara så rädda för att belåna oss? Är målet att i princip hela samhället ska vara helt skuldfria?Jag är helt medveten om att många av de förändringar jag förespråkar är förödande om de implementeras över en natt. Så självklart förstår jag att det inte kommer fungera. Det jag starkt ifrågasätter är att man överhuvudtaget hamnat i den skeva situationen vi är i dagsläget där hushåll inte kan bära räntekostnaderna för att lånen är så sanslöst höga i förhållande till vilken inkomst folk har. Jag tror att det behövs förändringar, självklart kan vi inte göra allt över en natt men det behövs en ordentligt åtstramning de kommande 10-30 åren och om 30 år hade det varit rimligt att införa 10år rak amortering. Min generation är de absolut största förlorarna i kalkylen då vi är de som köpt dyra boenden de senaste 5 åren. Är du född i slutet på 80 talet och senare är du den som slängs under bussen av denna skeva marknad. De som är födda tidigare är vinnare, ju tidigare du är född ju större vinnare är du kan man kort säga.
Om man inte tycker att det lån du kan få som max i förhållande till din inkomst är orimligt bör man ta sig en reality check.