• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsbubbla

Min bror värderade sin lägenhet i Sthlm (närförort) precis nyss. Den värderades till samma pengar han köpte den för 2018...

Närförort... vad är närförort för dig? Haninge eller Sundbyberg....

Rätt klassiskt att ju längre bort du är från tull ju hårdare smäll. Det mesta som har 10-12 minuter till Stockholms innerstad klarar sig hyfsat.

I övrigt tror jag det kommer börja röra på sig lite mer efter sommaren och en eventuell andra sänkning!
 
Min bror värderade sin lägenhet i Sthlm (närförort) precis nyss. Den värderades till samma pengar han köpte den för 2018...
En värdering är inget konkret bud eller realiserad affär med pengar på kontot, dvs inget som indikerar vad marknaden vill /kan betala.

Jag ska sälja mitt hus nu och har en visning idag , så jag återkommer kring huruvida jag kan köpa mig en AP eller sälja mina njurar.
 
Ja lite lugnare. Folk har väl kanske insett att räntan inte alls kommer vara 1-2 % om något år (vilket en kollega trodde).

Vem har trott 1-2% ?

Sänkningen har PRECIS kickat in och sommaren står runt hörnet, dessutom med flera dagar bakom oss med strååååålande väder. Först när vi närmar oss den andra sänkningen i aug/september och definitivt den tredje sänkningen kommer det nog börja hända grejer.

Dessutom är efter sommaren en bra mycket hetare period. Att hoppas på toppade priser i juni med kortveckor, studenter, skolavslutning och sista rushen innan midsommar och semestern m.m är väl förjäkla naivt...
 
Vem har trott 1-2% ?

Sänkningen har PRECIS kickat in och sommaren står runt hörnet, dessutom med flera dagar bakom oss med strååååålande väder. Först när vi närmar oss den andra sänkningen i aug/september och definitivt den tredje sänkningen kommer det nog börja hända grejer.

Dessutom är efter sommaren en bra mycket hetare period. Att hoppas på toppade priser i juni med kortveckor, studenter, skolavslutning och sista rushen innan midsommar och semestern m.m är väl förjäkla naivt...

Flera jag pratat med pratar i dom termerna (sen är det inga ekonomer). Vid årsskiftet var ju "experter" ute i media och svinga om 7-8 sänkningar i USA och kanske 6 i Sverige, sen fler 2025.

Oavsett håller jag med dig, när folk förstår att vi nått toppen på räntan och den är påväg ner så kommer priserna sticka ännu mer! Många har ju fått ganska mycket i löneökningar och börsen är på ATH.
 
Flera jag pratat med pratar i dom termerna (sen är det inga ekonomer). Vid årsskiftet var ju "experter" ute i media och svinga om 7-8 sänkningar i USA och kanske 6 i Sverige, sen fler 2025.

Oavsett håller jag med dig, när folk förstår att vi nått toppen på räntan och den är påväg ner så kommer priserna sticka ännu mer! Många har ju fått ganska mycket i löneökningar och börsen är på ATH.
Jag var tidigt ute och svinga med att den som vågar kliva på under dec-jan/feb kommer göra en riktigt bra affär på sikt (läs längre bak i tråden).

Många tryckte på knappen DIREKT när räntesänkningen kom - SÄLJ, det var bara det att det 1. kom massa röda dagar och fint väder mitt i detta 2. "alla" tryckte på knappen samtidigt och det forsa ut bostäder......

Väldigt tydligt att folk vill flytta genom att byta upp/ner sig men att Riksbanken står i vägen och att gemene man inte känner att man fått bekräftelsen på att ränteuppgången är över. Därav behövs det nog minst 1 sänkning till men definitivt en tredje för att det på riktigt ska ta fart gällande priserna.

Som vanligt går det trögast upp i mindre attraktiva områden. Tittar man istället på ex. Nacka Kommun som är attraktiv av flera skäl så satte den väl närmast en dubbelbotten just i december medans Haninge och Järfälla kommun står och stampar.

Finns bara tre saker som gäller när man ska köpa/sälja bostäder - läget, läget, läget.


Coq1J12.png
 
Vann budgivning tidigare idag och ska skriva kontrakt imorgon och är i fullständig panik. Köper jag rätt, köper jag för dyrt. En tanke som maler hela tiden är att jag ligger rätt långt ifrån min maxbelåning, borde man maxa med hopp om att man "gör en större vinst" om marknaden går upp, eller borde man safea och ha en behagligare månadskostnad i dessa högräntetider? Är i upplösningstillstånd här...
 
Vann budgivning tidigare idag och ska skriva kontrakt imorgon och är i fullständig panik. Köper jag rätt, köper jag för dyrt. En tanke som maler hela tiden är att jag ligger rätt långt ifrån min maxbelåning, borde man maxa med hopp om att man "gör en större vinst" om marknaden går upp, eller borde man safea och ha en behagligare månadskostnad i dessa högräntetider? Är i upplösningstillstånd här...
Du köper väl en bostad du vill ha?
 
Du köper väl en bostad du vill ha?
Lite så. Det måste väl vara utgångspunkten. Vi budade över vårt tänkta stopp på vårt hus, men det var med tanken att vi lever och dör här. Sen kan man ju använda marknaden till sin fördel och följa värdeökningen, låna mer, förädla och hålla på. Men det kräver ju längre horisont.
 
Självklart, men det finns ju många bostäder man gillar, både på den prisnivån jag nu tänkt köpa och på ett högre pris.
Jag hade liknande problem, kände alltid att det fanns för mycket att välja på och därmed alltid något bättre. För mig hjälpte det att filtrera mera och sluta leta ett "affärsmässigt" köp.
 
Jag hade liknande problem, kände alltid att det fanns för mycket att välja på och därmed alltid något bättre. För mig hjälpte det att filtrera mera och sluta leta ett "affärsmässigt" köp.
Kände du från att du var på visningen och hela vägen till signering att du gjorde ditt livs bästa beslut? Jag kände mig bara tom och fick superångest efter att jag hade lagt bud och vann.

Förstår att mina frågor kanske framstår som ogenomtänkta här men jag är förstagångsköpare så det är ett väldigt stort beslut för mig och jag vill inte bara göra det som känns rätt i magen utan även det som är ett ekonomiskt vettigt beslut, därav frågan ovan. Lägenheten är väldigt fin och relativt nybyggd i området, där det vanligtvis brukar vara ett jäkla tryck på bud, men det var inte det nu. Fattar inte riktigt varför, om det är för att folk vill ha funkis i området för att det passar området. Föreningens ekonomi är vettig, fin lägenhet, bra läge osv.
 
Kände du från att du var på visningen och hela vägen till signering att du gjorde ditt livs bästa beslut? Jag kände mig bara tom och fick superångest efter att jag hade lagt bud och vann.
Jag kände att jag gjorde ett bra beslut hela vägen, var självsäker även fast det var en lång budgivning. Varit i tidigare budgivningar där jag känt ångest efter att ha lagt ett sista bud som kändes för högt, men tacksamt nog blev jag överbjuden.
Har du varit i tidigare budgivning och hur kändes det då?
 
Vann budgivning tidigare idag och ska skriva kontrakt imorgon och är i fullständig panik. Köper jag rätt, köper jag för dyrt. En tanke som maler hela tiden är att jag ligger rätt långt ifrån min maxbelåning, borde man maxa med hopp om att man "gör en större vinst" om marknaden går upp, eller borde man safea och ha en behagligare månadskostnad i dessa högräntetider? Är i upplösningstillstånd här...
Jag tycker det låter väldigt sunt att inte maxa ditt bolån, då om nåt skulle jag ligga sömnlös på nätterna. Har du köpt nåt du gillar till en kostnad du utan problem kan hantera låter det ju kanon.
 
Jag var tidigt ute och svinga med att den som vågar kliva på under dec-jan/feb kommer göra en riktigt bra affär på sikt (läs längre bak i tråden).

Många tryckte på knappen DIREKT när räntesänkningen kom - SÄLJ, det var bara det att det 1. kom massa röda dagar och fint väder mitt i detta 2. "alla" tryckte på knappen samtidigt och det forsa ut bostäder......

Väldigt tydligt att folk vill flytta genom att byta upp/ner sig men att Riksbanken står i vägen och att gemene man inte känner att man fått bekräftelsen på att ränteuppgången är över. Därav behövs det nog minst 1 sänkning till men definitivt en tredje för att det på riktigt ska ta fart gällande priserna.

Som vanligt går det trögast upp i mindre attraktiva områden. Tittar man istället på ex. Nacka Kommun som är attraktiv av flera skäl så satte den väl närmast en dubbelbotten just i december medans Haninge och Järfälla kommun står och stampar.

Finns bara tre saker som gäller när man ska köpa/sälja bostäder - läget, läget, läget.


Coq1J12.png
Bra exempel på en nedåtgående trend. Lägre toppar och lägre bottnar. :D
 
Jag tycker det låter väldigt sunt att inte maxa ditt bolån, då om nåt skulle jag ligga sömnlös på nätterna. Har du köpt nåt du gillar till en kostnad du utan problem kan hantera låter det ju kanon.
Jag drog mig ur nu på morgonen, tänker ändå att man ska känna glädje och att man har gjort ett jättebra beslut och det kändes inte så, då är det nog något som inte stämmer oavsett prisnivå.
 
Jag drog mig ur nu på morgonen, tänker ändå att man ska känna glädje och att man har gjort ett jättebra beslut och det kändes inte så, då är det nog något som inte stämmer oavsett prisnivå.
Samtidigt är det ju lite så som förstagångsköpare att det känns läskigt.

En bostad är sällan ett dåligt köp om man har gjort sin hemläxa och nånstans är det väl som med allt annat, man börjar nånstans och kanske bor du där ett år och drar vidare med lite värdeökning.

Hur var det när du köpte den där första dyra klockan, lite nervigt? :)

Oavsett så verkar du känna nu att du gjort rätt val i att hoppa av så magkänslan stämde säkert
 
Har aldrig riktigt förstått när folk lägger bud vinner och sen drar sig ur, ifall inget extremt påverkat ens ekonomiska vardag under denna tid.
När jag sålde backade en ur några timmar innan vi skulle skriva. Han hade känt att han kom för långt från sina barn. Jag tycker han gjorde helt rätt även om det innebar att jag fick börja om. Systemet med budgivning är stressande. Det är som gjort för att folk inte ska hinna tänka igenom sitt livs största affär. Skulden ligger i systemet, inte hos den som backar ur. Det är bara sunt att inte dras med. Spekulanterna är i ett informationsunderläge när tiden mellan visning och budgivning är så kort. Det är inte klart förrän det är skrivet. Vinnaren av budgivningen tänker många nya tankar som man inte fått tid till innan budgivningen. Det är inte för inte som mäklare har så bråttom till kontraktsskrivning. Det är något sunt och friskt med att dra sig ur om det inte känns helt bra.
 
När jag sålde backade en ur några timmar innan vi skulle skriva. Han hade känt att han kom för långt från sina barn. Jag tycker han gjorde helt rätt även om det innebar att jag fick börja om. Systemet med budgivning är stressande. Det är som gjort för att folk inte ska hinna tänka igenom sitt livs största affär. Skulden ligger i systemet, inte hos den som backar ur. Det är bara sunt att inte dras med. Spekulanterna är i ett informationsunderlag när tiden mellan visning och budgivning är så kort. Det är inte klart förrän det är skrivet. Vinnaren av budgivningen tänker många nya tankar som man inte fått tid till innan budgivningen. Det är inte för inte som mäklare har så bråttom till kontraktsskrivning. Det är något sunt och friskt med att dra sig ur om det inte känns helt bra.

Man kan självklart vrida och vända på allt, men jag tänker att innan man lägger bud borde veta hur långt den blivande bostaden får ligga från sina barn?
 
När jag sålde backade en ur några timmar innan vi skulle skriva. Han hade känt att han kom för långt från sina barn. Jag tycker han gjorde helt rätt även om det innebar att jag fick börja om. Systemet med budgivning är stressande. Det är som gjort för att folk inte ska hinna tänka igenom sitt livs största affär. Skulden ligger i systemet, inte hos den som backar ur. Det är bara sunt att inte dras med. Spekulanterna är i ett informationsunderlag när tiden mellan visning och budgivning är så kort. Det är inte klart förrän det är skrivet. Vinnaren av budgivningen tänker många nya tankar som man inte fått tid till innan budgivningen. Det är inte för inte som mäklare har så bråttom till kontraktsskrivning. Det är något sunt och friskt med att dra sig ur om det inte känns helt bra.
Just så. Känns sundare med det norska eller danska systemet med bindande bud på olika sätt. Torde kunna motverka att priserna trissas upp onödigt högt också.
 
Det är ett stort beslut att köpa en bostad som förstagångsköpare så det är inte konstigt om det uppstår ett vedertaget begrepp:

Buyer's remorse

Det drabbar många äldre och erfarna personer också.
 
Man kan självklart vrida och vända på allt, men jag tänker att innan man lägger bud borde veta hur långt den blivande bostaden får ligga från sina barn?
Ja, visst kan man tänka så, speciellt om det vore den enda parametern man brottades med. Stylisten gör vad de kan för att man ska bli kär i objektet och det vet alla att kärleken gör en blind.
 
Hela processen kring att köpa bostad, allt från "På gång-annons" till förhandsvisning, visning och budgivning är lustig. Som gjort för att hetsa på köpare till ogenomtänkta köp.

Hemligheten är att ha checklistor, lånelöfte och annat förberett INNAN den perfekta bostaden kommer ut för risken är att man plötsligt inte tänker objektivt längre. Frågan kring "kan vi tänka oss att bo här?" ska ha varit besvarad redan innan, det är ingen värdering man ska göra under press.
 
Tillbaka
Topp